Jak zmienić taryfę G11k na G11?

4.52 /5
(Ocen: 25)
Choć od uwolnienia rynku energii minęło już kilkanaście lat, Polacy wciąż mają trudności z poruszaniem się w zagadnieniach energetycznych. Nie każdy z nas orientuje się w rodzajach taryf, mamy też problem z rozróżnianiem sprzedawcy od dostawcy energii. Wszystko to sprawia, że gdy przychodzi czas podpisania umowy na prąd, bywa, że nie zawsze wybieramy najkorzystniejszą dla nas opcję. Od jakiegoś czasu problemy sprawia m.in. “taryfa G11k”. Co to za rozwiązanie? Jak zmienić taryfę G11k na G11? I co zrobić, gdy sprzedawca nie poinformował nas o wszystkich kosztach? Oto kompleksowy poradnik.

Sprawdź bezpłatnie oferty fotowoltaiki

G11k – taryfa. Czy aby na pewno?

Zacznijmy od wyjaśnienia, że tak zwana taryfa G11k to… wcale nie taryfa. Jest to jedynie “oferta” sprzedawcy, czyli wariant cennika w taryfie G11. Wiemy jednak, że powszechnie używa się określenia “taryfa G11k”, dlatego w dalszej części artykułu, dla ułatwienia będziemy się nim posługiwać.

Kiedy na Waszym rachunku może pojawić się G11k? Zwykle wtedy, gdy w ramach umowy na sprzedaż prądu otrzymujecie coś więcej niż tylko prąd, czyli np.:

  • rabaty na tankowanie czy myjnie,
  • pomoc fachowców w razie awarii domowych urządzeń,
  • dostęp do prywatnej opieki medycznej,
  • energię wyłącznie z OZE,
  • gwarancję stałej ceny przez okres dłuższy niż 12 miesięcy,
  • dopłaty do rachunków za prąd.

Dodatkowe usługi, które otrzymujemy w ramach oferty sprzedawcy, sprawiają jednak, że między taryfą G11k a G11 różnice są dość duże. Ponieważ tak się składa, że jestem klientką Energi i sama korzystam z taryfy G11k, opowiem Wam o niej i o procesie zmiany G11k na G11 właśnie na przykładzie tej firmy.

G11k – Energa. Kto jeszcze ma taką ofertę?

Jeśli chodzi o “taryfę G11k” to jest ona dostępna jedynie w ofercie firmy Energa. Firmy takie jak Tauron, Innogy czy PGE, choć posiadają oferty na prąd z usługami dodatkowymi, nie określają ich jako “G11k”.

Taryfa G11 a G11k – różnice

Czym się różni taryfa G11 od G11k? Taryfa G11 to taryfa, w której stawki są regulowane urzędowo. Co roku, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki określa dla użytkowników taryfy G11 ceny prądu, z których będą oni korzystać przez następne 12 miesięcy. Samo korzystanie z niej, nie jest ograniczone czasowo. G11 to oferta zupełnie podstawowa, która nie uprawnia do żadnych dodatkowych korzyści, ale też nie wiąże się z żadnymi opłatami innymi, niż ustawowe. Poniżej znajdziecie wycinek z faktury za prąd, klienta korzystającego z taryfy G11.

Rachunek za prąd - taryfa G11

Źródło: materiały własne

Taryfa G11k to oferta komercyjna, która (jak już wspominaliśmy) zapewnia nam dodatkowe usługi i korzyści, ale za pewną cenę – jest nią opłata handlowa. Na rachunku klienta korzystającego z taryfy G11k, obok pozycji “Energia czynna całodobowa” pojawi się również pozycja “Opłata handlowa”. Poniżej znajdziecie mój rachunek za prąd, na którym widnieje rzeczona opłata dodatkowa.

Rachunek za prąd - taryfa G11k

Źródło: materiały własne

Jak możecie zobaczyć powyżej, sam rachunek w obu przypadkach niewiele się różni (oprócz oczywiście opłaty handlowej). Lista opłat standardowych jest dokładnie taka sama, zarówno w przypadku taryfy G11 i G11k. Są jednak inne różnice.

Inaczej niż w przypadku “czystej” taryfy G11, umowa z ofertą G11k bywa zawierana na pewien okres – np. 24 lub 36 miesięcy. Przez ten czas obowiązuje cennik komercyjny (nieustalony przez Prezesa URE), który niekoniecznie musi się wiązać z niższą ceną prądu.

Dla przykładu, klienci firmy Energa, którzy w okresie od 03.01.2022 roku do 30.04.2022 roku zdecydują się na ofertę “Pakiet podstawowy” z taryfą G11k, będą płacić 0,7790 zł brutto za 1 kWh energii i dodatkowo 27,99 zł brutto opłaty handlowej.

Cennik taryfy G11k - Energa "Pakiet podstawowy"

Źródło: Regulamin oferty “Pakiet podstawowy” energa.pl

Jednocześnie w podstawowej G11, w okresie od 01.01.2022 roku do 31.12.2022 roku, stawki za prąd wyniosą od 0,4285 zł do 0,5081 zł (normalnie, przez cały rok byłyby takie same, ale ze względu na Tarczę Antyinflacyjną i obniżenie VAT, w różnych miesiącach będą inne).

Taryfa G11 z cennikiem ustawowym

Źródło: energa.pl

Opłata handlowa w taryfie G11k – ile wynosi? Za co ją płacimy?

Jak wyjaśnia Energa w dokumencie “Cennik standardowy dla konsumentów”, opłata handlowa to opłata, która: “wynika z ponoszonych przez nas kosztów obsługi handlowej, jakie są związane ze świadczeniem Ci przez nas usługi kompleksowej albo sprzedaży prądu oraz innych usług, produktów lub dodatkowych czynności, jakie świadczymy Ci w ramach umowy. Opłata handlowa obejmuje w szczególności wystawienie i przesyłanie faktur, rozliczanie, utrzymanie baz danych i zasobów informatycznych związanych z rozliczeniami”. Innymi słowy, w ramach opłaty handlowej płacimy za naszą obsługę, ale również właśnie za te dodatkowe usługi, które sobie wybraliśmy.

Opłata handlowa jest naliczana co miesiąc, oddzielnie za każdy licznik, który do Was należy. Jej wysokość zależy od sprzedawcy i zaproponowanej przez niego oferty. Zwykle opłata handlowa w taryfie G11k to wydatek rzędu od ok. 20 zł do nawet ok. 50 zł. Niekiedy, wysokość opłaty handlowej można obniżyć, zamawiając np. e-fakturę za prąd.

Taryfa G11k – opinie. Warto?

Czy skoro w przypadku taryfy G11k mamy do czynienia z wyższymi opłatami, warto z niej skorzystać? Odpowiedź zależy wyłącznie od klienta i jego potrzeb. Ostatecznie, w zamian za rachunek wyższy o kilkadziesiąt złotych, zyskujemy również pewnego rodzaju korzyści określone w umowie – np. opiekę zdrowotną, darmowe naprawy fachowców (oczywiście wartość pojedynczej naprawy jest ograniczona kwotowo) czy rabaty na paliwo. I jeśli będziemy z nich korzystać i zyski będą większe niż koszty, ofertę G11k warto rozważyć.

W Internecie, jeśli chodzi o temat “Taryfa G11k” opinie bywają różne, z przewagą tych negatywnych. Dla osób, które korzystają z taryfy G11k, głównym problemem jest właśnie opłata handlowa, która podwyższa rachunki nawet o kilkaset złotych rocznie.

Skąd jednak biorą się te niekorzystne oceny, skoro by zacząć korzystać z G11k, trzeba przecież podpisać umowę? Nie są rzadkością sytuacje, gdy decyzja o jej wyborze nie została podjęta do końca celowo. Zdarza się, że klienci skuszeni namowami handlowców wybierają G11k, nie do końca zdając sobie sprawę, jakie to przyniesie skutki finansowe. Gdy doda się do tego pobieżne przeczytanie umowy (lub też brak zapoznania się z nią) – kłopot gotowy.

Wina niekoniecznie musi jednak leżeć po stronie klienta. W sieci można również natrafić na opinie o G11k niejako wymuszanej przez konsultantów podczas kontaktu z infolinią czy punktach obsługi. Pracownicy sprzedawców energii mieli wówczas nie informować o wszystkich kosztach i warunkach.

Taryfa G11k - opinie

Źródło: money.pl

Oczywiście należy podkreślić, że jeśli klienci faktycznie nie byli informowani o wszystkich opcjach i/lub o kosztach związanych z G11k, to nie jest to zgodne z prawem.

Pamiętajcie! Jako konsumenci macie prawo do pełnej i rzetelnej informacji na temat produktów i usług, które są Wam oferowane. Jeśli podczas transakcji zostaliście wprowadzeni w błąd lub uważacie, że nie otrzymaliście wszystkich istotnych danych, które mogłyby wpłynąć na Waszą decyzję, możecie zgłosić się o pomoc do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Co, jednak gdy umowa została już podpisana? Czy i jak zmienić taryfę G11K na G11? Wszystko zależy od tego, na jakim etapie decydujecie się na zmianę i czy przed podpisywaniem dokumentów, otrzymaliście rzetelne dane na temat kosztów i dostępnych opcji.

Jak zmienić taryfę G11k na G11? Przed końcem umowy

Zacznijmy od przypadku, gdy świadomie zdecydowaliście się na G11k, ale po czasie uznaliście, że nie chcecie płacić więcej za usługi dodatkowe. W tym przypadku zmiana taryfy G11k na G11 przed końcem umowy jest możliwa, jednak mogą pojawić się dodatkowe koszty. O czym mowa?

Przykładowo, zgodnie z regulaminem oferty “Pakiet podstawowy”, sprzedawca energii (w tym przypadku Energa) może bowiem obciążyć Was “odszkodowaniem” gdy:

  • złożycie wypowiedzenie umowy przed terminem określonym w umowie,
  • sprzedawca rozwiąże z Wami umowę (z różnych przyczyn określonych w Ogólnych Warunkach Umowy),
  • zdecydujecie się na zmianę taryfy w sposób, który uniemożliwi rozliczenie zgodnie z umową.

Odszkodowanie to dopuszcza ustawa Prawo energetyczne (art. 4j, ust. 3a). W przypadku Energi stawka jest zryczałtowana i naliczana za każdy miesiąc, o który skrócimy umowę. Jaka jest wysokość opłat, jeśli zechcemy zmienić taryfę G11k na G11?

Energa, za przedwczesne zerwanie umowy życzy sobie obecnie od 12 zł do 15 zł, za każdy miesiąc. W okresie, gdy podpisywaliśmy umowę dla mojego domu, stawka ta wynosiła 7 zł. Wysokość opłaty znajdziecie w Regulaminie Waszej Oferty (pkt. 10).

Aby rozwiązać umowę przed terminem, musicie zwrócić się do obsługi klienta. Jeśli chodzi o Energę, możecie to zrobić:

  • na czacie, dostępnym na stronie energa.pl (w godzinach od 08:00 do 16:00). Wariant ten jest o tyle korzystny, że po zakończeniu rozmowy możecie pobrać transkrypcję rozmowy. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do treści ustaleń, bedziecie mieli twardą podstawę do odwołania się;
  • telefonicznie, pod numerem 555 555 555 (od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 18:00). Jak wynika z informacji udostępnionych mi przez pracowników firmy Energa, istnieje możliwość dostępu do nagrania rozmowy (w przypadku reklamacji klienta), dlatego również i w tym przypadku nie powinno być problemu z ustaleniem, czy dalsza współpraca będzie przebiegać po Waszej myśli.

Oczywiście zmiany możecie również dokonać w stacjonarnym punkcie obsługi klienta. Pamiętajcie jednak, że w przypadku jakichkolwiek nieścisłości, trudniej będzie Wam dochodzić swoich praw. Chyba że zdecydujecie się na nagranie rozmowy, i to jedynie przy założeniu, że pracownik Energi wyrazi na to zgodę.

Bez względu na formę kontaktu, podczas rozmowy należy poinformować pracownika o chęci zmiany cennika na urzędowy. Pamiętajcie, że jeśli posłużycie się określeniem “cennik podstawowy” lub “cennik standardowy”, pracownik firmy energetycznej może uznać, że chcecie po prostu inny wariant G11k. Pamiętajcie też, że “czysta” taryfa G11 nie jest objęta żadną opłatą handlową.

Jak zmienić taryfę G11k na G11, przed końcem umowy – bez dodatkowych opłat?

Oczywiście, nie w każdym wypadku będziecie zmuszeni zapłacić odszkodowanie za zerwanie umowy przed terminem. Kiedy można tego uniknąć?

  • Jeśli umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość (czyli np. zawieraliście ją przez telefon lub w Waszym domu) – możecie odstąpić od każdej umowy przez 14 dni od jej zawarcia, zgodnie z ustawą o prawach konsumenta. Umowa jest wówczas uznana za niezawartą, a zatem zapisy o “odszkodowaniu” nie będą miały zastosowania.
  • Jeśli umowa została zawarta w lokalu przedsiębiorcy, ale zostaliście wprowadzeni w błąd co do oferty – macie prawo złożyć reklamację i żądać rozwiązania umowy bez naliczenia kosztów. W przypadku Energi możecie tego dokonać przez infolinię (pod numerem 555 555 555), osobiście w salonie sprzedawcy (pamiętajcie jednak o wzięciu potwierdzenia złożenia reklamacji), elektronicznie przez biuro obsługi klienta (jeśli posiadacie dostęp do Energa24).

W przypadku jakichkolwiek problemów z wyegzekwowaniem swoich praw możecie się zwrócić do lokalnego, miejskiego lub powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta (UOKiK przygotował specjalną wyszukiwarkę https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php). Możecie skorzystać też z bezpłatnych konsultacji (mailowych lub telefonicznych) prowadzonych przez UOKiK. Oprócz tego, prośbę o wsparcie możecie też skierować do Urzędu Regulacji Energetyki (do Punktu Informacyjnego dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych).

Sprawdź bezpłatnie oferty fotowoltaiki

Jak zmienić taryfę G11k na G11? Koniec umowy

Osobnym przypadkiem jest sytuacja, gdy wyczekacie aż umowa na ofertę G11k wygaśnie sama (przy założeniu, że została zawarta na określony czas). Musicie wiedzieć, że po zakończeniu umowy na ofertę G11k wcale nie przejdziecie automatycznie do cennika ustawowego (czyli tzw. “czystej” taryfy G11), ale będzie kontynuowany dla Was “cennik standardowy”. Co to oznacza w praktyce? Kolejne miesiące z taryfą G11k, tylko z nowymi (zwykle wyższymi) stawkami opłaty handlowej i za prąd.

By uniknąć tego scenariusza, należy skontaktować się z przedstawicielami firmy (telefonicznie, przez Internet lub osobiście) i poinformować o chęci zmiany cennika na urzędowy (koniecznie użyjcie określenia “urzędowy”, a nie “standardowy” lub “podstawowy”, w przeciwnym wypadku może dojść do nieporozumienia i wcale nie pozbędziecie się G11k z Waszego rachunku).

Taryfa G11k to rozwiązanie, które co do zasady mogłoby być użyteczne dla niektórych klientów. Dodatkowa opieka medyczna czy wsparcie fachowców, w zamian za nieco wyższy rachunek za prąd brzmi dobrze – o ile jednak klient wie, na co się decyduje. Problem pojawia się wtedy, gdy przez pobieżne zapoznanie się z umową lub też nierzetelne informacje od sprzedawcy, zaskakują nas wyższe faktury za usługi, z których nie chcemy korzystać. I choć kwestia tego, jak zmienić taryfę G11k na G11, nie dla każdego musi być prosta, warto podjąć wysiłek. Dzięki temu możemy sporo zaoszczędzić, szczególnie teraz, gdy ceny prądu dynamicznie rosną.

Informacje o autorze

Emila Biernaciak

Ukończyła Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ekspertka w zakresie fotowoltaiki. Zapalona badaczka zagadnień związanych z finansami, energetyką oraz marketingiem w sieci. Szczera fanka i propagatorka ekologicznych rozwiązań, które mogą zmienić świat na lepsze. Niespokojny duch, wciąż szukający nowej wiedzy i doświadczeń. W wolnym czasie czyta powieści Stephena Kinga i śledzi trendy motoryzacyjne.

Dodaj komentarz
guest
5 komentarzy
Najnowsze
Najstarsze Najpopularniejsze
Inline Feedbacks
View all comments
Krzysiek
Krzysiek
14 kwietnia 2022 14:27

Od dwóch tygodni wydzwaniali do mnie konsultanci, codziennie mówiąc, że do dnia następnego mam czas na zastanowienie (choć umowa do końca m-ca). Konsultant przekonywał mnie na siłę do “G11k” co mnie mocno zastanowiło. Wczoraj po 3-m telefonie postanowiłem poczytać, bo ten oto konsultant nie dał sobie powiedzieć, że chcę “G11”, i wpadłem na ten artykuł (twierdził, że nie ma). Poczytałem, dziś wybrałem się do punktu stacjonarnego.
Podpisałem wniosek o “G11” oraz o zmianę na cennik urzędowy. Wszystko zajęło może ze 2 minuty. Dziękuję za podpowiedzi 🙂

Kasia
Kasia
14 marca 2022 07:15

Tak się zastanawiam, czy ja dobrze rozumiem… Mam umowe z Energa na 2 lata od stycznia 2021r, G11k (nawet nie wiedziałam ze jest G11), gdzie 1kWh kosztuje mnie 0,29zł. Biorąc pod uwagę ile teraz kosztuje i ile ma kosztować 1kWh. Jak skonczy się ta promocja to pewnie będę płakać. Obecnie zużywam do 200kWh miesięcznie. Pan od fotowoltaiki nie krył zdziwienia i twierdził – z czym się zgadzam, że 75% mojego rachunku to opłaty dodatkowe a nie te za energię, więc… nie wiem czy fotowoltaika nawet mi się opłaca…

Andrzej
Andrzej
7 marca 2022 14:23

Zaczynajac od początku, chciałem przepisać licznik przez internet lecz nie widziałem tam opcji aby skorzystać ze standardowego rozliczenia w taryfie g11, do wyboru były tzw pakiety, nie mozna było przejść dalej nie wybierając żadnego. Zdecydowałem sie iść następnego dnia do lokalu aby tą sprawę rozwiązac. Opowiedziałem, że chciałem taryfę podstawową, której nie mogłem znaleźć takiej opcji przez internet wieć jestem osobiście, na co Pani wyjęla na biurko dwie kartki oczywiscie z czym? z ofertami! jedna za 15zł/mc druga za 25zl/mc, myślicie ze słowem wspomniała coś o cenniki podstawowym? zostałem postawiony przed wyborem albo jedno albo drugie, ani słowa o zwykłej taryfie g11, tylko pakiety dodatkowe które są bardzo korzystne a najbardziej ten za 25zł/mc bo z gwarancją stałej ceny, z tym ze ta stała cena to 0,78zł za kWh! gdzie w podstawowym cenniku jest 0.42zł.. to co dwa miesiące 50zł dodatkowe do rachunku plus taka cena za prąd, że z 500zł zrobiłoby się 1000zł (do tej pory umowa na moja mamę, cen 0.36gr brutto 1 kWh), pakiet superkorzyści jednym słowem.
W drodze do domu coś mnie tknęło zacząłem szukać informacji w internecie, wiele mi to czasu nie zajęło.
Częsta praktyka aby nowemu klientowi dobić rachunek. Po godzine od podpisania umowy zadzowniłem na infolinie złozyłem reklamację, czas rozpatrzenia 14dni ale od razu dano mi do zrozumienia że ktoś nie zachował się zbyt profesjonalnie, ja nazwałbym to mocniej. Po wszystkim wróciłem do lokalu zapytać czemu swiadomie wprowadzają ludzi w błąd nie uzyskałem odpowiedzi, jedynie tyle, ,ze zostala mi przesdtawiona oferta pakietów jaka mi przysługiwała… no tak ale czemu słowem nikt nie powiedział o tym że nie są obowiązkowe ani o cenniku standardowym ?! widocznie są prowizje od tego. Na koniec dodam tylko, że kontaktowałem się z 3 osobami które w tym miejscu przepisywały licznik, po mojej informacji sami spojrzeli w umowy i taka sama sytuacja!
Dzisiaj dostałem odpowiedź, że moja reklamacja zostaja rozpatrzona negatywnie, ponieważ podpisałem regulamin co oznacza że się z nim zapoznałem… oczywiście nie można na taka wiadomość odpowiedzieć, jest przekierowanie na infolinnie a tam mówią ze skoro została reklamacja odrzucona to nie ma sensu drugiej takiej samiej pisać. Ręce opadają.

Maxxx
Maxxx
11 marca 2022 13:49
Odpowiedz do:  Andrzej

Standardowe działanie przestępcze. Ja otrzymałem informacje ze standardowej taryfy G11 juz Energa nie oferuje i nie ma możliwości jej zawarcia. Konfrontacja z infolinia oraz “wyjatkowa” zgoda kierownika regionalnego zakonczona pyskówką umozliwila podpisanie taryfy bez literek. Pytanie ile innych mniej zdeterminowanych klientów ubrano w te taryfy premium z opłatą handlowa na kilka lat bez możliwości wypowiedzenia

Zbyszek
Zbyszek
3 lutego 2022 07:43

Świetny artykuł ! Dziękuje.