Enerad
Porównaj oferty
Reklama
Polenergia Banner Obniżyć rachunki V2

Wodór nie zdominuje transportu. Lepsze są baterie i biopaliwa

Pomimo licznych zapowiedzi o „wodorowej rewolucji” w transporcie, coraz więcej analiz podważa zasadność takiego scenariusza. Zdaniem Michaela Barnarda, eksperta i analityka rynku energii, wodór nie ma szans konkurować z technologiami bateryjnymi i biopaliwami – zarówno pod względem efektywności, jak i kosztów.

Awaria autobusów wodorowych

Wodór kontra baterie – przepaść w efektywności

Z danych przytaczanych przez autora wynika, że pojazdy elektryczne zasilane z baterii (BEV) osiągają sprawność na poziomie 70–90% w całym cyklu energetycznym „od źródła do kół”. Dla porównania, pojazdy wodorowe (FCEV) wykorzystują jedynie 30–40% energii pierwotnej. Straty pojawiają się na etapie produkcji wodoru, jego sprężania, dystrybucji oraz przekształcania z powrotem w energię elektryczną.

Zobacz również:

Rzeczywistość rynkowa: wodór w niszy, baterie w ofensywie

Z raportów wynika, że liczba zarejestrowanych pojazdów bateryjnych – osobowych, ciężarowych i autobusów – znacznie przewyższa liczbę pojazdów wodorowych. Projekty oparte na FCEV często pozostają na etapie demonstracyjnym. Tymczasem BEV zdobywają rynek dzięki spadającym cenom baterii, rozwiniętej infrastrukturze ładowania i lepszej ekonomice użytkowania.

Zobacz również:

Transport morski i lotniczy też bez wodoru?

W artykule podkreślono również ograniczenia wodoru w sektorze morskim i lotniczym. Wysokie wymagania dotyczące magazynowania wodoru (wysokie ciśnienie lub niskie temperatury) są trudne do pogodzenia z realiami długodystansowego transportu. W tych segmentach większy potencjał przypisuje się biopaliwom (w tym SAF) oraz alternatywom takim jak amoniak czy napędy bateryjne dla krótszych tras.

Ekspert: wodór to nie przyszłość, a „technologiczny objazd”

„Przekonanie, że wodór zdominuje transport, nie ma poparcia w faktach. To nie jest technologiczny most do przyszłości, a raczej objazd od głównego nurtu rozwoju” – ocenia Michael Barnard.

W jego opinii wodór znajdzie zastosowanie jedynie w wybranych niszach, takich jak koleje bez dostępu do sieci elektrycznej czy systemy awaryjne. Tymczasem kluczowe sektory transportowe będą rozwijane z wykorzystaniem sprawdzonych i skalowalnych rozwiązań – baterii i biopaliw.

Źródło: CleanTechnica – pełny artykuł dostępny tutaj, autor: Michael Barnard
Badania cytowane: Energy Reports (2021), Nature Energy (2018), ICCT (2023), Transportation Research Part D (2017), International Journal of Hydrogen Energy (2023)

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Rho Motion: 42 GWh magazynów energii już uruchomione w 2025 roku

Rho Motion: 42 GWh magazynów energii już uruchomione w 2025 roku

W kwietniu 2025 r. na całym świecie oddano do użytku niemal 9 GWh nowych systemów magazynowania energii. Liderami wdrożeń były Chiny i Chile, choć łączny wolumen instalacji na skalę sieciową był niższy niż w poprzednich miesiącach. Łącznie w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 roku zainstalowano już 42 GWh, co oznacza 62% wzrost rok do roku.

21.05.2025
Magazyny energii Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Hackney uruchamia pilotażowy program car-sharingu aut elektrycznych – 15 nowych pojazdów i 70 szybkich ładowarek

Hackney uruchamia pilotażowy program car-sharingu aut elektrycznych – 15 nowych pojazdów i 70 szybkich ładowarek

Nowa inicjatywa londyńskiej dzielnicy Hackney ma na celu zwiększenie dostępności transportu zeroemisyjnego. W ramach pilotażu wdrożono 15 współdzielonych aut elektrycznych Zipcar oraz 70 nowych ulicznych ładowarek.

21.05.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
49 mln euro i 2318 instalacji: GreenYellow zasila dachy Biedronki

49 mln euro i 2318 instalacji: GreenYellow zasila dachy Biedronki

GreenYellow zrealizował jedną z największych inwestycji w sektorze rozproszonej fotowoltaiki w Polsce. Firma pozyskała 49 mln euro finansowania na rozwój portfela 116 MW instalacji PV zlokalizowanych na dachach sklepów sieci Biedronka. Projekt obejmuje łącznie ponad 2318 mikroinstalacji przeznaczonych na potrzeby autokonsumpcji.

21.05.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
3,5 GWh od BYD dla Grenergy – rekordowa dostawa baterii do Chile

3,5 GWh od BYD dla Grenergy – rekordowa dostawa baterii do Chile

Grenergy podpisało umowę z BYD Energy Storage na dostawę systemów magazynowania energii o łącznej pojemności 3,5 GWh. Baterie trafią do szóstej fazy projektu Oasis de Atacama w północnym Chile. Jest to największa tego typu dostawa w regionie i druga na świecie pod względem skali.

21.05.2025
Magazyny energii Wiadomości z rynku
Regiony bez wsparcia z FST? Instrat chce aktywacji nowego filaru Funduszu Modernizacyjnego

Regiony bez wsparcia z FST? Instrat chce aktywacji nowego filaru Funduszu Modernizacyjnego

Fundacja Instrat apeluje o wykorzystanie Funduszu Modernizacyjnego do wsparcia regionów pominiętych w Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Eksperci wskazują konkretne lokalizacje i argumentują, że działanie jest pilne. W tle nowy plan klimatyczno-energetyczny Polski i rosnące zagrożenie bezrobociem w regionach węglowych.

21.05.2025
Rynek energii i biznes Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Największa instalacja słoneczna w historii Słowenii – 30 MW energii z PV

Największa instalacja słoneczna w historii Słowenii – 30 MW energii z PV

Rząd Słowenii zatwierdził plan zagospodarowania przestrzennego pod największą w kraju farmę fotowoltaiczną o mocy 30 MW. Inwestorem będzie spółka Dravska Elektrarna Maribor. Instalacja powstanie w północno-wschodniej części kraju, w gminach Starše, Hajdina, Gorišnica i Markovci.

21.05.2025
Fotowoltaika Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły