Eleport przejmuje stacje ładowania Taurona!

Eleport przejmuje stacje ładowania Taurona!

Tauron zdecydował o migracji większości swoich stacji ładowania do sieci Eleport. Od 20 lipca trwa postępujące przełączenie 44 urządzeń. Jedynie 4 lokalizacje zostaną pod kontrolą Taurona. Pozostałe stanowiska ładowania mogą być obsługiwane jedynie poprzez aplikację Eleport Polska. Aplikacja eMap od Taurona będzie obsługiwać tylko wybrane stacje.

Cztery wyjątkowe lokalizacje Taurona

Cztery stanowiska, które pozostaną pod zarządem Taurona, to: Hotel Mercure Częstochowa, Hotel Grand Częstochowa, Hotel Ibis Częstochowa oraz POK Tauron Częstochowa. Istnieje prawdopodobieństwo, że stacje ładowania przy hotelach zostaną przejęte przez właścicieli lub inne podmioty, natomiast stacja przed Punktem Obsługi Klienta Taurona będzie nadal działać lub zostanie zlikwidowana.

Aplikację Eleport Polska należy zainstalować, aby korzystać z 44 stanowisk ładowania przechodzących pod zarząd Eleporta. Nie można mylić jej z aplikacją Eleport przeznaczoną na rynek bałtycki, która nie obsługuje stanowisk ładowania w Polsce.

Zmiana w cenniku

Należy zwrócić uwagę, że zmiana operatora wiąże się z różnicą kosztów. Zgodnie z aktualnym cennikiem Taurona stawka za ładowanie wynosi 1,21 zł/kWh, natomiast u operatora Eleport jest to już 1,6 zł/kWh (AC). I choć stawka za ładowanie u Eleporta nie jest już tak atrakcyjna, jak wcześniej w sieci Taurona, nadal jest to jedna z najbardziej korzystnych stawek na rynku.

Rozwój infrastruktury ładowania w Polsce to wciąż duży problem

Mimo że transport elektromobilny w Polsce dynamicznie się rozwija, problem nadal stanowi niezbyt rozbudowana sieć stacji ładowania elektryków. Na koniec maja br. funkcjonowało 2836 ogólnodostępnych stacji ładowania (to 5597 punktów ładowania). Biorąc pod uwagę spodziewany wzrost udziału „elektryków” w ogólnej liczbie samochodów, to wciąż za mało.

Według planu Unii Europejskiej do 2026 r. punkty ładowania mają być dostępne przynajmniej co 60 km na najważniejszych trasach.

Elektromobilne wyzwanie

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), odpowiedzialna za budowę dróg i wyznaczanie miejsc obsługi podróżnych (MOP), mierzy się z problemem związanym z wymaganiami ładowania pojazdów elektrycznych. W 2022 r. przeprowadzono 52 przetargi na dzierżawców MOP-ów, z powodzeniem jedynie w 14 przypadkach. Organizacja punktów ładowania w MOP-ach często po prostu nie jest opłacalna dla dzierżawców.

Obecnie 81 stacji ładowania o mocy od 22 do 350 kW działa na 77 MOP-ach. W przypadku dróg ekspresowych / autostrad pozostających pod zarządem GDDKiA, 59 stacji ładowania funkcjonuje na 59 MOP-ach. Dodatkowo, na 18 MOP-ach przy autostradach koncesyjnych działają 22 stacje. Jak przekazała GDDKiA, na żadnym z MOP-ów nie ma infrastruktury, która pozwoliłaby na ładowanie pojazdów ciężarowych.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments