Paszporty dla baterii w elektrykach. O co chodzi?

Paszporty dla baterii w elektrykach. O co chodzi?

Unia Europejska wychodzi naprzeciw zmieniającej się rzeczywistości technologicznej i wprowadza nowe przepisy regulujące aspekty związane z bateriami stosowanymi w samochodach elektrycznych. Te zasady, obejmujące elementy takie jak utylizacja, zawartość materiałów recyklingowych, produkcja i przetwarzanie baterii, a także ich oznakowanie, mają wpływ na cały przemysł motoryzacyjny, a w szczególności na rozwijający się sektor elektromobilności.

W 2026 r. zacznie obowiązywać paszport baterii

Unia Europejska ma nadzieję, że nowe regulacje przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności europejskiego przemysłu i zmniejszenia zależności od dostaw z krajów trzecich. Jednak wyraźną i zarazem niechcianą – zwłaszcza przez klientów – konsekwencją tych zmian, będzie najprawdopodobniej wzrost cen samochodów. Podwyższenie cen będzie efektem przerzucenia kosztów przez producentów na klientów w związku z koniecznością zorganizowania przez tych pierwszych systemu odbioru zużytych akumulatorów.

Dokładne oznakowanie i określenie wpływu baterii na środowisko oraz kontrola ich obiegu są bardzo istotne pod kątem społeczno-ekologicznym. Między innymi z tego powodu jednym z kluczowych aspektów nowych przepisów jest wprowadzenie od 2026 r. tzw. paszportu baterii.

Chodzi o nadanie unikatowego kodu każdemu akumulatorowi / baterii przemysłowej użytej w pojeździe elektrycznym. Taki wpis pozwoli na szybką i łatwą identyfikację baterii po numerze. Na temat akumulatorów będą gromadzone takie informacje jak historia ich produkcji, typ materiałów użytych do wytworzenia baterii czy jej skład chemiczny.

Mocniejsze zaangażowanie w recykling

Celem nowych przepisów, oprócz zwiększenia kontroli nad obiegiem baterii z elektryków, jest również zwiększenie zaangażowania producentów w proces recyklingu baterii i ponownego wykorzystania takich materiałów jak np. lit albo kobalt. Sektor motoryzacyjny odpowiada za aż trzy czwarte światowego zapotrzebowania na lit.

Wieloaspektowy potencjał

Warto przypomnieć, że baterie do samochodów elektrycznych mają o wiele większy potencjał niż ten sprowadzający je wyłącznie do źródła napędu. Mogą służyć np. jako magazyny prądu dla sieci publicznej. Podobnie znajdą zastosowanie w przemyśle, gdzie pomogą w kompensacji szczytów obciążeń lub zapewnianiu bezpiecznego zasilania awaryjnego.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments