firmy inwestują w oze

Najbogatsi polscy inwestorzy stawiają na OZE

Sieć Dino, na czele której stoi drugi najbogatszy Polak według magazynu Forbes, Tomasz Biernacki, podjęła decyzję o przejściu na ekologiczne rozwiązania. W tym celu nawiązała współpracę z firmą Esoleo, należącą do Grupy Polsat Plus, którą kontroluje Zygmunt Solorz – inny miliarder z czołówki najbogatszych Polaków. Strategia ma na celu zwiększenie efektywności energetycznej sieci Dino poprzez budowę mikroinstalacji fotowoltaicznych na dachach kolejnych 250 sklepów. To ma posłużyć zarówno długotrwałemu korzystaniu z instalacji, jak i optymalnemu wykorzystaniu budynków sieci.

Wzrost wartości Dino Polska na giełdzie

Dino Polska to czołowy gracz wśród dziesięciu najwyżej wycenianych giełdowych sieci detalicznych w Europie. Kapitalizacja firmy na warszawskiej giełdzie przekroczyła obecnie 46 mld zł. W roku 2022 sieć Dino zanotowała 19,8 mld zł przychodów ze sprzedaży oraz 1,13 mld zł zysku netto. To znacznie więcej w porównaniu do poprzedniego roku. Wówczas zysk netto wyniósł 0,8 mld zł przy przychodach rzędu 13,4 mld zł.

Dino Polska długoterminowo inwestuje w energię odnawialną, z naciskiem na fotowoltaikę. Najlepiej potwierdzą to liczby. W ciągu ubiegłego roku moc zainstalowanych paneli na dachach marketów Dino wzrosła z 28,8 MW do 63,5 MW. Zwiększyła się także liczba sklepów wyposażonych w takie instalacje – już jest ich 1701, a było 802. Ilość energii elektrycznej wygenerowanej z OZE przez Grupę wyniosła 40,1 GWh.

Plan jest ambitny. Do końca 2023 r. montaż paneli ma zostać zakończony na wszystkich działających marketach tej sieci, w przypadku których i warunki techniczne, i lokalizacja na to pozwolą. Z kolei każdy nowy sklep Dino będzie z automatu wyposażony w instalacje złożone z paneli fotowoltaicznych.

Modernizacja infrastruktury i inwestycje w energooszczędność

Dino Polska chce być eko, a fotowoltaika to istotna część jej strategii. Istotna, ale nie jedyna. Firma inwestuje również w modernizację swojego sprzętu, m.in. poprzez wymianę starszych zamrażarek na nowsze, efektywniejsze energetycznie. Dodatkowo sieć monitoruje zużycie energii i kontroluje urządzenia w sklepach. Dino Polska już osiągnęło redukcję zużycia energii elektrycznej na 1 mln zł przychodów o 24,6 proc. w 2022 r., dzięki wprowadzeniu oświetlenia typu LED i systemów odzysku ciepła. Plany firmy spajają się wokół modernizacji floty samochodowej i zwiększeniu efektywności sieci transportowej.

Reakcja MŚP na rosnące koszty energii i strategia adaptacyjna

Z sondażu, który przeprowadził ośrodek badawczy YouGov, na zlecenie organizacji Beyond Fossil Fuels, wynika, że ponad połowa małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Polsce planuje zainstalować panele słoneczne lub po prostu skorzystać z inteligentnych rozwiązań oszczędzających energię. Ponad dwie trzecie MŚP twierdzi, że wysokie ceny energii czynią ich biznes mniej rentownym. Zaznaczmy, że sondaż prowadzono nie tylko w Polsce, ale również w Czechach, Holandii, Grecji, Niemczech i we Włoszech.

Wzrost kosztów energii MŚP przypisują zależności Polski od paliw kopalnych oraz niedostatkowi lokalnych i krajowych inwestycji w zakresie energii odnawialnej. Aż 78% MŚP deklaruje, że rozważy zainstalowanie paneli słonecznych lub wdrożenie rozwiązań na rzecz redukcji zużycia energii, jeżeli zostaną wprowadzone odpowiednie zachęty lub zniesione bariery administracyjne.

W całej Unii Europejskiej MŚP odpowiadają za dwie trzecie miejsc pracy w sektorze prywatnym i wnoszą ponad połowę całkowitej wartości dodanej tworzonej przez przedsiębiorstwa. To doskonale obrazuje, jak ważne miejsce zajmują w gospodarce.

Jak widać, mniejsze przedsiębiorstwa mają chęć podążać śladem spółek giełdowych, które już korzystają z zielonej energii dostarczanej im zewnętrznie, albo inwestują we własną produkcję takiej energii. Wyniki badania udostępnione przez Luceos dowiodły, że wśród dużych podmiotów z indeksu WIG20 aż 9 na 10 prowadzi takie inwestycje. W przypadku małych spółek z sWIG80 udział w tym obszarze wyniósł 59 proc., a w przypadku spółek średnich z mWIG40 – 65 proc.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments