Rzecznik finansowy wnosi pozew zbiorowy w sprawie oszustw na pompy ciepła

Rzecznik Finansowy wnosi pozew zbiorowy w sprawie osób oszukanych na pompy ciepła

Rzecznik Finansowy podjął bezprecedensowy krok, wnosząc pierwszy pozew grupowy przeciwko TF Bank AB S.A. w związku z kwestią finansowania zakupu pomp ciepła. W sprawie tej, klienci podpisując umowy kredytowe, nie zostali chronieni przez bank przed nieuczciwymi praktykami firm sprzedających pompy ciepła. Środki z kredytu miały być wypłacone sprzedawcom po spełnieniu określonych warunków, lecz bank nie dopilnował tej procedury. W efekcie, sprzedawcy otrzymali pieniądze, nie dostarczając jednak zakupionych urządzeń, pozostawiając klientów z obowiązkiem spłaty kredytu.

Uwaga na oszustów instalacyjnych

W obliczu rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami grzewczymi, jakimi są pompy ciepła, w latach 2021-2022 pojawiało się coraz więcej nierzetelnych firm oferujących ich montaż. Oszuści wykorzystywali niską cenę i atrakcyjne warunki jako wabik, by przyciągnąć klientów. Wielu z nich wpłacało zaliczki lub całe sumy za urządzenia, które nigdy nie są dostarczane. Oferując pomoc w uzyskaniu kredytu lub dotacji, oszuści wyłudzali środki finansowe, pozostawiając klientów z kredytem do spłaty i bez zamontowanej pompy ciepła. W ten sposób działała m.in. firma Sun Family z Torunia, która oszukała setki osób.

Zaangażowanie Rzecznika Finansowego w obronę konsumentów

Rzecznik Finansowy, reagując na liczne skargi indywidualnych kredytobiorców, podjął działania mające na celu ochronę konsumentów.

Klienci, często o niskich dochodach, inwestowali w pompy ciepła, mając nadzieję uniknąć wysokich rachunków za ogrzewanie w przyszłości. Firmy sprzedające te urządzenia często współpracowały z bankami, by ułatwić klientom finansowanie. Jednym z nich był TF Bank.

Rzecznik Finansowy, po analizie skarg kredytobiorców, stwierdził, że bank nie dopełnił obowiązków wynikających z umów kredytowych. Kredytobiorcy podpisując umowy, mieli zaufanie do banku jako instytucji zaufania publicznego, oczekując, że bank będzie gwarantem wykonania umowy. Jednak bank wypłacił środki, bez potwierdzenia dostawy urządzeń.

W obliczu braku możliwości polubownego rozwiązania sporu z TF Bank AB S.A., Rzecznik zdecydował się na wniesienie pozwu grupowego. Działanie to ma na celu ochronę interesów klientów banku, którzy zostali wprowadzeni w błąd co do warunków umowy kredytowej. Rzecznik Finansowy udostępnia również możliwość dołączenia do pozwu innym pokrzywdzonym przez podobne praktyki bankowe.

Zostałeś oszukany? Zgłoś się do Rzecznika Finansowego

Rzecznik Finansowy aktywnie wspiera osoby poszkodowane w tego typu sprawach, zachęcając do składania wniosków o interwencję w przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji przez podmioty finansowe. Zainteresowani mogą znaleźć wzór wniosku na stronie Rzecznika Finansowego: https://rf.gov.pl/wzory-wnioskow/.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Andrzej
Andrzej
2024-01-20 08:53

Przecież to zajecie dla prokuratorów……. sprawa banalnie prosta.
U nas zawsze urzędnicy zajmują sie tym co nie trzeba.
Wsadzić prewencyjnie na 3 miesiace kilku a reszta w te pedy odda kasę albo skonczy robotę.

Maria
Maria
2024-01-19 20:16

Proszę o kontakt do rzecznika, jestem poszkodowana