Po raz pierwszy w historii w Europie elektryki sprzedają się lepiej niż diesle

Po raz pierwszy w historii w Europie elektryki sprzedają się lepiej niż diesle

W czerwcu 2023 r. rynek motoryzacyjny Starego Kontynentu przeżył historyczny moment. Sprzedano więcej samochodów elektrycznych niż aut z silnikiem Diesla. To przełom, zapowiadający nadejście nowej ery na rynku samochodowym.

Elektromobilność na fali popularności

Dane podane przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów pokazały, że udział samochodów elektrycznych, nowo zarejestrowanych, wyniósł 15,1%, co znaczy, że przewyższył sprzedaż diesli (13,4%). Wyniki odnoszą się do czerwca. Co więcej, sprzedaż „elektryków” zwiększyła się o imponujące 66,2%, jeśli porównamy ją z poprzednim rokiem. To dobrze obrazuje dynamikę.

To nie wszystko. Sprzedaż samochodów hybrydowych i elektrycznych była prawie równa ze sprzedażą samochodów spalinowych – to wyjątkowy wynik w przypadku Unii Europejskiej. W czerwcu 2023 r. zarejestrowano ponad 254 tys. hybryd i tylko to stanowiło przeszło 30% wszystkich nowych aut.

Benzyniaki trzymają się mocno

Pomimo rosnącej popularności aut elektrycznych i hybrydowych nadal to samochody z silnikiem benzynowym są najczęściej wybieranym przez Europejczyków typem pojazdów. Stanowią 36,3% rynku. Hybrydy z 24,3% udziałem w rynku zajmują drugie miejsce, a samochody elektryczne, z 15,1% wszystkich sprzedanych aut w czerwcu 2023 r. – trzecie.

Przyszłość infrastruktury ładowania w Polsce

W Polsce można zaobserwować podobne tendencje motoryzacyjne – w naszym kraju hybrydy i „elektryki”, według statystyk, stanowiły w pewnym momencie 42,8% wszystkich nowych rejestracji, natomiast auta spalinowe – 54,4%. Ze względu na różnice w dostępności infrastruktury stacji ładowania tempo adaptacji aut elektrycznych i hybrydowych do polskich dróg może przebiegać wolniej niż w krajach o zaawansowanej infrastrukturze tego typu.

Jednak wzrostu sprzedaży „elektryków” i hybryd nie można ignorować. To wyraźna zmiana, która coraz mocniej zapowiada nadejście nowej ery – potwierdza raport Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów.

Stąd wynika potrzeba przyspieszenia rozbudowy infrastruktury ładowania w Polsce – do prawie 100 tys. punktów do 2030 r., jak zakłada raport „Polish EV Outlook 2023”.

Jeszcze więcej „elektryków”

Zgodnie z raportem „Polish EV Outlook” w ciągu najbliższych ośmiu lat liczba nowo rejestrowanych osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce sięgnie blisko 170 tys. sztuk.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Andrzej
Andrzej
2023-10-13 19:48

Elektryki „sprzedają sie lepiej” bo wkroczyła polityka i ideologia. Pamiętam jak 20 lat temu promowano diesle w osobówkach- że niby takie oszczędne i ekologiczne….. a jaki moment obrotowy…- cyk i „stówka na zegarku”. To samo dzieje sie teraz z „elektrykami” bo schodzą niemrawo…….. robi się klakę i nagania frajerów. Obecnie samochód elektryczny ma bardzo ograniczone zastosowanie – może być np. trzecim samochodem w rodzinie do krótkich wypadów czy do pracy i to pod warunkiem że ładuje się go z własnej fotowoltaiki i to jeszcze na „starych zasadach” bo w innym przypadku nie ma on uzasadnienia ekonomicznego..