Firmy Energa chyba nikomu nie trzeba przedstawiać, to energetyczny gigant, który obsługuje klientów urzędowych oraz tych na zasadzie TPA. W swojej ofercie firma posiada oferty na sprzedaż prądu oraz gazu. Sprzedawca posiada stacjonarne Biura Obsługi Klienta, ale by ułatwić życie swoim klientom firma przygotowała dla nich spore ułatwienie, jakim jest e-BOK. Jak działa i jakie informacje są dostępne poprzez https://ebok.energa.pl - tego dowiecie się z naszego artykułu :) Zapraszamy do lektury.
Jak działa eBOK Energa?
Na początek włączamy stronę https://www.energa.pl/energa24/logowanie-ebok - osoby, które nie posiadają konta powinny się zarejestrować, w tym celu przechodzimy do zakładki rejestracja i wypełniamy prosty formularz rejestracyjny podstawowymi danymi:
Po rejestracji przechodzimy do zakładki logowanie. Podajemy tam dane wprowadzone podczas rejestracji:
Po zalogowaniu przechodzimy do strony głównej e-BOK Eenerga (w przykładowych screenach nasze dane zasłonięte są zielonymi prostokątami). W tym widoku widoczne są podstawowe dane takie jak: nazwa i nr klienta, miejsca dostarczenia energii elektrycznej, saldo oraz lista 3 ostatnich faktur:
Na górze strony znajduje się menu z 3 zakładkami:
- wiadomości – jest to miejsce w którym możemy napisać wiadomość do BOK, również w tym miejscu otrzymamy odpowiedź i będziemy mogli prześledzić historię naszej korespondencji z BOK
- ustawienia – tutaj nic nie ma, w moim przypadku po kliknięciu w ustawienia nic się nie dzieje...
- wyloguj – po prostu wyloguj
Po lewej oraz po prawej stronie znajdują się „wysuwane” wtyczki na skróty oraz moje konta w tym pierwszym przypadku jest to świetne uproszczenie pozwalające dodać nam interesujące nas miejsca e-BOK Energa w jednym zawsze dostępnym punkcie. Wtyczka moje konta wyświetla dostępne konta klienta oraz daje możliwość utworzenia kolejnych:
W menu głównym e-BOKu Energi znajdują się takie pozycje jak:
1. Moje konto:
-
- Moje dane – znajdziemy tutaj nasze podstawowe dane takie jak: login, nr klienta, nazwa klienta, dane adresowe, adres e-mail (można go w tym miejscu zmienić), telefony (można je z tego miejsca zmienić) oraz dane korespondencyjne.
- Mój punkt poboru – w tym miejscu możemy zobaczyć nasze pkt. poboru prądu. W przykładzie posiadamy dwie lokalizacje na jednym koncie. Dla każdej z lokalizacji możemy wygenerować raport zużycia prądu za dowolny okres w formie czytelnego wykresu.
- Moje ustawienia – to miejsce w którym możemy:
- zmienić hasło dostępu do e-BOK Energa;
- ustawić darmowe powiadomienia e-mail, lub sms na temat: wystawienia faktury, zbliżającego się terminu zapłaty, zapłacenia faktury, zbliżającego się terminu podania odczytów;
- zarządzać zgodami;
- wybrać szatę graficzną eBOKu standardową, lub dla osób starszych i słabowidzących.
- Moje aktywności – to miejsce w którym możesz zobaczyć aktywności swojego konta np. logowania, wylogowania, zmiana ustawień, wykonane płatności itp.
2. Płatności:
- Saldo – w tym miejscu możemy podejrzeć nasze aktualne saldo, pobrać fakturę, blankiet płatności oraz wykonać płatność online;
- Dokumenty księgowe – to lista wszystkich naszych faktur;
- Pisma – u nas pusto :) ale z pewnością jest to miejsce na dodatkowe pisma wystawione klientowi;
- Wpłaty – historia naszych dotychczasowych wpłat na konto Energi;
- Archiwum – w tym miejscu możemy wyszukać archiwalne faktury, noty odsetkowe, noty obciążeniowe oraz wpłaty za interesujący nas okres.
3. Produkty – po wejściu w tą zakładkę ukazuje nam się ekran z produktami z których korzystamy oraz z propozycjami Energi:
W menu produkty znajdą się jeszcze cztery pozycje (przynajmniej u mnie :) ) :
-
- Rozliczenie rzeczywiste – w tym miejscu podajemy stan licznika
- eFaktura – formularz oświadczenia o wyrażeniu zgody na wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej
- PAYBACK – to program multipartnerski bonusowy polegający na zbieraniu punktów. W Enerdze pkt. naliczane są za terminowo i w całości opłacone faktury (za każde wydane 2 zł otrzymamy 1pkt.). Rozwiązaniem wartym uwagi jest również możliwość opłacania rachunków punktami Payback.
- Zamów produkty – w tym miejscu możemy zamówić i aktywować nowe usługi (produkty)
4. Kontakt – ta zakładka przenosi nas do sekcji wiadomości opisywanej wyżej.
5. Pozostałe – w tej zakładce znajdziemy pliki do pobrania, czyli zbiór regulaminów, oświadczeń, wniosków do wydrukowania i wypełnienia na własną rękę etc.
e-BOK Energa - mocne i słabe strony
Energa w ręce swoich odbiorców oddała bardzo wygodne narzędzie, dzięki któremu w większości spraw ominie nas stanie w kolejkach w BOK-ach, czy na poczcie. Dużym plusem jest możliwość wykonania płatności online, bez wychodzenia z domu możemy uregulować należności, to się nazywa XXI wiek :)
eBOK Energa to również idealne rozwiązanie dla osób, które chcą kontrolować swoje zużycie prądu - bez problemu pobierzemy raporty, czy prześledzimy nasze zużycie. Osoby zapominalskie też coś znajdą dla siebie - za darmo można ustawić e-mailowe/smsowe przypomnienia o zbliżających się płatności. Na plus zasługuje to, że sprzedawca pamięta również o osobach starszych, czy słabowidzących - wystarczy zmiana ustawień, by ułatwić korzystanie.
Oczywiście jest też druga strona medalu i są minusy - przede wszystkim podobnie jak przy e-BOK PGNiG niepokoi nas bezpieczeństwo. Rejestracja nie wymaga uwierzytelnienia konta poprzez np. wizytę w BOK, co może zaowocować, że złośliwy sąsiad (nasz ulubiony przykład :) ) w Rozliczeniu Rzeczywistym (jeśli mamy włączoną taką opcję) może nam wpisać kilkukrotnie wyższe zużycie prądu...
Nasze podsumowanie
E-BOK Energa, pomimo drobnych zastrzeżeń, jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla praktycznie każdego. Jeśli nie lubicie marnować czasu, i lubicie mieć wydatki pod kontrolą, to z pewnością powinniście zarejestrować się w e-BOKu.
Przydatne linki
Jeśli jesteście klientami PGNiG, to przygotowaliśmy również dla Was pomocny artykuł na temat e-BOK tej firmy, zajrzyjcie: e-BOK PGNiG – jak to działa i do czego jest przydatne?