Mój elektryk – dopłaty do samochodów elektrycznych 2022 / 2023

4.84 /5
(Ocen: 76)

Obecnie już 61 proc. Polaków deklaruje chęć bycia posiadaczem samochodu elektrycznego – to wyniki ostatniego sondażu przeprowadzonego przez platformę analityczno-badawczą UCE Research. W wielu jednak przypadkach, główną przeszkodą stojącą na drodze do spełnienia tych planów jest wysoka cena elektryków. Na szczęście, od lipca 2021 roku wszyscy zainteresowani ich zakupem mogą skorzystać z dofinansowania w ramach rządowego programu “Mój elektryk”. Ile wynosi dotacja, kto może z niej skorzystać i do kiedy można się o nią ubiegać? Sprawdźcie koniecznie!

Rośnie zainteresowanie samochodami elektrycznymi

Jak wynika z analizy firmy z branży business intelligence – JATO Dynamics – sprzedaż samochodów elektrycznych cały czas rośnie, a 2022 rok był pod tym względem bardzo obiecującym na europejskich rynkach. Tylko w listopadzie zarejestrowano ponad 17 proc. więcej nowych pojazdów elektrycznych niż w analogicznym okresie w 2021 roku i była to wartość 1 010 900 sztuk. Do końca listopada 2022 roku w Europie zarejestrowano łącznie 10 167 700 samochodów elektrycznych.

Również polski rynek samochodów elektrycznych rozwija się coraz dynamiczniej notując na koniec 2022 roku wzrost rzędu aż 61 proc. w stosunku rok do roku. Obecnie park elektrycznych samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Polsce liczy łącznie 64 705 pojazdów. Rok temu było to 38 001 pojazdów. Z końcem grudnia 2022 po polskich drogach jeździło zatem:

  • 31 249 samochodów w pełni elektrycznych BEV (Battery Electric Vehicle), przy czym tylko w zeszłym roku zarejestrowano 13 912 tego typu pojazdów;
  • 30 321 samochodów hybrydowych PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), przy czym tylko w zeszłym roku zarejestrowano 10 884 tego typu pojazdów.
Licznik elektromobilności - grudzień 2022

Licznik elektromobilności – grudzień 2022; Źródło: pzpm.org.pl

Tak znaczny wzrost rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce nie plasuje niestety naszego kraju w czołówce europejskich państw, które rozwijają się pod tym kątem bardzo dynamicznie. Europa podzielona jest właściwie na dwie prędkości postępu w elektryfikacji transportu. Wśród liderów rynku znajdują się między innymi takie państwa jak Norwegia (77 proc. wszystkich samochodów to auta elektryczne), Szwajcaria, Niemcy, Belgia, Holandia, czy Szwecja. Wśród krajów o zdecydowanie niższym tempie rozwoju rynku elektromobilności znajdują się m.in. Włochy, Grecja, Litwa, Łotwa, Estonia, Rumunia oraz właśnie Polska. Nie da się nie zauważyć, że jedną z głównych przyczyn takiego podziału są możliwości finansowe potencjalnych nabywców aut elektrycznych, gdyż ich nastawienie do elektromobilności jest w dużej mierze bardzo entuzjastyczne.

Jakie są zalety samochodów elektrycznych?

Jak podkreślają eksperci z platformy analityczno-badawczej UCE Research, w Polsce zwolenników posiadania tych ekologicznych pojazdów jest niemal dwa razy więcej niż ich przeciwników. Wśród zalet samochodów elektrycznych, które są przyjazne dla środowiska naturalnego najczęściej wymienia się:

  • niskie koszty eksploatacji – poprawnie eksploatowana bateria wytrzymuje przynajmniej 10 lat, a koszt ich ładowania jest znacznie niższy niż średni wydatek podczas tradycyjnego tankowania na stacji benzynowej. Co istotne, ładując samochód elektryczny z instalacji fotowoltaicznej można jeszcze bardziej zredukować koszty eksploatacji pojazdu;
  • podwyższoną wydajność – silnik elektryczny przewyższa pod tym względem tradycyjne silniki spalinowe, które tracą moc, np. poprzez emisję ciepła. Ponadto pojazdy te są bardzo stabilne i lepiej trzymają się nawierzchni. Natomiast wysoki moment obrotowy pozwala na przyspieszenie w ułamku sekundy (co przydaje się m.in. podczas bezpiecznego wyprzedzania czy omijania nagłej przeszkody na drodze);
  • niższą awaryjność i bezpieczeństwo – silniki EV posiadają nieskomplikowaną budowę i nie ma konieczności wymiany filtrów. Co ważne, samochodów elektrycznych nie trzeba tak często serwisować;
  • prostą obsługę i wysoki komfort jazdy – poruszanie się takim pojazdem to prawdziwa przyjemność, dzięki cichej pracy oraz braku charakterystycznego zapachu paliwa, który przeszkadza niektórym użytkownikom tradycyjnych aut spalinowych. Nie trzeba się również martwić się o skrzynię biegów, czy wymianę oleju, a ładowanie samochodu elektrycznego może odbywać się w domu lub na ogólnodostępnych stacjach ładowania;
  • zminimalizowaną emisję spalin – współcześnie silniki elektryczne coraz częściej wykorzystują odnawialne źródła energii. Pomimo tego, że OZE nadal mają niewielki udział w produkcji prądu w naszym kraju, to jednak elektrownie węglowe są w stanie dużo skuteczniej eliminować zanieczyszczenia niż rury wydechowe samochodów spalinowych;
  • ulgi dla właścicieli samochodów elektrycznych – dzięki bowiem zmianom w prawie, (m.in. Ustawie o elektromobilności) osoby, które zdecydowały się na zakup auta elektryczne są zwolnieni z akcyzy. Ponadto użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą zaoszczędzić na parkowaniu (nie płacą oni za parkowanie w strefach płatnego parkowania) oraz omijać korki i skrócić czas podróży dzięki możliwości poruszania się tzw. buspasami. Ponadto w przyszłości do listy przywilejów dołączy również prawo wjazdu na obszary zamknięte dla samochodów spalinowych.

“Mój elektryk” – jakie założenia programu?

Niestety mimo tak wielu korzyści płynących z posiadania samochodu elektrycznego, jego największą wadą jest cena przekraczająca możliwości finansowe wielu osób, które nie mogą przez to pozwolić sobie na jego zakup. Dużym udogodnieniem może jednak okazać się nowa odsłona programu dopłat do samochodów elektrycznych – “Mój elektryk”, który uruchomiony został 12 lipca 2021 roku. Już dziś wiadomo, że ta forma dofinansowania ma dużą szansę zatrzeć porażkę pierwszej edycji programu z połowy 2020 roku, która przez nieatrakcyjne dla beneficjentów warunki nie wzbudziła wówczas żadnego zainteresowania.

Do końca 2022 roku w ramach programu “Mój elektryk” wnioski o dofinansowanie złożyło 1859 wnioskodawców będących osobami fizycznymi, z czego zawarto 1300 umów o dotacje. W kategorii przedsiębiorców i podmiotów niebędących osobami fizycznymi złożono 1221 wniosków, które obecnie znajdują się na etapie rozpatrzenia i negocjacji. Wiadomo jednak, że NFOŚiGW przeznaczył do BOŚ Banku środku do rozdysponowania dla 3424 leasingobiorców.

W przypadku programu “Mój elektryk” maksymalna wartość samochodu, który może dostać rządowe wsparcie, określona została na 225.000 zł. W poprzedniej edycji było to tylko 125.000 zł, za co można było kupić co najwyżej mały samochód miejski. Tak więc pomimo oferowanych dopłaty dla 2.000 chętnych, z poprzedniej dotacji skorzystało zaledwie 241 kupujących.„Mój elektryk” to nowa odsłona programu dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych, w którym Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, bazując na dotychczasowych doświadczeniach i reagując na rozwój w sektorze elektromobilności wprowadził wiele korzystnych rozwiązań. Dotyczą one zarówno wspomnianych już wcześniej zasad korzystania z elektryków, jak i ubiegania się o samo dofinansowanie. Cechy nowej odsłony programu “Mój elektryk” to:

  • wyższe dofinansowanie dla uprawnionych posiadaczy Karty Dużej Rodziny;
  • wsparcie dla firm i organizacji, dopłaty do leasingu pojazdu;
  • rozszerzenie katalogu pojazdów, na które można otrzymać wsparcie.

Jak bowiem w zeszłym roku podkreślał szef resortu klimatu i środowiska Michał Kurtyka – elektromobilność nie jest modą, a realnym narzędziem poprawy jakości życia i zdrowia:

Dynamiczny rozwój technologii w tym sektorze sprzyja coraz szerszemu i powszechniejszemu wykorzystywaniu tych pojazdów nie tylko przez użytkowników indywidualnych, ale także przez biznes i administrację. Pozytywnym zmianom w transporcie będą sprzyjać nie tylko zmiany w prawie, ale przeznaczenie 500 mln zł na dopłaty w programie „Mój elektryk”.

Celem programu “Mój elektryk” jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć, które polegają na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez ułatwienie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych przede wszystkim zwykłym kierowcom.

Program “Mój elektryk” – dla kogo?

Program “Mój elektryk” jest skierowany do wszystkich kategorii odbiorców. Od samego początku, czyli od 12 lipca 2021 roku z dotacji tej mogły skorzystać osoby fizyczne, później dołączyli również przedsiębiorcy, samorządy i inne instytucje.

Dopłatę do auta elektrycznego 2023 w ramach programu “Mój elektryk” może otrzymać każda osoba fizyczna deklarująca, że w ciągu 2 lat od nabycia samochodu, ani go nie sprzeda, ani nie będzie wykorzystywała pojazdu w ramach działalności gospodarczej (czyli nie wprowadzi go do ewidencji środków trwałych). Co istotne, w przeciwieństwie do starszej wersji programu, w przypadku obecnej, klienci indywidualni nie muszą już deklarować minimalnego rocznego przebiegu.

“Mój elektryk” 2023 – jakie warunki dofinansowania?

“Mój elektryk” to program, który przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie fabrycznie nowego pojazdu, zeroemisyjnego kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e i L7e. Przy czym osoby fizyczne mogą się starać o dotację do pojazdu kat. M1, którego koszt nie przekracza 225.000 brutto (ograniczenie cenowe nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny). Dofinansowaniem są objęte nowe samochody:

  • zasilane wyłącznie energią elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych;
  • wykorzystujące do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.

W przypadku osób fizycznych, dofinansowanie w ramach “Mojego elektryka” będzie udzielane w formie bezzwrotnej dotacji. Co ważne, program ten uwzględnia także leasing samochodu elektrycznego i w ramach tego świadczenia o dotacje z puli mogą ubiegać się banki udzielające kredytowania na ten rodzaj pojazdu.

Przyznanie dofinansowania z programu “Mój elektryk” zależy natomiast od zgodności złożonych przez beneficjentów wniosków zarówno pod kątem zgodności z zasadami, jak i warunkami programu. Celem uzyskania dotacji na zakup auta elektrycznego w 2023 roku, wystarczy spełnić kryteria określone w programie priorytetowym i regulaminie naboru. Konieczne jest zatem m.in.:

  • kupienie lub wzięcie w leasing nowego pojazdu elektrycznego, którego cena nie może przekroczyć ceny maksymalnej określonej w programie;
  • w przypadku zakupu zarejestrowanie zeroemisyjnego pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ubezpieczenie go i zobowiązanie się do tego, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji.
Samochód, który ma zostać dofinansowany w ramach programu, musi być w pełni elektryczny. Hybrydy i hybrydy plug-in nie są w ogóle brane pod uwagę. Dotyczy to również elektrycznie wspomaganych rowerów. Uwzględniane są za to elektryczne motocykle – ich właściciele mogą ubiegać się o 4.000 zł dopłaty.

Program “Mój elektryk” – ile dopłaty można otrzymać?

Należy podkreślić, że środki przeznaczone na finansowanie projektu “Mój elektryk” w 50 proc. pochodzą z programu unijnego, w pozostałej zaś części – z podatku paliwowego. W przypadku osób fizycznych podział dofinansowania:

  • bez Karty Dużej Rodziny wynosi do 18.750 zł, maksymalny koszt pojazdu to natomiast 225.000 zł;
  • z Kartą Dużej Rodziny jest to do 27.000 zł, przy jednoczesnym braku limitu ceny samochodu elektrycznego.

W ten sposób poza efektem ekologicznym, NFOŚiGW chce uzyskać także efekt społeczny, jakim jest upowszechnienie pojazdów elektrycznych w rodzinach wielodzietnych, w przypadku których nie obowiązuje również górna granica ceny samochodu. Natomiast już pozostali adresaci “Mojego elektryka” mogą liczyć na dopłatę do samochodu elektrycznego, której poziom będzie zależał od m.in. kategorii pojazdu. Co istotne osoby fizyczne mogą ubiegać o dofinansowanie do zakupu więcej niż jednego auta. W puli programu znalazło się 500 mln złotych, w ramach których:

  • 100 mln zł przeznaczono na dodatki do sfinansowania zakupu pojazdów elektrycznych bezpośrednio przez rodziny. Pieniądze te powinny wystarczyć na zakup ok. 5.500. aut elektrycznych. W praktyce sprzedaż tej ilości pojazdów osobom indywidualnym może zająć nawet 2-3 lata. Przy czym po ich wyczerpaniu ministerstwo i NFOŚIGW rozważają zwiększenie tej puli;
  • 200 mln zł zaplanowano na dopłaty dla przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne na zakup pojazdu zeroemisyjnego kategorii M1, N1 oraz L1e-L7e;
  • 200 mln zł to natomiast środki w formie dopłat do rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu. Kwota ta w trakcie trwania Programu Priorytetowego “Mój elektryk” została podniesiona do 400 mln zł.

Do kiedy dopłaty do samochodów elektrycznych?

Czas trwania programu “Mój elektryk” przewidziano na lata 2021-2025. Wnioski o dofinansowanie przyjmowane są:

  • dla osób fizycznych – od 12 lipca 2021 roku do wyczerpania środków lub do 31 września 2025 roku (wszystkie pieniądze mają natomiast zostać wypłacone do końca czerwca 2026 roku);
  • dla przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne – od 22 listopada 2021 roku do wyczerpania środków lub do 30 września 2025 roku.

Cały proces przyznawania dotacji będzie prowadzony online. Ewentualna informacja o wyczerpaniu alokacji środków przed terminem zakończenia naboru wniosków na stronie internetowej NFOŚiGW zostanie umieszczona informacja o braku możliwości składania wniosków.

“Mój elektryk” dla firm

Segment klientów instytucjonalnych odpowiada obecnie za 70-80 proc. sprzedaży nowych samochodów, przy czym większość tych zakupów jest finansowana poprzez leasing. Od 22 listopada 2021 roku, również przedsiębiorcy mogą uzyskać wsparcie z programu “Mój elektryk” na podobnym poziomie co klienci indywidualni. Oznacza to, że dofinansowanie w wysokości:

  • 18.750 zł dla tych przedsiębiorców, którzy nie zadeklarują podwyższonego przebiegu;
  • 27.000 zł dla tych, którzy zadeklarują podwyższony przebieg (średniorocznie powyżej 15 tys. kilometrów).

W przypadku natomiast samochodów dostawczych, kwoty te będą odpowiednio wynosiły

  • 50.000 zł – dla przedsiębiorców niedeklarujących podwyższonego przebiegu (do 20% kosztów kwalifikowanych);
  • 70.000 – dla przedsiębiorców deklarujących podwyższony przebieg (do 30% kosztów kwalifikowanych przy deklaracji średniorocznego przebiegu powyżej 20 tys. kilometrów).

Przedsiębiorcy mogą ubiegać się także o dotację do pojazdów typu motorowery dwukołowe, trójkołowce i czterokołowce. W takim wypadku wysokość dofinansowania to:

  • dla pojazdu kategorii L1e-L7e do 30% kosztów kwalifikowanych lecz nie więcej niż 4000 zł.

Z dopłat do zakupu samochodów elektrycznych dla przedsiębiorców i podmiotów niebędących osobami fizycznymi w ramach programu “Mój elektryk” mogą skorzystać między innymi:

  • rolnicy indywidualni,
  • przedsiębiorcy,
  • jednostki sektora finansów publicznych,
  • stowarzyszenia i fundacje,
  • spółdzielnie, organizacje religijne, osoby prawne,
  • instytuty badawcze.

„Mój elektryk” – leasing

Skokowy wzrost zainteresowania nową wersją programu nastąpił po uruchomieniu dopłat do zakupu i leasingu dla klientów instytucjonalnych. Jak bowiem podkreślał rok temu minister klimatu i środowiska:

Uruchomienie dopłat do leasingu jest kluczowe dla sukcesu programu „Mój elektryk”, a elektryfikacja transportu w Polsce ma zasadnicze znaczenie dla realizacji celów klimatycznych. Wsparcie kierowane przez NFOŚiGW do przedsiębiorców i samorządów upowszechni stosowanie pojazdów zeroemisyjnych. Dzięki temu zostanie potrojona liczba samochodów elektrycznych w Polsce, co pozwoli na dalszy rozwój infrastruktury ładowania oraz produkcji na potrzeby rynku samochodów zeroemisyjnych. Dlatego dziękuję przedstawicielom firm leasingowych oraz banków, których cenne uwagi pomogły zbudować system dystrybucji dopłat do leasingu przyjazny dla leasingobiorców.

Na początku września 2021 roku podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu podpisano umowę z pierwszym bankiem – BOŚ, który uczestniczy obecnie w projekcie w sprawie dystrybucji dopłat do leasingu samochodów elektrycznych. W tym przypadku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, udostępnia bankom środki finansowe, które z kolei, później przekazywane są korzystającym z leasingu (przede wszystkim firmom, na dopłaty do opłat ustalonych w umowach leasingowych). Przy czym banki zobowiązane są do podjęcia współpracy z każdą firmą leasingową, zgłaszającą takie zainteresowanie na każdym etapie wdrażania tego rządowego programu. Przedsiębiorca zainteresowany dofinansowaniem może składać wniosek u pracownika firmy leasingowej, który odpowiada także za umowę z przedsiębiorcą. Do tej pory BOŚ zawarł umowy współpracy z 25 firmami leasingowymi, natomiast lista ta nie jest zamknięta i być może pojawią się kolejne podmioty. Jak wskazuje prezes BOŚ Wojciech Hann:

Jesteśmy zadowoleni z postępu w realizacji programu 'Mój elektryk’. Sukces wdrożenia programu może być mierzony zarówno liczbą firm leasingowych współpracujących z BOŚ, liczbą złożonych wniosków, jak i liczbą umów dotacji zawartych z klientami. Najważniejsze jest jednak to, że te liczby przekładają się na mniejszą emisyjność polskiego transportu. Oczywiście wciąż jest przed nami wiele wyzwań na drodze do bezemisyjności, ale odnosząc się do terminologii motoryzacyjnej – najważniejsze, że ruszyliśmy, na kolejnych odcinkach będziemy poprawiać nasz wynik.

Wśród firm leasingowych, z którymi BOŚ Bank nawiązał do tej pory współpracę można wymienić między innymi takie podmioty, jak:

  • Arval Service Lease Polska,
  • LeasePlan Fleet Management,
  • Volkswagen Financial Services,
  • PSA Finance Polska Sp. z o.o.,
  • PKO Leasing S.A.,
  • Prime Car Managment S.A.,
  • Man Financial Services Poland Sp z o.o.,
  • BNP Paribas Leasing Services Sp. z o.o.,
  • Santander Consumer Multirent Sp. z o.o.,
  • Santander Leasing S.A.

Firmy leasingowe, które chcą dołączyć do programu „Mój elektryk” mogą wypełnić i przesłać wniosek do BOŚ Banku drogą elektroniczną. Potrzebne dokumenty i szczegóły informacji znajdziemy na stronie: www.bosbank.pl/moj-elektryk.

Podmiot, który chciałaby ubiegać się o dopłaty do leasingu lub leasingu konsumenckiego, powinien udać się w tym celu do jednej z firm leasingowych biorących udział w programie “Mój elektryk” i postępować dalej według instrukcji doradców.

“Mój elektryk” wniosek – gdzie złożyć?

Głównym założeniem było to, aby wnioskowanie do NFOŚiGW o dofinansowanie samochodu elektrycznego było bardzo proste, tak jak w programie Mój Prąd, który stanowi istotne wsparcie dla fotowoltaiki. Tak więc, cały proces przyznawania dotacji w ramach programu “Mój elektryk” jest prowadzony online, przy minimum formalności. Aby uzyskać dotację wystarczy jedynie po zakupie samochodu elektrycznego wypełnić prosty wniosek elektroniczny, który składa się bezpośrednio do NFOŚiGW. Ważne jest jednak, aby dołączyć do niego skany kilku niezbędnych dokumentów, musi on być również podpisany podpisem elektronicznym lub Profilem Zaufanym.

Co istotne, dofinansowaniu z programu podlegają wyłącznie pojazdy kupione po 1 maja 2020 roku. Przy czym złożenie wniosku o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego jest całkowicie bezpłatne. Po jego pozytywnej ocenie przez NFOŚiGW, podpisany elektronicznie wniosek staje się umową, co pozwala na wypłatę środków. Ile trwa rozpatrzenie wniosku? Otóż szacuje się, że decyzja w sprawie przyznania dofinansowania powinna zostać wydana w ciągu miesiąca od złożenia wniosku (dotyczy to również przelewu środków na konto).

Natomiast w przypadku dofinansowania do leasingu należy złożyć wniosek w wybranej przez siebie firmie leasingowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu wnioskodawcy mogą dostosować proces aplikowania o dotację do samochodu elektrycznego do swoich potrzeb. Po zaś pozytywnej weryfikacji ze strony firmy, będzie można podpisać umowę o leasing i umowę dotacji, a wypłata środków nastąpi po przekazaniu pojazdu leasingobiorcy.

Dofinansowanie “Mój elektryk” – wymagane dokumenty

Do wypełnionego online wniosku o dofinansowanie samochodu elektrycznego w ramach programu “Mój elektryk” dołączyć należy:

  • wydruk z CEPiK potwierdzający rodzaj jego napędu;
  • skan/skany faktur zakupu nowego samochodu (wraz z fakturami zaliczkowymi);
  • pełny skan Karty Dużej Rodziny (jeśli dotyczy);
  • pełny skan dowodu rejestracyjnego zakupionego pojazdu, w którym jako właściciel figuruje wnioskodawca;
  • zawiadomienie zakładu ubezpieczeń o cesji praw do ubezpieczenia;
  • pełny skan dokumentu ubezpieczenia (polisę) OC oraz AC (autocasco) zakupionego pojazdu od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek
  • zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży wraz z dowodem opłacenia składek lub pierwszej raty;
  • oświadczenie wnioskodawcy/beneficjenta o posiadaniu zgody współwłaścicieli na przetwarzanie danych osobowych (jeśli dotyczy);
  • oświadczenia dla NFOŚiGW;
  • pełnomocnictwo do złożenia wniosku o dotację oraz zawarcia umowy, a także prowadzenie czynności z nią związanych (wtedy gdy wniosek jest składany w imieniu własnym i współwłaściciela pojazdu).

“Mój elektryk” – jakie auta mogą być dofinansowane w jego ramach?

Z pewnością wielu z Was zastanawia się, jakie auta mogą być dofinansowane z programu “Mój elektryk”. Odpowiedź brzmi – praktycznie wszystkie. Ponieważ lista samochodów elektrycznych, których nie uda nam się kupić z bonifikatą jest bardzo krótka. Wśród nich są m.in.

  • samochody elektryczne BMW (BMW i3s 120 Ah, BMW i3 120 Ah);
  • samochód elektryczny Tesla (Tesla Model 3 Standard Range Plus);
  • samochody elektryczne Mercedes-Benz (Mercedes-Benz EQA 250, Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC SUV);
  • samochody elektryczne Citroen (Citroen e-C4, Citroen e-JUMPY Kombi M 50 kWh, Citroen e-JUMPY Kombi XL 50 kWh);
  • samochody elektryczne Honda (Honda e Base, Honda e Advance);
  • samochody elektryczne Hyundai (Hyundai IONIQ 5 58 kWh 2WD, Hyundai IONIQ 5 58 kWh 4WD, Hyundai IONIQ 5 73 kWh 2WD, Hyundai KONA Electric 136 KM / 39,2 kWh, Hyundai KONA Electric 64 kWh, Hyundai IONIQ Electric);
  • samochody elektryczne Fiat (Fiat 500e La Prima, Fiat 500e La Prima Cabrio);
  • samochód elektryczne Ford (Ford Mustang Mach-E RWD Standard Range);
  • samochód elektryczny Dacia (Dacia Spring Comfort+);
  • samochód elektryczny DS (DS 3 Crossback E-TENSE);
  • samochody elektryczne Kia (Kia e-Niro 136 KM / 39,2 kWh, Kia e-Niro 204 KM / 64 kWh, Kia e-Soul 136 KM / 39,2 kWh, Kia e-Soul 204 KM / 64 kWh);
  • samochód elektryczny Mazda (Mazda MX-30 145 KM / 35,5 kWh);
  • samochody elektryczne Opel (Opel Corsa-e 136 KM / 50 kWh, Opel Mokka-e 136 KM / 50 kWh, Opel Zafira-e COMPACT 50 kWh, Opel Zafira-e LONG 50 kWh, Opel Zafira-e Life EXTRA LONG 50 kWh);
  • samochody elektryczny Nissan (Nissan LEAF 150 KM / 40 kWh, Nissan LEAF 150 KM / 40 kWh, Nissan LEAF e+ 217 KM / 62 kWh, Nissan e-NV200 Evalia 5os, Nissan e-NV200 Evalia 7os);
  • samochody elektryczne Skoda (Skoda ENYAQ iV 60, Skoda ENYAQ iV 80);
  • samochody elektryczne Renault (Renault ZOE R110, Renault ZOE R135, Renault KANGOO Z.E. MAXI COMBI);
  • samochody elektryczne Peugeot (Peugeot e-208 136 KM / 50 kWh, Peugeot e-2008 136 KM / 50 kWh);
  • samochody elektryczne Volkswagen (Volkswagen ID.3 1ST 204 KM/58 kWh, Volkswagen ID.3 204 KM/58 kWh, Volkswagen ID.3 204 KM/77 kWh, Volkswagen ID.4 1ST 204 KM/77 kWh, Volkswagen ID.3 Pure Performance 45 kWh, Volkswagen ID.4 Pure, Volkswagen ID.4 Pure Performance, Volkswagen ID.4 Pure Performance).

Inne programy wsparcia elektromobilności w Polsce

Kolejnymi formami wsparcia elektromobilności w Polsce oprócz programu “Mój elektryk” mają być: Dofinansowanie do stacji ładowania dla aut elektrycznych i Zielony Transport Publiczny.

Dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę ładowania dla aut elektrycznych

Działania związane z tą formą wsparcia elektromobilności mają upowszechnić zeroemisyjny transport i wyeliminować emisję hałasu oraz szkodliwych pyłów, zwłaszcza w miastach. Ponadto według założeń rządu, transformacja systemu energetycznego sprawi, że prąd, z którego korzystać będą samochody elektryczne, stanie się coraz bardziej „zielony”. Założeniem nowego programu, który po dotacjach do aut elektrycznych dla osób fizycznych stanowi kolejną formę wsparcia elektromobilności w Polsce jest przekazanie 800 mln zł firmom, które zainwestują w budowę stacji ładowania dla samochodów elektrycznych. Co ważne, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamierza uruchomić go w ciągu kilku tygodni. Jak podkreśla Artur Lorkowski, zastępca prezesa NFOŚiGW:

Program wsparcia dla budowy ładowarek chcemy uruchomić w ciągu najbliższych tygodni, po zakończeniu uzgodnień z Komisją Europejską co do warunków udzielania pomocy publicznej. Do przedsiębiorców, którzy chcą zainwestować w budowę stacji ładowania, trafi 800 mln zł. Jest to program priorytetowy, ponieważ sieć szybkich stacji ładowania to punkt wyjścia do upowszechniania elektromobilności w Polsce, szczególnie poza terenami zurbanizowanymi i wielkomiejskimi.

Jak wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM oraz PSPA, na ten moment, na terenie kraju funkcjonują 2565 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5016 punktów). Przy czym:

  • 71 proc. z nich stanowią wolne ładowarki prądu przemiennego (AC);
  • 29 proc. stacje ładowania prądem stałym (DC).
Szansę na uzyskanie dotacji mieli otrzymać również inwestorzy indywidualni, którzy stację ładowania sprzężoną z panelami fotowoltaicznymi zamontują we własnym domu. Niestety ostatecznie ta grupa wnioskodawców nie została uwzględniona w czwartej edycji programu Mój Prąd

Zielony Transport Publiczny

“Zielony Transport Publiczny” to natomiast trzeci program wspierający elektromobilność w Polsce. W jego ramach NFOŚiGW wesprze kwotą 1,2 mld zł dokonywane przez samorządy zakupy autobusów elektrycznych i wodorowych. Przy czym ten rodzaj wsparcia skierowany ma być do mniejszych miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze, które borykają się z problemem smogu. Jak wyjaśnia Artur Lorkowski.

Finalizujemy negocjacje z ponad 30 miastami, dla których przygotowaliśmy dotacje. Jednocześnie z początkiem września ruszył nowy nabór, na który przeznaczyliśmy ponad 1 mld zł. Zachęcamy samorządy, aby wymieniały swoją flotę, zarówno duże miasta wojewódzkie, jak i średnie miasta powiatowe.

Wysokość dofinansowania w ramach “Zielonego Transportu Publicznego” jest uzależniona m.in. od liczby mieszkańców oraz rodzaju organizowanego transportu publicznego. Samorządy mogą się ubiegać o dofinansowanie:

  • od 20 do 80 proc. na zakup lub leasing pojazdów i szkolenie kierowców;
  • do 25 proc. wsparcia na rozwój infrastruktury ładowania na własne potrzeby (a więc budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania).

Nabór wniosków był prowadzony w trybie konkursowym do 20 grudnia 2021 roku. Obecnie na stronie rządowej programu opublikowana została lista rankingowa wraz z informacją, iż budżet przeznaczony na realizację założeń “Zielonego Transportu Publicznego” nie został jeszcze wyczerpany. W związku z tym wnioskodawcy znajdujący się ma liście rankingowej otrzymają zaproszenia do negocjacji.

Informacje o autorze

Marta Kazimierska

Specjalistka digital marketingu i zagadnień z dziedziny UX oraz SXO, znajdująca się na liście TOP 100 kobiet polskiej branży SEO. Zaangażowana w analizowanie wiedzy przedsiębiorców na temat znaczenia poszczególnych narzędzi marketingowych w osiąganiu sukcesu biznesowego. Szczególnie zainteresowana badaniem poziomu samoświadomości ekonomicznej Polaków. Entuzjastka propagowania rozwiązań z dziedziny energii odnawialnej i dbałości o środowisko naturalne.

Dodaj komentarz
guest
4 komentarzy
Najnowsze
Najstarsze Najpopularniejsze
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel
Daniel
7 sierpnia 2022 13:16

Te całe dopłaty rządowe NFOŚ / BOŚ dla przedsiębiorców, to w moim przypadku póki co „pic na wodę”. Od grudnia złożone dokumenty, samochód odebrany w marcu i nadal słyszę – „w procesie”…. Więc nie liczcie na szybkie dofinansowanie!

Marta
Marta
23 stycznia 2023 11:17
Odpowiedz do:  Daniel

Dzień dobry, dostał Pan dofinansowanie? Ja składałam w grudniu 2021 i nadal nie otrzymałam dofinansowania. Samochód kupiony na leasing.

Robert
Robert
2 lutego 2023 23:58
Odpowiedz do:  Daniel

Umowa podpisana w grudniu 2022, teraz luty 2023 i nadal brak pieniędzy na koncie to jakiś żart!!!!

Anna
Anna
13 maja 2022 10:42

Czy firma może wziąć dofinansowanie na zakup kilku skuterów elektrycznych?