Jak prognozuje się zużycie energii?
Rachunki za prąd prognozowane są bez wiedzy klienta, który otrzymuje gotową fakturę. Pojawia się zatem zasadne pytanie, czy faktura prognozowana to dozwolona prawem procedura. Okazuje się, że tak – pod warunkiem, że okres rozliczeniowy jest dłuższy niż miesiąc. W takim przypadku możliwe jest pobieranie opłaty za energię elektryczną i usługi jej dystrybucji. Wysokość tej opłaty określa się na podstawie prognozowanego zużycia, uwzględniając nie tylko sezonowość poboru energii (więcej zimą, mniej latem), ale także trendy poboru przez danego odbiorcę na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Oznacza to, że z każdym kolejnym rokiem korzystania z usług danego dostawcy prądu faktura prognozowana powinna być bliższa naszemu realnemu wykorzystywaniu energii elektrycznej.
Jak wygląda kwestia nadpłaty i niedopłaty?
W przypadku, gdy prognoza okaże się nieprecyzyjna, w wyniku czego powstanie nadpłata, kwota ponad stan zostaje zaliczona na poczet płatności, które ustalone są na najbliższy okres obliczeniowy. Istnieje także możliwość ubiegania się o zwrot przez odbiorcę energii elektrycznej, jednak zazwyczaj klienci decydują się na przeniesienie dodatkowej kwoty na kolejny miesiąc i możliwość zapłaty niższego rachunku za prąd.
Jeżeli prognoza zużycia energii elektrycznej będzie niedoszacowana i powstanie niedopłata, brakująca kwota zostanie po prostu doliczona do pierwszej faktury, jaka ma trafić do klienta w nadchodzącym okresie rozliczeniowym. Warto jednak – będąc klientem – na bieżąco monitorować faktyczne zużycie energii elektrycznej i porównywać z prognozami sprzedawcy prądu. W przypadku dostrzeżenia dużych rozbieżności można bowiem wystąpić z wnioskiem o wystawienie faktury korygującej, zgodnej z rzeczywistym zużyciem prądu przez klienta.
Prognozowane faktury - czy można z nich zrezygnować?
Obecnie coraz częściej odchodzi się od prognozowania zużycia energii elektrycznej na rzecz rozliczania stanu faktycznego. Jednym z rozwiązań umożliwiających taką procedurę są inteligentne liczniki. Urządzenie takie jest elektronicznym licznikiem zużycia energii elektrycznej, wyposażonym w szereg dodatkowych funkcji. Najważniejszą z nich jest jednak możliwość dwustronnej komunikacji pomiędzy użytkownikiem a dostawcą prądu. Oznacza to, że sprzedawca energii elektrycznej może dokonać w sposób zdalny odczytu stanu licznika, a następnie wystawić fakturę za faktyczne zużycie energii w danym gospodarstwie domowym. Ponadto część sprzedawców ma usługi ukierunkowane na tego typu rozwiązania – na przykład Energa oferuje swoim użytkownikom usługę Rozliczenie rzeczywiste. Kolejnym rozwiązaniem są rozliczenia pre-paid z licznikiem przedpłatowym. W takiej sytuacji, podobnie jak w przypadku doładowań telefonu, użytkownik kupuje wygenerowany kilkunastocyfrowy kod o wartości kwoty, jaką zamierza wykorzystać na energię elektryczną.
mam fotowoltaike,dziś zobaczyłem fakture za 3 miesiące kwota 1400 zt,moc umowna mam 18 kw,kto mi pomoże zrozumięc jak moge mieć tak duży rachunek ,w zwszłym roku nie miałem paneli płaciłem niecałe 200 zt mieśięcznie zużycie prądu okollllllllllllło 400 kwh ,prosze o pomoc