Ładowarka do samochodu elektrycznego 22 kW - cena, przykładowe modele

Ładowarka do samochodu elektrycznego 22 kW - cena, przykładowe modele

Czas ładowania samochodu elektrycznego to jeden z najbardziej kluczowych aspektów w kontekście popularyzacji tego rodzaju transportu. Choć większość kierowców pojazdów elektrycznych raz na jakiś czas będzie zmuszonych do korzystania z publicznych stacji ładowania, to zdecydowanie najkorzystniejszym rozwiązaniem jest posiadanie własnej ładowarki EV. Czy stacja ładowania o mocy 22 kW to optymalny wybór w tym kontekście? Ile kosztuje ładowarka do samochodu elektrycznego 22 kW i czy każdy pojazd może z tej mocy skorzystać?

Stacja ładowania samochodów elektrycznych 22 kW - zastosowanie

W sklepach specjalizujących się w sprzedaży stacji ładowania samochodów elektrycznych na użytek prywatny lub komercyjny (np. stacje ładowania dla firmy) najczęściej pojawia się podział produktów według oferowanych przez nie mocy. Zazwyczaj pierwsza grupa to ładowarki, których moc nie przekracza 3,6 lub 3,7 kW, a kolejna to urządzenia do 7,4 kW. Stacje należące do tych dwóch kategorii zwykle funkcjonują w ramach instalacji jednofazowych i do naładowania akumulatorów trakcyjnych pojazdu (w zależności od ich pojemności) potrzebują kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu godzin. Między innymi z tego powodu wielu posiadaczy samochodów elektrycznych zwraca swoją uwagę na stacje ładowania o mocy 11 kW oraz ładowarki 22 kW, które są “najmocniejszym” wyborem w grupie produktowej urządzeń podających prąd przemienny AC. Kiedy zastosowanie ładowarki o mocy 22 kw będzie szczególnie korzystne? Na przykład wówczas gdy:

  • Samochód elektryczny posiada wbudowaną ładowarkę trójfazową - choć skrócenie czasu ładowania samochodu elektrycznego leży w polu zainteresowania większości posiadaczy takich pojazdów, to niektórzy z nich zapominają, że moc stacji ładowania nie jest jedyną wpływającą na ten proces zmienną. Wiele zależy bowiem od rodzaju ładowarki pokładowej zamontowanej w samochodzie. Zakup zewnętrznej ładowarki 22 kW będzie szczególnie opłacalny w przypadku posiadania auta będącego w stanie przyjąć ładowanie z instalacji 3-fazowej;
  • Przyłącze w domu ma 3 fazy - dostęp do przyłącza trójfazowego w miejscu planowanej instalacji stacji ładowania o mocy 22 kW pozwala korzystać z pełni możliwości urządzenia. Co ważne w polskich warunkach uzyskanie warunków dla przyłącza trójfazowego jest zdecydowanie prostsze niż w przypadku przyłącza jednofazowego o natężeniu 32 A, co dodatkowo powinno zwrócić uwagę inwestorów w kierunku ładowarek trójfazowych;
  • Ładowarka ma funkcjonować jako publiczna - planując instalację stacji ładowania AC do użytku publicznego np. w ramach parkingu przy obiekcie handlowym, urzędzie, czy siedzibie firmy warto wybrać urządzenie oferujące najwyższą możliwą moc. Wynika to z faktu ograniczonego czasu, jaki zwykle na ładowanie w miejscach publicznych mają właściciele “elektryków”. Warto, aby klienci czy pracownicy mogli korzystać z wydajnej infrastruktury ładującej;
  • Będzie stosowany system inteligentnego ładowania - w ramach zespołu publicznych stacji ładowania samochodów elektrycznych coraz częściej stosuje się systemy inteligentnego ładowania, co pozwala unikać przeciążenia sieci w szczytach poboru prądu. Dynamiczne zarządzanie obciążeniem działające w ramach takiego systemu obniża czasowo moc niektórych ładowarek połączonych w ramach jednej infrastruktury. Warto zatem, aby urządzenia dysponowały stosunkowo wysoką mocą i mogły pozostawać wydajne nawet w momentach jej ograniczenia;
  • Samochód posiada baterię o dużej pojemności - ładowanie samochodów elektrycznych dysponujących akumulatorami trakcyjnymi o sporych pojemnościach będzie skrajnie nieefektywne w przypadku zastosowania jednofazowej ładowarki o mocy np. 3,6 kW. Takie pojazdy zdecydowanie szybciej naładuje stacja ładowania 22 kW funkcjonująca w instalacji trójfazowej;
  • W domu jest więcej pojazdów elektrycznych - moc domowej stacji ładowania ma szczególne znaczenie w przypadku konieczności ładowania więcej niż jednego pojazdu elektrycznego w tym samym czasie. Warto zwrócić uwagę na urządzenia oferujące dwa złącza do ładowania i możliwie najwyższą moc gwarantującą maksymalną efektywność procesu.

Stacja ładowania 22 kW - jak szybko naładuje samochód elektryczny?

Czas potrzebny do naładowania akumulatora samochodu elektrycznego uzależniona jest od kilku czynników, wśród których należy wymienić moc stacji ładowania, możliwości ładowarki pokładowej pojazdu oraz pojemność jego baterii. Nie ma zatem uniwersalnej odpowiedzi na pytanie: jak szybko stacja o mocy 22 kW naładuje samochód elektryczny? Można natomiast przyjrzeć się temu zagadnieniu na przykładzie konkretnych modeli aut elektrycznych, których akumulatory będą rozładowane całkowicie z zamiarem naładowania ich do 100% (choć producenci zalecają ładowanie do 80% w trybie bieżącym). W poniższej tabeli znajduje się zestawienie trzech popularnych samochodów z napędem elektrycznym wraz z pojemnościami ich baterii oraz szacowanym czasem naładowania przez stację ładowania o mocy 22 kW. Do obliczeń przyjęto optymalne warunki i najwyższą efektywność instalacji elektrycznej, w ramach której funkcjonuje ładowarka.

Czas ładowania samochodu ładowarką 22 kW
Model Pojemność baterii Czas ładowania
BMW i3 33 kW 3 h
Nissan Leaf II 40 kWh 6 h
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh 4 h

Opracowanie: enerad.pl na podstawie insideevs.com

W odniesieniu do powyższego zestawienia warto zaznaczyć, że choć BMW i3 naładujemy w czasie o godzinę krótszym niż Audi e-tron, to stosunek realnego zasięgu tych dwóch modeli wygląda następująco: 183 km do 328 km. Jak to się jednak dziej, że Nissana z ponad połowę mniejszą baterią niż Audi trzeba ładować o 2 godziny dłużej? Tu widać znaczenie udziału wbudowanej ładowarki pokładowej w czasie trwania ładowania pojazdu.

Nissan Leaf II posiada ograniczenie do ładowania jednofazowego, podczas gdy Audi e-tron może być ładowany za pomocą trójfazowej ładowarki. Wszystkie te zależności sprawiają, że aby móc liczyć na najlepszy stosunek czasu ładowania ładowania stacją ładowania 22 kW do uzyskanego w ten sposób zasięgu, warto zainwestować w pojazd umożliwiający trójfazowe ładowanie akumulatorów trakcyjnych.

Ładowarka do samochodu elektrycznego 22 kW - przykładowe modele

Ładowarki do samochodów elektrycznych o mocy 22 kW to popularne rynkowo urządzenia, które można spotkać w większości publicznych lokalizacji oferujących infrastrukturę ładującą, jak również w wielu gospodarstwach domowych. Dystrybutorzy stacji ładowania mają do zaproponowania zainteresowanym inwestorom wiele modeli ładowarek 22 kW, które mogą się różnić sposobem montażu, rodzajem złączy do ładowania (choć obecnie europejski standard to Typ 2) oraz dostępnością dodatkowych funkcji takich, jak choćby autoryzacja dostępu, czy funkcja opóźnionego startu. Poniżej przedstawiamy opis ciekawych modeli ładowarek 22 kW, które są obecnie dostępne na polskim rynku. Nie wszystkie z nich można zastosować w użytku publicznym, ale każda sprawdzi się w charakterze domowej stacji ładowania.

1. Webasto Pure - ładowarka 22 kW - cena ok. 3400 zł

Podstawowe, choć zaawansowane technologicznie urządzenie od jednego z liderów na rynku stacji ładowania samochodów elektrycznych. W opisywanej wersji maksymalną mocą ładowania są 22 kW jednak użytkownik może tę moc obniżyć w razie potrzeby (np. przy zbyt dużym obciążeniu instalacji czy sieci). Webasto Pure to ładowarka, którą można zamontować wewnątrz i na zewnątrz budynku, na jego ścianie w formie wallboxa lub w dowolnym miejscu na dedykowanym słupku. Co ważne obudowa stacji ładowania doskonale chroni jej podzespoły przed zmiennymi (nawet skrajnymi) warunkami pogodowymi. Niemiecki producent zapewnia, że za pomocą Webasto Pure kierowca jest w stanie naładować samochód 10-krotnie szybciej niż ze standardowego gniazda 230 V. Wśród najważniejszych cech urządzenia warto wymienić:

  • Moc maksymalna: 22 kW
  • Rodzaj złącza: gniazdo Typ 2
  • Duży wyświetlacz LED
  • Długość kabla 4,5 m lub 7 m opcjonalnie
  • Zakres temperatur pracy od -30 do 55 stopni Celsjusza

2. ZAPTEC Pro - ładowarka 22 kW - cena ok. 8800 zł

Jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń na rynku w tym segmencie stacji ładowania, które można użytkować zarówno w domu, jak i w charakterze ładowarek publicznych. Choć maksymalna moc ZAPTEC Pro wynosi 22 kW, to można ją dowolnie regulować, a co więcej użytkować stację w instalacji jednofazowej lub trójfazowej według potrzeb. Ładowarka oferuje wbudowany, precyzyjny licznik energii elektrycznej oraz różne sposoby komunikacji bezprzewodowej. ZAPTEC Pro to urządzenie doskonale zabezpieczone przed działaniem niepożądanych czynników zewnętrznych. Wbudowane gniazdo chronione jest na przykład samozamykającą się pokrywą. Ładowarka doskonale współpracuje w infrastrukturze łączącej wiele urządzeń. Do najważniejszych parametrów ZAPTEC Pro należą:

  • Moc maksymalna: 22 kW z możliwością regulacji
  • Rodzaj złącza: gniazdo Typ 2
  • Wbudowany licznik energii elektrycznej
  • Komunikacja: 4G LTE-M, WiFi
  • Zabezpieczenia przed kradzieżą

3. Alfen Eve Double Pro-line - ładowarka 22 kW - cena ok. 16 200 zł

Stacja ładowania samochodów elektrycznych dla wymagających użytkowników, a w szczególności tych, którzy potrzebują dostępu do dwóch gniazd ładujących jednocześnie. Urządzenie firmy Alfen dysponuje regulowaną mocą od 3,7 do 22 kW AC, a także różnymi systemami zarządzania ładowaniem, które dodatkowo skupiają się na energooszczędności działania ładowarki EV. Stacja ładowania Alfen pozwala na jej zastosowanie w domu lub przestrzeni publicznej, a zastosowane zabezpieczenia sprawiają, że można ją zamontować wewnątrz lub na zewnątrz budynku, na ścianie lub dedykowanym słupku. Duży, kolorowy wyświetlacz informuje użytkownika o najważniejszych parametrach procesu ładowania, a autorskie technologie optymalizacyjne zapewniają minimalne straty energii. Parametry techniczne Alfen Eve Double Pro-line to między innymi:

  • Moc od 3,7 do 22 kW
  • Rodzaj złącza: 2 x Typ 2
  • Moduł komunikacji OCPP
  • 7-calowy kolorowy wyświetlacz
  • Wsparcie systemu płatniczego RFID

Ile kosztuje ładowarka 22 kW do samochodu elektrycznego?

Powyższe przykłady modelowe wyraźnie pokazują, że ceny stacji ładowania 22 kW mogą znacznie się od siebie różnić. Choć urządzenia dysponują taką samą mocą, to kluczowe będą tu zazwyczaj dodatkowe funkcje, na które według potrzeb może zdecydować się inwestor. Z pewnością droższe będą te ładowarki, które oferują elastyczność w zakresie regulacji mocy ładowania oraz optymalizację za pośrednictwem oprogramowania oszczędzającego energię elektryczną. Trzeba także pamiętać o jakości zastosowanych materiałów, a także elastyczności w zakresie miejsca instalacji. Na cenę wpływa również możliwość zastosowania danego modelu stacji ładowania w charakterze publicznej ładowarki. Nie bez znaczenia jest także prestiż producenta urządzenia. Warto pamiętać, że do ceny ładowarki należy zawsze doliczyć koszty montażu stacji ładowania, na których ostateczny kształt wpływa wiele czynników.

Ładowarka do samochodu elektrycznego 22 kW - jaką wybrać?

Ładowarka do samochodu elektrycznego dysponująca mocą 22 kW będzie optymalnym wyborem w przypadku wielu użytkowników pojazdów z napędem elektrycznym lub hybrydowym. Ta kategoria mocowa cieszy się największą popularnością na rynku stacji ładowania AC, gdyż urządzenia te pozwalają na efektywne ładowanie nie tylko w warunkach domowych (w przypadku dostosowanej instalacji i odpowiednich parametrów samochodu), ale także w infrastrukturze publicznej, w której kluczowe jest podanie jak największego wolumenu energii elektrycznej w jak najkrótszym czasie. Decydując się na zakup ładowarki 22 kW warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak:

  • Możliwość regulacji mocy - nawet jeżeli kierowcę interesuje jedynie ładowanie mocą 22 kW, to mogą się zdarzyć sytuacje, w których będzie potrzebował ją dostosować do warunków zewnętrznych;
  • Funkcje, których potrzebuje inwestor - dostępne na rynku ładowarki oferują coraz więcej funkcji dodatkowych podwyższających zazwyczaj cenę samego urządzenia. Warto pamiętać, aby wybierać stacje ładowania dysponujące takimi funkcjami, z których rzeczywiście będziemy korzystać;
  • Dobór ładowarki do możliwości instalacji i samochodu - pełną efektywność ładowania z mocą 22 kW można osiągnąć jedynie przy współpracy takich czynników jak odpowiedni rodzaj przyłącza oraz ładowarki pokładowej zainstalowanej w aucie;
  • Zakup stacji ładowania ze sprawdzonego źródła - ładowarka 22 kW to nierzadko spory wydatek dla budżetu kierowcy. Warto zatem, aby urządzenie nabyć od zaufanego i doświadczonego sprzedawcy oferującego dodatkowo odpowiednią opiekę serwisową i gwarancję;
  • Montaż przez profesjonalnego instalatora - w przypadku każdej stacji ładowania samochodów elektrycznych konieczny jest montaż przez specjalistę legitymującego się odpowiednimi uprawnieniami elektrycznymi. W przeciwnym razie inwestor naraża się na brak efektywności i bezpieczeństwa instalacji, a także na utratę gwarancji na urządzenie.
Komentarze dołącz do rozmowy
guest
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Andrzej
Andrzej
2023-04-13 21:26

Eeee- chciałem nieśmiało zauważyć ,że moc 22kW w układzie 3f dla napięcia międzyfazowego 400V to nie 3 x 16A tylko 3x 39.69 A…… bo dla 3 x16A mamy tylko 8,87 kW….przy cos fi=0,8 , a w przyłączu jednofazowym 32A to tylko 7,36 kW zakładając że ładowarka ma cos fi – 1,0 ….
O łatwym uzyskaniu warunków technicznych na moc 22kW z sieci publicznej raczej możemy zapomnieć. Ja kiedyś otrzymałem warunki na 12 kW…….jak sobie wybudowałem własną stację SN/nn z transformatorem 40 kVA….. Jedynie co powszechnie realne- jest tylko 3 x 16A…… czyli moc umowna w przedziale 8 – 10 kW na wiecej raczej nie ma co liczyć… Poza tym jedna uwaga: szybkie ładowanie akumulatora jakiegokolwiek to skracanie jego żywota…… bez względu na rodzaj ogniwa. Nie pamiętam kto to wymyślił ale „świętym graalem” ogniw elektrochemicznych jest zasada aby nie ładować szybciej akumulatorów jak tzw. 10-godzinnym prądem ładowania. Oczywiście da sie wyższym ładować ale skraca to wydatnie trwałość ogniw elektrochemicznych czy się to komu podoba czy nie. Ładowanie „elektryka” w domu ma tylko sens gdy będzie to trwało na tyle długo aby konserwować akumulator a nie niszczyć go. Stąd wynika ,że moc umowna przyłącza 7-12kW jest w zupełności wystarczająca nawet dla „dużego” „elektryka”.