Wózki widłowe na zielony wodór – dwa projekty STEF i Toyota we Francji i Hiszpanii
STEF Group, europejski lider w transporcie i logistyce produktów spożywczych w kontrolowanej temperaturze, rozpoczął realizację dwóch projektów wodorowych we współpracy z Toyota Material Handling Europe oraz Plug Power. Inicjatywy obejmują wdrożenie wózków widłowych zasilanych wodorem w centrach dystrybucyjnych w Athis-Mons (Francja) i Torrejón de Ardoz (Hiszpania).

Zielony wodór w logistyce chłodniczej
W ramach projektów, STEF wdraża technologię ogniw paliwowych do zasilania floty wózków widłowych w dwóch lokalizacjach:
- Athis-Mons, Francja – wodór zielony dostarczany na miejsce, produkowany z energii odnawialnej.
- Torrejón de Ardoz, Hiszpania – wodór produkowany na miejscu przy użyciu elektrolizera zasilanego energią z instalacji fotowoltaicznej o mocy 2,9 MWp.

Zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa operacyjnego
Zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych pozwala na szybsze tankowanie (poniżej 3 minut), wydłużoną pracę urządzeń w temperaturach od -18°C do +4°C oraz redukcję ryzyka związanego z wymianą baterii kwasowo-ołowiowych. Wózki wodorowe zapewniają również większy komfort operatorom.

Czas eksploatacji ogniwa paliwowego sięga 10 lat, czyli dwukrotnie więcej niż tradycyjnych akumulatorów. Projekty wpisują się w strategię klimatyczną STEF „Moving Green”, zakładającą całkowite przejście na energię niskoemisyjną do końca 2025 roku.
Zobacz również:
Wsparcie technologiczne od Toyota i Plug Power
Toyota Material Handling Europe, wieloletni partner STEF, dostarcza modele wózków przystosowanych do ogniw paliwowych. W Athis-Mons uruchomionych zostanie 48 takich maszyn, a w Torrejón de Ardoz – 67.
Z kolei Plug Power odpowiada za pełne wdrożenie infrastruktury wodorowej – od dostawy ogniw GenKey i instalacji tankowania GenFuel, po lokalną produkcję zielonego wodoru. STEF dołącza tym samym do społeczności klientów Plug Power w Europie.
Zobacz również:
- Maroko w grze o zielony wodór – na stole 32 miliardy dolarów
- Latvenergo i H2Pro łączą siły. Zielony wodór wkrótce na Łotwie
- Leuna Refinery bez emisji CO2. RWE dostarczy 30 000 ton zielonego wodoru rocznie od 2030 r.
Źródło: STEF Group, Toyota Material Handling Europe.
Może Cię również zainteresować
Auchan stawia na OZE – współpraca z Axpo i 115 GWh z fotowoltaiki
Sieć handlowa Auchan intensyfikuje działania na rzecz transformacji energetycznej. Dzięki współpracy z Axpo Polska i GoldenPeaks Capital zwiększa dostęp do odnawialnych źródeł energii i oszczędza prąd w sklepach.
Nagroda Jamesa Dysona 2025 – ruszyła rekrutacja
Do 16 lipca 2025 roku młodzi inżynierowie i naukowcy mają szansę zgłaszać się do konkursu o Nagrodę Jamesa Dysona. W puli konkursu czekają nagrody pieniężne oraz możliwość zaprezentowania swoich projektów na arenie międzynarodowej.
SMR-y w Polsce już w 2028? OSGE ujawnia konkretne plany
Orlen Synthos Green Energy (OSGE) zapowiada, że w 2028 roku może dojść do pierwszego wylania betonu pod reaktor SMR w Polsce. Projekt oparty na technologii BWRX-300 GE-Hitachi ma mieć strategiczne znaczenie dla polskiego przemysłu
„Czyste Powietrze” z problemami: 103 zawiadomienia i miliardy na ratunek
Ministra klimatu Paulina Hennig-Kloska zaprezentowała efekty kontroli programu „Czyste Powietrze”. Wskazano rażące zaniedbania, ale też konkretne działania naprawcze. Program zyskał nowe finansowanie i narzędzia kontroli, a resort złożył już 103 zawiadomienia do prokuratury.
Komisja Europejska chce bezpieczniejszych i czystszych dróg – nowe przepisy dla pojazdów w UE
Komisja Europejska ogłosiła 24 kwietnia 2025 roku propozycję kompleksowej reformy unijnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa drogowego i rejestracji pojazdów. Nowe regulacje mają uwzględnić rosnącą liczbę pojazdów elektrycznych oraz rozwój technologii wspomagających kierowców, a ich celem jest ograniczenie liczby wypadków, zmniejszenie emisji zanieczyszczeń oraz walka z oszustwami, takimi jak manipulacja licznikami przebiegu.
Nowatorska pompa ciepła z CO₂: nawet o 23% wyższa efektywność
Naukowcy z Uniwersytetu w Padwie opracowali wieloźródłową pompę ciepła na CO₂, która równocześnie wykorzystuje dwa z trzech dostępnych źródeł ciepła: powietrze, grunt i słońce. Wyniki badań pokazują nawet 23% poprawę efektywności w porównaniu do tradycyjnych pomp powietrznych. Choć technologia ma duży potencjał w dekarbonizacji ogrzewnictwa, wciąż pojawiają się pytania o jej opłacalność ekonomiczną.
Komentarze