Enerad
Porównaj oferty

Wysoki rachunek za prąd i jego reklamacja

Prawie każdemu zdążyło się otrzymać podejrzanie wysoki rachunek za prąd. Niestety, często wysokie opłaty za energię elektryczną są spowodowane błędami zakładu energetycznego. Jeśli więc opłata za energię w danym miesiącu wyraźnie odbiega od wcześniejszych rachunków lub wydaje się nam nierealna, to warto zgłosić reklamację.

wysoki rachunek za prąd reklamacja

Problemów z nieprawidłowymi rachunkami jest ostatnio naprawdę sporo. Są one spowodowane często zmianami w systemach informatycznych obsługujących m.in. rozliczenia. Doświadczyli tego w pierwszej połowie 2016 r. klienci firmy Energa oraz Enea. Nierzadko przyczyna leży jednak w awarii licznika, nielegalnym przyłączu czy błędzie inkasenta.

Wysoki rachunek za prąd – jak rozwiązać problem?

Po otrzymaniu zbyt wysokiej faktury powinniśmy w pierwszej kolejności zastanowić się czy nie jest to spowodowane po prostu większym zużyciem prądu przez nasze gospodarstwo. Reklamacja będzie bowiem wtedy bezpodstawna.

Przypomnij więc sobie, czy w ostatnim okresie:
• zostało podłączone dodatkowe urządzenie,
• intensywniej wykorzystywałeś urządzenia o wysokim zapotrzebowaniu na prąd (np. klimatyzator, piekarnik, bojler, pralka),
• ogrzewałeś mieszkanie za pomocą urządzeń elektrycznych,
• w mieszkaniu był remont,
• udostępniałeś mieszkanie znajomym lub rodzinie,
• upewnij się, czy kwota faktury nie jest szacowana.

Jeśli wysoki rachunek za prąd nadal będzie dla Ciebie zagadką, to możesz zwrócić się do przedsiębiorstwa energetycznego z prośbą o dodatkową informację. Firma energetyczna ma obowiązek udzielić klientowi – jeśli on tego zażąda – pełnych i nieodpłatnych wyjaśnień o sposobie naliczania opłat, zasadach rozliczania, aktualnych taryfach oraz zużyciu prądu we wcześniejszych okresach.

W celu uzyskania dodatkowych informacji możesz skorzystać z pomocy konsultantów dzwoniąc na infolinię. Niestety, jak pokazuje praktyka, obsługa klientów przez konsultantów nierzadko pozostawia sporo do życzenia. W przypadku reklamacji, rzecznicy konsumentów zalecają, aby składać ją na piśmie a nie dzwonić na infolinię. Pismo należy wysłać listem poleconym i zachować jego kopię.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy i prawem energetycznym firma energetyczna ma obowiązek udzielić odpowiedzi na reklamację w terminie do 14 dni od momentu jej złożenia. Warto pamiętać, że jeżeli reklamacja nie została rozpatrzona w tym okresie, to zgodnie z art. 6c ust. 2 nowelizacji Prawa energetycznego z dnia 26 lipca 2013 roku uważa się, że została ona uwzględniona. Informacje o dostępnych możliwościach składania reklamacji i zgłoszeń zamieszczone są na stronach internetowych sprzedawców energii. Popularnym i wygodnym sposobem jest formularz kontaktowy na stronie www lub w elektronicznym biurze obsługi klienta. W przypadków dużych sprzedawców istnieje możliwość reklamacji w salonach sprzedaży.

Jak napisać reklamację za zawyżony rachunek za prąd?

Jeżeli zdecydowałeś się przesłać reklamację listem poleconym, to pamiętaj, aby zamieścić w nim niezbędne informacje: Imię i nazwisko klienta, jego numer ewidencyjny, adres korespondencyjny, adres poboru prądu, numer faktury. Następnie podaj datę odczytu oraz stan licznika i precyzyjnie, zwięźle przedstaw powód reklamacji. Równie dobrze możesz wydrukować gotowy formularz reklamacji zamieszczony na witrynie internetowej zakładu energetycznego, wypełnić go i wysłać tradycyjną pocztą.

Należy pamiętać, że wysłanie reklamacji nie zwalnia z obowiązku terminowej zapłaty należności kwestionowanej faktury. Jeśli reklamacja zostanie uwzględniona, to otrzymasz zwrot zazwyczaj w postaci faktury korygującej. W przypadku zaś stwierdzenia braku podstaw do reklamacji należy liczyć się z ewentualnymi dodatkowymi kosztami jeżeli reklamacja wiązała się z kontrolą liczników lub ekspertyzą.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

W kwestiach spornych, kiedy przekonani jesteśmy o swojej racji, a sprzedawca energii nadal odrzuca reklamację możemy zwrócić się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). W czerwcu 2016 roku w wyniku skarg konsumentów UOKiK wszczął postępowania przeciwko spółkom Polski Prąd i Multimedia Polska Energia. Komunikowanie nieprawidłowości i Twoja opinia mają więc znaczenie. Na stronie internetowej UOKiK znajdziesz listę wszystkich miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów i placówek UOKiK z podanymi danymi teleadresowymi.

Jeśli czujesz się poszkodowany

Jeśli czujesz się poszkodowany lub rozczarowany jakością obsługi pamiętaj, że w łatwy sposób możesz zmienić sprzedawcę prądu. Rezygnując z usług obecnego sprzedawcy nie tylko wyrażasz swoją dezaprobatę dla jego działań ale także przyczyniasz się do poprawy jakości usług i spadku cen prądu. Wielu konsumentów dopiero w sytuacji problemów z zawyżonymi rachunkami zaczyna interesować się ofertami innych sprzedawców energii, uświadamia sobie, że jest ich aż tak wielu i oferują różne ceny prądu. Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej jest obecnie znacznie łatwiejsza niż kilka lat temu i nie wiąże się żadnymi kosztami. Jak to zrobić wyjaśniliśmy w artykule: Zmiana sprzedawcy prądu.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

CSIRE z elastycznym startem – Rząd przyjął projekt zmian w ustawie o rynku energii

CSIRE z elastycznym startem – Rząd przyjął projekt zmian w ustawie o rynku energii

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy modyfikującej terminy wejścia w życie systemu CSIRE. Nowe przepisy mają zagwarantować bezpieczne i płynne wdrożenie centralnej platformy wymiany danych w sektorze energii elektrycznej.

30.04.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
Rewolucja na rynku energii. Polska otwiera się na PPA i offshore [raport]

Rewolucja na rynku energii. Polska otwiera się na PPA i offshore [raport]

W 2024 roku udział węgla w produkcji energii elektrycznej w Polsce spadł do 57%, a OZE osiągnęły rekordowe 26%. Dzięki reformom regulacyjnym i dynamicznemu rozwojowi rynku PPA kraj przygotowuje się na przyspieszenie transformacji energetycznej.

30.04.2025
Efektywność energetyczna Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
900 mln euro dla MAIRE: nowe projekty petrochemiczne i zielony wodór

900 mln euro dla MAIRE: nowe projekty petrochemiczne i zielony wodór

MAIRE, włoska grupa inżynieryjna, ogłosiła przyznanie swoim spółkom zależnym TECNIMONT i KT-Kinetics Technology nowych kontraktów oraz rozszerzeń istniejących zleceń o łącznej wartości około 900 milionów euro. Projekty te obejmują działania w zakresie inżynierii, zaopatrzenia i budowy (EPC) związane z infrastrukturą petrochemiczną oraz zaawansowane usługi inżynieryjne dla instalacji zielonego wodoru. Zlecenia pochodzą od kluczowych klientów z Azji Środkowej i Europy Południowej, co wzmacnia obecność MAIRE w strategicznych regionach i dywersyfikuje jej portfel zamówień.

30.04.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
Co to jest biometan?

Co to jest biometan?

Biometan to odnawialne paliwo gazowe, które powstaje w wyniku oczyszczania biogazu, biogazu rolniczego lub wodoru odnawialnego. Dzięki swojej jakości i składowi chemicznemu zbliżonemu do gazu ziemnego, biometan może być wtłaczany do sieci gazowej, sprężany (bio-CNG), skraplany (bio-LNG), transportowany cysternami lub wykorzystywany bezpośrednio – np. jako paliwo do pojazdów.

30.04.2025
Gaz i wodór Rady i pomysły
TAURON i Trzebinia wspólnie planują przyszłość Elektrowni Siersza

TAURON i Trzebinia wspólnie planują przyszłość Elektrowni Siersza

TAURON oraz Gmina Trzebinia podpisały list intencyjny, którego celem jest dalsze gospodarowanie terenami Elektrowni Siersza z zachowaniem działalności w sektorze energetycznym. W planach są inwestycje obejmujące m.in. repowering, magazyny energii, instalacje PV oraz jednostki gazowe. Obie strony deklarują współpracę dla zapewnienia sprawiedliwej transformacji, ochrony miejsc pracy i wpływów podatkowych.

30.04.2025
Energia elektryczna Wiadomości z rynku
UE stawia na zielone innowacje i walkę z dezinformacją. Kluczowe wnioski z Rady ds. Środowiska w Warszawie

UE stawia na zielone innowacje i walkę z dezinformacją. Kluczowe wnioski z Rady ds. Środowiska w Warszawie

Zmiany klimatu, zielone technologie i dezinformacja – to główne tematy nieformalnego spotkania ministrów środowiska UE, które odbyło się 28–29 kwietnia w Warszawie. Polska, jako gospodarz obrad, podkreśliła rolę innowacji i edukacji w budowaniu odpornej i zielonej Europy.

30.04.2025
OZE Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły