Wodór nie zdominuje transportu. Lepsze są baterie i biopaliwa
Pomimo licznych zapowiedzi o „wodorowej rewolucji” w transporcie, coraz więcej analiz podważa zasadność takiego scenariusza. Zdaniem Michaela Barnarda, eksperta i analityka rynku energii, wodór nie ma szans konkurować z technologiami bateryjnymi i biopaliwami – zarówno pod względem efektywności, jak i kosztów.

Wodór kontra baterie – przepaść w efektywności
Z danych przytaczanych przez autora wynika, że pojazdy elektryczne zasilane z baterii (BEV) osiągają sprawność na poziomie 70–90% w całym cyklu energetycznym „od źródła do kół”. Dla porównania, pojazdy wodorowe (FCEV) wykorzystują jedynie 30–40% energii pierwotnej. Straty pojawiają się na etapie produkcji wodoru, jego sprężania, dystrybucji oraz przekształcania z powrotem w energię elektryczną.
Zobacz również:
- Przełom w produkcji wodoru: nowa metoda eliminuje emisję CO2
- Raport Bain & Company: 4-krotny wzrost popytu na baterie EV do 2030 roku
- Rynek baterii litowo-jonowych eksploduje. 417,5 mld USD do 2034 roku
- Europejski rynek baterii do 2030 roku: czy produkcja nadąży za rosnącym popytem?
Rzeczywistość rynkowa: wodór w niszy, baterie w ofensywie
Z raportów wynika, że liczba zarejestrowanych pojazdów bateryjnych – osobowych, ciężarowych i autobusów – znacznie przewyższa liczbę pojazdów wodorowych. Projekty oparte na FCEV często pozostają na etapie demonstracyjnym. Tymczasem BEV zdobywają rynek dzięki spadającym cenom baterii, rozwiniętej infrastrukturze ładowania i lepszej ekonomice użytkowania.
Zobacz również:
- USA inwestuje w baterie. Magazyny energii wzrosły o 66% w 2024 roku
- Nowy budżet UE: Czy wodór dostanie większe wsparcie finansowe?
- Produkcja wodoru w Polsce ma osiągnąć 1,11 mln ton do 2040 roku
- Wodór w Polsce doczekał się regulacji. Sejm przyjął ustawę
Transport morski i lotniczy też bez wodoru?
W artykule podkreślono również ograniczenia wodoru w sektorze morskim i lotniczym. Wysokie wymagania dotyczące magazynowania wodoru (wysokie ciśnienie lub niskie temperatury) są trudne do pogodzenia z realiami długodystansowego transportu. W tych segmentach większy potencjał przypisuje się biopaliwom (w tym SAF) oraz alternatywom takim jak amoniak czy napędy bateryjne dla krótszych tras.
Ekspert: wodór to nie przyszłość, a „technologiczny objazd”
„Przekonanie, że wodór zdominuje transport, nie ma poparcia w faktach. To nie jest technologiczny most do przyszłości, a raczej objazd od głównego nurtu rozwoju” – ocenia Michael Barnard.
W jego opinii wodór znajdzie zastosowanie jedynie w wybranych niszach, takich jak koleje bez dostępu do sieci elektrycznej czy systemy awaryjne. Tymczasem kluczowe sektory transportowe będą rozwijane z wykorzystaniem sprawdzonych i skalowalnych rozwiązań – baterii i biopaliw.
Źródło: CleanTechnica – pełny artykuł dostępny tutaj, autor: Michael Barnard
Badania cytowane: Energy Reports (2021), Nature Energy (2018), ICCT (2023), Transportation Research Part D (2017), International Journal of Hydrogen Energy (2023)
Może Cię również zainteresować
Rho Motion: 42 GWh magazynów energii już uruchomione w 2025 roku
W kwietniu 2025 r. na całym świecie oddano do użytku niemal 9 GWh nowych systemów magazynowania energii. Liderami wdrożeń były Chiny i Chile, choć łączny wolumen instalacji na skalę sieciową był niższy niż w poprzednich miesiącach. Łącznie w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 roku zainstalowano już 42 GWh, co oznacza 62% wzrost rok do roku.
Hackney uruchamia pilotażowy program car-sharingu aut elektrycznych – 15 nowych pojazdów i 70 szybkich ładowarek
Nowa inicjatywa londyńskiej dzielnicy Hackney ma na celu zwiększenie dostępności transportu zeroemisyjnego. W ramach pilotażu wdrożono 15 współdzielonych aut elektrycznych Zipcar oraz 70 nowych ulicznych ładowarek.
49 mln euro i 2318 instalacji: GreenYellow zasila dachy Biedronki
GreenYellow zrealizował jedną z największych inwestycji w sektorze rozproszonej fotowoltaiki w Polsce. Firma pozyskała 49 mln euro finansowania na rozwój portfela 116 MW instalacji PV zlokalizowanych na dachach sklepów sieci Biedronka. Projekt obejmuje łącznie ponad 2318 mikroinstalacji przeznaczonych na potrzeby autokonsumpcji.
3,5 GWh od BYD dla Grenergy – rekordowa dostawa baterii do Chile
Grenergy podpisało umowę z BYD Energy Storage na dostawę systemów magazynowania energii o łącznej pojemności 3,5 GWh. Baterie trafią do szóstej fazy projektu Oasis de Atacama w północnym Chile. Jest to największa tego typu dostawa w regionie i druga na świecie pod względem skali.
Regiony bez wsparcia z FST? Instrat chce aktywacji nowego filaru Funduszu Modernizacyjnego
Fundacja Instrat apeluje o wykorzystanie Funduszu Modernizacyjnego do wsparcia regionów pominiętych w Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Eksperci wskazują konkretne lokalizacje i argumentują, że działanie jest pilne. W tle nowy plan klimatyczno-energetyczny Polski i rosnące zagrożenie bezrobociem w regionach węglowych.
Największa instalacja słoneczna w historii Słowenii – 30 MW energii z PV
Rząd Słowenii zatwierdził plan zagospodarowania przestrzennego pod największą w kraju farmę fotowoltaiczną o mocy 30 MW. Inwestorem będzie spółka Dravska Elektrarna Maribor. Instalacja powstanie w północno-wschodniej części kraju, w gminach Starše, Hajdina, Gorišnica i Markovci.
Komentarze