400 km po 10-minutowym ładowaniu nowe baterie wchodzą do produkcji

400 km po 10-minutowym ładowaniu? Nowe baterie wchodzą do produkcji!

Zasięg samochodu na jednym ładowaniu to bardzo ważny czynnik brany pod uwagę przy zakupie auta elektrycznego. Ostatnio firma CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) podzieliła się informacją o opracowaniu baterii Shenxing pozwalającej na przejechanie 400 km po 10-minutowym ładowaniu i ponad 700 km, gdy bateria jest naładowana w pełni.

To dużo, biorąc pod uwagę, że w 2022 r. tylko jeden producent otwarcie deklarował, że jego „elektryk” jest w stanie pokonać więcej niż 700 km bez konieczności „tankowania”. Chodzi o model mercedes EQS 450+.

Szukasz zaufanego wykonawcy? Z nami go znajdziesz!
Sprawdź oferty

Zalety technologiczne baterii Shenxing

Zwiększenie zasięgu baterii do ponad 700 km na jednym ładowaniu jest możliwe dzięki wzbogaceniu systemu o nowatorski elektrolit, separator i materiały nanokrystaliczne użyte do produkcji katody. Ten ostatni został pokryty powłoką zwiększającą bezpieczeństwo baterii Shenxing. Poziom ryzyka dodatkowo minimalizują inteligentne algorytmy pozwalające rozwiązać problemy wynikające z szybkiego ładowania.

Zasięg auta zależy głównie od pojemności akumulatora i masy pojazdu, jednak nie bez znaczenia są również intensywność korzystania z klimatyzacji i ogrzewania czy styl jazdy. Dziś przeciętny zasięg e-samochodów na jednym ładowaniu to 400 – 500 km. Wydłużenie go do 700 km, a zarazem skrócenie czasu ładowania auta (przypomnijmy: po zaledwie 10 minutach ładowania baterii Shenxing można przejechać samochodem aż 400 km) ma duże znaczenie pod kątem rozwoju rynku e-mobility.

Kierowcy „elektryków” chcą bowiem cieszyć się jazdą bez „tankowania” jak najdłużej, a dodatkowo zależy im na tym, aby ładowanie samochodu elektrycznego trwało jak najkrócej. Skrócenie czasu ładowania auta ma jeszcze inną zaletę. Dzięki temu w ciągu doby więcej kierowców pojazdów elektrycznych może zasilić baterię auta. To istotny argument przy wciąż słabo rozwiniętej infrastrukturze ładowania w Polsce.

Szybkie ładowanie nawet w trudnych warunkach

Baterię od Contemporary Amperex Technology Co., Limited można skutecznie naładować nawet w trudnych warunkach związanych z niskimi temperaturami. Przy -10 stopni C ładowanie od zera do 80% trwa tylko pół godziny.

Bateria Shenxing będzie produkowana masowo prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Na wyjazd z fabryk pierwszych samochodów wyposażonych w tę technologię trzeba jednak poczekać nieco dłużej, bo do I kwartału 2024 r.


Szukasz zaufanego wykonawcy? Z nami go znajdziesz!

Sprawdź oferty

Duże ambicje

Ambicje CATL nie ograniczają się do wydłużenia drogi, jaką na jednym ładowaniu można przejechać autem elektrycznym. Firma odpowiada również za stworzenie zaawansowanego systemu EnerC do chłodzenia magazynów energii i nową baterię o gęstości energii na poziomie 500 Wh/kg.
Te wszystkie rozwiązania mają jeden cel: wyznaczyć kierunek ekologiczno-energetycznej rewolucji.

Szukasz zaufanego wykonawcy? Z nami go znajdziesz!
Sprawdź oferty
Komentarze dołącz do rozmowy
guest
14 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Mr.M
Mr.M
2023-08-28 07:14

Ciekawe czy palić będą się tak.samo dobrze jak ładować…

Andrzej
Andrzej
2023-09-13 21:38
Odpowiedz do:  Mr.M

Nie to że jestem złosliwy……. pewnie jeszcze częściej i jeszcze szybciej…… tak wynika z fizyki i chemii…… oraz prawa Ohma.
Ja sobie poczekam na superkondensatory bo jakoś nie obiło mi sie o uszy w branży , żeby ktoś narzekał że się palą.

Marek
Marek
2023-08-25 15:18

Tak czy inaczej, żeby obsłużyć szybkie
ladowanie większej ilości elektrycznych aut rownoczesnie, w czasie porownywalnym do czasu tankowania benzyną,stacja ładowania musi mieć na zapleczu swoj transformator z możliwością bardzo nieregularnego poboru energii o mocy rzędu kilku, kilkunastu MW.Jaki inwestor i jaki dostawcą energii na to pójdzie w warunkach polskich? Rozwiązaniem mogły by być projekty już badane , a moze i wdrazane przez konsorcja izraelsko kanadyjskie (?)
Pomysł wynajmowania ( szybki demontaż i montaz już naładowanych akumulatorów w ciagu kilku minut) w stacjach ładowania, tak jak kiedyś odbywała się wymiana zmęczonych na świeze konie w liniach diliżansowych.

Dariusz
Dariusz
2023-08-25 19:15
Odpowiedz do:  Marek

To co odpisujesz to już dawna działa i to właśnie Chiński producent oferuje pojazdy na tej zasadzie są do tego dedykowane stacje i w parę minut automat wymienia baterie na naładowane lecz taki wynajem baterii jest bardzo drogi i mało kto decyduje się na to w EU

Misiek
Misiek
2023-08-25 10:14

10 minut ładowania, ale pożar kilkanaście godzin

Pawulon
Pawulon
2023-08-25 22:15
Odpowiedz do:  Misiek

Miejsce miśków jest w zoo

Andrzej
Andrzej
2023-09-13 21:46
Odpowiedz do:  Pawulon

Jakby kolega znał trochę fizyki , chemii i elektroenergetyki to by nie pisał takich bzdur o zoo bo twój przedmówca zapodał komentarz całkiem na czasie i uzasadniony. Apropo – czy słyszałeś o pożarach i eksplozjach samochodów zasilanych LPG ? – nie ? no widzisz – na początku instalacje składane przez majsterkowiczów i nic się nie jarało…… powinno dać ci to coś szerzej do myślenia co do dojrzałości technologicznej . Pozdrawiam

Paweł
Paweł
2023-08-24 11:52

Tak liczac na kolanie. Jesli mieli bysmy taki aku o pojemnosci 60kWh i napieciu stalym 200 v. To zeby naladowac go w 1/2 h to potrzebujemy ładowarki o mocy min. 120 kWh czyli 200v*600A=120.000W. To znaczy ze trzeba by miec przyłacze ponad 500 A !!!!. Przepraszam ale czy Ktokolwiek z osob prywatnych takie ma ??? Co za brednie . Te wyliczenia sa dla podstawowej baterii ale jak autko ma miec rekorodwe przebiegi 750km to realnie taka bateria musi miec ze 150 kWh a wtedy prad ladowania wzrasta do 1500 A !!!! Ten autor chyba nie wie o czym pisze

Patryczek
Patryczek
2023-08-25 14:13
Odpowiedz do:  Paweł

Na razie nikt takiego przyłącza nie ma, ale skąd wiesz co będzie za 10 lat np.?

Mr.M
Mr.M
2023-08-28 07:16
Odpowiedz do:  Patryczek

Wiem. Za 10 lat też nikt nie będzie miał takiego przyłącza…

Seweryn
Seweryn
2023-08-25 19:06
Odpowiedz do:  Paweł

Osoba prywatna, 'tankująca’ z własnego gniazdka, nie potrzebuje szybkiego ładowania do napełnienia akumulatora przez noc.

eSUBA94
eSUBA94
2023-08-27 22:55
Odpowiedz do:  Paweł

Wszystko to dotyczy ładowania na stacjach DC nikt nie pisze o ładowaniu w domu w garażu, to tak jakbyś miałbyś mieć własną rafinerie albo stacje paliw, ludzie na osiedlach nie mają takich przyłączy bo nie potrzebują, po co ktoś ma mieć takie przyłącze aby ładować auto tylko raz dziennie przez paręnaście minut? przyłącza dużej mocy są tam gdzie elektryki ładuje się 24/7 całą flotę

Andrzej
Andrzej
2023-08-22 15:06

Tak czy inaczej ja sobie poczekam …… zobaczymy co z trwałoscia, a poza tem do ładowania na takich parametrach potrzeba 0,5 MW na prądzie zmiennym na jedno stanowisko …. toż to zabójstwo dla sieci rozdzielczych bo GPZ- ty musiały by stać ” w każdej zagrodzie”. No chyba że stacja ładowania będzie wyposażona w magazyn energii circa 34,5 MWh…..co umożliwia obnizenie mocy przyłącza „tylko” do 1,5 MW. Ciekawe po ile ta energia bo sie wydaje mnie że taniej będzie kupowac benzynę w aptekach jak „drzewiej” bywało…. albo u ulicznych dilerów.
Poza tym dla uzyskania pełnej elektromobilności co przełoży sie w zastąpieniu 28 milionów ton ropy rocznie to ile dodatkowo potrzeba mocy wytwórczej w elektrowniach – żeby było śmieszniej w OZE ???
– ciekawe liczby wychodzą.

Andrzej
Andrzej
2023-08-24 23:21
Odpowiedz do:  Andrzej

Dla wyjaśnienia : parametry magazynu liczyłem dla stacji ładowania 8-stanowiskowej podobnie jak przecietnej stacji paliw i energii oddanej do akumulatora na poziomie 72 kWh w ciągu tych 10 minut. Założyłem że srednie zuzycie energii dla hipotetycznych aut wyniesie 18 kWh/100km- i stąd te 72 kWh na jedno „dotankowanie”. Dalej w praktyce z jednego stanowiska skorzysta maksymalnie 5 pojazdów na godzinę i będzie działała przez 12 godzin na dobę stąd : 5 x 72 kWh x 12h x 8 stanowisk = 34.560 kWh =34,56 MWh – tyle energii sprzeda przykładowa stacja w przeciągu doby stąd przyłącze do niej winno posiadać moc 34.56 / 24 h = 1,44 MW…… w praktyce jeszcze wyżej bo należy uwzględnić straty operacyjne co daje w wystarczającym przybliżeniu minimalną moc przyłącza stacji na 1,5 MW…… tylko pod warunkiem że stacja posiada magazyn energii na poziomie 34,5 MWh…..
Wychodzi że elektromobilność to totalna paranoja.