Wózki widłowe na zielony wodór – dwa projekty STEF i Toyota we Francji i Hiszpanii
STEF Group, europejski lider w transporcie i logistyce produktów spożywczych w kontrolowanej temperaturze, rozpoczął realizację dwóch projektów wodorowych we współpracy z Toyota Material Handling Europe oraz Plug Power. Inicjatywy obejmują wdrożenie wózków widłowych zasilanych wodorem w centrach dystrybucyjnych w Athis-Mons (Francja) i Torrejón de Ardoz (Hiszpania).

Zielony wodór w logistyce chłodniczej
W ramach projektów, STEF wdraża technologię ogniw paliwowych do zasilania floty wózków widłowych w dwóch lokalizacjach:
- Athis-Mons, Francja – wodór zielony dostarczany na miejsce, produkowany z energii odnawialnej.
- Torrejón de Ardoz, Hiszpania – wodór produkowany na miejscu przy użyciu elektrolizera zasilanego energią z instalacji fotowoltaicznej o mocy 2,9 MWp.

Zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa operacyjnego
Zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych pozwala na szybsze tankowanie (poniżej 3 minut), wydłużoną pracę urządzeń w temperaturach od -18°C do +4°C oraz redukcję ryzyka związanego z wymianą baterii kwasowo-ołowiowych. Wózki wodorowe zapewniają również większy komfort operatorom.

Czas eksploatacji ogniwa paliwowego sięga 10 lat, czyli dwukrotnie więcej niż tradycyjnych akumulatorów. Projekty wpisują się w strategię klimatyczną STEF „Moving Green”, zakładającą całkowite przejście na energię niskoemisyjną do końca 2025 roku.
Zobacz również:
Wsparcie technologiczne od Toyota i Plug Power
Toyota Material Handling Europe, wieloletni partner STEF, dostarcza modele wózków przystosowanych do ogniw paliwowych. W Athis-Mons uruchomionych zostanie 48 takich maszyn, a w Torrejón de Ardoz – 67.
Z kolei Plug Power odpowiada za pełne wdrożenie infrastruktury wodorowej – od dostawy ogniw GenKey i instalacji tankowania GenFuel, po lokalną produkcję zielonego wodoru. STEF dołącza tym samym do społeczności klientów Plug Power w Europie.
Zobacz również:
- Maroko w grze o zielony wodór – na stole 32 miliardy dolarów
- Latvenergo i H2Pro łączą siły. Zielony wodór wkrótce na Łotwie
- Leuna Refinery bez emisji CO2. RWE dostarczy 30 000 ton zielonego wodoru rocznie od 2030 r.
Źródło: STEF Group, Toyota Material Handling Europe.
Może Cię również zainteresować
Czechy: Nowy program E.ON pozwala zarobić 200 euro za udział w bilansowaniu sieci
Nowa inicjatywa w Czechach pozwala mieszkańcom zarabiać na dostosowywaniu zużycia energii do potrzeb sieci. Partnerstwo Delta Green i E.ON Czechia wpisuje się w rosnący trend wirtualnych elektrowni (VPP).
ContourGlobal zainwestuje 1,6 GW w magazyny energii we Włoszech
ContourGlobal przejmuje projekty BESS o mocy 1,6 GW i pojemności do 9,5 GWh we Włoszech. Inwestycje mają kluczowe znaczenie przed wrześniowymi aukcjami MACSE i wzmacniają pozycję firmy w transformacji energetycznej.
Biometan szansą dla Polski? Do 2035 roku możliwa produkcja 5 mld m³ rocznie
Do 2035 roku Polska może osiągnąć roczną produkcję biometanu na poziomie nawet 5 mld m³ – wynika z najnowszego raportu Banku Gospodarstwa Krajowego. Choć obecnie działa tylko jedna instalacja, w przygotowaniu jest już 30 kolejnych. To istotny krok na drodze do uniezależnienia się od rosyjskiego gazu i realizacji założeń planu REPowerEU.
EIB wydał 7,79 mld euro na drogi i lotniska sprzeczne z celami klimatycznymi
Europejski Bank Inwestycyjny (EIB) udzielił w latach 2021-2024 ponad 7 miliardów euro pożyczek na budowę nowych dróg, rozbudowę lotnisk i inne inwestycje transportowe zwiększające emisje CO2. Tak wynika z najnowszej analizy organizacji Transport & Environment (T&E). Działania te podważają klimatczne deklaracje EIB, który w 2021 roku ogłosił się „bankiem klimatycznym UE”.
Rekordowy czerwiec 2025: energia słoneczna największym źródłem prądu w UE
Po raz pierwszy w historii fotowoltaika wygenerowała najwięcej energii elektrycznej w Unii Europejskiej – wyprzedzając zarówno atom, jak i wiatr. Czerwiec 2025 okazał się przełomowym miesiącem dla transformacji energetycznej w Europie.
BMW Group: Rośnie sprzedaż aut elektrycznych i modeli MINI. Solidne wyniki za II kwartał 2025 roku
BMW Group zakończyło drugi kwartał 2025 roku z pozytywnym wynikiem sprzedaży, mimo trudnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym – globalna sprzedaż wzrosła o 0,4% r/r. Wzrosty napędzały auta elektryczne (+18,5% od początku roku), nowe modele MINI (+17,3%) oraz rekordowy wynik BMW M GmbH (ponad 100 tys. pojazdów).
Komentarze