Zmiana sprzedawcy energii: prądu i gazu, w domu oraz firmie

Jak zmienić sprzedawcę prądu?Nie wiesz jak zmienić sprzedawcę prądu lub gazu? W enerad.pl pomożemy Ci nie tylko wybrać najlepszą ofertę, dopasowaną do Twoich potrzeb, ale także podpowiemy w jaki sposób możesz zmienić sprzedawcę – zacznij oszczędzać bez ponoszenia kosztów, zwłaszcza, że nie wiąże się to z żadnym wysiłkiem. To nowy sprzedawca prądu załatwi za Ciebie wszystkie formalności. Ty po prostu płacisz mniej i oszczędzasz.

>>Prąd dla Domu Co miesiąc niższe rachunki!>>Prąd dla Firmy Nawet 40% oszczędności!

Zmiana sprzedawcy prądu – gospodarstwa domowe

  • Pierwsza zmiana sprzedawcy

    Pierwsza zmiana sprzedawcy to więcej formalności niż w przypadku kolejnych zmian. Tylko od nas zależy czy całą procedurę przeprowadzimy samodzielnie czy udzielimy pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy. Obydwa procesy przebiegają podobnie, ale w drugim przypadku większość formalności wykonywana jest przez nowego sprzedawcę. Nasze działania ograniczają się do wyboru firmy energetycznej oraz udzielenia pełnomocnictwa – nowy sprzedawca m.in. za nas wypowie umowę, czy w razie konieczności zawrze umowę o świadczenie usług dystrybucyjnych. Na naszych barkach spoczywa jeszcze rozliczenie końcowe z dotychczasową firmą. Decydując się na samodzielne przeprowadzenie procedury musimy liczyć się z tym, że czeka nas załatwianie wielu formalności – musimy m.in. wypowiedzieć umowę kompleksową, zawrzeć umowę dystrybucji. Na koniec musimy rozliczyć się z firmą od której dotychczas kupowaliśmy prąd. Pierwsza zmiana sprzedawcy z reguły nie powinna trwać dłużej niż 30 dni – u niektórych firm termin ten wynosi 60 dni.

  • Kolejna zmiana sprzedawcy

    Zmieniając po raz kolejny sprzedawcę, ponownie stajemy przed wyborem: samodzielnego przeprowadzenia procedury lub udzielenia pełnomocnictwa. Drugie rozwiązanie jest o wiele wygodniejszym sposobem, ponieważ nasz udział w całym procesie ogranicza się do wyboru odpowiedniej oferty i zawarcia umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą. Po udzieleniu pełnomocnictwa, nowy sprzedawca zajmuje się wszystkimi formalnościami. W samodzielnej zmianie to my jesteśmy odpowiedzialni za właściwy przebieg procedury. Nieznacznym ułatwieniem, przy kolejnej zmianie, jest nieco mniej formalności – nie musimy np. zawierać umowy o świadczenie usługi dystrybucyjnej. Przy kolejnej zmianie sprzedawcy musimy uważać, żeby w odpowiednim czasie wypowiedzieć umowę, jeśli nie zrobimy tego we właściwym terminie nasza umowa automatycznie zostanie zmieniona na czas nieokreślony. Następna zmiana sprzedawcy z reguły nie powinna trwać dłużej niż 14 dni – u niektórych firm termin ten wynosi do 30 dni.

Zmiana sprzedawcy prądu – klienci biznesowi

  • Pierwsza zmiana sprzedawcy

    Podobnie jak w przypadku taryfy G, odbiorcy taryf C, B i A mogą procedurę zmiany sprzedawcy przeprowadzić samodzielnie lub zdecydować się na udzielenie pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy. Drugi wariant nie wymaga od nas specjalnego zaangażowania – nasza rola ogranicza się do wybrania sprzedawcy oraz oferty i zawarcia z nim umowy. Nowy sprzedawca zajmie się za nas resztą formalności. Jeśli korzystamy z taryf A i B, zobowiązani jesteśmy w swoim zakresie dostosować liczniki do wymagań odbiorców TPA (więcej tutaj). Natomiast każdy z odbiorców taryf C, B i A na koniec musi dokonać rozliczenia z dotychczasową firmą, od której kupowany był prąd. Jeśli lubimy wyzwania i zmagania z dokumentacją możemy zdecydować się na samodzielne przeprowadzenie procedury zmiany sprzedawcy.

  • Kolejna zmiana sprzedawcy

    Ponowna zmiana sprzedawcy to oczywiście nieco mniej formalności, nie trzeba np. po raz kolejny zawierać umowy o świadczenie usługi dystrybucji. Podobnie jak przy pierwszej zmianie, całą procedurę możemy przeprowadzić samodzielnie lub zdecydować się na pełnomocnictwo nowego sprzedawcy. W drugim przypadku nasza rola w całym procesie ogranicza się do wyboru sprzedawcy i oferty oraz zawarcia umowy. Gdy korzystamy z taryf B i A musimy pamiętać, że w naszej kompetencji leży dostosowanie urządzenia pomiarowego do nowej oferty (więcej tutaj). Na koniec, niezależnie od tego w jakiej grupie odbiorców jesteśmy, musimy rozliczyć się z dotychczasowym sprzedawcą. Bardziej czasochłonną i angażującą nas procedurą jest samodzielne przeprowadzenie zmiany sprzedawcy.

Zmiana sprzedawcy gazu

Niewiele osób wie, że może zmienić również sprzedawcę gazu. Niestety, aż 98% rynku gazu w kraju należy do PGNiG, a 2% stanowią niezależni sprzedawcy, którzy odkupują gaz od PGNiG. Taryfy na rynku gazu regulowane są przez Prezesa URE. Najprawdopodobniej w ciągu najbliższych lat zostaną poczynione dalsze kroki, by w pełni zliberalizować rynek gazu, co z pewnością wpłynie na obniżenie cen.

  • Pierwsza zmiana sprzedawcy

    Podobnie jak w przypadku prądu, możemy: zdecydować się na samodzielne przeprowadzenie procedury lub udzielić pełnomocnictwa. Druga możliwość jest znacznie wygodniejszym rozwiązaniem dla nas i ogranicza nasze działanie do wyboru sprzedawcy i oferty oraz zawarcia umowy. Przy samodzielnym przeprowadzaniu zmiany sprzedawcy, zobowiązani jesteśmy do wykonania wszystkich niezbędnych formalności np. musimy poinformować OSD o zawarciu nowej umowy.

  • Kolejna zmiana sprzedawcy

    W ciągu roku gazowego, możemy maksymalnie dwa razy zmienić firmę, od której kupujemy gaz. Tylko od nas zależy czy procedurę zmiany sprzedawcy przeprowadzimy samodzielnie czy zlecając to nowej firmie energetycznej. Jeśli udzielimy pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy, to nasz udział w całym procesie zostanie ograniczony do niezbędnego minimum. Samodzielne przeprowadzanie procedury zmiany sprzedawcy, będzie wymagało od nas większego zaangażowania.