40 dużych stacji ładowania od Orlen

40 dużych stacji ładowania w Polsce. Orlen i NFOŚiGW z umową

Koncern energetyczny z Płocka – Orlen, otrzymał od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) dotację w wysokości 63 mln zł. Pieniądze wesprą budowę 40 stacji do ładowania pojazdów elektrycznych.

Mimo że 40 stacji ładowania „elektryków” to stosunkowo niewiele, biorąc pod uwagę ambicje koncernu, za ich budową przemawiają m.in. atrakcyjne warunki finansowe inwestycji. Podpisane 7 lipca porozumienie z NFOŚiGW gwarantuje pokrycie połowy kosztów.

Stacje ładowania powstaną nie tylko w dużych miastach

Obecnie stacje ładowania o charakterze komercyjnym są wznoszone w miejscach, w których koncentracja samochodów elektrycznych jest największa. To głównie aglomeracje i tereny przy autostradach. Tymczasem wspomniany projekt obejmuje budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych w 33 miejscowościach do końca 2027 r. Wybrane lokalizacje to m.in. Warszawa, Kraków, Gdańsk, Wrocław, Katowice, a także mniejsze miejscowości, takie jak Piaseczno, Nowy Dwór Gdański, Dreglin czy Łączyn.

Nadrzędny cel projektu ogniskuje się na zapewnieniu optymalnej dostępności do stacji na szlakach transportowych sieci TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej) oraz w kluczowych lokalizacjach.

Orlen ma duże ambicje

Współpraca Orlenu z NFOŚiGW dotyczy budowy 40 stacji ładowania, jednak Orlen nie zamierza na tym poprzestać. Planuje znacznie rozbudować sieć. Każda nowa stacja ładowania „elektryków” ma składać się z wielu stanowisk ładowania.

Orlen planuje zwiększyć swoją moc generowaną ze źródeł odnawialnych tak, by do 2030 r. osiągnąć łączną moc 2,5 GW – z podziałem na 1,7 GW dostarczane przez morskie farmy wiatrowe, a pozostałe przez farmy lądowe. Moc generowana przez elektrownie gazowe ma wzrosnąć do 2 GW. Koncern zamierza inwestować w biogazownie i zwiększyć dostępność paliw alternatywnych.

Dynamiczny rozwój infrastruktury ładowania „elektryków”

W raporcie PSPA „Polish EV Outlook 2023” przedstawiającym bieżący stan oraz przewidywania dotyczące rozwoju polskiego rynku transportu zero- i niskoemisyjnego, prognozuje się, że sieć publicznie dostępnych stacji ładowania w Polsce wzrośnie do niemal 100 tys. punktów w 2030 r. Już w ciągu najbliższych trzech lat roczna liczba nowo montowanych ładowarek może przekroczyć dziesięciokrotność poziomu z roku 2022.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments