UWAGA! Od 3 lipca 2021 roku obowiązuje w Polsce zakaz zawierania umów dotyczących energii elektrycznej i gazu poza lokalem przedsiębiorstwa. Więcej informacji znajdziecie w naszym artykule: Zakaz zawierania umów sprzedaży prądu czy gazu w domach konsumentów.
Większość odbiorców prądu, decydująca się na odstąpienie od umowy to osoby, które w sposób nieświadomy ją zawarły. Najczęściej do takich zdarzeń dochodzi, gdy konsument został np. wprowadzony w błąd przez przedstawiciela sprzedawcy energii elektrycznej. O takich przypadkach w naszym serwisie informowaliśmy wielokrotnie, ponadto przygotowaliśmy również mini poradnik, jak nie dać się oszukać "na prąd".
Niestety, czasami nawet zachowanie szczególnej ostrożności, nie jest w stanie zapobiec podpisaniu przez nas, czy naszych bliskich niechcianej umowy. Jak postępować w takiej sytuacji, gdy złożyliśmy już podpis na dokumencie?
Umowa zawarta na odległość lub poza lokalem sprzedawcy prądu
Przede wszystkim musimy pamiętać, że w tym przypadku po naszej stronie stoi prawo – reguluje je ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedstawiciel sprzedawcy prądu jest zobowiązany do poinformowania nas o sposobie oraz terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy oraz co istotne: przepisy wyraźnie mówią, że nieodłącznym elementem zawartej umowy jest wzór formularza odstąpienia od umowy. Niestety, nagminnie przedstawiciele firm energetycznych nie informują o możliwości odstąpienia od umowy, a także nie zostawiają wzorów.
Termin odstąpienia od umowy
W przypadku umów energetycznych termin na odstąpienie umowy wynosi 14 dni, a jego bieg rozpoczyna się od dnia zawarcia umowy. W ciągu dwóch tygodni możemy odstąpić od umowy energii elektrycznej bez podawania przyczyny, a także bez ponoszenia kosztów.
Powyższy termin może ulec wydłużeniu do 12 miesięcy, jeśli przedstawiciel handlowy nie poinformował nas o możliwości odstąpienia od zawartej umowy.
Jeśli nie udało nam się w terminie odstąpić od umowy, a nie chcemy korzystać z usług danej firmy, to nie pozostaje nam nic innego jak wypowiedzenie umowy energii elektrycznej.
Jak odstąpić od umowy energii elektrycznej?
Jeśli chcemy odstąpić od umowy, to przy standardowej procedurze wystarczy na adres sprzedawcy prądu wysłać formularz odstąpienia od umowy – do zachowania terminu wystarczy wysłać dokument przed jego upływem.
W przypadku, gdy sprzedawca dopuszcza możliwość odstąpienia od umowy drogą elektroniczną, uzupełniony formularz należy wysłać na wskazany adres e-mail.
Zgodnie z przepisami prawa, sprzedawca, który otrzymał dokument odstąpienia od umowy energii elektrycznej zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, zobowiązany jest do niezwłocznego przesłania odbiorcy na trwałym nośniku potwierdzenia otrzymania oświadczenia.
Odstąpienie od umowy oznacza, że nie wiąże już ona stron i traktuje się ją jako niezawartą.
Co powinno zawierać oświadczenie odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem sprzedawcy prądu?
Prawidłowe oświadczenie odstąpienia od umowy powinno zawierać określone informacje:
- dane adresata, czyli sprzedawcy prądu: nazwa, pełny adres pocztowy, ewentualnie numer faxu, adres e-mail;
- dane konsumenta – imię, nazwisko, pełny adres pocztowy, warto również podać takie dane jak numer telefonu, czy adres e-mail;
- treść oświadczenia;
- numer umowy oraz datę jej zawarcia;
- podpis konsumenta (w przypadku wersji papierowej);
- data.
Wzór oświadczenia o odstąpieniu od umowy energii elektrycznej
W enerad.pl przygotowaliśmy przykładowy formularz odstąpienia od umowy dla konsumentów, którzy zawarli umowę kompleksową lub na sprzedaż energii elektrycznej.
Do pobrania:
Wzór odstąpienia od umowy energii elektrycznej
UWAGA: Jeśli szukasz informacji w jaki sposób odstąpić od umowy fotowoltaiki, to odpowiedź znajdziesz w artykule: Odstąpienie od umowy – fotowoltaika. Jak to zrobić? [Bezpłatny wzór].
Witam . Proszę o pomoc , dziś zadzwonił telefon […] głos młodej kobiety przedstawiła się że dzwoni Energa Obrót czyli mój sprzedawca od zawsze z ofertą i stawkami prądu , zaznaczam że czekałem na wiadomość bo składałem dokumenty o zwiększenie limitu energii na rolnika do swojego sprzedawcy właśnie ENERGA OBRÓT , jako że jestem starszy wiekiem i schorowany to nie wiele zrozumiałem to co mówiła , na końcu tylko kazała mi przytakiwać na tak , dokumenty pewnie umowa mają dojść ale nie pamiętam nawet jak mówiła kiedy i kto dostarczy , jak dojdą w następnym tygodniu to nie mam możliwości pewnie nic zrobić bo czasu za mało , nie wiem co dalej robić , zapytała mnie o date urodzenia którą podałem i to mnie zaniepokoiło , gdy sprawdziłem opinie telefonu to jestem przerażony , nie stać mnie na koszty związane ze zmianą na innego sprzedawce oraz nie wiadomo jakie stawki
Komentarz edytowany przez Redakcję.
Witam. Chciałbym się dowiedzieć czy jezeli podpisałem umowę w domu a sprzedawca przysłał mi ją podpisaną przez siebie po miesiącu to czy 14 dni liczy się od momentu odbioru listu z poczty?
Witam też mam taki problem Roman
Witam. Proszę o pomoc dziś okazało się że moja babcia podpisała umowę x lat temu z Polski prąd I gaz, do tego przyszedł kolosalny rachunek za prąd jak mogę odstąpić od umowy, na numer podany na rachunku nie idzie się dodzwonić jakie kroki mogę podjąć w tej sprawie. Niestety nie ma żadnych dokumentów i nie mam pojęcia od kiedy płaci podwójnie…
Hej wielkie dzięki za wpis dla nas !
Dziękuję za ten pomocny artykuł. mam jednak trochę inne pytanie bardzo dla mnie ważne i myślę, że dla wielu; czy jeśli otrzymamy aneks do umowy i informacje o konieczności odesłania po podpisaniu czy to jest faktycznie wiążąca forma przedłużenia umowy? W aneksie jest przejście z jednej taryfy na inną ale brak zrozumiałej informacji odnośnie np. ewentualnej podwyżki. Czy nieodesłanie formularza poskutkuje automatycznie przedłużeniem umowy na starych zasadach?
Witam.
A co w przypadku zawarcia przez nas umowy na prąd w Firmie.? Przedstawiciele Fortum oszukali nas podając cenę 350zł/mwh podczas gdy nie jest to cena gwarantowana tylko w oparciu o wskaźniki giełdowe ( strasznie zagmatwana) .W dodatku nie chcą nam …udostępnić kopii umowy ( nawet elektronicznie) ani dobrowolnie wycofać z umowy- bp „już poszła do centrali” . Przestrzegam przed tą firmą! Bardzo prosimy o pomoc, czy da się z tym coś zrobić
dałam się naciągnąć bo zachęcali tańszym prądem… koleżanka w pracy na drugi dzień po podpisaniu umowy powiedziała mi żebym przygotowała odstąpienie od umowy ze sprzedawcą prądu i jak najszybciej wysłała do nich listem poleconym priorytetowym. Mam nadzieję że wszystko będzie ok bo się stresuję tą sytuacją.
Dzień dobry,
moja mama została naciągnięta na podpisanie umowy z Orange Energia przez tzw. domokrążce. Po opuszczeniu mieszkania przez niego kontaktowaliśmy się z przełożonym tego domokrążcy, gdyż na naszych dokumentach brak było podpisu na upoważnieniu danym Orange Energia na reprezentowanie mamy. Mężczyzna z którym rozmawialiśmy twierdził że na dokumentach mamy które posiada również jest brak jej podpisu wzt. umowa nie może wejść w życie (mamy nagrana rozmowę). Wzt. niestety nie złożyliśmy odstąpienia od umowy w ciągu 14dni i finalnie mama dostała pismo, że jej nowym sprzedawcą od 01.04.2019r. jest Orange Energia. W dniu 01.03.2019r. złożyliśmy reklamację w punkcie obsługi (pismo z 01/03/2019r. podpisane przez mamę) do Orange z opisem sytuacji jak mama została oszukana i z prośbą o anulowanie umowy. W odpowiedzi na nie dostalismy pisemną odpowiedź, że nie ma możliwości anulowania umowy, jednakże gdyby mama chciała zerwać umowę to proszą o wysłanie pisma w tej sprawie. Na początku maja mama otrzymała pismo informujące, że Orange Energia przychyla się do naszej prośby i że umowa przestaje obowiązywać od 01.06.2019r. Po naszej interwencji z prośbą o wyjaśnienia okazało się, że Orange Energia powtórnie zarejestrował mamy pismo z 01.03.2019r. uznając, że mama ją zrywa. Jednocześnie dostaliśmy informację, że na tym etapie nie ma możliwości wycofania tej rezygnacji. Efekt końcowy jest taki, że mama musiała pilnie podpisać nową umowę z dawnym dostawcą i z wielkim niepokojem oczekuję na wezwanie do zapłaty kary za zerwanie umowy, bo przez telefon zapewniono nas że takowe zostanie wysłane. Proszę o radę gdzie, czy i w jakiej formie możemy interweniować jeszcze??? pozdrowienia Beata
Czy konieczne jest podanie numeru telefonu tak by konsultant mógł potwierdzić telefonicznie fakt odstąpienia od umowy? Tak na swoim druku odstąpiena od umowy podaje Fortum. Czy bez takiego potwierdzenia telefonicznego przez konsultanta z ramienia firmy odstąpienie może być nie uznane. Chodzi o osobę starszą, która już raz telefonicznie została przekonana do zawarcia umowy. Nie mam gwarancji, że konsultant będzie próbował przekonać by nie potwierdzać odstąpiena od umowy.
Witam,informuję poszkodowanych że firma gasoenergia po raz kolejny zmieniła nazwę na PROTON POLSKA ENERGIA.Uważajcie na nazwy firm bo podają się za istniejących Sprzedawców Prądu.
Czytając na stronie URZĘDU REGULACJI ENERGETYKI to firmie PROTON POLSKA ENERGIA zostanie cofnięta koncesja na sprzedaż prądu….NARESZCIEEEEEEE.
Witam czy jak odpalam umowę na firmę jednoosobowa to też można odstąpić od umowy w 14 dni?
Moi niepełnosprawni rodzice (86 i 90 lat) zostali podstępnie namówieni do podpisania umowy z Orange Energia. Przedstawicielka zadzwoniła do drzwi mieszkania ok. godz. 12.00. Wprowadziła moich rodziców podwójnie w błąd. Po pierwsze przedstawiła się jako przedstawiciel Enei, a po drugie skłamała, że obecnie płacą podwójnie za prąd (faktycznie płacili dwie faktury za korzystanie z sieci i za dostawę prądu). Udałam się do najbliższego salonu Orange tego samego dnia, po poradę jak można odstąpić od umowy zważywszy na to, że moi rodzice nie są w stanie dotrzeć o własnych siłach do siedziby Orange, a ja nie posiadam upoważnienia poświadczonego notarialnie. Zbyto mnie i nie zaproponowano niczego! Miałam tylko jedno wyjście – zaprosić jak najszybciej notariusza do domu żeby sporządził upoważnienie. Wiąże się to z kosztami i z czasem, który ucieka… Dzięki tej stronie, wiem, że mogę to zrobić odsyłając umowę z wypełnionym oświadczeniem!!! DZIĘKUJĘ!!!
Zastanawia mnie jeden fakt i mam nadzieję, że znajdę tutaj odpowiedź.
Sytuacja wygląda następująco”
Moim obecnym sprzedawcą i dystrybutorem prądu jest TUARON. Podpisałem umowę z nowym sprzedawcą typu Energetyczne Centrum. Jak dobrze wiemy, podpisując umowę z nowym sprzedawcą podpisujemy im również pełnomocnictwo do działania w Naszym imieniu, w tym do rozwiązania umowy z obecnym sprzedawcą oraz do zawarcia nowej umowy dystrybucyjnej. Jak dobrze wiemy, należy zachować pełny okres wypowiedzenia, w tym wypadku pełny miesiąc.
Zakładając sytuację, iż umowa z Energetycznym Centrum została przeze mnie podpisana 14 sierpnia, co wiąże się z tym iż dostarczanie energii elektrycznej przez Energetyczne Centrum nastąpi dopiero od 1.10, czas na odstąpienie od umowy przewidywany w ustawie minął (14 dni), to co w przypadku kiedy zgłoszę się do obecnego sprzedawcy i odwołam pełnomocnictwo udzielone firmie Energetyczne Centrum? Czy Energetyczne Centrum ma w takim przypadku prawo naliczenia mi kar umownych?
Witam, podpisałem umowę z energie2 poprzez ich przedstawiciela, na umowie przedstawiciel dopisał odręcznie czas trwania umowy, promocja za pierwszy miesiąc i koszt jednostki która miała być stała przez cały okres umowy, niedawno dostałem prognozy opłat za cały rok i dopatrzyłem się, że od stycznia jest zmiana jednostki za kilowat. Moje pytanie czy takie dopisanie przez przedstawiciela jest ważne?? a jeśli tak to czy to jest niedotrzymanie warunków umowy i argument do zerwania umowy z ich winy?
Przestrzegam przed firmą Novo Energia. Sposób w jaki oszukują ludzi-podając się za pracowników firmy Tauron, kłamiąc i manipulując zasługuje na potępienie. Ludzie bez sumienia i jakichkolwiek zasad.
W mojej miejscowości też była taka sytuacja,że chodził pan i pani i pukali do drzwi. Twierdzili, że są od dostawcy prądu i z tego co wiem teraz osób podpisało im coś i teraz mają problem, w tym moja znajoma. Dzięki za wzór, przyda się do odstąpienia od umowy na sprzedaż prądu 🙂
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam serdecznie! 🙂
Szanowni Pani Agnieszko
równo trzy dni temu miałam podobną sytuację, jak Pani Maria. Przyszły trzy osoby, które przestawiły się jako reprezentanci rzecznika, że naszły zmiany w taryfie i trzeba się zdecydować, ale najlepiej mi to wytłumaczą, jak okażę im rachunek. Powiedziałam bardzo dobitnie, że nic nie przyszło, jednak nie wiem dlaczego (jakieś zamroczenie – chyba, dlatego, że miałam małe dziecko na ręku i chciałam szybko skończyć temat. Pomijajać fakt, że nie powinnam otwierać będąc sama w domu z maleńkim dzieciątkiem…) pokazałam im swoją fakturę. Ci tylko spojrzeli powiedzieli „patrz 220” i powiedzieli, że u mnie wszystko w porządku. Próbowali dowiedzieć się od kiedy mam umowę, ale powiedziałam, że nie pamiętam. Oddali mi fakturę. Ale nie mam pewności czy jej ukradkiem nie sfotografowali. Było ich trzech więc jest taka możliwość. Nie zgadzałam się na nic, nie wpuściłam ich do domu, nie pokazywałam żadnych dokumentów osobistych. W sumie fakturę pokazałam, bo uznałam, że nie ma tam wystarczająco dużo danych, aby mogli mi zaszkodzić (i niestety miałam ją na wierzchu). Czy mam rację? Czy na postawie danych z faktury mogą podrobiwszy mój podpis zawrzeć nową umowę i obecną z Enea rozwiązać? Firmę Enea poinformowałam już o tym fakcie. Policji nie bo nie ma przesłanek. Serdecznie proszę o odpowiedź.
Dzień dobry, jakiś czas temu dokładnie 2 dni, przyszło do mnie dwóch konsultantow, powiedzieli ze nie odesłałam jakiegoś pisma w sprawie podwyżek prądu. Głupia wpuściłam ich do domu okazałam umowę oraz ostatni rachunek. Zadzwoniliśmy na inf enea. Aby dowiedzieć sie do kiedy mam umowę. Potem okazało sie że sa z Orange i proponują mi nowa umowę. Powiedziałam, ze nie mam czasu i ich wyprosiłam. Czy mogę byc spokojna? Odrazy zadzwoniłam do enea i powiedziałam jaka byla sytuacja ze niczego nie podpisałam, jednak domokrążcy widzieli moja umówę i poznali mój pesel. Proszę mi napisac czy mogę spokojnie spać.