Znakomite narzędzie od Komisji Europejskiej: European Energy Storage Inventory
Chcielibyście zobaczyć, jak rozwija się sieć europejskich magazynów energii? Zamiast śledzić liczne publikacje, analizować je i samodzielnie zbierać dane – mamy teraz nowe rozwiązanie. Komisja Europejska uruchomiła European Energy Storage Inventory, interaktywny system do monitorowania inwestycji w magazynowanie energii w UE.

Nowa platforma do śledzenia magazynów energii w Europie
Komisja Europejska oficjalnie zaprezentowała European Energy Storage Inventory – platformę, która gromadzi dane na temat projektów magazynowania energii w 32 krajach Europy. Narzędzie umożliwia śledzenie statusu inwestycji w czasie rzeczywistym, oferując użytkownikom interaktywną mapę oraz możliwość filtrowania projektów według kraju, technologii i etapu realizacji.
Najwięcej projektów zgromadziły Niemcy (472 inwestycje), następnie Wielka Brytania (455 projektów), Hiszpania (147) i Włochy (112).
Etapy realizacji projektów i technologie magazynowania
Dzięki platformie można sprawdzić, na jakim etapie realizacji znajdują się poszczególne inwestycje:
- W eksploatacji – 905 projektów o łącznej mocy 66 GW,
- Ogłoszone – 601 projektów,
- W budowie – 147 instalacji,
- Nieaktywne lub oczekujące na zatwierdzenie.
Pod względem technologii wyróżniono m.in.:
- magazyny elektrochemiczne (baterie litowo-jonowe, redox flow),
- magazyny termiczne (m.in. sól stopiona, systemy ciepłownicze),
- magazyny chemiczne (power-to-gas),
- magazyny mechaniczne (elektrownie szczytowo-pompowe).
Jak wygląda Polska?
Póki co – blado. Na tle Europy Polska wypada słabo zarówno pod względem liczby działających magazynów energii, jak i skali planowanych inwestycji.
- Działające magazyny („Operational”): 7 projektów
- Zapowiedziane magazyny („Announced”): 16 projektów
- Łączna moc działających magazynów: 1,38 GW

Pod względem rozmieszczenia na mapie, Polska wygląda pusto w porównaniu do bardziej rozwiniętych rynków, jak Niemcy czy Wielka Brytania. Dominują pojedyncze instalacje, np. Elektrownia Porąbka-Żar, będąca jedną z niewielu dużych elektrowni szczytowo-pompowych w kraju.


Nieco więcej dzieje się w rejonie Łodzi, gdzie zaczyna się pojawiać większe zagęszczenie inwestycji, choć są to na razie projekty w fazie „zapowiedziane”, a nie realnie działające systemy magazynowania energii.

Potrzebujemy większej różnorodności
Cieszy, że polska infrastruktura magazynowania energii zaczyna się rozwijać, natomiast tempo wzrostu wciąż pozostawia wiele do życzenia. Większość nowych inwestycji skupia się na magazynach chemicznych, głównie bateriach litowo-jonowych, co jest trendem dominującym w Europie.
Warto się chyba zastanowić nad szerszym wykorzystaniem infrastruktury naturalnej, jak rzeki – i poszerzyć plany inwestycjne o elektrownie szczytowo-pompowe. To rozwiązanie sprawdziło się w innych krajach, gdzie naturalne ukształtowanie terenu pozwala na budowę efektywnych i trwałych magazynów energii wodnej, które mogą stanowić bardziej stabilne źródło energii w porównaniu do chemicznych akumulatorów.
Polska ma potencjał do większego wykorzystania takich rozwiązań, ale obecnie brakuje odpowiednich inwestycji w tym obszarze.
Pełna mapa inwestycji dostępna na stronie: European Energy Storage Inventory.
Może Cię również zainteresować
Chiny rewolucjonizują bezpieczeństwo baterii EV. Niektórzy skorzystają, innych czekają problemy finansowe
Dr Kai-Philipp Kairies, CEO ACCURE Battery Intelligence, podkreśla, że nowy chiński standard GB38031-2025 może nie tylko zmienić zasady bezpieczeństwa w samych Chinach, ale także wpłynąć globalnie – od polityk krajowych po inwestycje w laboratoria testowe i strategie producentów. Kluczową zmianą jest wymóg, by baterie EV wytrzymały aż 120 minut po zjawisku termicznego rozbiegania – dotąd wystarczyło 5 minut.
Jak mikrouszczelnienia ratują wodór? Freudenberg zdradza szczegóły
Freudenberg Sealing Technologies prezentuje zaawansowane technologicznie uszczelnienia do elektrolizerów, sprężarek, ogniw paliwowych i silników wodorowych. Firma podkreśla ich kluczową rolę w budowie bezpiecznej i wydajnej infrastruktury wodorowej.
XPENG X9 ładuje 405 km w 10 minut. Nowy elektryk z AI będzie w Europie pod koniec 2025 r.
XPENG zaprezentował nowy elektryczny model MPV – X9 2025. Pojazd wyróżnia się ultraszybkim ładowaniem, systemem autonomicznej jazdy Turing AI i luksusowym wyposażeniem wnętrza. To pierwszy model marki z tymi funkcjami w standardzie.
Volkswagen stawia na AI w Chinach, gdzie sztuczna inteligencja króluje na drogach
Volkswagen Group wprowadza na rynek chiński nowy system wspomagania kierowcy oparty na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie zaprojektowano specjalnie pod wymagające warunki ruchu drogowego w Chinach. Grupa wzmacnia tym samym swoje zaangażowanie w strategię „In China, for China” i dołącza do grona firm, które rozwijają zaawansowane systemy AI w segmencie pojazdów elektrycznych.
Rekordowy wzrost mocy OZE w 2024 roku. 5 kluczowych faktów w raporcie IRENA
Według najnowszego raportu IRENA, w 2024 roku globalna moc odnawialnych źródeł energii wzrosła o rekordowe 585 GW. Aż 92% nowej mocy zainstalowanej na świecie pochodziło z OZE. Organizacja wskazuje 5 najważniejszych faktów dotyczących odnawialnych źródeł energii w minionym roku.
LONGi bije kolejne rekordy PV. 34,85% sprawności ogniwa tandemowego (perowskit-krzem)
Chińska firma LONGi ustanowiła nowy światowy rekord sprawności ogniwa tandemowego krzem-perowskit – 34,85%. Osiągnięcie to zostało potwierdzone przez amerykański instytut NREL. Firma poprawiła również sprawność ogniwa krzemowego HIBC do poziomu 27,81%.
Komentarze