pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa w Polsce

Pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa w Polsce już otwarta!

Otwarcie we wrześniu na warszawskim Ursynowie pierwszej w Polsce ogólnodostępnej stacji tankowania wodoru jest pionierską inicjatywą w obszarze motoryzacji wodorowej. Inwestycję zlokalizowano przy ul. Tango 4. Stacja jest całkowicie samoobsługowa. Samochód wodorowy można zatankować do pełna w ciągu kilku minut. Tankowanie autobusu zajmie natomiast mniej więcej kwadrans.

Stacja NESO stanowi symbol innowacyjności i postępu w technologii wodorowej. Jej nazwa oznacza tyle co „Nie (N) emituję (E) spalin (S) – oczyszczam (O)” i idealnie oddaje korzyści płynące z korzystania z pojazdów wodorowych.

NESO - nowoczesna stacja wodorowa

Uruchomienie stacji przy ul. Tango 4 na Ursynowie to zdecydowany krok naprzód w promowaniu ekologicznych rozwiązań transportowych, a jednocześnie początek planowanej ekspansji infrastruktury wodorowej pod marką NESO na terenie całego kraju. Za projekt odpowiadają Grupa Polsat Plus oraz Grupa ZE PAK.

Warszawska stacja wodorowa, jest w obsłudze tak łatwa, jak tankowanie na tradycyjnych stacjach paliw. Cały proces przebiega identycznie. Po kilku minutach samochód jest zatankowany do pełna. To pozwoli przejechać 600 km. Dystrybutor z ciśnieniem 350 barów jest przystosowany do tankowania autobusów, a ten z ciśnieniem dwa razy większym – samochodów osobowych.

Dodatkowo stacja wyróżnia się dużą samowystarczalnością energetyczną. Wykorzystuje panele fotowoltaiczne o mocy 19 kW, natomiast nadmiar energii magazynuje w powerbankach o pojemności 60 kWh. Cena wodoru na stacji tuż po jej uruchomieniu wynosiła 69 zł/kg.

Napęd wodorowy - przyszłość ekologicznego transportu

Jak zauważył Maciej Stec, wiceprezes ds. Strategicznych Grupy Polsat Plus i Członek Rady Nadzorczej Grupy ZE PAK:

Samochód wodorowy ma jedynie małą baterię, kilkadziesiąt razy mniejszą niż samochody elektryczne na baterie, która jedynie odzyskuje energię z hamowania. Silnik elektryczny w samochodzie wodorowym jest napędzany prądem, który wytwarza się w czasie jazdy.

Choć Polska jest na wczesnym etapie adaptacji technologii wodorowej w transporcie, wielkie firmy motoryzacyjne, takie jak Toyota, Hyundai czy BMW albo Honda, coraz śmielej patrzą w naszym kierunku jako potencjalnego rynku sprzedaży pojazdów wodorowych. Zainteresowanie samochodami z napędem wodorowym powinno rosnąć w Polsce wraz z rozbudową infrastruktury ładowania.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych szacuje, że do końca obecnej dekady po polskich drogach będzie poruszało się nawet od 70 do 140 tys. osobówek napędzanych wodorem. To bardzo ambitne plany, biorąc pod uwagę, że w 2021 r. w Polsce mieliśmy tylko 78 pojazdów napędzanych wodorem. Jak wynika z „Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do roku 2040” do 2025 r. mają powstać w naszym kraju 32 stacje tankowania wodoru.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Andrzej
Andrzej
2023-09-19 21:48

Nie to żebym był upierdliwy…… ale z czego ten Wodór. O ile mi wiadomo to Polska jest znaczącym producentem Wodoru ale wytwarza się go z węglowodorów – przede wszystkim z Metanu parowym reformingiem. Ciekawe czy zdołano go na tyle oczyścić aby nadawał się do ogniw paliwowych.