Polacy coraz bardziej Eko
Przez ostatnie cztery lata zauważalna jest dynamiczna zmienność w rodzajach postaw ekologicznych. Tegoroczny raport EKOBarometr wykazuje, że mimo pewnych wahnięć, świadomość ekologiczna cały czas rośnie. Liczba Eko Entuzjastów wzrosła aż o 9% w stosunku do ubiegłego roku. Mamy więc do czynienia z coraz większą liczbę osób, dla których ekologia staje się istotnym elementem ich wartości społecznych.
W tym samym czasie obniżył się udział Eko Krytyków (tylko 10%). To najniższy wynik w historii badań, co może sugerować mniejszy poziom sceptycyzmu wobec ekologii i większą gotowość do działań proekologicznych.
Najstabilniejszą grupą pozostają Eko Troskliwi, utrzymujący się na stałym poziomie przez prawie rok (27%). Wyrażają umiarkowane, ale spójne zainteresowanie kwestiami ekologicznymi, z przewagą pragmatycznych motywów.
Z drugiej strony, obserwujemy alarmujący wzrost liczby osób ekologicznie Zagubionych, stanowiących obecnie największy segment w polskim społeczeństwie (32%).
Jak powstawało badanie?
Badanie dostarcza nam fascynujących informacji o dynamice ekologicznych postaw w polskim społeczeństwie. Rosnący odsetek Eko Entuzjastów wskazuje na nasilające się zrozumienie i docenianie ekologii, co jest pozytywnym sygnałem, że ekologia staje się coraz bardziej istotna w publicznym dyskursie. Z drugiej strony, wzrost grupy Eko Zagubionych, jako najliczniejszego segmentu, podkreśla konieczność zwiększenia edukacji ekologicznej - jak pokazuje historia, samo zwiększenie świadomości nie jest wystarczające. Najbardziej stabilnym elementem jest umiarkowane zaangażowanie Eko Troskliwych, co może sugerować, że pragmatyczne i praktyczne podejście do ekologii jest najbardziej trwałym i zrozumiałym dla większości społeczeństwa – komentuje Piotr Zimolzak, wiceprezes SW Research i szef zespołu badawczego EKObarometr.
A co do pomiaru ekologicznych osobowości? Proces ten polega na segmentacji psychograficznej badanych. Innymi słowy, osoby badane odpowiadają na zestaw 55 pytań dotyczących swoich opinii, wartości i postaw wobec środowiska naturalnego. Następnie, na podstawie udzielonych odpowiedzi, przypisuje się im konkretny profil ekologicznej osobowości.
Należy jednak pamiętać, że pomiar ekologicznych osobowości stanowi tylko jeden z elementów obszernego badania "EKObarometr – na drodze do zielonego społeczeństwa". W pełnym raporcie znajdziemy pytania i odpowiedzi dotyczące takich obszarów jak zielony marketing, greenwashing, ekologiczne biura, odnawialne źródła energii i recykling, decyzje zakupowe, opakowania, kosmetyki, elektromobilność, obawy związane z kryzysem klimatycznym czy eko-miasta.
Na koniec warto dodać, że badanie EKOBAROMETR – V EDYCJA przeprowadzono w dniach 8-16 maja 2023 roku za pomocą techniki CAWI na reprezentatywnej próbie 1500 Polaków w wieku od 16 do 80 lat. To istotne narzędzie monitorowania zmieniających się postaw społeczeństwa wobec ekologii.
EKObarometr to unikalny cykl badań, który koncentruje się na analizie obecnych postaw i nastrojów polskich konsumentów wobec szeroko rozumianej ekologii w różnych aspektach ich codziennego życia. Realizowany jest przez agencję SW Research nieprzerwanie od pierwszego kwartału 2020 roku.
Z przyjemnością informujemy, że enerad.pl kolejny raz pełnił funkcję Partnera Medialnego projektu. Zapraszamy do zapoznania się z aktualnym raportem oraz jego poprzednimi edycjami: Świadomość ekologiczna Polaków – wyniki badania EKOBarometr 2022
Pełna wersja raportu jest dostępna na stronie agencji SW Research:
https://swresearch.pl/raporty/ekobarometr-pelna-wersja-raportu-z-piatego-pomiaru