Zdalnie sterowana fotowoltaika dla rolników – Święta przyszły wcześniej
Wydział Rolnictwa i Biotechnologii Politechniki Bydgoskiej wprowadza nowatorskie rozwiązanie w postaci mobilnego systemu agrofotowoltaicznego (AgroPV). Zaprojektowane z myślą o gospodarstwach rolnych, szczególnie w produkcji roślinnej, AgroPV zostało zaprezentowane 28 listopada 2023 roku. Jest to krok milowy w wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii w rolnictwie.

Mobilność i automatyzacja: Klucz do Efektywności
System AgroPV, opracowany przez zespół pod kierownictwem prof. Anny Wenda-Piesik, charakteryzuje się mobilnością i pełną automatyzacją. Składa się z m.in. dwóch falowników hybrydowych, magazynów energii i modułów PV z optymalizatorami. Samobieżny i zdalnie sterowany układ posiada napęd 4 x 4, lokalizatory GPS, kamery i mobilną kontrolę toru jazdy.
Zastosowanie AgroPV w Rolnictwie
System AgroPV ma szerokie zastosowanie w rolnictwie. Jego główne zadanie to zacieniania upraw, a oprócz tego produkcja i magazynowanie energii fotowoltaicznej. Instalacja może jednak podlewać i nawozić glebę. Wyposażona w czujniki, AgroPV jest w stanie monitorować stan gleby, co znacząco podnosi efektywność rolniczą. Zespół naukowców z Wydziału Rolnictwa i Biotechnologii PBŚ przeprowadzi badania nad wykorzystaniem tej technologii w uprawie różnych gatunków roślin.
Koszty i wymiary konstrukcji
Konstrukcja AgroPV, zrealizowana przez firmę Apply Engineering, kosztowała 950 tys. złotych. Ma moc 20 kWp i zajmuje obszar około 70 metrów kwadratowych, stanowiąc kompaktowe, ale potężne rozwiązanie dla nowoczesnych gospodarstw rolnych.
Projekt AgroPV jest częścią szerszych działań Politechniki Bydgoskiej, mających na celu wspieranie rozwoju terenów wiejskich poprzez nowoczesne technologie. Jak podkreśla prof. Marek Adamski, Rektor Politechniki, gospodarstwa rolne potrzebują innowacyjnych rozwiązań, także w zakresie odnawialnych źródeł energii.
Mobilna instalacja fotowoltaiczna AgroPV to przełomowe rozwiązanie, które może zrewolucjonizować polskie rolnictwo. Pojawia się jednak kilka wątpliwości z nią związanych.
Wątpliwości
Jednym z problemów, które mogą pojawić się w jego kontekście, jest waga. Jesienią i wiosną, ciężka, metalowa konstrukcja dość łatwo może ugrzęznąć (na terenach wiejskich to dość duży problem). Oswobodzenie instalacji może wymagać ciężkiego sprzętu i ogromnej dawki ostrożności. Pytania może też budzić kwestia zastosowanych podzespołów – wielu producentów modułów PV rygorystycznie podchodzi do stosowania paneli na konstrukcjach mobilnych (przykładowo montaż standardowych modułów PV na kamperze może unieważniać ich gwarancję). Barierą może okazać się również koszt. Obecnie sięga on około miliona złotych. W miarę profesjonalizacji projektu, będzie ona spadać, jednak trudno wyrokować czy zatrzyma się na poziomie akceptowalnym dla polskich rolników.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze