Enerad
Porównaj oferty

Zakaz wjazdu do galerii handlowych elektrykami?

Właściciele galerii handlowych zaczynają z niepokojem patrzeć na rosnącą popularność samochodów elektrycznych. Z powodu obaw o potencjalne pożary coraz częściej zdarza się bowiem, że decydują się oni wprowadzić zakaz parkowania tych pojazdów na swoich terenach. Przykładem jest decyzja właściciela gdańskiej galerii Madison. Tego typu zakazy nie dotyczą wyłącznie Polski, lecz również innych krajów zrzeszonych w Unii Europejskiej oraz do niej nienależących.

Zakaz wjazdu do galerii handlowych elektrykami?

Zakaz parkowania samochodów zasilanych alternatywnie

Podobne obostrzenia dotyczą samochodów zasilanych gazem. Od wielu lat takie auta zazwyczaj nie są mile widziane na parkingach podziemnych. Jednak w tym przypadku kierowcy nagminnie naginają regulaminy albo po prostu je ignorują. Mają nadzieję na to, że nikt ich nie złapie, i rzeczywiście często się to udaje.

W przypadku samochodów elektrycznych sprawa nie jest taka prosta. Ponieważ auto elektryczne dość łatwo jest zidentyfikować – na przykład za sprawą zielonej tablicy rejestracyjnej.

Unia Europejska chce elektromobilności

Restrykcje narzucane przez zarządców parkingów stawiają pod znakiem zapytania przyszłość co do parkowania aut elektrycznych. Tymczasem Unia Europejska coraz mocniej dąży do zastąpienia samochodów spalinowych „elektrykami”. Zastanawiające jest jednak to, gdzie takie samochody będzie można parkować, jeśli zakazy zaczną się mnożyć? Nie można bowiem wykluczyć, że nie tylko zarządcom parkingów podziemnych ekspansja elektromobilności przestanie się podobać. Czyżby Unia Europejska była zmuszona wprowadzić „zakaz zakazywania” parkowania aut elektrycznych?

Na pewno, aby samochody elektryczne mogły bezpiecznie stacjonować na parkingach podziemnych i jeździć tunelami konieczne będzie zmodernizowanie obecnej infrastruktury pod kątem ochrony przeciwpożarowej. W tym drugim przypadku w odniesieniu do Polski problem powinien być raczej niewielki – a być może wcale go nie będzie. Dlaczego? Ponieważ łączna długość tuneli przekraczających 100 m wynosi w naszym kraju zaledwie około 6 km.

Najpierw mit, potem zakaz

Zakazy często biorą się ze strachu, a strach nierzadko wynika z braku wiedzy i mitów rozpowszechnionych wokół tematu. Wielu zarządców parkingów paraliżuje myśl, że „elektryk” stanie w płomieniach, a pożar będzie trudno ugasić. Tymczasem zapalić mogą się zarówno auta elektryczne, jak i spalinowe, a sposoby gaszenia pożaru w obu sytuacjach nie różnią się znacznie. Kluczową różnicą jest obecność w „elektryku” baterii, która w przypadku uszkodzenia w trakcie pożaru może ponownie się nagrzewać. Dlatego po ugaszeniu pożaru samochód elektryczny czasami zostaje zanurzony w wodzie.

Innowacyjnym rozwiązaniem jest użycie lancy gaśniczej, która pozwala strażakom szybko dotrzeć do baterii ugaszonego samochodu. W Austrii przeprowadzono testy, podczas których strażacy przebili obudowę akumulatora za pomocą lancy właśnie. Wystarczyło im zaledwie 30 litrów wody, by zatrzymać ucieczkę termiczną i ugasić pożar w ciągu 2 minut.

Podczas pożaru samochodów wydzielają się szkodliwe substancje, w tym kwas fluorowodorowy, który co prawda występuje w większych ilościach w przypadku pożarów samochodów elektrycznych. Jednak zaznaczmy, że obowiązkowe systemy wentylacji pożarowej w Polsce skutecznie ograniczają ten problem.

Parkingi mogą nie wytrzymać

Jak się okazuje, nie tylko rzekomy problem z ugaszeniem „elektryka” może hamować rozwój rynku aut na prąd. Inną potencjalną przeszkodą jest niewystarczająca wytrzymałość parkingów. Duża masa samochodów elektrycznych jest wynikiem stosowania coraz większych, cięższych akumulatorów. Mogą one gromadzić więcej energii, a dzięki temu samochód ma większy zasięg.

Zwiększająca się liczba samochodów elektrycznych oznacza, że konstrukcje niektórych starszych parkingów wielopoziomowych nie będą w stanie „udźwignąć” obciążenia związanego z elektryfikacją. W związku z tym rosnąca liczba cięższych samochodów elektrycznych może wymusić wprowadzenie ograniczeń na starszych parkingach wielopoziomowych co do liczby miejsc przeznaczonych dla „elektryków”.

Komentarze

Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Komentarze w tekście
Zobacz wszystkie komentarze

Enerad.pl

enerad.pl to branżowy portal informacyjny o energii i OZE. Publikujemy aktualności, analizy rynkowe oraz zestawienia ofert i produktów. W naszym serwisie znajdziesz także ogłoszenia branżowe oraz profile firm i producentów.

🔍 Obserwuj nas, aby być na bieżąco: X (Twitter) | LinkedIn

Może Cię również zainteresować

Boom centrów danych i AI wyzwaniem dla operatorów sieci – nowe obciążenia są „duże, szybkie i niewidzialne

Boom centrów danych i AI wyzwaniem dla operatorów sieci – nowe obciążenia są „duże, szybkie i niewidzialne

Operatorzy systemów energetycznych na całym świecie stają w obliczu nowego wyzwania: błyskawicznie rosnącego zapotrzebowania na energię ze strony centrów danych i klastrów AI. Problemem jest nie tylko skala nowych obciążeń, ale też ich zmienność i niewidoczność dla operatorów. Przypadek z USA pokazuje, co może się wydarzyć, gdy kilkaset megawatów znika z sieci… w kilka sekund.

17.07.2025
Energia elektryczna Analizy i komentarze Wiadomości z rynku
Enea i Alians-OZE łączą siły. Nowa współpraca dla 2,8 mln klientów

Enea i Alians-OZE łączą siły. Nowa współpraca dla 2,8 mln klientów

Enea pozyskała nowego partnera handlowego, firmę Alians-OZE. Współpraca obejmuje sprzedaż energii elektrycznej i ma przynieść korzyści klientom indywidualnym i biznesowym. Dzięki porozumieniu klienci zyskają dostęp do kompleksowej oferty energetycznej oraz stabilnych dostaw energii.

17.07.2025
OZE Wiadomości z rynku
Ładowanie EV z fotowoltaiki: nowy system z 88% sprawnością

Ładowanie EV z fotowoltaiki: nowy system z 88% sprawnością

Naukowcy z Indii i Norwegii opracowali system bezprzewodowego ładowania pojazdów elektrycznych, który łączy fotowoltaikę i magazyn energii. Kluczowym elementem rozwiązania jest trójportowy konwerter DC–DC. Prototyp osiągnął sprawność sięgającą 88%.

17.07.2025
Elektromobilność Technologia Wiadomości z rynku
Niemcy mogą zablokować zakup OGE przez Snama z powodu chińskich powiązań

Niemcy mogą zablokować zakup OGE przez Snama z powodu chińskich powiązań

Niemieckie Ministerstwo Gospodarki rozważa zablokowanie zakupu udziałów w Open Grid Europe przez włoską firmę Snam. Powodem jest pośredni związek inwestora z chińskim koncernem państwowym State Grid Corporation of China, co może mieć wpływ na bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej, w tym planowaną sieć wodorową.

17.07.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
TAURON bije rekord. Akcje powyżej 9 zł pierwszy raz w historii

TAURON bije rekord. Akcje powyżej 9 zł pierwszy raz w historii

Kurs akcji TAURONA przekroczył 9 zł i osiągnął najwyższy poziom w historii spółki. 15 lat po giełdowym debiucie, Grupa świętuje sukces, który zawdzięcza skutecznej realizacji strategii transformacji energetycznej i wzrostowi zaufania inwestorów.

17.07.2025
Rynek energii i biznes Wiadomości z rynku
Nowa kotłownia gazowa za 32 mln zł powstanie w Nowym Czarnowie

Nowa kotłownia gazowa za 32 mln zł powstanie w Nowym Czarnowie

PGE Energia Ciepła, spółka z Grupy PGE, podpisała umowę na budowę nowoczesnej kotłowni gazowej o mocy 28 MWt w Nowym Czarnowie koło Gryfina. Inwestycję zrealizuje firma Enervigo. Nowe źródło ciepła ma zostać oddane do użytku w III kwartale 2026 roku.

17.07.2025
Gaz i wodór Wiadomości z rynku
Zobacz pozostałe artykuły