Stacje ładowania samochodów elektrycznych cena 2022 – jakie koszty inwestycji?

4.83 /5
(Ocen: 18)

Samochody o napędzie hybrydowych, a także te w pełni elektryczne zyskują coraz szersze grono zwolenników nie tylko na rynkach Europy Zachodniej, czy Ameryki Północnej, ale także w Polsce. Nie da się jednak ukryć, że na dynamikę w obszarze popularyzacji elektromobilności spory wpływ ma dostępność publicznych, a także prywatnych stacji ładowania EV. Zazwyczaj koszty inwestycji w nową technologię stanowią przeszkodę na drodze do jej rozwoju. Czy ceny stacji ładowania samochodów elektrycznych również wpisują się w tę rolę? Ile kosztują ładowarki EV w 2022 roku?

Sprawdź bezpłatnie oferty na stację ładowania EV

Stacje ładowania EV – rozwój infrastruktury w Polsce

Infrastruktura stacji ładowania samochodów elektrycznych jest oczywiście ściśle powiązana z liczebnością parku pojazdów hybrydowych i elektrycznych dla danego obszaru. Dotyczy to zarówno ogólnodostępnych punktów ładowania, jak i prywatnych ładowarek wykorzystywanych przez właścicieli samochodów elektrycznych w gospodarstwach domowych, czy budynkach wielorodzinnych. Doskonałym źródłem informacji, monitorującym i raportującym aktualności z rynku elektromobilności, a w tym również stacji ładowania EV, jest Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, w skrócie PSPA. To właśnie z tegorocznego raportu udostępnionego przez tę instytucję, zatytułowanego Polish EV Outlook można zaczerpnąć wielu ciekawych informacji na temat rozwoju polskiej infrastruktury ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych w 2022 roku.

Rynek elektromobilności w Polsce - czerwiec 2022

Źródło: polishevoutlook.pl

Obecnie wiemy już, że przedstawione wyżej dane aktualne dla końca czerwca zmieniły się i na koniec września 2022 wynoszą odpowiednio 54 795 pojazdów BEV oraz PHEV i 2460 stacji ładowania (AC i DC). Co oznaczają te liczby? Wyraźnie widać, że choć jest to całkiem zrozumiałe, to liczba stacji ładowania EV w porównaniu do liczby nowo zarejestrowanych pojazdów elektrycznych i hybrydowych w ostatnim czasie, jest wielokrotnie niższa. Eksperci z PSPA przewidują jednak, że przy współwystąpieniu określonych czynników w kolejnych 3 latach możemy się spodziewać wzrostu na poziomie nawet 684% (2021 rok w stosunku do 2025 roku). Jakie aspekty mają wpłynąć pozytywnie na rozwój infrastruktury ogólnodostępnych stacji ładowania EV? Należą do nich przede wszystkim:

  • dofinansowania do stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz programy wsparcia dla modernizacji infrastruktury elektroenergetycznej, która musi być w stanie obsłużyć dodatkowe przyłączenia;
  • dostosowanie przepisów formalnych, które zoptymalizuje proces instalowania ogólnodostępnych stacji ładowania EV;
  • udoskonalenia technologiczne, między innymi w zakresie poprawy wydajności baterii w pojazdach elektrycznych i hybrydowych;
  • rosnąca liczba posiadaczy samochodów BEV i PHEV będzie generowała konieczność rozwijania sieci zarówno publicznych punktów ładowania, jak i ładowarek EV dostępnych w miejscach pracy, czy instalowanych w gospodarstwach domowych i wspólnotach mieszkaniowych.

Prognozy wzrostu ilości ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce na przestrzeni lat 2019 – 2025 obrazuje poniższy wykres opracowany przez ekspertów PSPA w ramach wspomnianego wcześniej raportu Polish EV Outlook:

Prognozy rozwoju infrastruktury stacji ładowania EV

Prognozy rozwoju infrastruktury stacji ładowania EV; Źródło: polishevoutlook.pl

Cena stacji ładowania EV 2022 – co na nią wpływa?

Dlaczego dofinansowania i systemowe wsparcie są kluczowymi czynnikami w procesie rozwoju infrastruktury stacji ładowania EV? Ponieważ, jak zazwyczaj ma to miejsce w przypadku inwestowania w nowe rozwiązania technologiczne, również w tej branży istotną rolę będą odgrywały koszty przedsięwzięcia. Dotyczy to oczywiście zarówno inwestorów komercyjnych, jak i prywatnych. Ceny stacji ładowania samochodów elektrycznych są bardzo zróżnicowane i uzależnione od wielu czynników. Tym niemniej warto wspomnieć, że inwestycja w domową, czy publiczną ładowarkę EV jest jednym z bardziej opłacalnych przedsięwzięć oferujących szybką stopę zwrotu. Do czynników kształtujących ceny stacji ładowania samochodów elektrycznych należy zaliczyć:

  • szybkość ładowania oferowaną przez stację EV – parametr ten jest kluczowy w kontekście czasu, w jakim ładowarka będzie w stanie naładować baterię samochodu. Różnice występują tu nie tylko przy podstawowym podziale urządzeń na szybkie lub superszybkie stacje ładowania DC (prąd stały) oraz wolne stacje ładowania AC (prąd zmienny). Ładowarki wykorzystujące prąd stały i dysponujące mocą od około 50 do nawet 360 kW są zdecydowanie droższe od stacji ładowania typu AC, które oferują moc od 1,4 do 22 kW. Zazwyczaj im wyższa moc ładowarki EV, tym wyższa cena samego urządzenia;
  • charakter użytkowania stacji ładowania – stacje ładowania, które można wykorzystywać w przestrzeni publicznej lub półpublicznej są zazwyczaj droższe niż ładowarki przeznaczone do użytku domowego;
  • konstrukcję ładowarki – podstawowym podziałem stacji ładowania samochodów elektrycznych w odniesieniu do ich konstrukcji, jest rozróżnienie urządzenia w stałej zabudowie wykorzystywane w ramach ogólnodostępnych punktów ładowania, stacjonarne, domowe wallboxy lub ładowarki wolnostojące oraz ładowarki przenośne. Te ostatnie są zazwyczaj najtańsze;
  • ilość punktów dostępowych w ładowarce – zarówno ogólnodostępne stacje ładowania EV, jak i domowe ładowarki mogą posiadać więcej niż jedno gniazdo lub wtyczkę, co pozwala na jednoczesne ładowanie więcej niż jednego pojazdu. Takie urządzenia będą oczywiście droższe od standardowych. Trzeba także wspomnieć, że zabudowane w nich punkty dostępowe mogą różnić się mocą ładowania;
  • zabezpieczenia zabudowane w stacji ładowania – dla ładowarek EV istnieje szereg zabezpieczeń elektrycznych wymaganych celem zapewnienia prawidłowego działania urządzenia i zminimalizowania ryzyka spowodowania przez nie przeciążeń, przepięć lub innych awarii w instalacji. Niektóre ładowarki EV poza podstawowymi zabezpieczeniami typu 6 mA DC posiadają dodatkowo wyłączniki różnicowoprądowe, dzięki czemu inwestor nie musi zapewniać ich po stronie instalacji. Za takie stacje ładowania EV zwykle trzeba jednak zapłacić nieco więcej;
  • funkcje komunikacyjne – stacje ładowania EV mogą być wyposażone w określone protokoły komunikacyjne i funkcje takie, jak łączność WiFi, Bluetooth, czy 4G, które umożliwiają zdalne zarządzanie procesem ładowania, opóźnieniem jego startu, sprawdzeniem w dedykowanej aplikacji trendów związanych z ładowaniem pojazdu, które można zmodyfikować w poszukiwaniu dodatkowych oszczędności. W kontekście komunikacyjnym bardzo przydatnym okazuje się także ekran wbudowany w ładowarkę, jednak takie urządzenie będzie prawdopodobnie droższe od pozbawionego go odpowiednika;
  • materiał obudowy i odporność urządzenia – droższe stacje ładowania EV wykonane są najczęściej z materiałów odpornych na niskie i wysokie temperatury, kurz, zabrudzenia, wilgoć, czy promieniowanie UV. Oczywiście wiele zależy tu od konstrukcji urządzenia, a nie od samego materiału, z którego zostało wykonane. Tym niemniej te ładowarki EV, które mogą pracować w bardziej “ekstremalnych” warunkach, będą kosztowały więcej.
Trzeba pamiętać, że cena stacji ładowania EV to nie tylko koszt samego urządzenia, ale także usług składających się na jego montaż. Chodzi tu na przykład o przeprowadzenie audytu istniejącej instalacji, dobór odpowiedniego dla niej urządzenia, wykonanie niezbędnych przyłączy, konfigurację stacji ładowania oraz jej uruchomienie. Instalację stacji ładowania EV może przeprowadzić jedynie osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia. Z powyższych powodów wycena usługi montażu jest zazwyczaj przeprowadzana indywidualnie w przypadku każdego klienta.

Ile kosztują ładowarki do samochodów elektrycznych w Polsce?

Coraz więcej firm działających w branży wdrażania technologii wspierających wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii, decyduje się na dodanie do swojej oferty nie tylko usług montażu stacji ładowania EV, ale także samych urządzeń ładujących o różnych mocach i przeznaczeniu. Dynamicznie rozwijają się także te przedsiębiorstwa, które specjalizują się jedynie w branży ładowania samochodów elektrycznych i zdobywają w tym zakresie bardzo wysokie kompetencje i uprawnienia. Dodatkowo ich oferta sprawia, że właściwe każdy inwestor zainteresowany zakupem stacji ładowania znajdzie urządzenie odpowiadające jego potrzebom i wymaganiom. Celem nakreślenia cen ładowarek EV, jakie obecnie występują na polskim rynku, przykładowe modele zostaną zaprezentowane w dwóch zestawieniach: stacje ładowania DC oraz ładowarki EV typu AC. Podane ceny, to uśrednione ceny brutto według ofert w popularnych sklepach oferujących stacje ładowania samochodów elektrycznych.

Ceny stacji ładowania EV DC – przykłady
Model Arinea ULTRON 50 CC-H-22K-KZR ABB Terra 54 Delta Ultra Fast Charger
Cena 139 tys. zł 149 tys. zł 192 tys. zł
Moc DC do 50 kW DC do 50 kW DC do 150 kW

Jak widać ceny szybkich i ultraszybkich stacji ładowania samochodów elektrycznych DC nie należą do najniższych. Warto w tym miejscu dodać, że w przypadku bardzo drogich stacji oferujących moc ładowania powyżej 150 kW wielu sprzedawców, producentów lub dystrybutorów nie udostępnia domyślnych cen tych urządzeń i preferuje indywidualną wycenę. Najczęściej zawiera ona również koszty montażu i transportu stacji ładowania. Zaprezentowane wyżej modele firm Arinea, ABB, czy Delta oprócz punktu ładowania DC posiadają również przynajmniej jeden dodatkowy punkt ładowania AC, co pozwala na korzystanie ze stacji kilku pojazdów jednocześnie.

Ceny stacji ładowania EV AC – przykłady
Model Zencar 3,6 kW Type 2 Rolec Wallpod EV Superfast Enelion Vertica Pole DUO
Cena 1150 zł 2600 zł 7700 zł
Moc AC do 3,6 kW AC do 11 lub 22 kW 2 x 22 kW
Typ Przenośna Wallbox Słupek

W kategorii stacji ładowania AC stosowanych zarówno do użytku domowego, jak i publicznego zauważalna jest spora rozbieżność cenowa. Wynika ona między innymi z faktu występowania różnych rodzajów ładowarek (mobilna, wallbox, zintegrowany słupek ładujący), jak również mocy ładowania jaką urządzenie oferuje. Ilość modeli stacji ładowania AC na rynku pozwala dostosować ładowarkę do potrzeb inwestora, jak również mocy przyłączeniowej instalacji jaką posiada oraz możliwości baterii w samochodzie. Warto zaznaczyć, że ceny ładowarek EV różnią się w zależności od dystrybutora. Korzystnym może okazać się wybranie oferty sprzedawcy, który jest w stanie zaproponować również usługi instalacyjne. Jak szukać takich ofert? Na przykład za pomocą naszego rankingu firm montujących stacje ładowania EV.

Jak obniżyć koszty inwestycji w domową ładowarkę EV?

Bez względu na fakt, że najtańsze domowe ładowarki do samochodów elektrycznych nie należą do szczególnie drogich urządzeń, to nadal warto wiedzieć, że istnieją sposoby na to, aby nawet bez wsparcia finansowego ze strony systemowych dopłat obniżyć koszty z inwestycji w stację ładowania EV. Oczywiście, warto w tym miejscu zaznaczyć, że cena nie powinna być czynnikiem decydującym w procesie wyboru odpowiedniej ładowarki, gdyż może to doprowadzić do zakupu urządzenia, które nie sprosta oczekiwaniom właściciela pojazdu BEV lub PHEV lub/i opóźni zwrot kosztów z inwestycji. Tym niemniej rozważając wybór stacji ładowania warto zwrócić uwagę na takie aspekty, jak:

  • Wybór alternatywnej formy finansowania – Niektóre firmy specjalizujące się w sprzedaży stacji ładowania samochodów elektrycznych i oferujące jednocześnie kompleksowe usługi związane z instalacją tych urządzeń, proponują swoim klientom możliwość skorzystania z leasingu i późniejszego wykupienia ładowarki, a także korzystne formy finansowania w postaci rozłożenia kosztów zakupu urządzenia na dogodne raty;
  • Zakup ładowarki w pakiecie z innym urządzeniem – Instalatorzy działający na rynku OZE często posiadają w swojej ofercie nie tylko ładowarki EV, ale także instalacje fotowoltaiczne, pompy ciepła, czy magazyny energii. Jeżeli klient zainteresowany zakupem stacji ładowania EV rozważa inwestycję w jedną z wymienionych wyżej technologii, być może instalator będzie w stanie zaproponować mu korzystne warunki cenowe transakcji;
  • Dostosowanie mocy ładowarki do możliwości pojazdu – Ładowanie samochodu elektrycznego lub hybrydowego prądem zmiennym AC charakteryzuje fakt, że energia pochodząca z ładowarki zanim trafi do baterii musi przejść przez konwerter zainstalowany w pojeździe. Wybierając ładowarkę warto pamiętać o tym, na jaką maksymalną moc ładowania pozwala konstrukcja i parametry samochodu i nie przepłacać bez potrzeby;
  • Wybór instalatora z najlepszą ofertą cenową – Warto pamiętać, że na cenę stacji ładowania EV składa się nie tylko koszt samego urządzenia, ale także kwota jaką inwestor musi wyłożyć za wykonanie usługi montażu, przyłączenia i konfiguracji ładowarki. Cenniki instalatorów mogą się w tym obszarze znacznie różnić, dlatego chcąc zaoszczędzić na zakupie i montażu stacji ładowania, warto sprawdzić kilka konkurencyjnych ofert;
  • Współpraca ładowarki z fotowoltaiką – W kontekście szybkiego zwrotu z inwestycji w stację ładowania samochodu elektrycznego, trzeba wziąć pod uwagę fakt, czy urządzenie będzie mogło współpracować z instalacją fotowoltaiczną. W takim bowiem przypadku koszty eksploatacji samochodu zostaną zredukowane do minimum i cena, jaką inwestor musiał zapłacić za stację ładowania, szybko zwróci się w postaci oszczędności;
  • Współdzielenie stacji ładowania z sąsiadem – Osoby mieszkające na osiedlu domów jednorodzinnych lub w zabudowie szeregowej mogą rozważyć zakup stacji ładowania na zasadzie współdzielenia kosztów z sąsiadem. Warto wybrać wówczas model z dwoma gniazdami, aby móc jednocześnie ładować dwa pojazdy oraz zadbać o opcję weryfikacji użytkownika, która uchroni przed nieautoryzowanym dostępem.

Czy ceny stacji ładowania EV 2022 – mogą hamować rozwój rynku?

Choć ceny ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych nie należą bynajmniej do niskich, to nie powinny one wpłynąć na rozwój infrastruktury tego typu ładowarek na terenie kraju. Przypuszczenie to wynika z faktu uruchomienia systemowych dofinansowań do zakupu stacji ładowania dla takich podmiotów, jak firmy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, rolnicy indywidualni, a także jednostki samorządu terytorialnego. Będą oni mogli otrzymać do 50% kosztów kwalifikowanych w formie bezzwrotnej dotacji w przypadku budowy nowej stacji ładowania samochodów elektrycznych lub modernizacji już istniejącej. Oznacza to, że optymistyczne skądinąd prognozy PSPA w kontekście rozwoju infrastruktury ogólnodostępnych stacji ładowania EV w Polsce mogą być bliskie prawdy.

Niestety inaczej przedstawia się sytuacja prywatnych ładowarek EV, do których dofinansowania były zapowiadane w ramach czwartej edycji programu Mój Prąd. Już w 2022 roku okazało się jednak, że domowe ładowarki zostały wyłączone z listy dotowanych urządzeń, co przedstawiciele NFOŚiGW tłumaczą między innymi faktem popularyzacji praktyki dodawania ładowarek EV do nowych samochodów elektrycznych w ramach standardowego wyposażenia. Trzeba w tym miejscu wspomnieć, że najczęściej są to mobilne ładowarki o niskiej mocy ładowania. Ceny stacji ładowania EV w 2022 roku pozwalają jednak przypuszczać, że pomimo braku dofinansowań nie staną na przeszkodzie rozwoju szeroko pojętego rynku elektromobilności. Istnieje bowiem wiele wymienionych wyżej sposobów na to, aby koszty inwestycji w domową ładowarkę EV uczynić bardziej znośnymi. Ustawodawca nie wyklucza także uwzględnienia wsparcia finansowego do zakupu prywatnych stacji ładowania EV w kolejnych edycjach programu Mój Prąd.

Informacje o autorze

Marta Kazimierska

Specjalistka digital marketingu i zagadnień z dziedziny UX oraz SXO, znajdująca się na liście TOP 100 kobiet polskiej branży SEO. Zaangażowana w analizowanie wiedzy przedsiębiorców na temat znaczenia poszczególnych narzędzi marketingowych w osiąganiu sukcesu biznesowego. Szczególnie zainteresowana badaniem poziomu samoświadomości ekonomicznej Polaków. Entuzjastka propagowania rozwiązań z dziedziny energii odnawialnej i dbałości o środowisko naturalne.

Dodaj komentarz
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments