Jesteśmy coraz bardziej e-mobilni
W lipcu Polska przekroczyła granicę 47 tys. zarejestrowanych pojazdów całkowicie elektrycznych – osobowych i użytkowych. To wzrost o niecałe 2 tys. w porównaniu do końca czerwca – wtedy takich aut było 45 214.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zauważył, że w ostatnich miesiącach osobówki przyrastają w tempie około 50% rok do roku.
Zainteresowanie elektrycznymi samochodami dostawczymi (ciężarowymi) jest prawie trzykrotnie wyższe niż osobowymi, a rejestracje samochodów wodorowych wzrosły o niemal 80%.
Flota elektrycznych motocykli i motorowerów zwiększyła się do 18 290 szt. Park autobusów elektrycznych powiększył się do blisko tysiąca (946 szt.). Liczba elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych wyniosła na koniec lipca 4778 szt. (99% to BEV). Z kolei flota aut dostawczych i osobowych z napędem hybrydowym wzrosła do 587 617 szt.
Sektor motoryzacyjny jest jednym z filarów polskiej gospodarki, ponieważ odpowiada za ok. 8% całkowitej produkcji PKB kraju oraz za ok. 13,5% wartości eksportu.
Rozwój infrastruktury ładowania
Na koniec ubiegłego miesiąca w Polsce zarejestrowano łącznie 2953 stacji ładowania (2885 pod koniec czerwca). To odpowiednio 5884 punkty ładowania (na koniec lipca) i 5709 punktów (na koniec czerwca). Blisko jedna trzecia (32%) ogólnej liczby punktów ładowania zarejestrowanych pod lipca to szybkie stacje ładowania. W lipcu uruchomiono 68 nowych (w czerwcu 49), ogólnodostępnych stacji ładowania.
Maciej Mazur, dyrektor zarządzający w Polskim Stowarzyszeniu Paliw Alternatywnych, zapowiedział, że do końca roku liczba punktów ładowania może zwiększyć się nawet do 7,5 tys. punktów. Natomiast w kolejnych dwóch latach do ponad 38 tys.
Elektromobilni, czyli bardziej przyjaźni dla klimatu
W ciągu dekady – w latach 2010–2021 – liczba samochodów elektrycznych (BEV) poruszających się po światowych drogach wzrosła z 17 tys. do ok. 11 mln. To dobra wiadomość, wziąwszy pod uwagę fakt, że elektromobilność przyczynia się do obniżenia emisji spalin i w efekcie poprawia jakość powietrza.
Prognozy w branży e-mobility są obiecujące. Zgodnie z raportem PSPA, „Polish EV Outlook 2022” liczba samochodów w pełni elektrycznych w Polsce wzrośnie do 2025 r. do poziomu blisko 300 tys. sztuk.
No cóż….. do 1.000.000 trochę brakuje a wybory tuż tuż…… cienko to widzę jak suweren straci pracę bo jego pracodawcy nie stać na opłacenie rachunku za energię.