11 tys. odbiorców zdecydowało się w tym roku na zmianę sprzedawcy prądu!

11 tys. odbiorców zdecydowało się w tym roku na zmianę sprzedawcy prądu!

Od 2007 r., kiedy odbiorcy zyskali możliwość zmiany sprzedawcy energii, niemal milion odbiorców zdecydowało się na takie posunięcie. Jednak rosnąca liczba ofert ma też drugie dno – niesie za sobą większe ryzyko nieuczciwych praktyk. Urząd Regulacji Energetyki apeluje o dokładne przeanalizowanie oferty i umowy przed złożeniem podpisu. Na co zwrócić uwagę? Na dodatkowe usługi i związane z nimi opłaty, okres obowiązywania kontraktu, zasady rozliczeń oraz warunki wypowiedzenia.

Spośród klientów, którzy od 2007 r. zdecydowali się zmienić sprzedawcę energii, aż 748 tys. stanowią klienci indywidualni (grupy G), a prawie 235 tys. to odbiorcy biznesowi z grup taryfowych A, B i C.

Entuzjazm zmiany sprzedawcy prądu nieco wyhamował

Ponad 90%, konsumentów energii elektrycznej w Polsce korzysta z usług największych dystrybutorów energii, którzy są zwyczajowo nazywani „zakładami energetycznymi”. Te podmioty to przedsiębiorstwa takie jak Energa, Enea, PGE, Tauron i E.On.

Tylko w 2023 r., w ciągu zaledwie pięciu miesięcy, sprzedawcę prądu zmieniło 6,6 tys. odbiorców indywidualnych i blisko 4,7 tys. odbiorców biznesowych.

Dla porównania sprzedawcę energii elektrycznej w 2022 r. zmieniło ponad 30 tys. odbiorców. Z kolei od początku 2021 r. łącznie ponad 35 tys. odbiorców zmieniło firmę sprzedającą im prąd – około 7 tys. klientów biznesowych i około 28 tys. indywidualnych. Z kolei tylko w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2020 r. sprzedawcę prądu zmieniło ponad 30,3 tys. osób. Szczególnie obfity pod tym względem były lata 2016 i 2015. W 2016 rachunek do innego sprzedawcy prądu przeniosło około 86,5 tys. Polaków. To o blisko 38% mniej niż w 2015 r.

Zanim podejmiesz decyzję

Dokładnie przeanalizuj ofertę – upewnij się, czy na przedstawionych dokumentach widnieją dane firmy. Ponadto pamiętaj, że w lipcu 2021 r. w życie wszedł zakaz sprzedaży energii „door-to-door” względem odbiorców w gospodarstwach domowych. Nie daj się więc oszukać domokrążcom, chcącym namówić cię na rzekomo „atrakcyjną” ofertę. To oszustwo!

W przypadku zawierania umowy na odległość, sprzedawca powinien pisemnie poinformować cię o prawie odstąpienia od umowy. Od umowy zawartej na odległość masz prawo odstąpić w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Co istotne, nie musisz podawać przyczyn rezygnacji ani pokrywać kosztów z tego tytułu.

Oszczędzaj energię

Dlaczego zmieniamy sprzedawcę prądu? Główną motywacją jest chęć obniżenia rachunków za prąd. Ale przecież rezygnacja z czyichś usług to nie jedyna droga, aby te wydatki zminimalizować. Jak to zrobić w inny sposób? Doradza Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które uruchomiło w tym celu kampanię społeczną „Oszczędzamy energię”.

Z kolei Polskie Sieci Elektroenergetyczne udostępniły aplikację mobilną „Energetyczny Kompas”, która pomaga planować korzystanie z urządzeń w sposób jak najefektywniejszy. Apka podpowiada, jak oszczędzać energię elektryczną, i pokazuje energetyczne godziny szczytu. Jeśli więc chcesz nieco zaoszczędzić, a zarazem być eko, śmiało z niej korzystaj.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Andrzej
Andrzej
2023-08-03 10:51

11 tys z około 17 milionów ? – to zaledwie w zaokrągleniu 0,07 % zmieniło dostawcę…… Mamy monopole w elektroenergetyce które podzieliły sobie Polskę na częsci i „trzymaja sie mocno”.