Enerad
Porównaj oferty
Reklama

Zakaz wjazdu do galerii handlowych elektrykami?

Właściciele galerii handlowych zaczynają z niepokojem patrzeć na rosnącą popularność samochodów elektrycznych. Z powodu obaw o potencjalne pożary coraz częściej zdarza się bowiem, że decydują się oni wprowadzić zakaz parkowania tych pojazdów na swoich terenach. Przykładem jest decyzja właściciela gdańskiej galerii Madison. Tego typu zakazy nie dotyczą wyłącznie Polski, lecz również innych krajów zrzeszonych w Unii Europejskiej oraz do niej nienależących.

Zakaz wjazdu do galerii handlowych elektrykami?

Zakaz parkowania samochodów zasilanych alternatywnie

Podobne obostrzenia dotyczą samochodów zasilanych gazem. Od wielu lat takie auta zazwyczaj nie są mile widziane na parkingach podziemnych. Jednak w tym przypadku kierowcy nagminnie naginają regulaminy albo po prostu je ignorują. Mają nadzieję na to, że nikt ich nie złapie, i rzeczywiście często się to udaje.

W przypadku samochodów elektrycznych sprawa nie jest taka prosta. Ponieważ auto elektryczne dość łatwo jest zidentyfikować – na przykład za sprawą zielonej tablicy rejestracyjnej.

Unia Europejska chce elektromobilności

Restrykcje narzucane przez zarządców parkingów stawiają pod znakiem zapytania przyszłość co do parkowania aut elektrycznych. Tymczasem Unia Europejska coraz mocniej dąży do zastąpienia samochodów spalinowych „elektrykami”. Zastanawiające jest jednak to, gdzie takie samochody będzie można parkować, jeśli zakazy zaczną się mnożyć? Nie można bowiem wykluczyć, że nie tylko zarządcom parkingów podziemnych ekspansja elektromobilności przestanie się podobać. Czyżby Unia Europejska była zmuszona wprowadzić „zakaz zakazywania” parkowania aut elektrycznych?

Na pewno, aby samochody elektryczne mogły bezpiecznie stacjonować na parkingach podziemnych i jeździć tunelami konieczne będzie zmodernizowanie obecnej infrastruktury pod kątem ochrony przeciwpożarowej. W tym drugim przypadku w odniesieniu do Polski problem powinien być raczej niewielki – a być może wcale go nie będzie. Dlaczego? Ponieważ łączna długość tuneli przekraczających 100 m wynosi w naszym kraju zaledwie około 6 km.

Najpierw mit, potem zakaz

Zakazy często biorą się ze strachu, a strach nierzadko wynika z braku wiedzy i mitów rozpowszechnionych wokół tematu. Wielu zarządców parkingów paraliżuje myśl, że „elektryk” stanie w płomieniach, a pożar będzie trudno ugasić. Tymczasem zapalić mogą się zarówno auta elektryczne, jak i spalinowe, a sposoby gaszenia pożaru w obu sytuacjach nie różnią się znacznie. Kluczową różnicą jest obecność w „elektryku” baterii, która w przypadku uszkodzenia w trakcie pożaru może ponownie się nagrzewać. Dlatego po ugaszeniu pożaru samochód elektryczny czasami zostaje zanurzony w wodzie.

Innowacyjnym rozwiązaniem jest użycie lancy gaśniczej, która pozwala strażakom szybko dotrzeć do baterii ugaszonego samochodu. W Austrii przeprowadzono testy, podczas których strażacy przebili obudowę akumulatora za pomocą lancy właśnie. Wystarczyło im zaledwie 30 litrów wody, by zatrzymać ucieczkę termiczną i ugasić pożar w ciągu 2 minut.

Podczas pożaru samochodów wydzielają się szkodliwe substancje, w tym kwas fluorowodorowy, który co prawda występuje w większych ilościach w przypadku pożarów samochodów elektrycznych. Jednak zaznaczmy, że obowiązkowe systemy wentylacji pożarowej w Polsce skutecznie ograniczają ten problem.

Parkingi mogą nie wytrzymać

Jak się okazuje, nie tylko rzekomy problem z ugaszeniem „elektryka” może hamować rozwój rynku aut na prąd. Inną potencjalną przeszkodą jest niewystarczająca wytrzymałość parkingów. Duża masa samochodów elektrycznych jest wynikiem stosowania coraz większych, cięższych akumulatorów. Mogą one gromadzić więcej energii, a dzięki temu samochód ma większy zasięg.

Zwiększająca się liczba samochodów elektrycznych oznacza, że konstrukcje niektórych starszych parkingów wielopoziomowych nie będą w stanie „udźwignąć” obciążenia związanego z elektryfikacją. W związku z tym rosnąca liczba cięższych samochodów elektrycznych może wymusić wprowadzenie ograniczeń na starszych parkingach wielopoziomowych co do liczby miejsc przeznaczonych dla „elektryków”.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce

Cyfrowy bliźniak EC Elbląg. Energa rozwija zaawansowane narzędzia AI w energetyce

Energa wdraża kolejny projekt typu digital twin. Wirtualny model Elektrociepłowni Elbląg ma usprawnić zarządzanie złożonym układem wytwórczym i wesprzeć planowanie inwestycji. Pierwsze funkcjonalności pojawią się w 2026 roku. Cyfrowy bliźniak EC Elbląg – po co powstaje? Elektrociepłownia Elbląg to dziś trzy różne źródła energii: blok biomasowy, kotłownia rezerwowo-szczytowa oraz ostatni kocioł węglowy, który w zmniejszonej […]

17.11.2025
Efektywność energetyczna Wiadomości z rynku
ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu

ORLEN świętuje 400. dostawę LNG do terminalu w Świnoujściu

ORLEN odebrał w Świnoujściu już 400. dostawę LNG, co potwierdza rosnącą rolę terminalu w dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Prawie połowa importowanego gazu trafia do kraju właśnie tą drogą.

17.11.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku

Zielone aluminium w motoryzacji: klucz do redukcji śladu węglowego aut do 2040 roku

Nowe badania pokazują, że przejście na zielone aluminium w produkcji samochodów może znacząco ograniczyć emisje CO2 w Europie. Eksperci wskazują, że ambitne cele i odpowiednie regulacje są niezbędne do osiągnięcia neutralności klimatycznej sektora motoryzacyjnego.

17.11.2025
Elektromobilność Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce

Kradzieże kabli ze stacji ładowania: rosnący problem w Polsce

W Polsce nasila się fala kradzieży kabli ze stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Straty operatorów, utrudnienia dla użytkowników i surowe kary to tylko część konsekwencji tego procederu.

17.11.2025
Elektromobilność Wiadomości z rynku
Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE

Europejskie centra danych a wyzwania energetyczne – klucz do realizacji cyfrowych celów UE

Europa planuje potroić moce centrów danych w ciągu najbliższych lat, by wzmocnić swoją pozycję w sektorze AI. Jednak szybki rozwój tej branży wymaga pokonania poważnych barier energetycznych i infrastrukturalnych.

17.11.2025
Energia elektryczna Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii

Globalne koncerny energetyczne ogłaszają inwestycje warte bilion dolarów na COP30 – priorytetem sieci i magazyny energii

Podczas szczytu COP30 w Belém światowe koncerny energetyczne zrzeszone w UNEZA zapowiedziały wzrost rocznych nakładów na transformację energetyczną do 148 mld USD. Inwestycje skoncentrują się na rozbudowie sieci i magazynów energii, aby sprostać globalnym celom klimatycznym.

17.11.2025
Energia elektryczna Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły