Większy budżet dla programu Energia dla wsi
Program „Energia dla wsi” właśnie zyskał potężny zastrzyk gotówki. Całkowity budżet „Energii dla wsi” wzrósł z 1 mld zł do aż 3 mld zł. Póki co, nie wiadomo, jednak kiedy rozpocznie się nowy nabór. Wiadomo jednak, że zmianie nie ulegną ogólne zasady programu.
Oznacza to, że rolnicy, spółdzielnie energetyczne oraz ich członkowie mogą liczyć na dofinansowanie projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii:
- fotowoltaiki i elektrowni wiatrowych o mocy od 50 kW do 1 MW,
- biogazowni rolniczych i elektrowni wodnych o mocy od 10 kW do 1 MW,
- magazynów energii, ale tylko pod warunkiem, że będą zintegrowane z innymi źródłami OZE w projekcie.
Na wsparcie mogą liczyć także spółdzielnie energetyczne, w tym te dopiero powstające. W ich przypadku dofinansowanie obejmie projekty o mocy od 10 kW aż do 10 MW.
Rolnicy otrzymają wsparcie zarówno w formie pożyczki, jak i dotacji. Chcecie wiedzieć więcej? Sprawdźcie szczegóły programu: Energia dla Wsi
Środki od Europejskiego Banku Inwestycyjnego na wsparcie transformacji energetycznej
Zwiększenie budżetu programu „Energia dla wsi” nie byłoby możliwe bez wsparcia ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Polska pozyskała z EBI aż 10 mld zł na różne projekty związane z transformacją energetyczną, w tym 2 mld zł przeznaczono na podniesienie budżetu „Energii dla wsi”.
Pozostała część środków, czyli 8 mld zł, trafi na inne programy wspierające rozwój zielonej energii w Polsce. Na co dokładnie zostaną przeznaczone te fundusze? Część z nich – 4 mld zł – zostanie przekazana na wsparcie budowy wielkoskalowych magazynów energii, co jest kluczowe dla stabilności sieci energetycznej. Rząd planuje dofinansowanie projektów o minimalnej mocy 2 MW i pojemności 4 MWh.
2 mld zł trafi także na rozwój sieci elektroenergetycznych potrzebnych do budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy. Operatorzy systemów dystrybucyjnych będą mogli uzyskać dotacje pokrywające nawet 100% kosztów. Kolejny nowy program, także o budżecie 2 mld zł, dotyczy zakupu i leasingu bezemisyjnych pojazdów ciężarowych, które odgrywają coraz większą rolę w zrównoważonym transporcie.