Przyczyny odcięcia gazu przez PGNiG
Zgodnie z ustawą Prawo energetyczne, dostawca gazu może wstrzymać dostarczanie paliw gazowych w kilku, następujących sytuacjach:
- jeśli po przeprowadzonej kontroli stwierdzono nielegalny pobór gazu,
- gdy klient nie reguluje w terminie rachunków za gaz,
- jeśli występuje zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkownika instalacji lub innych osób,
- na wniosek klienta.
Poniżej omówimy dwa, najczęstsze przypadki odcięcia gazu, czyli niezapłacony rachunek oraz odłączenie na wniosek klienta.
Niezapłacony rachunek za gaz
Jedną z głównych przyczyn odcięcia gazu przez PGNiG jest brak płatności za rachunek. Zgodnie z prawem, jeśli odbiorca nie opłaca faktur za gaz w wyznaczonym terminie, dostawca gazu ma prawo rozpocząć procedurę odcięcia dostaw.
Proces ten zazwyczaj obejmuje w pierwszej kolejności wysłanie upomnienia do odbiorcy. Jeśli po tym ostrzeżeniu nie uregulujemy zaległości, dostawca odetnie gaz. Nastąpi to nie wcześniej niż 30 dni po dacie upływu płatności. Dodatkowo musi minąć co najmniej 14 dni od daty poinformowania nas o planowanym odłączeniu gazu (monicie rachunku).
Likwidacja gazu w mieszkaniu
Przyczyną odcięcia gazu może być też wniosek klienta, który zdecydował się na likwidację gazu w mieszkaniu.
Po złożeniu wypowiedzenia umowy na sprzedaż gazu, gazownia przeprowadzi inspekcję i przeprowadzi demontaż gazomierza zgodnie z przepisami bezpieczeństwa. Warto pamiętać, że rezygnacja z gazu wiąże się z koniecznością przestawienia się na inne źródło energii, na przykład elektryczność, do celów takich jak ogrzewanie, gotowanie czy podgrzewanie wody.
Jak wygląda odcięcie gazu?
Procedura odcięcia gazu może wyglądać inaczej, w zależności od tego, czy dzieje się ona w związku z zaległościami w płatnościach, czy na wniosek klienta.
W przypadku odcięcia gazu za niezapłacony rachunek, cały proces zaczyna się od wysłania upomnienia. Dodatkowo PGNiG podejmuje zwykle próbę kontaktu (np. telefonicznie, SMSem) z odbiorcą w celu rozwiązania problemu. Dostawca odetnie gaz, jeśli w ciągu 30 dni od terminu płatności nie uregulujemy zaległości. W zależności od rodzaju gazomierza może się to odbyć poprzez zamknięcie i zaplombowanie zaworów przez technika lub nawet zdalnie. Na koniec, przedstawiciele dostawcy gazu powinni zostawić odbiorcy odpowiednią informację o odcięciu gazu, wraz z informacją, jak można wznowić jego dostawy.
W przypadku odcięcia gazu na życzenie, dostawca odetnie gaz zgodnie z terminami określonymi we wniosku, zdalnie lub przez technika gazowego.
Po jakim czasie PGNiG odcina gaz?
W przypadku nieuregulowanych należności PGNiG może wstrzymać dostawy gazu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności rachunku. Jednocześnie musi upłynąć 14 dni od monitu wzywającego do uregulowania należności.
Warto zauważyć, że odcięcie gazu bez powiadomienia to sytuacja, która z zasady rzeczy nie powinna mieć miejsca. Dostawca gazu zawsze ma obowiązek poinformować o planowanym odcięciu - za pośrednictwem m.in. listu poleconego. Przy czym nieodebrane listy z ponagleniem mogą zostać uznane za prawidłowo dostarczone.
Jak ponownie podłączyć gaz w PGNiG?
Ponowne podłączenie gazu w PGNiG związane z zaległościami płatniczymi w pierwszej kolejności będzie wymagało uregulowania wszelkich należności względem dostawcy gazu. Przy czym oprócz zaległych kwot za paliwo, konieczne będzie także poniesienie wszystkich kosztów ponownego podłączenia gazu.
Zgodnie z warunkami umowy z PGNiG, jeśli przyczyny wstrzymania dostaw gazu leżą wyłącznie po stronie Odbiorcy, ma on obowiązek ponieść zarówno koszty wstrzymania, jak i koszty wznowienia dostaw gazu, których wysokość wynosi odpowiednio: ok. 190 zł za wstrzymanie dostaw gazu i ok. 100 zł za wznowienie dostaw. Po uregulowaniu należności, dostawca powinien niezwłocznie wznowić dostawy paliwa. Aby przyspieszyć ten proces, warto skontaktować się z biurem obsługi klienta.
W przypadku ponownego podłączenia gazu po wstrzymaniu związanym np. z remontem lub przeglądem instalacji konieczne będzie złożenie wniosku o gotowości instalacji do napełnienia paliwem gazowym.
Koszt ponownego podłączenia gazu
Koszt ponownego podłączenia gazu uzależniony jest od przyczyny oraz sposobu odcięcia dostaw gazu. W przypadku nieuregulowanych należności względem dostawcy na koszt ponownego podłączenia gazu zwykle będzie się składać:
- opłata za wznowienie dostawy gazu i/lub opłata za wstrzymanie dostaw gazu,
- odsetki za zwłokę.
W szczególnych sytuacjach, gdy odcięcie gazu wiązało się z demontażem gazomierza, do kosztu ponownego podłączenia gazu trzeba będzie doliczyć cenę ponownego założenia licznika gazu. W zależności od aktualnej taryfy cena urządzenia i montażu wraz z plombami może wynieść ponad 600 zł.
Opłata za wznowienie dostawy gazu
Opłata za wznowienie dostaw gazu jest określana w Taryfie dla usług dystrybucji paliw gazowych PSG (Polskiej Spółki Gazownictwa). Jej wysokość dla gospodarstw domowych jest co roku zatwierdzana przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Aktualnie opłata ta wynosi ok. 100 zł.
Odsetki za zwłokę
Jeśli firma gazowa nie zaznaczy inaczej, to odsetki karne za zwłokę równe są z tymi ustawowymi. Odsetki są naliczane za każdy dzień zwłoki w zapłacie. Jeśli chcecie wiedzieć, ile wyniosą wasze odsetki za zwłokę dla PGNiG skorzystajcie z rządowego kalkulatora odsetek ustawowych GOV: https://www.podatki.gov.pl/kalkulatory-podatkowe/kalkulator-odsetek-ustawowych/