Wyższe dopłaty i wykluczenie przedsiębiorców. Mój Elektryk 2.0 budzi wątpliwości
Zmiany w programie „Mój Elektryk 2.0” Program „Mój Elektryk” w nowej wersji 2.0 wprowadza kluczowe zmiany, które mają zwiększyć dostępność i efektywność wsparcia dla osób zainteresowanych zeroemisyjnym transportem. Rozszerzono formy wsparcia o wynajem długoterminowy. Program przewiduje wyższe kwoty formy wsparcia i nowe ograniczenia, w tym: Na cele programu przeznaczono 1,6 mld zł z Krajowego Planu […]

Zmiany w programie „Mój Elektryk 2.0”
Program „Mój Elektryk” w nowej wersji 2.0 wprowadza kluczowe zmiany, które mają zwiększyć dostępność i efektywność wsparcia dla osób zainteresowanych zeroemisyjnym transportem. Rozszerzono formy wsparcia o wynajem długoterminowy.
Program przewiduje wyższe kwoty formy wsparcia i nowe ograniczenia, w tym:
- Dla osób fizycznych: Maksymalna dopłata wyniesie 40 tys. zł, w tym 10 tys. zł za zezłomowanie starego pojazdu oraz dodatkowe 11 250 zł przy dochodzie poniżej 120 tys. zł rocznie.
- Dla jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG): Dofinansowanie do zakupu lub leasingu wynosi do 40 tys. zł, z czego 30 tys. zł to podstawowa dopłata, a 10 tys. zł za zezłomowanie pojazdu spalinowego.
- Ograniczenie dla pojazdów: Dotacje obejmą tylko nowe pojazdy o maksymalnej cenie do 225 tys. zł. Pojazdy muszą być użytkowane przez co najmniej dwa lata na terenie Polski i spełniać rygorystyczne kryteria środowiskowe.
- Dotacja obejmie wyłącznie nowe auta o przebiegu poniżej 6 000 km.
Na cele programu przeznaczono 1,6 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki programowi ma przybyć co najmniej 40 tysięcy pojazdów zeroemisyjnych, co przełoży się na ograniczenie emisji CO2 o co najmniej 83 094 Mg/rok.
Konsultacje społeczne i głosy krytyczne
Wynik konsultacji pokazał jednak liczne wątpliwości w środowiskach branżowych. Przedsiębiorcy zrzeszeni w Polskim Związku Leasingu oraz organizacjach pracodawców wyrazili obawy przede wszystkim wobec wykluczenia firm niefizycznych z listy beneficjentów.
Związek Polskiego Leasingu zwraca uwagę, że:
- W poprzedniej edycji programu firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego wykorzystały aż 80% dostępnych środków. Brak wsparcia dla tej grupy może prowadzić do niewykorzystania budżetu i zmniejszenia dynamiki rozwoju elektromobilności.
- Aż 87% nowych pojazdów elektrycznych w 2024 roku zostało zarejestrowanych przez przedsiębiorstwa, co potwierdza ich kluczową rolę w rynku pojazdów zeroemisyjnych.
- Wykluczenie lekkich pojazdów dostawczych (N1) wpłynie negatywnie na rozwój logistyki miejskiej, kluczowej dla transportu ostatniej mili.
Propozycje zmian w programie
Związek Leasingu oraz inne organizacje branżowe zaproponowały modyfikacje programu. Kluczowe postulaty obejmują:
- Uwzględnienie przedsiębiorstw niefizycznych: Rozszerzenie programu na firmy leasingowe i flotowe, które przyczyniają się do popularyzacji samochodów elektrycznych i odnowy flot.
- Wsparcie dla lekkich pojazdów dostawczych: Dofinansowanie samochodów N1 jako kluczowego narzędzia w logistyce miejskiej.
- Utrzymanie równowagi w beneficjentach: Uzgodnienie zasad wsparcia dla przedsiębiorców i osób fizycznych, aby zapewnić synergię w transformacji rynku motoryzacyjnego.
Perspektywy i wyzwania
Pomimo zwiększenia dopłat i ambitnych założeń środowiskowych, decyzja o wykluczeniu firm leasingowych z budzi niepokój. Jak podkreślają eksperci, takie działania mogą utrudnić osiągnięcie celów programu, zmniejszając wpływ na rynek wtórny i hamując rozwój infrastruktury elektromobilności w Polsce.
Czy postulaty branży zostaną uwzględnione, dowiemy się po publikacji finalnej wersji programu. Na ten moment kluczowym wyzwaniem pozostaje znalezienie kompromisu, który zapewni skuteczność i zrównoważony rozwój rynku samochodów elektrycznych w kraju.
Może Cię również zainteresować
Strefy Rozwoju Zrównoważonego Przemysłu (SRZP) – rząd szykuje nowe przywileje dla przemysłu energochłonnego
Nowelizacja Prawa energetycznego ma otworzyć drogę do tworzenia specjalnych stref z preferencyjnymi warunkami energetycznymi dla przemysłu energochłonnego. W piątek, 16 maja 2025 r., opublikowano projekt ustawy w wykazie prac legislacyjnych rządu.
Rewolucja w kształceniu zawodowym. W Siedlcach rusza centrum elektroenergetyki
W Siedlcach otwarto jedno z pierwszych w Polsce Branżowych Centrów Umiejętności branży elektroenergetycznej. Inwestycja powstała w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Centrum umożliwi zdobycie nowoczesnych kwalifikacji zawodowych. Udział w uroczystości wzięła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
Elektromobilność przyspiesza: w Polsce już ponad 90 tys. aut całkowicie elektrycznych
Rośnie liczba samochodów elektrycznych w Polsce. Tylko w pierwszych czterech miesiącach 2025 roku przybyło ich o ponad 10,5 tysiąca – to wzrost aż o 36% rok do roku. Na koniec kwietnia flota aut całkowicie elektrycznych (BEV) przekroczyła 90 tysięcy pojazdów – wynika z danych PZPM i PSNM.
Energa inwestuje w 112 MW zielonej mocy na Dolnym Śląsku. Powstaje PV Serby
Energa Green Development przejęła projekt budowy jednej z największych farm fotowoltaicznych w regionie – PV Serby o mocy 112 MW. To kolejny krok spółki w kierunku realizacji celów dekarbonizacyjnych Grupy ORLEN oraz dynamicznego rozwoju lądowych OZE.
Photon Energy i Hyperion Renewables realizują farmę PV o mocy 38 MW w Rumunii
Photon Energy Group i portugalska firma Hyperion Renewables ogłosiły podpisanie kontraktu EPC (Engineering, Procurement and Construction) na realizację farmy fotowoltaicznej o mocy 34 MW w miejscowości Săliște w Rumunii. Trwają także prace nad zwiększeniem jej mocy do 38 MW. To pierwszy projekt z rumuńskiego portfolio Hyperion, który wejdzie w fazę budowy.
PGE szacuje wyniki za I kwartał 2025. Zysk netto wyraźnie powyżej oczekiwań
PGE zaskakuje pozytywnie inwestorów – wstępne wyniki za pierwszy kwartał 2025 roku pokazują wyraźnie lepszą kondycję finansową spółki, niż zakładał rynkowy konsensus. Grupa osiągnęła 4,33 mld zł EBITDA oraz 2,42 mld zł zysku netto.
Komentarze