Czy warto zainstalować licznik przedpłatowy? Czyli wszystko, co należy wiedzieć o liczniku pre-paid!

Rozwiązania pre-paid (z ang. pre – przed, paid – opłacony), kojarzone są głównie z telefonią komórkową, ale na rynku energetycznym zagościły już ładnych parę lat temu. Instalacja licznika przedpłatowego wiąże się z wieloma zaletami i warto rozważyć, czy w naszym gospodarstwie domowym takie urządzenie pomiarowo-rozliczeniowe nie przyniesie nam wymiernych korzyści.

Co to jest licznik przedpłatowy i jak działa?

Pre-paidowe urządzenia pomiarowo-rozliczeniowe w Polsce instalowane są od ponad 10 lat, na początku najczęściej firmy energetyczne montowały takie liczniki odbiorcom, którzy mieli problemy z regulowaniem należności za energię elektryczną. Jednak w niedługim czasie, na takie urządzenia zaczęły decydować się gospodarstwa domowe, które opłacały rachunki za prąd bez zaległości.

licznik przedpłatowyLicznik przedpłatowy to typ licznika energii elektrycznej, który działa na zasadzie pre-paid, czyli dostarcza prąd do naszego domu po wcześniejszym doładowaniu – za zdeklarowaną kwotę możemy kupić prąd na kilka wygodnych sposobów np. przez Internet (poprzez internetową stronę doładowania lub eBOK), w BOK, w sieci partnerów naszego sprzedawcy.

Licznik przedpłatowy w zasadzie działa w taki sam sposób, jak standardowe urządzenia pomiarowo-rozliczeniowe – zapisuje ilość pobranej energii. Jedyną różnicą jest to, że wyłączy nam prąd, gdy zostaną wyczerpane środki z doładowania.

Obsługa takiego licznika jest także prosta – do urządzenia otrzymujemy indywidualną kartę z kodem kreskowym i przy każdym doładowaniu albo okazujemy się kartą albo wprowadzamy nasz kod. Po dokonaniu płatności otrzymujemy 20-cyfrowy kod (możemy otrzymać go jako wydruk, w formie elektronicznej, czy za pomocą SMS-a), który należy wprowadzić do urządzenia (każdy licznik przedpłatowy posiada klawiaturę).

Zalety licznika pre-paid

Liczniki pre-paid to przede wszystkim sposób na łatwiejszą kontrolę zużywanej energii – możemy na bieżąco śledzić stan naszego licznika, a widmo braku energii może skutecznie oduczyć nas marnowania prądu. Ponadto, łatwiej zaplanować nam wydatki domowego budżetu – nie zaskoczą nas kwoty za zużytą energią na rachunkach, czy w prognozach. Poza tym, jeśli mamy problem z płynnością finansową, możemy w miesiącu kilka razy doładować licznik mniejszymi kwotami – nie musimy od razu płacić 200, czy 300 zł, jak jest w przypadku faktur. Jednak musimy liczyć się z tym, że takie rozwiązanie może łączyć się z dodatkowymi kosztami takimi jak np. opłata transakcyjna (pobierana przy każdym doładowaniu).

Używając licznika przedpłatowego z pewnością unikniemy zadłużenia – zużywamy tylko tyle energii, za ile zapłaciliśmy. Jest to bardzo duży plus, w szczególności dla osób wynajmujących lokale mieszkaniowe – najmujący pewnego dnia nie zniknie i nie pozostawi nas z długami w firmie energetycznej.

Energię elektryczną możemy kupić na wiele sposobów – nie musimy nawet wychodzić z domu. Transakcje realizowane są przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Warto jednak śledzić, czy serwis doładowujący nie będzie miał np. przerw technicznych, akurat wtedy kiedy będzie nam się kończył prąd.

Na co uważać decydując się na licznik przedpłatowy?

Licznik przedpłatowy wiąże się z pewnością z wieloma korzyściami, jednak jest również druga strona medalu. Przede wszystkim regularnie należy kontrolować stan takiego urządzenia, aby nagle nie okazało się, że zostaniemy bez prądu. Niektórzy sprzedawcy oferują nam opcję debetu – gdy zabraknie nam energii elektrycznej w weekend lub święta licznik nie odłączy nam prądu.

Musimy również liczyć się z tym, że instalacja takiego licznika wiąże się z dodatkowymi kosztami rzędu kilkuset złotych – możemy je uregulować jednorazowo przy zawieraniu umowy lub rozłożyć je na raty (najczęściej jest to kilkunastozłotowa opłata comiesięczna doliczana do zakupu energii).

Nierzadko decydując się na zmianę sprzedawcy prądu, odbiorcy posiadający liczniki przedpłatowe traktowani są nieco po macoszemu – część firm energetycznych nie obsługuje klientów korzystających z systemu pre-paid.

Jak zamówić licznik przedpłatowy?

Sposób zamawiania liczników pre-paid, jeśli nie są one zakładane odbiorcom, którzy mają problemy z regulowaniem rachunków, zależy w głównej mierze od poszczególnych sprzedawców. Musimy też pamiętać, że nie każda firma zainstaluje nam takie urządzenia. W swojej regularnej ofercie takie rozwiązania posiada m.in. Energa.

Firma energetyczna wymaga od nas dostarczenia odpowiedniego wniosku – możemy złożyć go np. za pomocą formularza online lub po prostu w salonie sprzedawcy. W ciągu określonych w umowie dni przyjdzie do nas monter, by zainstalować licznik. Po montażu, część sprzedawców daje nam możliwość korzystania z prądu na kredyt przez np. 48 godzin. Oznacza to, że po instalacji urządzenia nie zostaniemy pozbawieni prądu i będziemy mieć całkiem sporo czasu, żeby doładować nasz nowy licznik 🙂

Tak proces wygląda obecnie. Niebawem mogą jednak nadejść zmiany. Według doniesień, przygotowywana jest nowelizacja ustawy o prawie energetycznym. Zgodnie z nowymi przepisami, każdy konsument miałby prawo zażądać o dostawcy energii montażu inteligentnego licznika energii, przy czym czas realizacji takiego przedsięwzięcia nie powinien przekroczyć 30 dni. Kiedy możemy liczyć na tę rewolucję?
Według prognoz, cały proces miały zostać uregulowany do 2027 roku, natomiast pierwsze efekty moglibyśmy zobaczyć już w 2019 roku (o ile prace nad zmianami się nie opóźnią). Szacuje się, że pod koniec tego okresu, ilość gospodarstw korzystających z inteligentnych liczników prądu wzrośnie z 180.000 do 700.000.

Licznik przedpłatowy ma więcej plusów niż minusów. Jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji warto zastanowić się, czy faktycznie takie urządzenie będzie nam niezbędne, tym bardziej, że jego instalacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. W obecnej sytuacji, gdy część firm energetycznych wymienia standardowe liczniki, na te inteligentne, nie musimy obawiać się np. prognoz. Z drugiej strony nic tak dobrze nie pomoże nam w oszczędzaniu i kontrolowaniu energii elektrycznej, jak licznik pre-paid.

Agnieszka Fodrowska

Specjalizuje się w tematach związanych z branżą energetyczną. Interesuje się również finansami, rynkiem nieruchomości oraz marketingiem internetowym. Oprócz tego fascynuje ją historia Wielkich Mogołów. Uwielbia psy, Moto GP, kino indyjskie i przedwojenne.

  1. witam. mam taki problem otóż we wrześniu 2013 roku został odcięty nam prąd. teraz mamy rok 2016 więc już 3,5 roku żyjemy bez prądu. co najśmieszniejsze prąd został odcięty za kwotę rzekomego 200 zł ale kwota ta była wcześniej zapłacona. chciałabym się dowiedzieć na jakiej zasadzie mogłabym wziąć licznik na kartę i ile kosztuje montaż takiego licznika. dodam jeszcze że my na chwilę obecną nie jesteśmy w stanie udowodnić że ta kwota była zapłacona, gdyż zagubiło się nam potwierdzenie wpłaty.

    • Witam, Pani Malwino regulacje zależą od danej firmy energetycznej. Chyba najprościej będzie, jeśli uda się Pani do BOK lub zadzwoni na infolinię.

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

    • Ale jezeli zaplaciliscie na poczcie pamietacie kiedy chociaz w jakim miesiacu to poczta odnajdzie wasz kwit bez problemu.
      Sadzac ze 3,5 roku zyjecie bez pradu to nie zabardzo chce mi sie wiezyc ze bylo to zaplacone, a nawet gdyby nie bylo to mozna platnosc rozlozyc na raty.
      Energetyka za 1 nie oplacony rachunek nie odcina pradu.
      Zanim cos sie zaytasz to pomysl bo za wiarygodna/ny nie jestes ale mniejsza z tym.

      Zadzwon do energetyki zaloza ci go zaplacisz i korzystasz na przed plate.

      Ale u ciebie niezle musi byc zamachlojone ,bo energetyka sama zaklada takie liczniki ludziom nie placacym.
      A skoro u ciebie nie zalozyli to sporo tam tego masz

      • Oczywiście, że odcina. Mnie kilka razy odcięli za niezapłacenie jednego rachunku, na dodatek na ok 100 zł (takie jest moje dwumiesięczne zapotrzebowanie na prąd). Oni nie odcinają tylko jeśli zaległy rachunek wynosi poniżej 100 zł. Energetyce to na rękę, bo ponowne przyłączenie kosztuje… 100 zł. Niestety jestem człowiekiem zapominalskim i odkładającym wszystko „na jutro”, to średnio raz w roku płacę im haracz.

      • Energetyka odcina prąd za jeden niezapłacony rachunek. Mieliśmy taką sytuację: dwa rachunki-bieżący na 220 i prognozowany na 280. Pomyliłam się i zapłaciłam ten wyższy, za lipiec. Ten na 220 za maj był nie zapłacony. W czerwcu odcięli nam prąd. W piątek. Do poniedziałku w upał, lodówka bez prądu. Dopiero po zapłaceniu tego wcześniejszego rachunku podłączono prąd. Mimo tego, że zapłaciłam wyższy ale późniejszy rachunek.

    • Dzień dobry,
      sytuację należy zgłosić do dystrybutora prądu, ponieważ to ta firma odpowiada za liczniki energii.

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

    • Dzień dobry,
      Pani Krysiu w sprawie błędnego kodu proszę jak najszybciej skontaktować się bezpośrednio w z firmą energetyczną.

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

  2. Brakuje informacji że takie liczniki przedpłatowe, obsługują tak samo różne taryfy prądu w tym dwustrefowe – jak G12, G12w, G12r !!

    • Dzień dobry,

      dziękujemy za zwrócenie uwagi. Rzeczywiście nie ma tej informacji o tym, jakie rodzaje taryf są obsługiwane przez liczniki pre-paidowe. Wynika to przede wszystkim z tego, że sprzedawcy prądu z reguły ograniczają tu wybór odbiorcom. Możliwości urządzeń są po prostu większe niż praktyczne wykorzystanie.

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

  3. Witam.Mam problem ze wspollokatorami ktorzy pija.Niestety licznik mamy jeden i ciagle musimy placic za nich a potem prosic i upominac sie by oddali.Czy taki licznik dziala na jedna faze? Mozna go zalozyc miedzy licznikiem pierwotnym ,na jednej fazie do odbiorcy.Chce zeby sami placili tym bardziej ze pija,spia przy swiatlach a my nawet zarowki energooszczedne kupujemy.Ile taki licznik kosztuje tak mniej wiecej?

    • Dzień dobry,

      Pani Kasiu, tutaj sprawa może być trudna. Licznik przedpłatowy działa na jedna fazę. Nie ma jednak możliwości, by pełnił on rolę podlicznika w instalacji elektrycznej. Sam podlicznik nie spełni Pani oczekiwań, ponieważ nie jest plombowany i formalnie nie stanowi podstawy do rozliczeń. Gdyby Państwo chcieli zamontować osobny licznik dla siebie i dla współlokatorów, to wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Dlaczego? Ponieważ liczniki nie mogą wspóldzielić instalacji dostarczające prąd do gniazdek.

      Chyba najkorzystniejszym rozwiązaniem dla Państwa byłaby zmiana współlokatorów (jeśli to możliwe rzecz jasna).

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

  4. Czy aby zamontować sobie taki licznik musze być właścicielem lokalu? Jakie są wymagane dokumenty? Czy wystarczy tylko dowód osobisty?

    • Dzień dobry,

      nie musi być Pan właścicielem lokalu, ale powinna zostać przeprowadzona cesja licznika (np. na podstawie umowy najmu). Dokumenty to uzupełniony wniosek złożony do sprzedawcy prądu. Dochodzą do nas jednak głosy, że firmy energetyczne wycofują się z liczników pre-paid na życzenie i montują je tylko ze względów ekonomicznych (art.6 Prawa energetycznego).

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

  5. Dzień dobry skończyła mi sie umowa na licznik przedpłatowy .nie wiem co robić .czy przedłużyć umowe ? Czy też zmienić licznik na normalny.jesli bym pozostał na tych zasadach jakich obecnie jestem to dostane nową kartę do licznika?i ile taka karta kosztuje?

    • Dzień dobry,

      Panie Szczepanie, proszę skontaktować się z firmą Energą, która na pewno przedstawi Panu dostępne opcje i warunki.

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

  6. Witam siostra zameldowała mnie tymczasowo i ma ściągnięty licznik i zadłużenie czy mogę się starać żeby założyli na mnie licznik przed platowy czy będę musiała jej długi spłacić ??

    • Dzień dobry

      Pani Natalio, dług musi być uregulowany. W związku z tym proszę skontaktować się z firmą energetyczną.

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

  7. Nie mam internetu i zabrakło mi prądu. Więc MUSZĘ. czekać od piątku po południu do poniedziałku rano aby zapłacić w BOK-u PGE Nie daj Boże gdy w grudniu trafię na najdłuższy weekend. Pre-paid to oszustwo i niewiarygodne utrudnienie zwłaszcza dla osób starszych.

    • Witam. U mnie w mieście, przed placówką dostawcy prądu jest maszt doładowująca. Wrzuca się monety 5zł do porządane kwoty i maszyna drukuje kod do wpisania w licznik. Jeżeli u Pana takie coś nie występuje to zawsze może Pan sprawdzić oferty sklepów małych typu Ża**a, lub innych gdyż cześć z tych sklepów również oferuje doładowanie prądu.

  8. Ja mam pytanie od miesiaca moedzkam u narzeczonego nie mowi mi prawdy odnosnie pradu ale ma wyl nie wiem od kiedy bo wczesniej mieszkalismy u mnoe na wynajmie bylo ok teraz jak jestesmy u niego bo taniej na swoim niz u kogos okazuje sie ze nie ma pradu nie potrafie tak czy ja moge wziac prad przedplacony na siebie jak to wyglada prawnie teraz ? Dodam ze nie jestem meldowana w lokalu a narzeczony niby byl w elektrowni ale na raty zadluzenia nie pozwolili splacic dlug ciagle rosnie a przedplacony powiedzieli niby ze nie dostanie bo tam jest zadluzenie ;(

    • Dzień dobry,

      Pani Madziu, firma energetyczna nie podejmie żadnych działań dopóki dług nie zostanie uregulowany dla danego PPE. Dodatkowo, jeśli Pani chciałaby założyć licznik na siebie, to oprócz tego, że dług musi być spłacony, to musi Pani również posiadać tytuł prawny do lokalu (np. akt notarialny, umowa najmu).

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

  9. Witam.
    Poprosze o pomoc w rozwiazaniu nastepujacego konfliktu.
    Od stycznia tego roku przestałam wynajmować lokal handolowy w ktorym był licznik przedpłatowy.
    Właściciel lokalu poprosił mnie aby na razie zostawic umowe na moja firme i przepisac dopiero gdy będzie drugi najemca. Chcąc pomóc właścicielowi zgodziłam się.
    Wczoraj otrzymałam rachunek 600zł na moją firmę za prąd z tego lokalu…podobno opłata stała gdy n8e uzywa sie licznika.
    Właściciel lokalu nie chce mi oddać pieniedzy, pomimo iz umowę rozwiązałam w grudniu.

    • Dzień dobry,

      Pani Luizo, nawet, gdy licznik nie jest używany, to naliczana jest opłata stała. Co do sporu z właścicielem lokalu, to nie mamy kompetencji, by zabierać głos, dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie konsultacja prawna i ewentualne skierowanie sprawy do sądu.

      Pozdrawiam
      Agnieszka
      enerad.pl

  10. Czy w Warszawie istnieje możliwość przejścia na licznik przedpłacany dla instalacji gazowej? Który sprzedawca ma coś takiego w swojej ofercie?
    PGNIG nie ma.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *