Przyczyny spadku cen akumulatorów EV
Spadek cen magazynów energii do EV w Chinach wynika z kilku czynników. Po pierwsze, strategia redukcji zapasów w grudniu przyczyniła się do dalszego spadku popytu na ogniwa. Dodatkowo, połączenie braku zamówień rynkowych i konieczności stabilizacji przepływów pieniężnych przez dostawców wymusiło sprzedaż po niskich cenach. Swój wpływ miała też nadpodaż i znaczący wzrost zapasów w sektorze ogniw ESS (Energy Storage Systems), które przyczyniły się do obniżenia cen.
Globalne i krajowe czynniki wpływające na rynek
Obniżenie subsydiów dla pojazdów elektrycznych przez Pekin, w połączeniu z szybkim wzrostem mocy produkcyjnych, doprowadziło do obniżenia cen węglanu litu, co miało negatywny wpływ na marże zysku globalnych producentów. Dodatkowo, prognozowany wolniejszy wzrost sprzedaży krajowych samochodów elektrycznych oraz sektora magazynowania energii, ze względu na osłabienie popytu krajowego i zagranicznego, również przyczynia się do spadku cen.
Prognozy na przyszły rok
Analitycy przewidują, że ceny węglanu litu w Chinach mogą spaść o ponad 30% w przyszłym roku. Pomimo że rynek akumulatorów do pojazdów elektrycznych ma nadal rosnąć z przewidywaną roczną stopą wzrostu około 15-20% w 2024 roku, to jednak sektor będzie nadal zmagać się z cyklem nadpodaży i spadkiem cen surowców. Oczekuje się jednak, że w drugim kwartale przyszłego roku poziom zapasów powróci do poprzedniego poziomu, co może przyczynić się do stabilizacji cen akumulatorów litowych.
Innymi słowy, obserwowane drastyczne spadki cen akumulatorów to raczej przejściowe zjawisko, wywołane niekorzystną koniunkturą gospodarczą. Nie jest to stały trend, na który czeka cała branża OZE oraz EV. Już w dalszej części 2024 roku możemy spodziewać się normalizacji cen akumulatorów EV wykorzystujących lit. Szansą na istotne obniżenie kosztów magazynowania energii jest zatem dalszy rozwój alternatywnych technologii, takich jak m.in. akumulatorów wykorzystujących sód czy np. sprężone powietrze.