budowa stacji ładowania elektryków ustawowym obowiązkiem w Niemczech

Budowa stacji ładowania „elektryków” ustawowym obowiązkiem w Niemczech!

Kanclerz Niemiec Olaf Scholz podczas targów motoryzacyjnych w Monachium ujawnił plany na rozwój krajowej elektromobilności. Niemcy zamierzają być „pierwszym krajem w Europie, który ustawowo zobowiąże operatorów 80% stacji paliwowych do zapewnienia możliwości szybkiego ładowania samochodów elektrycznych, o mocy przynajmniej 150 kW”. Do końca tej dekady chcą mieć w kraju milion stacji ładowania „elektryków” – obecnie takich publicznych stacji mają ok. 90 tys. Obecnie z problemem braku stacji ładowania szczególnie borykają się mieszkańcy terenów wiejskich. Wraz z dynamicznym zwiększeniem liczby stacji ładowania „elektryków” zwiększyć ma się także liczba aut elektrycznych jeżdżących po niemieckich drogach. Aktualnie jeździ po nich 1,2 mln zeroemisyjnych pojazdów. Do 2030 r. ma być ich nawet ok. 15 mln. To bardzo dobra wiadomość z punktu widzenia dbałości o środowisko.

Niemcy inwestują w stacje ładowania

Rosnąca popularność elektromobilności sprawiła, że władze Niemiec postanowiły zredefiniować swoje podejście do rynku ekologicznej motoryzacji i ustalić ambitny scenariusz zakładający osiągnięcie do 2030 r. miliona stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Narzędziem do realizacji ambitnego planu ma być odgórne zobowiązanie operatorów 80% stacji paliwowych w kraju do zapewnienia możliwości szybkiego ładowania „elektryków”, o mocy przynajmniej 150 kW.

Ten plan to jedno z szeregu zaplanowanych działań mających na celu napędzenie krajowego sektora elektromobilności. Dodatkowo niemiecki resort transportu udostępni jesienią tego roku 500 mln euro prywatnym gospodarstwom domowym chcącym uzyskać dofinansowanie na stację ładowania z własnym zasilaniem, pod warunkiem że już mają samochód elektryczny. W przyszłym roku nieco mniej, bo 400 mln euro, zostanie przeznaczonych dla przedsiębiorstw chcących stworzyć infrastrukturę szybkiego ładowania dla samochodów ciężarowych (dostawczych).

Rzeczywistość nie nadąża za ambicjami

W Europie liderem rozbudowy infrastruktury ładowania jest Holandia (ok. 90 tys. stacji – w 2022 r.); Niemcy były tuż za nią (ok. 60 tys. stacji – w 2022). Na trzecim miejscu znalazła się Francja (ok. 37 tys. stacji). A jak wypada Polska?

Jak wynika z Licznika Elektromobilności, pod koniec lipca br. w Polsce działały 2953 ogólnodostępne stacje ładowania (5884 punktów), z których 32% to tzw. szybkie ładowarki.

Łącznie w Europie znajduje się ponad 300 tys. stacji ładowania. Tymczasem, aby osiągnąć cel redukcji emisji dwutlenku węgla z nowych aut osobowych o 55% do 2030 r., konieczne jest stworzenie prawie 7 mln punktów ładowania w ciągu najbliższych lat.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments