Garaż lub carport fotowoltaiczny - dlaczego warto?

Garaż lub carport fotowoltaiczny - dlaczego warto?

Konstrukcja chroniąca samochód przed niesprzyjającymi czynnikami atmosferycznymi to zawsze dobry pomysł – dzięki niej nie trzeba się obawiać gradu, deszczu, a odśnieżanie auta staje łatwiejsze (lub nawet niekonieczne). Jeśli dodatkowo chcecie zacząć oszczędzać na prądzie i chronić środowisko naturalne, rozważcie fotowoltaikę na garażu lub tzw. carport fotowoltaiczny. O czym warto wiedzieć, zanim zdecydujecie się na ich budowę?

Jeśli nie na domu lub gruncie to gdzie? Fotowoltaika na garażu lub wiacie

Polacy coraz chętniej i coraz śmielej zaczynają korzystać z instalacji fotowoltaicznych. Dzisiaj montuje się je nie tylko na dachach budynków czy na gruncie. Coraz popularniejsze stają się mniej oczywiste lokalizacje - mamy więc panele fotowoltaiczne na ścianie, instalacje PV w formie balustrady czy nawet systemy PV na… wodzie. Nic dziwnego zatem, że wielu inwestorów postanowiło wykorzystać wolną przestrzeń, którą można spotkać na zadaszonych miejscach parkingowych - tworząc garaże fotowoltaiczne lub tzw. carporty fotowoltaiczne. O ile konstrukcja garażu dla nikogo nie stanowi zagadki, o tyle obco brzmiący “carport PV” może już stanowić zagwozdkę.

Carport fotowoltaiczny - czym jest i jak działa?

Carport fotowoltaiczny to inaczej wiata fotowoltaiczna, czyli specjalna zadaszona konstrukcja nad miejscem parkingowym, która pokryta jest panelami fotowoltaicznymi i która produkuje prąd ze słońca.

Wolnostojąca wiata fotowoltaiczna pod względem konstrukcyjnym mocno przypomina połączenie fotowoltaiki na gruncie oraz standardowej wiaty samochodowej. Umieszczone na niej panele fotowoltaiczne przekształcają energię słoneczną w energię elektryczną, którą można zasilać np. urządzenia w domu, ale także ładować samochód elektryczny.

Jak zbudowana jest wiata pod panele fotowoltaiczne?

Carport fotowoltaiczny zwykle składa się ze spadzistego zadaszenia wyposażonego w panele fotowoltaiczne i podpór mocowanych do betonowej podstawy. Dzięki temu z jednej strony stanowi stabilną, bezpieczną ochronę przed opadami, a z drugiej zapewnia wygodne parkowanie. W zależności od konstrukcji i wielkości, wiata fotowoltaiczna może pomieścić od jednego do nawet kilkudziesięciu aut.

Istnieje kilka rozwiązań konstrukcyjnych dla wiat pod panele fotowoltaiczne. Jeśli chodzi o stelaże podtrzymujące zadaszenie, to zwykle są one wykonane podobnie jak mocowania paneli fotowoltaicznych - np. z ocynkowanej stali. Poszycie carportu solarnego może natomiast składać się z:

  • dachu pokrytego np. dachówką, na którym montuje się panele fotowoltaiczne,
  • bezpośrednio z paneli fotowoltaicznych (najczęściej wykonanych w technologii szkło-szkło).

Całość bardzo często dodatkowo wyposażona jest w ładowarkę samochodów elektrycznych.

Uwaga! Przy budowie carportu PV koniecznie należy zadbać o solidne zamocowanie konstrukcji do gruntu, dzięki któremu całość będzie odporna na coraz trudniejsze zjawiska pogodowe.

Fotowoltaika na garażu blaszanym - dobra konstrukcja to podstawa!

Również jeśli rozważamy montaż fotowoltaiki na garażu - powinniśmy bardzo poważnie podejść do tematu jego konstrukcji. Trzeba pamiętać, że instalacja fotowoltaiczna jest dość ciężka. System o mocy ok. 3 kW, składający się z około 8 modułów może ważyć nawet ponad 160 kg (do tego należy doliczyć wagę stelaży). Jednocześnie blaszane garaże nie należą do najtrwalszych konstrukcji - zdarza się, że silniejsza wichura czy burza równa je z ziemią.

Aby garaż z fotowoltaiką poradził sobie z jego wagą oraz warunkami atmosferycznymi, musi być odpowiednio zaprojektowany. Warto wzmocnić jego szkielet za pomocą metalowych belek lub specjalnych, zespawanych profili. Przed montażem koniecznie należy też obliczyć maksymalną nośność dachu.

Kiedy warto rozważyć carport solarny lub garaż fotowoltaiczny?

Przykładowa wiata fotowoltaiczna.Wiata fotowoltaiczna, czy też carport solarny to uniwersalne rozwiązanie, które sprawdzi się zarówno w gospodarstwach domowych, jak i w przypadku firm, a nawet jednostek użyteczności publicznej. Podobnie jest w przypadku garażu fotowoltaicznego.

Jeśli chodzi o carport PV warto go rozważyć np. wtedy, gdy na dachu budynku nie ma miejsca na budowę fotowoltaiki o pożądanej mocy, a posiadamy miejsce na gruncie. W takim przypadku, zamiast decydować się na standardową fotowoltaikę wolnostojącą, można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu i za jednym zamachem sprawić sobie źródło darmowej, ekologicznej energii oraz zadaszone miejsce parkingowe.

Carport fotowoltaiczny lub garaż fotowoltaiczny może być dobrym rozwiązaniem w przypadku domu, który posiada dach o nietypowej budowie (np. z niewłaściwym kątem nachylenia lub skomplikowanym kształtem), uniemożliwiającej montaż fotowoltaiki w optymalnym położeniu.

Fotowoltaika na garażu lub wiata pod panele fotowoltaiczne to także opcja dla osób, które chcą jak najszybciej zacząć produkować energię ze słońca, ale wciąż czeka je remont dachu - montaż i demontaż instalacji fotowoltaicznej związany z remontem znacznie wydłużyłby czas zwrotu z inwestycji.

Uwaga! Bez względu na to, czy decydujemy się na fotowoltaikę na garażu czy carport PV upewnijmy się, że odległość między falownikiem a miejscem podłączenia do sieci elektroenergetycznej nie wywoła spadków napięcia. Pamiętajmy też, że większy dystans to również wyższe koszty (m.in. prowadzenia przewodów).

Garaż lub wiata pod fotowoltaikę - na to zwróć uwagę!

Decydując się na wykonanie wiaty fotowoltaicznej czy garażu pod fotowoltaikę warto zwrócić uwagę na kilka kwestii, które będą rzutowały zarówno na funkcjonalność całej konstrukcji, jak i wydajność oraz opłacalność instalacji PV.

Ustal, ile miejsca potrzebujesz

Decydując się na montaż wiaty lub garażu pod panele fotowoltaiczne przede wszystkim należy określić jaka wielkość konstrukcji będzie nas interesowała.

Przyjmuje się, że by zaparkować jedno auto potrzeba powierzchni ok. 12-15 m2. W przypadku carportu dwustanowiskowego, potrzeba już ok. 20-30 m2.

Trzeba przy tym pamiętać, że powierzchnia zabudowy ma znaczenie również przy projektowaniu instalacji - jeśli miejsca do montażu paneli fotowoltaicznych nie ma dużo, trzeba będzie postawić na urządzenia o wysokiej sprawności i mocy.

Wiata fotowoltaiczna - pozwolenie, ani zgłoszenie nie zawsze jest potrzebne. Inaczej jest z garażem pod fotowoltaikę

Przede wszystkim warto się upewnić, na jakich zasadach prawnych może być zbudowana nasza wiata fotowoltaiczna lub garaż solarny.

Jak określa art. 29, pkt. 1 Prawa budowlanego, zgłoszenia wymaga wiata o powierzchni zabudowy do 35 m2, z zastrzeżeniem, że liczba wiat nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 działki. Temu samemu artykułowi podlega budowa wolnostojącego garażu pod fotowoltaikę.

O ile garaż fotowoltaiczny zawsze będzie wymagał zgłoszenia, o tyle nie każdy wie, że zgodnie z art. 29 pkt. 2, Prawa budowlanego, nie wymaga pozwolenia na budowę ani zgłoszenia, wiata o powierzchni zabudowy do 50 m2, umiejscowiona na działce, na której znajduje się też budynek mieszkalny, bądź przeznaczonej pod budownictwo mieszkalne. Przy czym nie można zbudować nie więcej niż dwie wiaty na każde 1000 m2 działki.

Zatem jeśli budujecie wiatę na swojej działce, obok domu - nie musicie jej nawet zgłaszać do urzędu. Nadal musicie jednak przestrzegać zasad jej umiejscowienia m.in. względem granicy działki, odległości od dróg czy okien, a także warunków zagospodarowania przestrzennego.

Wiata i garaż fotowoltaiczny - projekt oraz dobre podzespoły są ważne

Warto pamiętać, że jeśli w grę wchodzi garaż czy wiata fotowoltaiczna, to projekt oraz właściwy dobór elementów konstrukcyjnych są niezwykle ważne. Dlaczego?

Dobry projekt wiaty fotowoltaicznej lub garażu musi uwzględniać wiele zmiennych, takich jak:

  • warunki zabudowy związane z granicą działki czy odległością od dróg,
  • bezpieczeństwo zaparkowanego pojazdu oraz wygodę korzystania z wiaty,
  • optymalny kąt nachylenia i ułożenie paneli fotowoltaicznych względem słońca.

Tylko dzięki temu, budowla będzie funkcjonalna, ale też zapewni odpowiednie uzyski energii z instalacji.

Projekt to jednak tylko jedna strona medalu - nie mniej ważne są również właściwie dobrane elementy konstrukcyjne i podzespoły. Trzeba pamiętać, że zarówno wiata jak i garaż to obiekt zewnętrzny, który będzie musiał radzić sobie z trudnymi warunkami - wiatrem, śniegiem, gradem, deszczem. Najlepiej, jeśli elementy konstrukcyjne będą wykonane z materiałów odpornych na obciążenia mechaniczne, a także rdzę i utlenianie - np. z magnelisu lub stali ocynkowanej. Można też rozważyć wiatę drewnianą - trzeba jednak pamiętać o właściwym zabezpieczeniu jej przed niszczeniem, ale także o zasadach PPOŻ.

Uwaga! Pamiętajmy, że panele powinno montować się na niepalnym podłożu!

Duże znaczenie mają też podzespoły fotowoltaiczne, a w szczególności moduły. Również one są wystawione na działanie zjawisk atmosferycznych, dlatego warto, aby ich parametry charakteryzowały wysoką odpornością na grad oraz obciążenie wiatrem i śniegiem. Należy też pamiętać, że jeśli to panele mają spełniać funkcję poszycia, powinny być odpowiednio dopasowane i zamontowane w taki sposób, by zapewniały szczelność, ale jednocześnie mogły być dostatecznie wentylowane. Jeśli stosujemy panele fotowoltaiczne zamiast pokrycia dachu wybierzmy typ “szkło-szkło”, który zapewnia większą wytrzymałość mechaniczną (na śnieg i wiatr) oraz niepalność.

Jeśli zaś panele fotowoltaiczne stanowią uzupełnienie dla standardowej wiaty z dachem, sprawdzi się właściwie każdy typ urządzeń.

Wybierz zaufanego wykonawcę

Nie mniej ważne, co projekt i urządzenia, jest samo wykonanie carportu solarnego. Prawidłowy montaż paneli fotowoltaicznych - czy to na dachu czy w ramach wiaty fotowoltaicznej, wymaga sporego doświadczenia i kompetencji. Błędy popełnione czy to na etapie doboru podzespołów czy też podczas prac instalacyjnych mogą nieść za sobą wiele przykrych konsekwencji - od większej awaryjności zestawu PV, poprzez niższe uzyski, po pożar fotowoltaiki w skrajnych przypadkach.

Wybierając wykonawcę warto zatem zwrócić uwagę na to, czy posiada on niezbędne umiejętności i certyfikaty. Dobrze też, jeśli posiada polisę OC, która pokryje skutki ewentualnych pomyłek.

Garaż lub wiata fotowoltaiczna - cena

Przejdźmy teraz do kwestii, która dla inwestorów jest zawsze niezwykle ważna, a mianowicie do kosztów. Jak kształtuje się cena wiat fotowoltaicznych? Czy jest ona wyższa od cen fotowoltaiki w standardowym wydaniu?

Cartport fotowoltaiczny - cena

Moc Ilość stanowisk Całkowita cena brutto Cena za 1 kW
ok. 9,45 kW 3 ok. 45.000 zł ok. 4.500 zł
ok. 6,5 kW 2 ok. 41.000 zł ok. 6.300 zł
ok. 4 kW 1 ok. 37.000 zł ok. 9.250 zł

Cena carportu fotowoltaicznego jest zwykle wyższa od ceny zwykłej instalacji dachowej, a nawet instalacji gruntowej, które oscylują w granicach 4.000 - 6.500 zł w przeliczeniu na 1 kW. 

Wyższe koszty są związane m.in. z koniecznością wykonania indywidualnego projektu całej konstrukcji, ale też dodatkowymi pracami ziemnymi - m.in. wykonaniem fundamentów do mocowania stelaży.

Jeszcze droższe będzie zbudowanie blaszanego garażu i zamontowanie na nich paneli PV. Dobra wiadomość jest jednak taka, że jeśli posiadamy już blaszany garaż, zamontowanie na nim paneli PV nie powinno być już droższe od montażu np. na dachu budynku. Trzeba jednak doliczyć ewentualny koszt wzmocnienia szkieletu i pamiętać, że nie wszystkie firmy fotowoltaiczne podejmą się prac konstrukcyjnych.

Zwróćcie uwagę, że przedstawione powyżej informacje to jedynie szacunkowe koszty przedsięwzięcia. Podobnie jak w przypadku standardowej fotowoltaiki, ostateczna cena wiaty fotowoltaicznej może zależeć od zakresu prac, rodzaju wykorzystanych podzespołów czy lokalizacji inwestycji.

Wiata fotowoltaiczna 10 kW - przykład inwestycji

Konstrukcję, funkcjonalność i koszty carportu solarnego, warto omówić na konkretnym przykładzie. Niech posłuży nam za niego wiata fotowoltaiczna 10 kW.

Do zbudowania instalacji PV o zbliżonej mocy (konkretnie o mocy 9,99 kW) potrzebujemy ok. 27 paneli fotowoltaicznych o mocy nominalnej 370 W. Przykryją one powierzchnię ok. 49-50 m2 - czyli tyle, ile dopuszczają przepisy budowlane dla pojedynczej wiaty budowanej na działce z budynkiem mieszkalnym. Taka ilość miejsca wystarczy by zapewnić miejsce parkingowe dla trzech pojazdów.

W przypadku zastosowania konstrukcji drewnianej, przykładowa cena wiaty fotowoltaicznej 10 kW wynosi ok. 45.000 zł.

6 zalet wiaty fotowoltaicznej lub fotowoltaiki na garażu

Carporty solarne lub garaże PV stają się coraz popularniejszym rozwiązaniem, zarówno na świecie, jak i w Polsce. Łączą w sobie wiele zalet, których nie jest w stanie zapewnić zwykła instalacja PV.

Darmowy prąd dla samochodu lub domu

W ostatnich latach ceny prądu systematycznie rosną, a eksperci są zgodni, że trend ten utrzyma się również w przyszłości - ze względu na fakt, że energia w Polsce nadal powstaje głównie z węgla. Zaopatrzenie się we własne źródło energii sprawi, że nie będziemy obawiać się wyższych rachunków.

Efektywne wykorzystanie przestrzeni

Wiata fotowoltaiczna pozwala na optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni - dzięki zastosowaniu paneli fotowoltaicznych, zwykłe miejsce parkingowe zacznie dla Was produkować energię i oszczędności. Może posłużyć jako główne źródło darmowej energii dla domu i samochodu elektrycznego, ale może też być opcją na powiększenie już istniejącej instalacji PV.

Ograniczenie śladu węglowego

Każda 1 MWh czystej energii ze słońca ogranicza emisję dwutlenku węgla o ok. 800 g. Oznacza to, że korzystając z wyprodukowanego przez siebie czystego prądu, realnie wpływamy na poprawę stanu środowiska naturalnego i ograniczamy nasz tzw. ślad węglowy.

Łatwiejsze utrzymanie miejsca parkingowego

Padający deszcz i śnieg, ale także upał utrudniają korzystanie z pojazdów. Zbudowanie wiaty fotowoltaicznej lub garażu ochroni pojazd przed np. gradem, upałem czy śniegiem. Utrzymanie miejsca parkingowego w czystości również będzie prostsze.

Wydajna praca instalacji

Wolnostojące instalacje fotowoltaiczne, do których możemy zaliczyć wiatę fotowoltaiczną, zwykle cechuje lepsza wentylacja paneli PV. A to bezpośrednio przekłada się na efektywniejszą pracę systemu i większe uzyski.

Zarówno garaż fotowoltaiczny, jak i carport fotowoltaiczny to uniwersalne rozwiązanie, które może sprawdzić się zarówno w obrębie gospodarstw domowych, jak i przedsiębiorstw. Spełniając jednocześnie dwie funkcje (produkując prąd i chroniąc pojazdy), wykazują więcej zalet niż nawet standardowa, dachowa czy gruntowa instalacja PV. Rozwiązanie to warto rozważyć, szczególnie jeśli z różnych przyczyn nie możemy zamontować fotowoltaiki na budynku lub też, gdy potrzebujemy miejsca parkingowego.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Andrzej
Andrzej
2023-05-07 19:34

A czy sa jakieś poważniejsze ograniczenia w budowie instalacji PV na gruncie ? O ile mi wiadomo bez pozwolenia mozna postawić instalacje o mocy do 50 kW…… Przy czym przepis nie definiuje jak ma wyglądać owa konstrukcja . Dlatego też ja postawiłem sobie konstrukcję pod panele fotowoltaiczne na podjeździe 9 x 8 m = 72 m2 z zainstalowanymi 24 panelami 410 W (9,84 kW)….. o wysokosci 210-280 cm . Teren służył wcześniej jako podjazd i przestrzeń rekreacyjna w okolicach basenu . Było to jedyne miejsce na działce pod konstrukcję fotowoltaiczną a teraz ma potrójne zastosowanie: parking ew. miejsce biesiadne, fotowoltaika. Z uwagi na to ,że fotowoltaika stanowi główne wykorzystanie tego terenu (bo jest zawsze) będę obstawał że tak wykorzystałem swoją działkę i nie musiałem występować o pozwolenie.