Darmowe ładowarki EV - nadal dostępne?
Początki rozwoju elektromobilności w Polsce niosły ze sobą różne inicjatywy, które miały zachęcać kierowców do przesiadania się do aut elektrycznych lub choćby hybrydowych. Kampanie akcentujące zalety bezemisyjnego transportu, reklamy wskazujące na możliwości samochodów z napędem elektrycznym, a w kolejnych latach również widmo restrykcji nakładanych na zakup i eksploatację aut spalinowych, to tylko przykłady takich działań. W czasach, w których pojazdy elektryczne były w Polsce rzadkością, kolejna forma zachęty do inwestycji w elektromobilność nie wydawała się nikomu szczególnie zaskakująca. Chodzi tu o darmowe stacje ładowania, z których jeszcze kilka lat temu można było skorzystać na stacjach benzynowych Orlen, czy punktach ładowania należących do Energii i PGE.
Choć obecnie nadal można naładować samochód elektryczny za darmo, to jest to zdecydowanie trudniejsze. Wzrost popularności elektromobilności sprawił, że właściciele i operatorzy stacji ładowania zamienili bezpłatną dotąd usługę w zarobkową działalność. Niemniej jednak ciężko przypuszczać, aby obecnie można było gdziekolwiek zatankować samochód spalinowy za darmo, co niewątpliwie przemawia na korzyść aut elektrycznych. Nawet jeśli kierowca będzie zmuszony zapłacić za postój na miejscu parkingowym, czy naładować auto za darmo w ramach pobytu w hotelu czy galerii handlowej, to nadal może to być dla niego korzystne rozwiązanie.
Bezpłatne ładowanie na publicznych stacjach - co trzeba wiedzieć?
Ładowanie samochodu elektrycznego na darmowych stacjach wiąże się z pewnymi aspektami, z których istnienia warto zdawać sobie sprawę. Dotyczą one nie tylko lokalizacji tego typu punktów ładowania, ale także mocy, dopuszczalnego czasu ładowania, przydatnych akcesoriów…czy realnych szans na regularne korzystanie z darmowych stacji ładowania. W tym kontekście warto zatem wiedzieć, że:
- Najwięcej darmowych stacji ładowania w Polsce oferuje ładowanie prądem zmiennym AC o maksymalnej mocy 22 kW;
- Darmowe szybkie stacje ładowania, a więc te które podają prąd stały DC i oferują moc 50 kW i powyżej, to rzadkość. W samej Warszawie i okolicach jest ich zaledwie kilka;
- Większość stacji oferujących bezpłatne ładowanie wyposażonych jest jedynie w różne rodzaje gniazd do ładowania, np. Typu 2 lub CHAdeMO, ale nie posiadają kabli ładujących. Chcąc zatem korzystać z darmowego ładowania należy wozić ze sobą kompatybilny kabel o pożądanej przepustowości;
- Stacje ładowania, z których można skorzystać za darmo często instalowane są na ogólnodostępnych parkingach, które z kolei nie są bezpłatne. Za godzinę postoju w ramach takiej struktury trzeba zwykle zapłacić od kilku do kilkunastu złotych;
- Wiele darmowych stacji ładowania działa na zasadach “handlu wymiennego”. Oznacza to, że aby skorzystać z bezpłatnego ładowania trzeba zakupić towar lub usługę oferowaną przez właściciela stacji. Chodzi tu o takie obiekty jak restauracje, galerie handlowe, prywatne centra medyczne, czy hotele;
- Niektóre stacje ładowania mogą być wskazywane jako darmowe, ale jedynie dla użytkowników posiadających określony status lub uprawnienia. Chodzi tu o punkty ładowania znajdujące się pod siedzibami urzędów lub prywatnych firm, z których korzystać mogą jedynie ich pracownicy;
- Darmowe stacje ładowania np. te znajdujące się na parkingach supermarketów mają wprowadzone ograniczenia czasowe dla jednego użytkownika. Oznacza to, że kierowca chcący naładować akumulatory swojego “elektryka” może to zrobić jednorazowo przez maksymalnie godzinę i w dodatku na stacji typu AC. Zważywszy na fakt tego, ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego, w ten sposób można ewentualnie “podładować” auto;
- Stacje ładowania, z których można skorzystać bezpłatnie instalowane są najczęściej w dużych miastach oraz ich okolicach, co oznacza, że kierowców aut elektrycznych, którzy chcieliby z nich skorzystać jest zwykle sporo. Kolejki do darmowych stacji ładowania mogą zatem skutecznie uniemożliwić naładowanie auta w wybranym przez kierowcę czasie.
Darmowe stacje ładowania - jak ich szukać?
Jak zaplanować korzystanie z darmowych stacji ładowania i dostosować to działanie do planu dnia kierowcy auta elektrycznego? Można oczywiście odwiedzić punkty ładowania znajdujące się w pobliżu domu, czy miejsca pracy, ale ze względu na niewielką ilość takich stacji ładowania, mało prawdopodobnym jest, aby każdy właściciel samochodu elektrycznego mógł dopasować ich rozmieszczenie do własnych potrzeb. Dla kierowców mieszkających w dużych miastach i aglomeracjach przydatne może okazać się korzystanie z aplikacji wskazującej stacje ładowania (również te darmowe) znajdujące się w interesujących kierowców lokalizacjach. Przykładem takiej aplikacji jest choćby PlugShare.
Jak działa takie oprogramowanie? Pokazuje użytkownikowi stacje ładowania dostępne w konkretnej lokalizacji wraz z ich charakterystyką. Kierowca może sprawdzić jakie złącza do ładowania dostępne są na stacji, czy jest to stacja AC czy DC, czy występują ograniczenia w korzystaniu z punktu ładowania oraz to, czy jest to stacja darmowa czy płatna. W kontekście tej ostatniej funkcjonalności, niestety nie zawsze informacje przekazywane przez aplikacje są wiążące. Okazuje się bowiem, że stacje ładowania wskazywane jako darmowe obłożone są różnymi obostrzeniami, takimi jak konieczność uiszczenia opłaty za parkowanie, czy dostępność stacji jedynie dla uprawnionych użytkowników. Aplikacje tego typu są jednak aktualizowane i rozwijane, co pozwala przypuszczać, że już niedługo będą dostarczać bardziej precyzyjnych informacji.
Gdzie naładować samochód za darmo?
Uniwersalną radą, jaką można udzielić każdemu kierowcy samochodu elektrycznego, który planuje korzystać z darmowych stacji ładowania, jest samodzielne sprawdzenie zasad na jakich funkcjonują interesujące go punkty ładowania. Dlaczego? Ponieważ właściciele stacji ładowania często zmieniają sposób ich udostępniania użytkownikom i najczęściej są to zmiany od darmowego ładowania do płatnego lub obarczonego ograniczeniami. Aplikacje mogą nie zaktualizować w porę takich zmian, a operatorzy stacji często nie informują o nich w swoich oficjalnych serwisach internetowych. Niemniej jednak warto choćby w celach orientacyjnych wiedzieć, gdzie można szukać darmowych stacji ładowania. Przypomnijmy, że będą to najczęściej miasta i aglomeracje liczące powyżej 100 tys. mieszkańców. Poniżej znajduje się zestawienie lokalizacji darmowych lub prawie darmowych stacji ładowania w czterech dużych polskich miastach.
Darmowe stacje ładowania w Warszawie - jakie możliwości?
Aglomeracja warszawska jest jedyną lokalizacją, w której można znaleźć darmowe ładowarki DC, a więc podające prąd stały o mocy 50 kW. Zainstalowane zostały na parkingach sieci sklepów Lidl, a placówki które oferują darmowe ładowanie również z wykorzystaniem stacji AC znajdują się w Warszawie przy ulicach: Modlińskiej, Żupniczej oraz Puławskiej. Trzeba jednak pamiętać, że zainteresowanie darmowym ładowaniem na parkingu supermarketu zapewne będzie spore i dostępne jedynie w godzinach funkcjonowania sklepu.
W Warszawie wiele darmowych stacji ładowania znajduje się przy stacjach metra, jednak wówczas zainteresowani ładowaniem muszą posiadać bilet okresowy, co z założenia niweluje cechę bezpłatności. Stacje te znajdują się w następujących lokalizacjach: Młociny I, Marymont, Połczyńska, Aleja Krakowska, Ursus-Niedźwiadek, Stokłosy, Wilanowska, a także SKM Anin i Wawer. Z darmowych stacji ładowania można także skorzystać przy placówkach naukowych, np. przy Instytucie Elektrotechniki oraz Akademii Leona Koźmińskiego, a także przy centrach handlowych Factory Ursus, Sadyba Best Mall, czy Galerii Wiatraczna. Zazwyczaj jednak trzeba w tych miejscach zapłacić za parking.
Bezpłatne ładowanie samochodu w Poznaniu - gdzie szukać stacji?
Darmowe stacje ładowania w Poznaniu zlokalizowane są najczęściej przy niektórych obiektach handlowych i hotelach. W przypadku tych pierwszych trzeba się oczywiście liczyć z koniecznością skorzystania z oferty sklepu lub/i dokonania płatności za parking, natomiast w przypadku hoteli z ograniczeniem dostępności stacji jedynie dla gości. Obydwie sytuacje nieco przeczą koncepcji bezpłatnego ładowania pojazdu elektrycznego, jednak dla zainteresowanych można sprawdzić w Poznaniu stacje ładowania przy Galerii Posnania, Plazie Poznań, Kauflandzie przy Alejach Solidarności oraz Lidlu przy Naramowickiej. IBB Andersia Hotel oraz Novotel również udostępniają własne stacje ładowania.
Darmowe stacje ładowania w Krakowie - kto je oferuje?
W Krakowie można znaleźć stosunkowo sporo stacji ładowania określanych jako darmowe. Te, których nie dotyczą (według obecnego stanu) dodatkowe obostrzenia funkcjonują przy marketach Kaufland Bratysławska oraz na Osiedlu Kombatantów, Makro przy Jasnogórskiej, BMW M Cars przy ulicy Josepha Conrada i Mercedes-Benz przy ulicy Armii Krajowej. Dodatkowo darmowego ładowania można szukać przy Elocity - Oaza Bronowice oraz przy CH Serenada.
Skorzystanie z pozostałych darmowych stacji ładowania w Krakowie wymaga uiszczenia opłat za parking lub wjazd na parking. Miejsca te to Galeria Kazimierz, Galeria Krakowska, a także hotele: Mercure, Holiday Inn, INX Design Hotel oraz Metropolis Design Hotel. W Krakowie podobnie jak w Warszawie bezpłatne ładowarki znajdują się także przy stacjach metra. Obowiązują tam jednak opłaty za parking, z których zwolnieni są posiadacze karty MPK. Stacje te to: Zabierzów, Mały Płaszów, Kurdwanów, Podłężę Południe oraz Bieżanów.
Gdzie naładować samochód za darmo we Wrocławiu?
Wrocław nie jest wyjątkiem pod względem miejsc, w których zlokalizowane są darmowe (lub prawie darmowe) stacje ładowania. Przede wszystkim są to punkty handlowe takie jak Galeria Wroclavia, czy Pasaż Grunwaldzki, a także hotele: Scandic, Art Hotel, czy Hotel the Bridge przy Palcu Katedralnym. Darmowe ładowanie udostępniają salony samochodowe Audi przy Alei Karkonoskiej oraz Mercedes Wróbel przy ulicy Granicznej. Co ciekawe, w 2019 roku uruchomiono stacje ładowania samochodów elektrycznych przy Dworcu Głównym PKP. Darmowe ładowanie w ramach korzystania z tej infrastruktury możliwe jest jednak jedynie w “okresie promocyjnym”.
PKP Mobility zachęca do korzystania ze swoich stacji również w trybie regularnym, gdyż stawki za kWh proponowane przez operatora są jednymi z najniższych na polskim rynku. Obecnie stacje ładowania tej marki można spotkać na dworcach głównych PKP w Gdyni, Bydgoszczy, Częstochowie, Katowicach, Opolu, Gliwicach oraz przy stacji Warszawa Wschodnia. Warto mieć tę opcję na uwadze i posiadać aktualną wiedzę na temat tego, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego u innych operatorów.
Czy warto korzystać z darmowego ładowania?
Oczywistą zaletą darmowych stacji ładowania jest fakt, że korzystając z nich można zminimalizować koszty eksploatacji samochodu elektrycznego. Zapewne znajdą się również kierowcy, którzy będą w stanie zauważyć dodatkowe zalety takiego rozwiązania, jeżeli darmowe stacje znajdują się w dogodnej dla nich lokalizacji i rzeczywiście nie wymagają poniesienia żadnych dodatkowych opłat za ładowanie. W przypadku większości kierowców aut elektrycznych zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem będzie jednak instalacja domowej stacji ładowania lub opłacanie optymalnego cenowo abonamentu u wybranego operatora sieci stacji ładowania. Jakie zatem aspekty wpływają na fakt, że opieranie ładowania samochodu jedynie na darmowych stacjach ma więcej wad niż zalet?
Darmowych stacji ładowania jest niewiele;
Ładowanie rzadko ma całkowicie bezpłatny charakter. Zazwyczaj trzeba dodatkowo zapłacić za parking, kartę MPK, czy skorzystać z innych usług właściciela ładowarki;
Ograniczenia czasowe nie pozwalają naładować samochodu “do pełna”;
Zainteresowanie darmowymi stacjami ładowania jest tak duże, że ciężko naładować auto w zaplanowanym czasie;
Właściciel darmowej stacji ładowania może wprowadzić opłaty w każdym momencie nie informując o tym użytkowników;
Poszukiwanie darmowych stacji ładowania i logistyczne dostosowanie planu dnia do korzystania z nich najczęściej stanowi stratę czasu, a ten jak wiadomo jest bezcenny 🙂.