Testy i wyniki projektu Multifuel
Projekt Multifuel, finansowany w 100% ze środków własnych ORLEN-u, przeszedł testy na prototypowym zespole kogeneracyjnym o mocy 1 MW. Wyniki testów wykazały, że system Multifuel może zwiększyć sprawność produkcji prądu o ponad 5%, potwierdzając jego wysoką efektywność i niezawodność. System umożliwia elastyczne, zautomatyzowane zmiany składu paliw w trakcie pracy silnika, co jest unikalną cechą na rynku światowym. Co więcej, system Multifuel można zastosować jako "nakładkę" na istniejące jednostki wytwórcze, co ułatwi i obniży koszt dekarbonizacji.
Wkład ORLEN-u w dekarbonizację energetyki
Dzięki technologii Multifuel, ORLEN przyczynia się do przyspieszenia wykorzystania paliw alternatywnych, takich jak wodór, biogaz czy biometan, co ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów neutralności klimatycznej do 2050 roku. System jest szczególnie przydatny w procesie stopniowego przechodzenia od paliw kopalnych do nisko- i zeroemisyjnych źródeł energii.
Komercjalizacja i zastosowanie Multifuel
ORLEN planuje rozpoczęcie komercjalizacji systemu Multifuel już w przyszłym roku. System może być stosowany w różnych obszarach, od przemysłu po obiekty użyteczności publicznej, i jest kompatybilny z istniejącymi już jednostkami wytwórczymi, co ułatwia ich modernizację i redukcję emisji CO2. Może działać jako zasilanie awaryjne (np. w centrach handlowych, szpitalach), zasilanie stabilizacyjne dla Krajowego Systemu Energetycznego czy zasilanie główne np. dla ładowarek EV na obszarach, w których podłączenie do sieci wysokiego napięcia jest trudne lub niemożliwe.
System już w grudniu 2022 roku został zgłoszony do ochrony patentowej w Polsce, a w 2023 roku - w Europie i USA.
To właśnie w tego typu przedsięwzięcia powinny inwestować kluczowi gracze na rynku energetycznym. ORLEN, jako jedna z niewielu firm podjęła się próby wypracowania innowacyjnego rozwiązania. Za jej przykładem powinny pójść spółki energetyczne takie jak Tauron, PGE czy Energa, które dysponują odpowiednim kapitałem i know-how.
No nie wiem….. Układy zasilania mieszanką wodoru i GZ widziałem już ponad 10 lat temu w Niemczech….. Tyle że tam chodziło o przesuniecie granicy palnosci skrajnie ubogiej mieszanki GZ w celu wzrostu sprawności silnika kogeneracyjnego. W takim układzie juz wtedy napędy uzyskiwały sprawności ponad 50%…..a dla ograniczenia NOx dodawano równocześnie z mieszanką schłodzonych spalin- czyli równocześnie podawano 4 różne gazy…..