Mój elektryk – ile wynosi dofinansowanie i kto może z niego skorzystać?

4.81 /5
(Ocen: 31)

Obecnie już 61 proc. Polaków deklaruje chęć bycia posiadaczem samochodu elektrycznego – to wyniki ostatniego sondażu przeprowadzonego przez platformę analityczno-badawczej UCE Research. W wielu jednak przypadkach, główną przeszkodą stojącą na drodze do spełnienia tych planów jest wysoka cena elektryków. Na szczęście, już od lipca 2021 roku wszyscy zainteresowani ich zakupem mogą skorzystać z dofinansowania w ramach rządowego programu “Mój elektryk”. Ile wynosi dotacja, kto może z niej skorzystać i do kiedy można się o nią ubiegać? Sprawdźcie koniecznie!

Rośnie zainteresowanie samochodami elektrycznymi

Jak wynika z analizy firmy z branży business intelligence – JATO Dynamics – sprzedaż samochodów elektrycznych cały czas rośnie. Tylko w maju tego roku zarejestrowano w Europie ok. 171.415 aut elektrycznych, co oznacza wzrost aż o 279 proc. rok do roku. Przy czym pojazdy całkowicie elektryczne oraz hybrydy typu plug-in osiągnęły niemalże identyczne poziomy sprzedaży:

  • dla pojazdów BEV (Battery Electric Vehicle), które do napędu wykorzystują wyłącznie energię elektryczną zmagazynowaną w bateriach (akumulatorach), było to 83.700 sztuk (wzrost o 261 proc. rok do roku);
  • dla pojazdów PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), czyli hybrydowych samochodów elektrycznych z możliwością ładowania ze źródła zewnętrznego, było to 87.700 sztuk (co daje wzrost o 299 proc. rok do roku).

Samochody elektryczne (zarówno te całkowicie elektryczne, jak i hybrydy typu plug-in) stanowią obecnie 16 proc. europejskiego rynku nowych samochodów. W swojej ofercie ma je każdy z liczących się na ogólnoświatowym rynku producentów samochodów. W pierwszej 5 najlepiej sprzedających się samochodów całkowicie elektrycznych w Europie, w maju tego roku, znalazły się takie samochody, jak: Tesla Model 3 (8.762 sztuk), Volkswagen ID.3 (6.031 sztuk), Renault ZOE (5.738 sztuk), Skoda Enyaq iV (5.223 sztuk) i Volkswagen ID.4 (4.620 sztuk). Jak wynika natomiast z “licznika elektromobilności”, po polskich drogach pod koniec kwietnia, jeździło ponad 23.834 elektrycznych samochodów osobowych, z których 49,68 proc. stanowiły pojazdy BEV, a pozostałą część – (50,32 proc.) hybrydy typu plug-in (PHEV). Oznacza to zatem, że przez pierwsze cztery miesiące 2021 roku ich liczba zwiększyła się o 5.098 sztuk, czyli o 137 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego

Jakie są zalety samochodów elektrycznych?

Jak podkreślają eksperci z platformy analityczno-badawczej UCE Research, w Polsce zwolenników posiadania tych ekologicznych pojazdów jest niemal dwa razy więcej niż ich przeciwników. Wśród zalet samochodów elektrycznych, które są przyjazne dla środowiska naturalnego najczęściej wymienia się:

  • niskie koszty eksploatacji – poprawnie eksploatowana bateria wytrzymuje przynajmniej 10 lat, a koszt ich ładowania jest znacznie niższy niż średni wydatek podczas tradycyjnego tankowania na stacji benzynowej. Co istotne, podczas ładowania pojazdu można korzystać również z własnej instalacji fotowoltaicznej, co pozwala jeszcze bardziej zredukować koszty;
  • podwyższoną wydajność – silnik elektryczny przewyższa pod tym względem tradycyjne silniki spalinowe, które tracą moc, np. poprzez emisję ciepła. Ponadto pojazdy te są bardzo stabilne i lepiej trzymają się nawierzchni. Natomiast wysoki moment obrotowy pozwala na przyspieszenie w ułamku sekundy (co przydaje się m.in. podczas bezpiecznego wyprzedzania czy omijania nagłej przeszkody na drodze);
  • niższą awaryjność i bezpieczeństwo – silniki EV posiadają nieskomplikowaną budowę i nie ma konieczności wymiany filtrów. Co ważne, samochodów elektrycznych nie trzeba tak często serwisować;
  • prostą obsługę i wysoki komfort jazdy – poruszanie się takim pojazdem to prawdziwa przyjemność, dzięki cichej pracy oraz braku charakterystycznego zapachu paliwa, który przeszkadza niektórym użytkownikom tradycyjnych aut spalinowych. Nie trzeba się również martwić się o skrzynię biegów, czy wymianę oleju, a ładowanie samochodu elektrycznego może odbywać się w domu lub w przeznaczonym do tego miejscu;
  • zminimalizowaną emisję spalin – współcześnie silniki elektryczne coraz częściej wykorzystują odnawialne źródła energii. Pomimo tego, że OZE nadal mają niewielki udział w produkcji prądu w naszym kraju, to jednak elektrownie węglowe są w stanie dużo skuteczniej eliminować zanieczyszczenia niż rury wydechowe samochodów spalinowych;
  • ulgi dla właścicieli samochodów elektrycznych – dzięki bowiem zmianom w prawie, (m.in. Ustawie o elektromobilności) osoby, które zdecydowały się na zakup auta elektryczne są zwolnieni z akcyzy. Ponadto użytkownicy pojazdów elektrycznych mogą zaoszczędzić na parkowaniu (nie płacą oni za parkowanie w strefach płatnego parkowania) oraz omijać korki i skrócić czas podróży dzięki możliwości poruszania się tzw. buspasami. Ponadto w przyszłości do listy przywilejów dołączy również prawo wjazdu na obszary zamknięte dla samochodów spalinowych.

“Mój elektryk” – jakie założenia programu?

Niestety mimo tak wielu korzyści płynących z posiadania samochodu elektrycznego, jego największą wadą jest cena, która przekracza możliwości finansowe wielu osób, które nie mogą przez to pozwolić sobie na jego zakup. Dużym udogodnieniem może jednak okazać się nowa odsłona programu dopłat do samochodów elektrycznych 2021 – “Mój elektryk”, który uruchomiony został 12 lipca tego roku. Ten nowy rodzaj dofinansowania na samochody elektryczne ma szansę zatrzeć porażkę pierwszej edycji programu z połowy 2020 roku, która przez nieatrakcyjne dla beneficjentów warunki nie wzbudziła wówczas żadnego zainteresowania.

W przypadku programu “Mój elektryk” maksymalna wartość samochodu, który może dostać rządowe wsparcie, określona została na 225.000 zł. W poprzedniej edycji było to tylko 125.000 zł, za co można było kupić co najwyżej mały samochód miejski. Tak więc pomimo oferowanych dopłaty dla 2.000 chętnych, z poprzedniej dotacji skorzystało zaledwie 241 kupujących.„Mój elektryk” to nowa odsłona programu dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych, w którym Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, bazując na dotychczasowych doświadczeniach i reagując na rozwój w sektorze elektromobilności wprowadził wiele korzystnych rozwiązań. Dotyczą one zarówno wspomnianych już wcześniej zasad korzystania z elektryków, jak i ubiegania się o samo dofinansowanie. Cechy nowej odsłony programu “Mój elektryk” to:

  • wyższe dofinansowanie dla uprawnionych posiadaczy Karty Dużej Rodziny;
  • wsparcie dla firm i organizacji, dopłaty do leasingu pojazdu;
  • rozszerzenie katalogu pojazdów, na które można otrzymać wsparcie.

Jak bowiem w lipcu podkreślał szef resortu klimatu i środowiska Michał Kurtyka – elektromobilność nie jest modą, a realnym narzędziem poprawy jakości życia i zdrowia:

Dynamiczny rozwój technologii w tym sektorze sprzyja coraz szerszemu i powszechniejszemu wykorzystywaniu tych pojazdów nie tylko przez użytkowników indywidualnych, ale także przez biznes i administrację. Pozytywnym zmianom w transporcie będą sprzyjać nie tylko zmiany w prawie, ale przeznaczenie 500 mln zł na dopłaty w programie „Mój elektryk”.

Celem programu “Mój elektryk” jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć, które polegają na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez ułatwienie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych przede wszystkim zwykłym kierowcom. Jak podał Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, od uruchomienia programu “Mój elektryk”, fundusz sfinansował powyżej 600 pojazdów dla osób fizycznych. Ponadto NFOŚiGW oczekuje skokowego wzrostu zainteresowania nową wersją programu po uruchomieniu dopłat do zakupu i leasingu dla klientów instytucjonalnych. Jak bowiem podkreśla minister klimatu i środowiska:

Uruchomienie dopłat do leasingu jest kluczowe dla sukcesu programu „Mój elektryk”, a elektryfikacja transportu w Polsce ma zasadnicze znaczenie dla realizacji celów klimatycznych. Wsparcie kierowane przez NFOŚiGW do przedsiębiorców i samorządów upowszechni stosowanie pojazdów zeroemisyjnych. Dzięki temu zostanie potrojona liczba samochodów elektrycznych w Polsce, co pozwoli na dalszy rozwój infrastruktury ładowania oraz produkcji na potrzeby rynku samochodów zeroemisyjnych. Dlatego dziękuję przedstawicielom firm leasingowych oraz banków, których cenne uwagi pomogły zbudować system dystrybucji dopłat do leasingu przyjazny dla leasingobiorców.

Na początku września, podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu podpisano umowę z pierwszym bankiem – BOŚ, który będzie uczestniczył w projekcie w sprawie dystrybucji dopłat do leasingu samochodów elektrycznych. W tym przypadku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, będzie udostępniał bankom środki finansowe, które z kolei, później przekazywane będą korzystającym z leasingu (przede wszystkim firmom, na dopłaty do opłat ustalonych w umowach leasingowych). Przy czym banki będą zobowiązane do podjęcia współpracy z każdą firmą leasingową, zgłaszającą takie zainteresowanie na każdym etapie wdrażania tego rządowego programu. Przedsiębiorca zainteresowany dofinansowaniem będzie składać wniosek u pracownika firmy leasingowej, który będzie także odpowiadać za umowę z przedsiębiorcą.

Dla kogo program “Mój elektryk”?

Program “Mój elektryk” jest skierowany do wszystkich kategorii odbiorców. Od samego początku, czyli od 12 lipca 2021 roku z dotacji tej mogą skorzystać osoby fizyczne, natomiast już w późniejszym czasie możliwość taką będą mieć również przedsiębiorcy, samorządy i inne instytucje. Ponadto równolegle uruchamiane są też dotacje do leasingu. Jak zaznacza wiceprezes NFOŚiGW:

Osobom fizycznym Narodowy Fundusz zrefunduje część kosztu zakupu lub najmu aut osobowych, a podmiotom instytucjonalnym zrefunduje część kosztu zakupu lub leasingu dodatkowo aut dostawczych, jak również np. motorowerów obsługujących dostawy zamówień do klientów. Narodowy Fundusz zgodnie z zasadami pomocy publicznej za kilka tygodni uruchomi również wsparcie dla zakupu busów dla więcej niż 8 osób.

Dopłatę do auta elektrycznego 2021 w ramach programu “Mój elektryk” może otrzymać każda osoba fizyczna deklarująca, że w ciągu 2 lat od nabycia samochodu, ani go nie sprzeda, ani nie będzie wykorzystywała pojazdu w ramach działalności gospodarczej (czyli nie wprowadzi go do ewidencji środków trwałych). Co istotne, w przeciwieństwie do starszej wersji programu, w przypadku obecnej, klienci indywidualni nie muszą już deklarować minimalnego rocznego przebiegu.

“Mój elektryk” 2021 – jakie warunki dofinansowania?

“Mój elektryk” to program, który przewiduje możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie fabrycznie nowego pojazdu, zeroemisyjnego kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e i L7e. Przy czym osoby fizyczne mogą się starać o dotację do pojazdu kat. M1, którego koszt nie przekracza 225.000 brutto (ograniczenie cenowe nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny). Dofinansowaniem są objęte samochody:

  • zasilane wyłącznie energią elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych;
  • wykorzystujące do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.

W przypadku osób fizycznych, dofinansowanie w ramach “Mojego elektryka” będzie udzielane w formie bezzwrotnej dotacji. Co ważne, program ten uwzględnia także leasing samochodu elektrycznego i w ramach tego świadczenia o dotacje z puli mogą ubiegać się banki udzielające kredytowania na ten rodzaj pojazdu.

Przyznanie dofinansowania z programu “Mój elektryk” zależy natomiast od zgodności złożonych przez beneficjentów wniosków zarówno pod kątem zgodności z zasadami, jak i warunkami programu. Aby uzyskać dopłatę do auta elektrycznego 2021, wystarczy spełnić kryteria określone w programie priorytetowym i regulaminie naboru. Konieczne jest zatem m.in.:

  • kupienie lub wzięcie w leasing nowego pojazdu elektrycznego, którego cena nie może przekroczyć ceny maksymalnej określonej w programie;
  • w przypadku zakupu zarejestrowanie zeroemisyjnego pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ubezpieczenie go i zobowiązanie się do tego, że nie pozbędzie się go przez dwa lata od uzyskania dotacji.
Samochód, który ma zostać dofinansowany w ramach programu, musi być w pełni elektryczny. Hybrydy i hybrydy plug-in nie są w ogóle brane pod uwagę. Dotyczy to również elektrycznie wspomaganych rowerów. Uwzględniane są za to elektryczne motocykle – ich właściciele mogą ubiegać się o 4.000 zł dopłaty.

Program “Mój elektryk” – ile dopłaty można otrzymać?

Należy podkreślić, że środki przeznaczone na finansowanie projektu “Mój elektryk” w 50 proc. pochodzą z programu unijnego, w pozostałej zaś części – z podatku paliwowego. W przypadku osób fizycznych podział dofinansowania:

  • bez Karty Dużej Rodziny wynosi do 18.750 zł, maksymalny koszt pojazdu to natomiast 225.000 zł;
  • z Kartą Dużej Rodziny jest to do 27.000 zł, przy jednoczesnym braku limitu ceny samochodu elektrycznego.

W ten sposób poza efektem ekologicznym, NFOŚiGW chce uzyskać także efekt społeczny, jakim jest upowszechnienie pojazdów elektrycznych w rodzinach wielodzietnych, w przypadku których nie obowiązuje również górna granica ceny samochodu. Natomiast już pozostali adresaci “Mojego elektryka” mogą liczyć na dopłatę do samochodu elektrycznego, której poziom będzie zależał od m.in. kategorii pojazdu. Co istotne osoby fizyczne mogą ubiegać o dofinansowanie do zakupu więcej niż jednego auta. W puli programu znalazło się 500 mln złotych, w ramach których:

  • 100 mln zł przeznaczono na dodatki do sfinansowania zakupu pojazdów elektrycznych bezpośrednio przez rodziny. Pieniądze te powinny wystarczyć na zakup ok. 5.500. aut elektrycznych. W praktyce sprzedaż tej ilości pojazdów osobom indywidualnym może zająć nawet 2-3 lata. Przy czym po ich wyczerpaniu ministerstwo i NFOŚIGW rozważają zwiększenie tej puli;
  • natomiast kolejne 400 mln zł trafi na dofinansowania dla przedsiębiorstw, które będą realizowane w formie leasingu.

Do kiedy dopłaty do samochodów elektrycznych?

Czas trwania programu “Mój elektryk” przewidziano na lata 2021-2025. Wnioski o dofinansowanie przyjmowane są od 12 lipca 2021 roku do wyczerpania środków lub do 31 grudnia 2025 roku (wszystkie pieniądze mają natomiast zostać wypłacone do końca czerwca 2026 roku). Cały proces przyznawania dotacji będzie prowadzony online. Przy czym jego budżet przewidziany na ten rok wynosi 500 mln zł, z czego 100 mln zł trafi na dopłaty dla osób fizycznych.

“Mój elektryk” dla firm

Segment klientów instytucjonalnych odpowiada obecnie za 70-80 proc. sprzedaży nowych samochodów, przy czym większość tych zakupów jest finansowana poprzez leasing. Również przedsiębiorcy mogą uzyskać wsparcie z programu “Mój elektryk” na podobnym poziomie co klienci indywidualni. Oznacza to, że dofinansowanie w wysokości:

  • 18.750 zł dla tych przedsiębiorców, którzy nie zadeklarują podwyższonego przebiegu;
  • 27.000 zł dla tych, którzy zadeklarują podwyższony przebieg.

W przypadku natomiast samochodów dostawczych, kwoty te będą odpowiednio wynosiły

  • 50.000 zł – dla przedsiębiorców nie deklarujących podwyższonego przebiegu;
  • 70.000 – dla przedsiębiorców deklarujących podwyższony przebieg.

Takie samo dofinansowanie z “Mojego elektryka”, jak każdy inny przedsiębiorca mogą również dostać osoby prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Maksymalnie w przypadku zakupu:

  • pojazdu kat. M1 będzie to to 27.000 zł (przy średniorocznym przebiegu nie mniej niż 15 tys. km);
  • pojazdu kategorii N1 – 70 000 zł (ale nie więcej niż 30 proc. kosztów kwalifikowanych);
  • pojazdu kategorii L1e-L7e od 4 000 zł.

Przy czym wsparcie dla przedsiębiorców zakupu pojazdów kat M2 i M3 może odbywać się na zasadach zgodnych z pomocą publiczną (GBER). Dlatego też nabór na te kategorie zostanie ogłoszony dopiero na późniejszym etapie.

“Mój elektryk” dofinansowanie – gdzie wniosek?

Głównym założeniem było to, aby wnioskowanie do NFOŚiGW o dofinansowanie samochodu elektrycznego było bardzo proste, tak jak w programie Mój Prąd, który stanowi istotne wsparcie dla fotowoltaiki. Tak więc cały proces przyznawania dotacji w ramach programu “Mój elektryk” jest prowadzony online, przy minimum formalności. Aby uzyskać dotację wystarczy jedynie po zakupie samochodu elektrycznego wypełnić prosty wniosek elektroniczny, który składa się bezpośrednio do NFOŚiGW. Ważne jest jednak, aby dołączyć do niego skany kilku niezbędnych dokumentów, musi on być również podpisany podpisem elektronicznym lub Profilem Zaufanym.

Co istotne, dofinansowaniu z programu podlegają wyłącznie pojazdy kupione po 1 maja 2020 roku. Przy czym złożenie wniosku o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego jest całkowicie bezpłatne. Po jego pozytywnej ocenie przez NFOŚiGW, podpisany elektronicznie wniosek staje się umową, co pozwala na wypłatę środków. Ile trwa rozpatrzenie wniosku? Otóż szacuje się, że decyzja w sprawie przyznania dofinansowania powinna zostać wydana w ciągu miesiąca od złożenia wniosku (dotyczy to również przelewu środków na konto).

Natomiast w przypadku dofinansowania do leasingu należy złożyć wniosek w wybranej przez siebie firmie leasingowej. Dzięki takiemu rozwiązaniu wnioskodawcy mogą dostosować proces aplikowania o dotację do samochodu elektrycznego do swoich potrzeb. Po zaś pozytywnej weryfikacji ze strony firmy, będzie można podpisać umowę o leasing i umowę dotacji, a wypłata środków nastąpi po przekazaniu pojazdu leasingobiorcy.

Wymagane dokumenty

Do wypełnionego online wniosku o dofinansowanie samochodu elektrycznego w ramach programu “Mój elektryk” dołączyć należy:

  • wydruk z CEPiK potwierdzający rodzaj jego napędu;
  • skan/skany faktur zakupu nowego samochodu (wraz z fakturami zaliczkowymi);
  • pełny skan Karty Dużej Rodziny (jeśli dotyczy);
  • pełny skan dowodu rejestracyjnego zakupionego pojazdu, w którym jako właściciel figuruje wnioskodawca;
  • zawiadomienie zakładu ubezpieczeń o cesji praw do ubezpieczenia;
  • pełny skan dokumentu ubezpieczenia (polisę) OC oraz AC (autocasco) zakupionego pojazdu od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek
  • zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży wraz z dowodem opłacenia składek lub pierwszej raty;
  • oświadczenie wnioskodawcy/beneficjenta o posiadaniu zgody współwłaścicieli na przetwarzanie danych osobowych (jeśli dotyczy);
  • oświadczenia dla NFOŚiGW;
  • pełnomocnictwo do złożenia wniosku o dotację oraz zawarcia umowy, a także prowadzenie czynności z nią związanych (wtedy gdy wniosek jest składany w imieniu własnym i współwłaściciela pojazdu).

“Mój elektryk” – jakie auta mogą być dofinansowane w jego ramach?

Z pewnością wielu z Was zastanawia się, jakie auta mogą być dofinansowane z programu “Mój elektryk”. Odpowiedź brzmi – praktycznie wszystkie. Ponieważ lista samochodów elektrycznych, których nie uda nam się kupić z bonifikatą jest bardzo krótka. Wśród nich są m.in.

  • samochody elektryczne BMW (BMW i3s 120 Ah, BMW i3 120 Ah);
  • samochód elektryczny Tesla (Tesla Model 3 Standard Range Plus);
  • samochody elektryczne Mercedes-Benz (Mercedes-Benz EQA 250, Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC SUV);
  • samochody elektryczne Citroen (Citroen e-C4, Citroen e-JUMPY Kombi M 50 kWh, Citroen e-JUMPY Kombi XL 50 kWh);
  • samochody elektryczne Honda (Honda e Base, Honda e Advance);
  • samochody elektryczne Hyundai (Hyundai IONIQ 5 58 kWh 2WD, Hyundai IONIQ 5 58 kWh 4WD, Hyundai IONIQ 5 73 kWh 2WD, Hyundai KONA Electric 136 KM / 39,2 kWh, Hyundai KONA Electric 64 kWh, Hyundai IONIQ Electric);
  • samochody elektryczne Fiat (Fiat 500e La Prima, Fiat 500e La Prima Cabrio);
  • samochód elektryczne Ford (Ford Mustang Mach-E RWD Standard Range);
  • samochód elektryczny Dacia (Dacia Spring Comfort+);
  • samochód elektryczny DS (DS 3 Crossback E-TENSE);
  • samochody elektryczne Kia (Kia e-Niro 136 KM / 39,2 kWh, Kia e-Niro 204 KM / 64 kWh, Kia e-Soul 136 KM / 39,2 kWh, Kia e-Soul 204 KM / 64 kWh);
  • samochód elektryczny Mazda (Mazda MX-30 145 KM / 35,5 kWh);
  • samochody elektryczne Opel (Opel Corsa-e 136 KM / 50 kWh, Opel Mokka-e 136 KM / 50 kWh, Opel Zafira-e COMPACT 50 kWh, Opel Zafira-e LONG 50 kWh, Opel Zafira-e Life EXTRA LONG 50 kWh);
  • samochody elektryczny Nissan (Nissan LEAF 150 KM / 40 kWh, Nissan LEAF 150 KM / 40 kWh, Nissan LEAF e+ 217 KM / 62 kWh, Nissan e-NV200 Evalia 5os, Nissan e-NV200 Evalia 7os);
  • samochody elektryczne Skoda (Skoda ENYAQ iV 60, Skoda ENYAQ iV 80);
  • samochody elektryczne Renault (Renault ZOE R110, Renault ZOE R135, Renault KANGOO Z.E. MAXI COMBI);
  • samochody elektryczne Peugeot (Peugeot e-208 136 KM / 50 kWh, Peugeot e-2008 136 KM / 50 kWh);
  • samochody elektryczne Volkswagen (Volkswagen ID.3 1ST 204 KM/58 kWh, Volkswagen ID.3 204 KM/58 kWh, Volkswagen ID.3 204 KM/77 kWh, Volkswagen ID.4 1ST 204 KM/77 kWh, Volkswagen ID.3 Pure Performance 45 kWh, Volkswagen ID.4 Pure, Volkswagen ID.4 Pure Performance, Volkswagen ID.4 Pure Performance).

Inne programy wsparcia elektromobilności w Polsce

Kolejnymi formami wsparcia elektromobilności w Polsce oprócz programu “Mój elektryk” mają być: Dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę ładowania dla aut elektrycznych i Zielony Transport Publiczny.

Dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę ładowania dla aut elektrycznych

Działania związane z tą formą wsparcia elektromobilności mają upowszechnić zeroemisyjny transport i wyeliminować emisję hałasu oraz szkodliwych pyłów, zwłaszcza w miastach. Ponadto według założeń rządu, transformacja systemu energetycznego sprawi, że prąd, z którego korzystać będą samochody elektryczne, stanie się coraz bardziej „zielony”. Założeniem nowego programu, który po dotacjach do aut elektrycznych dla osób fizycznych stanowi kolejną formę wsparcia elektromobilności w Polsce jest przekazanie 800 mln zł firmom, które zainwestują w budowę stacji ładowania dla samochodów elektrycznych. Co ważne, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zamierza uruchomić go w ciągu kilku tygodni. Jak podkreśla Artur Lorkowski, zastępca prezesa NFOŚiGW:

Program wsparcia dla budowy ładowarek chcemy uruchomić w ciągu najbliższych tygodni, po zakończeniu uzgodnień z Komisją Europejską co do warunków udzielania pomocy publicznej. Do przedsiębiorców, którzy chcą zainwestować w budowę stacji ładowania, trafi 800 mln zł. Jest to program priorytetowy, ponieważ sieć szybkich stacji ładowania to punkt wyjścia do upowszechniania elektromobilności w Polsce, szczególnie poza terenami zurbanizowanymi i wielkomiejskimi.

Jak wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM oraz PSPA, na ten moment, na terenie kraju funkcjonują 1.253 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2.384 punkty). Przy czym:
67 proc. z nich stanowią wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW;
33 proc. stacje ładowania prądem stałym (DC).

Szansę na uzyskanie dotacji będą mieli również inwestorzy indywidualni, którzy stację ładowania sprzężoną z panelami fotowoltaicznymi zamontują we własnym domu (dofinansowanie to będzie dostępne w ramach rozszerzonego programu Mój Prąd, którego czwarta edycja planowana jest na pierwszy kwartał 2022 roku).

Zielony Transport Publiczny

“Zielony Transport Publiczny” to natomiast trzeci program wspierający elektromobilność w Polsce. W jego ramach NFOŚiGW wesprze kwotą 1,2 mld zł dokonywane przez samorządy zakupy autobusów elektrycznych i wodorowych. Przy czym ten rodzaj wsparcia skierowany ma być do mniejszych miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze, które borykają się z problemem smogu. Jak wyjaśnia Artur Lorkowski.

Finalizujemy negocjacje z ponad 30 miastami, dla których przygotowaliśmy dotacje. Jednocześnie z początkiem września ruszył nowy nabór, na który przeznaczyliśmy ponad 1 mld zł. Zachęcamy samorządy, aby wymieniały swoją flotę, zarówno duże miasta wojewódzkie, jak i średnie miasta powiatowe.

Wysokość dofinansowania w ramach “Zielonego Transportu Publicznego” jest uzależniona m.in. od liczby mieszkańców oraz rodzaju organizowanego transportu publicznego. Samorządy mogą się ubiegać o dofinansowanie:

  • od 20 do 80 proc. na zakup lub leasing pojazdów i szkolenie kierowców;
  • do 25 proc. wsparcia na rozwój infrastruktury ładowania na własne potrzeby (a więc budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania).

Nabór wniosków jest prowadzony w trybie konkursowym do 20 grudnia 2021 roku.

Informacje o autorze

Katarzyna Fodrowska

W kręgu jej zainteresowań leżą tematy związane z budownictwem, architekturą, naukami przyrodniczymi i bieżącymi wyzwaniami stojącymi przed polską energetyką. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących prądu, gazu, pomp ciepła i odnawialnych źródeł energii. Propagatorka zdrowego stylu życia i ekologicznych rozwiązań. Wolny czas lubi spędzać na czytaniu i spacerach, a także oddawaniu się swoim dwóm największym pasjom, jakimi są astronomia i flamenco.

Dodaj komentarz
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments