Waratah Super Battery z rekordem 369 MW – największa bateria świata
Waratah Super Battery osiągnął rekordową moc wyjściową 369 MW, stając się najpotężniejszym urządzeniem energetycznym przyłączonym do australijskiej sieci. Mimo bankructwa głównego dostawcy baterii, projekt kontynuuje realizację, a właściciel Akaysha Energy przejął kluczowych pracowników upadającej firmy Powin.
Największa bateria świata coraz bliżej pełnej gotowości
Waratah Super Battery to obecnie najpotężniejsza bateria świata. Zlokalizowana około 100 km na północ od Sydney, na terenie o powierzchni 138000 m², jednostka osiąga moc 850 MW i pojemność 1680 MWh. Choć inne projekty, jak te w Collie (Australia Zachodnia), mogą niebawem prześcignąć Waratah pod względem pojemności, jej moc nominalna czyni ją największym urządzeniem tego typu podłączonym do australijskiej sieci.

Rekordowe wartości podczas testów
W trakcie testów, które odbyły się we wtorek, bateria osiągnęła moc 369 MW, czyli maksymalną dopuszczalną w ramach tzw. „hold point 3” – etapu testów dopuszczających do pełnej eksploatacji. W tym samym czasie system ładował się również z mocą 369 MW. To więcej niż dotychczasowy lider – Victoria Big Battery o mocy 350 MW i pojemności 450 MWh.
Rola systemowa i wpływ na ceny energii
Waratah została zaprojektowana jako element System Integrity Protection Scheme (SIPS), czyli jako „amortyzator” sieciowy. Pozwoli to zwiększyć przepustowość linii przesyłowych prowadzących do głównych ośrodków miejskich w Nowej Południowej Walii – Sydney, Newcastle i Wollongong. Bateria zapewni ciągłą moc co najmniej 700 MW oraz użyteczną pojemność 1400 MWh.
Dzięki swoim rozmiarom Waratah może również oferować nadmiarową moc na rynku energii, co powinno przyczynić się do obniżenia kosztów dla odbiorców w stanie NSW.
Opóźnienia i zmiany w harmonogramie
Początkowo planowano zakończenie budowy do marca 2025 roku, z myślą o zamknięciu pobliskiej elektrowni węglowej Eraring (2,88 GW). Jednakże rząd Nowej Południowej Walii przesunął datę wyłączenia Eraring o co najmniej dwa lata, tłumacząc to obawami o bezpieczeństwo dostaw i ceny hurtowe energii. W związku z tym przesunięto również uruchomienie Waratah – najpierw na sierpień, a ostatnio na koniec roku.
Problemy z dostawcą nie zatrzymały projektu
Dodatkowym wyzwaniem okazało się bankructwo głównego dostawcy baterii – amerykańskiej firmy Powin. Mimo to właściciel projektu, Akaysha Energy, zapewnia, że sytuacja nie wpłynęła na realizację, ponieważ baterie zostały już wcześniej zainstalowane. Akaysha przejęła też kilku kluczowych pracowników Powin, m.in. inżynierów oprogramowania i ds. operacji.
Nick Carter, dyrektor zarządzający Akaysha Energy, poinformował o spotkaniu z premierem Anthonym Albanese i ambasadorem Kevinem Rudd’em, podczas którego omawiano sytuację Powin i dalsze losy projektu Waratah.
Zobacz również:- Australijski magazyn Coleambally BESS bliżej realizacji – projekt otrzymał kluczowy dokument
- FLEXOO zaprezentuje nowatorskie rozwiązanie do monitorowania ogniw BESS na targach The smarter E Europe 2025
- Egipt uruchamia pierwszy przemysłowy magazyn energii – 300 MWh w Kom Ombo
- R.Power buduje drugi magazyn energii w Polsce. Nowa inwestycja powstaje na Śląsku
Źródło: Akaysha Energy
Może Cię również zainteresować
Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce
Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu
ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku
Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce
W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE
Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii
Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

Komentarze