Taryfa A - co to jest?
Taryfa A to taryfa przemysłowa dla największych zakładów produkcyjnych, największych firm działających w Polsce. Dla Klientów z taryfy A sprzedawcy przygotowują oferty indywidualne, często też największe zakłady ogłaszają przetargi lub aukcje na zakup energii elektrycznej.
Klienci, korzystający z taryfy A, kupują najczęściej prąd od największych firm energetycznych, gdyż te mniejsze nie są w stanie sprostać wyśrubowanym wymaganiom stawianym przy wyborze nowego sprzedawcy prądu. Dla odbiorców z taryfy A kwestia zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii jest sprawą kluczową, dlatego nie mogą sobie pozwolić na ryzyko wyboru sprzedawcy, który nie będzie mógł sprostać ich oczekiwaniom.
Użytkownicy taryfy A mają do wyboru następujące rodzaje taryfy:
Taryfa A21 - rozliczenie jednostrefowe (całodobowe),
Taryfa A22 - rozliczenie w dwóch strefach godzinowych (strefie szczytowej i pozaszczytowej),
Taryfa A23 - rozliczenie w trzech strefach czasowych: okres przedpołudniowy, okres popołudniowy oraz pozostałe godziny doby.
Dla kogo taryfa A?
Taryfa A dedykowana jest takim przedsiębiorstwom, takim jak:
huty,
kopalnie,
stocznie,
duże fabryki i zakłady produkcyjne.
Odbiorcy w taryfie A zasilania są z sieci elektroenergetycznej wysokiego napięcia. Sieć średniego napięcia przeznaczona jest natomiast dla użytkowników taryfy B. Największe przedsiębiorstwa posiadają najczęściej własne przyłącza (stacje transformatorowe).
Szukasz zaufanego wykonawcy? Z nami go znajdziesz!
Ilość odbiorców w taryfie A
Dane na temat dokładnej ilości klientów korzystających z taryfy A nie są publikowane przez URE. Szacowana ilość odbiorców w tej grupie klientów wynosi około 100 podmiotów. Do grupy tej należą największe zakłady produkcyjne i przedsiębiorstwa. Jednak ta nieliczna grupa odbiorców zużywa około 20% całej energii elektrycznej dostępnej na rynku.
W jaki sposób klienci w taryfie A wybierają sprzedawcę prądu?
Większość przedsiębiorstw korzystających z taryfy A to zakłady, które zobowiązane są do przeprowadzenia postępowania przetargowego zgodnie z ustawą o Prawie Zamówień Publicznych.
Pozostałe firmy, które nie są objęte koniecznością organizowania przetargów publicznych mogą wyłonić nowego sprzedawcę energii w drodze np. indywidualnych negocjacji.