Polski Prąd i Gaz ukarany przez UOKiK – 10 mln zł kary!

Twoja ocena

Ocena: 0
(ilość ocen: 0)

polskie banknoty o nominale 100 złPolski Prąd i Gaz (dawna Polska Energetyka PRO) na rynku energii działa od 2013 roku. Firma na naszym portalu nie cieszy się zbyt dobrą renomą, ma też jedną z najniższych ocen wśród sprzedawców. Od dłuższego czasu w komentarzach dawaliście sygnały o nieuczciwych praktykach m.in. tego sprzedawcy. Dnia 06.03.2017 r. zapadł rekordowy surowy wyrok w sprawie dotyczących nieuczciwych praktyk w pozyskiwaniu nowych klientów.

Jakie zarzuty usłyszał Polski Prąd i Gaz?

Łączna ilość złożonych skarg do UOKiK i URE to prawie tysiąc zgłoszeń dotyczących nieuczciwych praktyk w stosunku do konsumentów. Najczęściej zgłoszenia składały osoby w podeszłym wieku i ich rodziny. Postępowanie wobec sprzedawcy energii trwało od września 2015 r.

Podszywanie się pod innych sprzedawców energii

Główny zarzut padający w stronę Polskiego Prądu i Gazu to podszywanie się przez akwizytorów pod innych sprzedawców prądu. Osoby poszkodowane były przeświadczone, że do domu wpuszczają swojego obecnego sprzedawcę prądu. Konsumenci podpisując nową umowę byli przekonani, że zmieniają tylko warunki starej na nową umowę. W rzeczywistości zmieniali sprzedawcę prądu, a fakt o tym docierał do nich po kilku miesiącach, gdy przychodziły nowe rachunki, a na odstąpienie od umowy już dawno było za późno.

Manipulacja informacjami

Drugi postawiony zarzut dotyczył manipulowania informacjami. Według zeznań poszkodowanych osób, akwizytorzy wprowadzali świadomie konsumentów w błąd. Sugerowali, że wizyta i przedstawione dokumenty to korzystny aneks do poprzedniej umowy. Przedstawiciele spółki przedstawiali w ofercie znaczne obniżki za kWh prądu. W praktyce pokazywane stawki dotyczyły najniższych cen w umowie progresywnej. Summa summarum średni koszt kWh był wyższy w porównaniu do poprzednich umów. Dodatkowo klientom naliczano opłatę za dystrybucję faktur i samą sprzedaż energii. Przy odmowie często padały zastraszenia o wyłączeniu prądu w domu i karach umownych.

Decyzja prezesa UOKiK wobec sprzedawcy Polski Prąd i Gaz

Dokładnie 10.253.328 zł wynosi nałożona kara na Polski Prąd i Gaz. To pierwszy tak wysoki wyrok na rynku energetycznym w Polsce. Wysokość kary pokazuje, że instytucje państwowe w końcu stanęły w obronie konsumentów. Mamy nadzieję, że przyczyni się to również do poprawy standardów niektórych sprzedawców prądu. Ponadto Polski Prąd i Gaz zmuszony został do zaprzestania stosowania nieuczciwych praktyk: podszywania się pod innych sprzedawców energii, manipulowania informacjami.

Oświadczenie spółki Polski Prąd i Gaz

Oficjalne stanowisko spółki i jej zarządu jest jednoznaczne. Firma nie zgadza się z wyrokiem i składa odwołanie od decyzji Prezesa UOKiK do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Sprzedawca zarzuca Prezesowi UOKiK błędne ustalenie stanu faktycznego oraz naruszenie wielu przepisów prawa. Polski Prąd i Gaz (dawna Polska Energetyka PRO) oświadcza, że podczas swojej działalności postępował zgodnie z prawem, a zarzut stosowania nieuczciwych praktyk dotyczących pozyskiwania nowych klientów jest nieprawdą. Sprzedawca również argumentuje, że tok postępowania dowiódł jednostkowe, a nie masowe procedery przy niewłaściwym pozyskiwaniu klientów. Sprzedawca zapewnia, że wina leży po stronie jego nierzetelnych partnerów, i że podjął już stosowne kroki prawne w tej sprawie.

Jak nie dać się oszukać sprzedawcy prądu?

Niestety wyrok, który zapadł jest nieprawomocny. Polski Prąd i Gaz już odwołał się od jego decyzji. Jak ostatecznie rozstrzygnie się ten spór i czy utemperuje nieuczciwe praktyki innych sprzedawców? Trudno powiedzieć. Regularnie docierają do nas informacje, że to nie jedyna firma, do której macie spore zastrzeżenia.

Pamiętajmy, że dobre i proste praktyki, mogą nas ochronić przed złymi decyzjami. Po pierwsze dokładnie i zrozumiale czytajmy umowy. Nie bójmy się pytać, jeżeli są niejasności. Sprawdźmy sprzedawcę – konsumencie masz prawo poprosić o identyfikator akwizytora i jego dane personalne. Zapisz dokładnie dane, możesz je również sprawdzić dzwoniąc pod nr sprzedawcy.

Domagajmy się drugiego egzemplarza umowy. Podczas zmiany sprzedawcy prądu prawo wymaga sporządzenie umowy w dwóch identycznych egzemplarzach. Sprawdźmy dokładnie czy dwie kopie są takie same. Jeżeli podpisana przez nas umowa nie odpowiada nam i rozmyśliliśmy się, przysługuje nam prawo do odstąpienia od umowy. Więcej na ten temat znajdzie w naszym artykule: Jak odstąpić od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem sprzedawcy prądu – wzór oświadczenia.

Sprawdźcie ranking sprzedawców prądu i gazu

Drogi Czytelnicy, możecie również skorzystać z pierwszego niezależnego w Polsce rankingu sprzedawców prądu i gazu: Fair Sprzedawca – enerad.pl.

Teraz w szybki i prosty sposób możecie sprawdzić, kto nie tylko ma atrakcyjne oferty, ale również, komu można zaufać. Zdajemy sobie sprawę, że każdy z nas jest zapracowany i nie ma realnie czasu, by przeanalizować wszystkie szczegóły w umowie. Teraz masz możliwość w szybki i prosty sposób zobaczyć, z kim warto podpisać umowę!!!

Najnowsze aktualności / recenzje

  1. Szanowni Państwo –
    Jestem osobą niepełnosprawną. Mieszkającą samotnie. Zjawił się u mnie 27.07.2016.r. przedztawiciel , który oznajmił. że reprezentuje Energę”, a tak faktycznie był z Multi Media. Zaraz zorientowałem się, że jest inne logo firmy, ale on przekazał, że zmieniają lokal z Gdańska na Gdynię, ale to ta sama Energa co w Gdańsku. Umowę spisywał siedząc na schodach w klatce. Towarzyszyła mu młoda dziewczyna. Nie spodziewałem się, że jest oszustem, który, bez mojej wiedzy rozwiąże umowę z moim dystrybutorem ENERGA. Umowa spisana na 48 miesięcy, od 01.10.2016.r.
    Bardzo proszę o informacje, gdzie się zgłosić, by rozwiązać problem, ponieważ było to zwykłe oszustwo. A nie transakcja. Tu powinna zainteresować się tym procederem Prokuratura.
    Wyrazy uszanowania
    Tadeusz.

    • Witam, przypadek, który Pan opisuje ma znamiona przestępstwa. Zgodnie z prawem przedstawiciel sprzedawcy ma obowiązek powiedzieć w jasny i zrozumiały sposób jaką reprezentuje firmę. Niestety w praktyce trudno jest udowodnić, że tak przebiegało spotkanie. Najlepszym rozwiązaniem będzie poinformowanie o powyższym zdarzeniu Urząd Regulacji Energetyki(na ich stronie internetowej jest dostępny specjalny formularz). Ponadto radzę skontaktować się i poprosić o pomoc Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
      pozdrawiam
      Piotr
      enerad.pl

Dodaj komentarz