Xpeng kontra Tesla: chiński chip AI 3x mocniejszy od Nvidia Orin X
Chiński producent pojazdów elektrycznych Xpeng ogłosił rozpoczęcie wdrażania autorskiego chipu Turing AI do swoich modeli samochodów. Układ ma być trzykrotnie wydajniejszy niż stosowany dotąd chip Nvidia Drive Orin X. Pierwsze pojazdy z nowym chipem trafią na rynek jeszcze w tym kwartale.

Nowy chip Turing AI zasili systemy autonomicznej jazdy Xpeng
Xpeng, który niedawno wszedł do Polski, przyspiesza rozwój własnej technologii autonomicznej jazdy, wprowadzając do swoich pojazdów nowy chip AI – Turing. Jak zapowiedział prezes firmy He Xiaopeng, chip znajdzie zastosowanie we wszystkich przyszłych modelach produkcyjnych. Układ ma trzykrotnie większą moc obliczeniową niż wykorzystywany dotąd Nvidia Drive Orin X.
Technologia opracowana przez Xpeng ma pozwolić na rozwój pojazdów z poziomem autonomii L4. Oznacza to, że kierowcy mogliby zdjąć ręce z kierownicy i oczy z drogi w wybranych lokalizacjach, zgodnie z definicją amerykańskiej organizacji SAE International.
Xpeng prezentuje globalne ambicje
Wypowiedź prezesa padła tuż przed wydarzeniem Global Brand Night, które odbywa się w Hongkongu. Podczas wydarzenia prezentowane są najnowsze pojazdy Xpeng, platforma autonomicznej jazdy oraz drony. Chip Turing stanowi centralny element platformy AI firmy, nazwanej Canghai.
Xpeng podkreśla, że ich rozwiązania mają globalny potencjał:
„Nasze chipy będą widoczne w naszych samochodach na całym świecie w przyszłości” – powiedział He Xiaopeng.
Wyraził także nadzieję, że przepisy w Hongkongu i innych zagranicznych rynkach umożliwią wprowadzenie pojazdów z systemami autonomii w przyszłym roku.
Zaawansowane systemy już dostępne na chińskich drogach
Aktualnie modele Xpeng, takie jak sedan P7 czy SUV G6, potrafią poruszać się automatycznie po chińskich drogach i autostradach, choć wymagają od kierowców pełnej uwagi – są to systemy L2+. Xpeng jako pierwszy producent w Chinach udostępnił swój system półautonomiczny – X NGP (navigation guided pilot) – w całym kraju, co nastąpiło jeszcze przed oficjalnym wdrożeniem Full Self Driving (FSD) Tesli.
Xpeng vs Tesla – kto wygrywa wyścig autonomii?
David Zhang, sekretarz generalny Międzynarodowego Stowarzyszenia Inżynierii Inteligentnych Pojazdów w Szanghaju, stwierdził:
„Wiodący chińscy producenci tacy jak Xpeng okazali się lepsi od Tesli w zakresie możliwości autonomicznej jazdy, przynajmniej na rodzimych drogach”.
Dodał jednak, że technologie chińskich firm nie są jeszcze tak uniwersalne jak FSD Tesli.
Według Zhang’a, system wspomagania kierowcy Xpeng przewyższa Teslę pod względem rozpoznawania pasów ruchu i świateł drogowych. FSD Tesli, dostępny w Chinach od lutego za 64 tys. juanów, nie oferuje porównywalnych funkcji.
Xpeng stawia także na latające pojazdy
Podczas wydarzenia w Hongkongu prezentowany jest również samochód latający opracowany przez AeroHT – spółkę powiązaną z Xpeng. AeroHT to jeden z liderów rynku tego typu pojazdów w Chinach.
Zobacz również:
- Elektryki BYD z ultraszybkim ładowaniem za 30 tys. dolarów
- CATL i Sinopec postawią 10 tys. stacji wymiany baterii w Chinach
- Chiny wydają pierwsze certyfikaty na komercyjne loty pasażerskimi dronami. EHang gotowy na rewolucję w miejskiej mobilności
Źródło: Xpeng / Daniel Ren, Eric Ng i Yujie Xue dla South China Morning Post
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze