Jak zmienić taryfę G11k na G11

Jak zmienić taryfę G11k na G11? [Wskazówki]

Choć od uwolnienia rynku energii minęło już kilkanaście lat, Polacy wciąż mają trudności z poruszaniem się w zagadnieniach energetycznych. Nie każdy z nas orientuje się w rodzajach taryf, mamy też problem z rozróżnianiem sprzedawcy od dostawcy energii. Wszystko to sprawia, że gdy przychodzi czas podpisania umowy na prąd, bywa, że nie zawsze wybieramy najkorzystniejszą dla nas opcję. Od jakiegoś czasu problemy sprawia m.in. “taryfa G11k”. Co to za rozwiązanie? Jak zmienić taryfę G11k na G11? I co zrobić, gdy sprzedawca nie poinformował nas o wszystkich kosztach? Oto kompleksowy poradnik.

G11k - taryfa. Czy aby na pewno?

Zacznijmy od wyjaśnienia, że tak zwana taryfa G11k to… wcale nie taryfa. Jest to jedynie “oferta” sprzedawcy, czyli wariant cennika w taryfie G11. Wiemy jednak, że powszechnie używa się określenia “taryfa G11k”, dlatego w dalszej części artykułu, dla ułatwienia będziemy się nim posługiwać.

Kiedy na Waszym rachunku może pojawić się G11k? Zwykle wtedy, gdy w ramach umowy na sprzedaż prądu otrzymujecie coś więcej niż tylko prąd, czyli np.:

  • rabaty na tankowanie czy myjnie,
  • pomoc fachowców w razie awarii domowych urządzeń,
  • dostęp do prywatnej opieki medycznej,
  • energię wyłącznie z OZE,
  • gwarancję stałej ceny przez okres dłuższy niż 12 miesięcy,
  • dopłaty do rachunków za prąd.

Dodatkowe usługi, które otrzymujemy w ramach oferty sprzedawcy, sprawiają jednak, że między taryfą G11k a G11 różnice są dość duże. Ponieważ tak się składa, że jestem klientką Energi i sama korzystam z taryfy G11k, opowiem Wam o niej i o procesie zmiany G11k na G11 właśnie na przykładzie tej firmy.

G11k - Energa. Kto jeszcze ma taką ofertę?

Jeśli chodzi o “taryfę G11k” to jest ona dostępna jedynie w ofercie firmy Energa. Firmy takie jak Tauron, Innogy czy PGE, choć posiadają oferty na prąd z usługami dodatkowymi, nie określają ich jako “G11k”.

Taryfa G11 a G11k - różnice

Czym się różni taryfa G11 od G11k? Taryfa G11 to taryfa, w której stawki są regulowane urzędowo. Co roku, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki określa dla użytkowników taryfy G11 ceny prądu, z których będą oni korzystać przez następne 12 miesięcy. Samo korzystanie z niej, nie jest ograniczone czasowo. G11 to oferta zupełnie podstawowa, która nie uprawnia do żadnych dodatkowych korzyści, ale też nie wiąże się z żadnymi opłatami innymi, niż ustawowe. Poniżej znajdziecie wycinek z faktury za prąd, klienta korzystającego z taryfy G11.

Rachunek za prąd - taryfa G11

Źródło: materiały własne

Taryfa G11k to oferta komercyjna, która (jak już wspominaliśmy) zapewnia nam dodatkowe usługi i korzyści, ale za pewną cenę - jest nią opłata handlowa. Na rachunku klienta korzystającego z taryfy G11k, obok pozycji “Energia czynna całodobowa” pojawi się również pozycja “Opłata handlowa”. Poniżej znajdziecie mój rachunek za prąd, na którym widnieje rzeczona opłata dodatkowa.

Rachunek za prąd - taryfa G11k

Źródło: materiały własne

Jak możecie zobaczyć powyżej, sam rachunek w obu przypadkach niewiele się różni (oprócz oczywiście opłaty handlowej). Lista opłat standardowych jest dokładnie taka sama, zarówno w przypadku taryfy G11 i G11k. Są jednak inne różnice.

Inaczej niż w przypadku “czystej” taryfy G11, umowa z ofertą G11k bywa zawierana na pewien okres - np. 24 lub 36 miesięcy. Przez ten czas obowiązuje cennik komercyjny (nieustalony przez Prezesa URE), który niekoniecznie musi się wiązać z niższą ceną prądu.

Dla przykładu, klienci firmy Energa, którzy w okresie od 03.01.2022 roku do 30.04.2022 roku zdecydują się na ofertę “Pakiet podstawowy” z taryfą G11k, będą płacić 0,7790 zł brutto za 1 kWh energii i dodatkowo 27,99 zł brutto opłaty handlowej.

Cennik taryfy G11k - Energa "Pakiet podstawowy"

Źródło: Regulamin oferty "Pakiet podstawowy" energa.pl

Jednocześnie w podstawowej G11, w okresie od 01.01.2022 roku do 31.12.2022 roku, stawki za prąd wyniosą od 0,4285 zł do 0,5081 zł (normalnie, przez cały rok byłyby takie same, ale ze względu na Tarczę Antyinflacyjną i obniżenie VAT, w różnych miesiącach będą inne).

Taryfa G11 z cennikiem ustawowym

Źródło: energa.pl

Opłata handlowa w taryfie G11k - ile wynosi? Za co ją płacimy?

Jak wyjaśnia Energa w dokumencie “Cennik standardowy dla konsumentów”, opłata handlowa to opłata, która: “wynika z ponoszonych przez nas kosztów obsługi handlowej, jakie są związane ze świadczeniem Ci przez nas usługi kompleksowej albo sprzedaży prądu oraz innych usług, produktów lub dodatkowych czynności, jakie świadczymy Ci w ramach umowy. Opłata handlowa obejmuje w szczególności wystawienie i przesyłanie faktur, rozliczanie, utrzymanie baz danych i zasobów informatycznych związanych z rozliczeniami”. Innymi słowy, w ramach opłaty handlowej płacimy za naszą obsługę, ale również właśnie za te dodatkowe usługi, które sobie wybraliśmy.

Opłata handlowa jest naliczana co miesiąc, oddzielnie za każdy licznik, który do Was należy. Jej wysokość zależy od sprzedawcy i zaproponowanej przez niego oferty. Zwykle opłata handlowa w taryfie G11k to wydatek rzędu od ok. 20 zł do nawet ok. 50 zł. Niekiedy, wysokość opłaty handlowej można obniżyć, zamawiając np. e-fakturę za prąd.

Taryfa G11k - opinie. Warto?

Czy skoro w przypadku taryfy G11k mamy do czynienia z wyższymi opłatami, warto z niej skorzystać? Odpowiedź zależy wyłącznie od klienta i jego potrzeb. Ostatecznie, w zamian za rachunek wyższy o kilkadziesiąt złotych, zyskujemy również pewnego rodzaju korzyści określone w umowie - np. opiekę zdrowotną, darmowe naprawy fachowców (oczywiście wartość pojedynczej naprawy jest ograniczona kwotowo) czy rabaty na paliwo. I jeśli będziemy z nich korzystać i zyski będą większe niż koszty, ofertę G11k warto rozważyć.

W Internecie, jeśli chodzi o temat “Taryfa G11k” opinie bywają różne, z przewagą tych negatywnych. Dla osób, które korzystają z taryfy G11k, głównym problemem jest właśnie opłata handlowa, która podwyższa rachunki nawet o kilkaset złotych rocznie.

Skąd jednak biorą się te niekorzystne oceny, skoro by zacząć korzystać z G11k, trzeba przecież podpisać umowę? Nie są rzadkością sytuacje, gdy decyzja o jej wyborze nie została podjęta do końca celowo. Zdarza się, że klienci skuszeni namowami handlowców wybierają G11k, nie do końca zdając sobie sprawę, jakie to przyniesie skutki finansowe. Gdy doda się do tego pobieżne przeczytanie umowy (lub też brak zapoznania się z nią) - kłopot gotowy.

Wina niekoniecznie musi jednak leżeć po stronie klienta. W sieci można również natrafić na opinie o G11k niejako wymuszanej przez konsultantów podczas kontaktu z infolinią czy punktach obsługi. Pracownicy sprzedawców energii mieli wówczas nie informować o wszystkich kosztach i warunkach.

Taryfa G11k - opinie

Źródło: money.pl

Oczywiście należy podkreślić, że jeśli klienci faktycznie nie byli informowani o wszystkich opcjach i/lub o kosztach związanych z G11k, to nie jest to zgodne z prawem.

[warning]Pamiętajcie! Jako konsumenci macie prawo do pełnej i rzetelnej informacji na temat produktów i usług, które są Wam oferowane. Jeśli podczas transakcji zostaliście wprowadzeni w błąd lub uważacie, że nie otrzymaliście wszystkich istotnych danych, które mogłyby wpłynąć na Waszą decyzję, możecie zgłosić się o pomoc do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.[end]

Co, jednak gdy umowa została już podpisana? Czy i jak zmienić taryfę G11K na G11? Wszystko zależy od tego, na jakim etapie decydujecie się na zmianę i czy przed podpisywaniem dokumentów, otrzymaliście rzetelne dane na temat kosztów i dostępnych opcji.

Jak zmienić taryfę G11k na G11? Przed końcem umowy

Zacznijmy od przypadku, gdy świadomie zdecydowaliście się na G11k, ale po czasie uznaliście, że nie chcecie płacić więcej za usługi dodatkowe. W tym przypadku zmiana taryfy G11k na G11 przed końcem umowy jest możliwa, jednak mogą pojawić się dodatkowe koszty. O czym mowa?

Przykładowo, zgodnie z regulaminem oferty “Pakiet podstawowy”, sprzedawca energii (w tym przypadku Energa) może bowiem obciążyć Was “odszkodowaniem” gdy:

  • złożycie wypowiedzenie umowy przed terminem określonym w umowie,
  • sprzedawca rozwiąże z Wami umowę (z różnych przyczyn określonych w Ogólnych Warunkach Umowy),
  • zdecydujecie się na zmianę taryfy w sposób, który uniemożliwi rozliczenie zgodnie z umową.

Odszkodowanie to dopuszcza ustawa Prawo energetyczne (art. 4j, ust. 3a). W przypadku Energi stawka jest zryczałtowana i naliczana za każdy miesiąc, o który skrócimy umowę. Jaka jest wysokość opłat, jeśli zechcemy zmienić taryfę G11k na G11?

Energa, za przedwczesne zerwanie umowy życzy sobie obecnie od 12 zł do 15 zł, za każdy miesiąc. W okresie, gdy podpisywaliśmy umowę dla mojego domu, stawka ta wynosiła 7 zł. Wysokość opłaty znajdziecie w Regulaminie Waszej Oferty (pkt. 10).

Aby rozwiązać umowę przed terminem, musicie zwrócić się do obsługi klienta. Jeśli chodzi o Energę, możecie to zrobić:

  • na czacie, dostępnym na stronie energa.pl (w godzinach od 08:00 do 16:00). Wariant ten jest o tyle korzystny, że po zakończeniu rozmowy możecie pobrać transkrypcję rozmowy. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do treści ustaleń, bedziecie mieli twardą podstawę do odwołania się;
  • telefonicznie, pod numerem 555 555 555 (od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 18:00). Jak wynika z informacji udostępnionych mi przez pracowników firmy Energa, istnieje możliwość dostępu do nagrania rozmowy (w przypadku reklamacji klienta), dlatego również i w tym przypadku nie powinno być problemu z ustaleniem, czy dalsza współpraca będzie przebiegać po Waszej myśli.

Oczywiście zmiany możecie również dokonać w stacjonarnym punkcie obsługi klienta. Pamiętajcie jednak, że w przypadku jakichkolwiek nieścisłości, trudniej będzie Wam dochodzić swoich praw. Chyba że zdecydujecie się na nagranie rozmowy, i to jedynie przy założeniu, że pracownik Energi wyrazi na to zgodę.

Bez względu na formę kontaktu, podczas rozmowy należy poinformować pracownika o chęci zmiany cennika na urzędowy. Pamiętajcie, że jeśli posłużycie się określeniem “cennik podstawowy” lub “cennik standardowy”, pracownik firmy energetycznej może uznać, że chcecie po prostu inny wariant G11k. Pamiętajcie też, że “czysta” taryfa G11 nie jest objęta żadną opłatą handlową.

Jak zmienić taryfę G11k na G11, przed końcem umowy - bez dodatkowych opłat?

Oczywiście, nie w każdym wypadku będziecie zmuszeni zapłacić odszkodowanie za zerwanie umowy przed terminem. Kiedy można tego uniknąć?

  • Jeśli umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość (czyli np. zawieraliście ją przez telefon lub w Waszym domu) - możecie odstąpić od każdej umowy przez 14 dni od jej zawarcia, zgodnie z ustawą o prawach konsumenta. Umowa jest wówczas uznana za niezawartą, a zatem zapisy o “odszkodowaniu” nie będą miały zastosowania.
  • Jeśli umowa została zawarta w lokalu przedsiębiorcy, ale zostaliście wprowadzeni w błąd co do oferty - macie prawo złożyć reklamację i żądać rozwiązania umowy bez naliczenia kosztów. W przypadku Energi możecie tego dokonać przez infolinię (pod numerem 555 555 555), osobiście w salonie sprzedawcy (pamiętajcie jednak o wzięciu potwierdzenia złożenia reklamacji), elektronicznie przez biuro obsługi klienta (jeśli posiadacie dostęp do Energa24).

W przypadku jakichkolwiek problemów z wyegzekwowaniem swoich praw możecie się zwrócić do lokalnego, miejskiego lub powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta (UOKiK przygotował specjalną wyszukiwarkę https://uokik.gov.pl/pomoc.php). Możecie skorzystać też z bezpłatnych konsultacji (mailowych lub telefonicznych) prowadzonych przez UOKiK. Oprócz tego, prośbę o wsparcie możecie też skierować do Urzędu Regulacji Energetyki (do Punktu Informacyjnego dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych).

Jak zmienić taryfę G11k na G11? Koniec umowy

Osobnym przypadkiem jest sytuacja, gdy wyczekacie aż umowa na ofertę G11k wygaśnie sama (przy założeniu, że została zawarta na określony czas). Musicie wiedzieć, że po zakończeniu umowy na ofertę G11k wcale nie przejdziecie automatycznie do cennika ustawowego (czyli tzw. “czystej” taryfy G11), ale będzie kontynuowany dla Was “cennik standardowy”. Co to oznacza w praktyce? Kolejne miesiące z taryfą G11k, tylko z nowymi (zwykle wyższymi) stawkami opłaty handlowej i za prąd.

By uniknąć tego scenariusza, należy skontaktować się z przedstawicielami firmy (telefonicznie, przez Internet lub osobiście) i poinformować o chęci zmiany cennika na urzędowy (koniecznie użyjcie określenia “urzędowy”, a nie “standardowy” lub “podstawowy”, w przeciwnym wypadku może dojść do nieporozumienia i wcale nie pozbędziecie się G11k z Waszego rachunku).

Taryfa G11k - gdzie ją można zmienić? Nasza interwencja u Energi

Jakiś czas temu, jedna z naszych Czytelniczek - Pani Izabela, poinformowała nas, że chcąc zmienić taryfę G11k na G11 stanęła przed kolejnym utrudnieniem. A mianowicie, według pracowników stacjonarnego punktu obsługi klienta Energi, zmiany w umowie można przeprowadzać jedynie na czacie lub infolinii. Zaś punkty stacjonarne służą do zawierania wyłącznie nowych umów. To tłumaczenie wydało nam się dziwne. Zobowiązaliśmy się to sprawdzić.

Nasze wątpliwości dodatkowo pogłębił fakt, że na stronie energa.pl nie było informacji o tym, że różne punkty obsługi zapewniają różne zakresy pomocy dla klientów.

Postanowiliśmy zweryfikować, jak wygląda rzeczywistość. W pierwszej kolejności, jako „tajemniczy klient” skontaktowaliśmy się z pracownikiem Energi na czacie. I faktycznie, na pytanie, czy przejście z oferty G11k na cennik urzędowy możliwe jest w puncie stacjonarnym, otrzymaliśmy odpowiedź, że „Punkty stacjonarne zajmują się zawieraniem tylko nowych umów, jeżeli chodzi o wszelkie zmiany to poprzez infolinię lub czat.”

energa czat - punkty obsługi klienta

Źródło: czat energa.pl

Taka odpowiedź nie do końca nas przekonała. Nie mogliśmy zrozumieć, skąd wziął się taki nieoczywisty podział zadań? I dlaczego nie ma o nim informacji na stronie sprzedawcy? Przecież klienci powinni dokładnie wiedzieć, co będą mogli załatwić w określonych punktach, by nie marnować swojego czasu na nieskuteczne wizyty.

Kontaktujemy się z Biurem Prasowym Energa

Żeby raz na zawsze rozwiać wątpliwości, uzyskane informacje postanowiliśmy potwierdzić w Biurze Prasowym Energa. Zapytaliśmy przedstawicieli firmy, czy opisany przez naszą Czytelniczkę oraz pracownika Energii podział zadań faktycznie obowiązuje. Odpowiedź nas zaskoczyła, bo według informacji Biura Prasowego:

W salonach Energi Obrotu klienci mogą otrzymać wszelkie informacje odnośnie usług spółki oraz potrzebną pomoc w bardzo szerokim zakresie. W każdym salonie sprzedaży doradcy: (…) zmienią warunki umowy.

Ponieważ zarówno nasze doświadczenia, jak i doświadczenia naszych Czytelników były odmienne od zapewnień Biura Prasowego, poprosiliśmy o odniesienie się do informacji pozyskanym m.in. na czacie.

I tu musimy pochwalić Energę, bo reakcja na zaistniałą sytuację oraz na nasz mail była szybka i zdecydowana. Biuro Prasowe przesłało nam następującą odpowiedź:

Obsługa wszystkich umów powinna przebiegać tak samo. Klient może dokonać zmian w swojej umowie korzystając ze wszystkich dostępnych kanałów kontaktu. W przypadku opisywanych przez Panią sytuacji doszło do pomyłki pracownika, za którą przepraszamy.

Najlepsza jakość obsługi jest dla nas bardzo ważna, a wszystkie uwagi naszych klientów niezwykle cenne. Dlatego po zaistniałej sytuacji jeszcze raz przypomnieliśmy naszym pracownikom, z jakich usług klient może skorzystać w salonach sprzedaży. Po Pani interwencji uszczegółowiliśmy także na stronie www.energa.pl zakres usług dostępnych w salonach sprzedaży.

Na słowach się jednak nie skończyło, bo jak możecie sami zobaczyć, na tej stronie faktycznie pojawił szczegółowy opis realizowanych zadań. Wśród których znajduje się także „zmiana warunków umowy’.

Zakres zadań - biuro obsługi Energa

Chcąc zmienić taryfę G11k na G11 możecie zatem spokojnie udać się do stacjonarnego punktu obsługi klienta.

Taryfa G11k to rozwiązanie, które co do zasady mogłoby być użyteczne dla niektórych klientów. Dodatkowa opieka medyczna czy wsparcie fachowców, w zamian za nieco wyższy rachunek za prąd brzmi dobrze - o ile jednak klient wie, na co się decyduje. Problem pojawia się wtedy, gdy przez pobieżne zapoznanie się z umową lub też nierzetelne informacje od sprzedawcy, zaskakują nas wyższe faktury za usługi, z których nie chcemy korzystać. I choć kwestia tego, jak zmienić taryfę G11k na G11, nie dla każdego musi być prosta, warto podjąć wysiłek. Dzięki temu możemy sporo zaoszczędzić, szczególnie teraz, gdy ceny prądu dynamicznie rosną.

Komentarze dołącz do rozmowy
guest
53 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
hariella
hariella
2023-11-16 19:32

aha i jak to jest, że u nich oferta i umowa mówi o G11, ale opłata handlowa nadal jest? dotychczas niby miałam G11, ale co miesiąc pobierali opłatę handlową. czy to zgodne z prawem?

hariella
hariella
2023-11-16 19:25

właśnie miałam telefon z energi. 8.12 kończy mi się umowa. podobno teraz już nie będzie w ofercie stałych stawek, tylko stały rabat… 2% (wow), a stawka na dziś wynosi 1,2250zł (konsultantka powiedziała, że jeszcze tydzień temu było ponad 1,6zł, więc spadło 40 gr). do tego opłata handlowa z 9.99 na 29.99. no więc będzie nieźle :/

Olek
Olek
2023-06-05 23:30

Tutaj (ENERGA) jest zmiana z opcją bez opłaty handlowej
energa.pl/dom/formularze-taryfowe/formularze-osd/przedluzenie-lub-nowa-oferta.html
gdyby kiedyś zniknęło to tutaj
energa.pl/dom/formularze-taryfowe/formularze-osd.html
jako w sekcji
„Mam umowę i zamawiam taryfę ENERGA-OBRÓT SA”

Piotr
Piotr
2023-03-09 09:47

W zeszłym roku zawarłem umowę kompleksową z Energą (taryfa G11, bez „k”). Już pierwsze faktury po zawarciu umowy były wyższe od poprzednich (wcześniej płaciłem faktury w ramach umowy zawartej przez mojego ojca). Jednak w tym roku kwota za identyczne zużycie energii jak w roku ubiegłym była ponad dwukrotnie wyższa! Na czacie poinformowano mnie, że mogę dokonać zmiany cennika na urzędowy za pośrednictwem infolinii albo osobiście w siedzibie Energi. Wybrałem infolinię, od przyszłego miesiąca przechodzę na cennik urzędowy. Mimo że zostanie mi naliczona kara (315 zł) i będę musiał zwrócić otrzymane po zawarciu umowy 100 zł, to przy moim zużyciu energii elektrycznej do końca roku i tak wydam około 1500 zł mniej, niż gdybym pozostał przy obecnym cenniku. Najgorsze jest to, że przy zawieraniu umowy przez internet nie było jasnych i łatwo dostępnych informacji o faktycznych stawkach, jakie mam uiszczać. Wszędzie widoczne były za to informacje nt. tego, iż dzięki Tarczy Solidarnościowej rachunki będą niższe.

Dariusz
Dariusz
2023-01-31 16:09

Syn się zorientował, że przepłaca rachunki za energię elektryczną i zgłosił wniosek o zmianę z G11k na G11 z cennikiem urzędowym. Jakiś konsultant dzwonił potem kilkakrotnie strasząc konsekwencjami, nawet krzyczał. Syn się nie ugiął i … następna faktura, jaką dostał za energię elektryczną, była na kwotę znacznie niższą do zapłaty. Wygląda na to, że działa tam grupa […], wprowadzająca swoich klientów w błąd, nie informująca klientów o pełnej ofercie, ukrywająca przed klientami istotne dla nich informacje! I ja teraz zaczynam batalię bo zmienili mi w maju ur. taryfę z G11k na G11 ale pozostawili dalej cennik standardowy i opłatę handlową. Jak złożyłem reklamację, to odpowiedzieli mi, że mogę złożyć wniosek o zmianę cennika, ze standardowego na urzędowy. Sądzę, że setki tysięcy jak nie miliony klientów tej instytucji, nie mają pojęcia (jak ja dotychczas), że celowo i z premedytacją są wprowadzani w błąd […]. JAK SIĘ NIMI ZAJĄĆ Z PUNKTU POCIĄGNIĘCIA ICH DO ODPOWIEDZIALNOŚCI ?

Komentarz edytowany przez Redakcję.

Mariusz
Mariusz
2023-01-20 12:33

Da się zmienić na czystą taryfę G11 lub G12 bez „K” tylko trzeba wejść ukrytą ścieżką – energa.pl/dom/formularze I będzie do wyboru „taryfa operatora” – czysta G11. Wchodząc normalnie z głównej strony oczywiście jej nie ma, tylko z jakimiś dodatkami.

Olek
Olek
2023-01-01 09:52

Dzień dobry, jestem posiadaczem nieszczęsnej taryfy G11k. 30.12.2022 byłem w salonie by zmienić taryfę na G11 z cennikiem urzędowym. Zanim udałem się do salonu wcześniej otrzymałem ofertę nowej umowy przez konsultanta, oczywiście nie byłem poinformowany o możliwości przejścia na cennik urzędowy. Energa przesłała wzór umowy z nowymi wyższymi stawkami i opłatą handlową. W salonie otrzymałem informację że obecnie jest otwarta oferta i nie można zmienić taryfy na cennik urzędowy. Przekazano że mam dzwonić na infolinię i żądać zamknięcia sprawy. Po czym wrócić do salonu jak otrzymam decyzję i podpisać nową umowę na taryfę G11 z cennikiem urzędowym. Złożyłem na infolinię dyspozycję o zamknięcie sprawy. Przyjęto zgłoszenie. I teraz moje pytanie, czy muszę ponownie zawierać umowę jak wspomniano w salonie czy przysługuje mi jako konsumentowi zmiana taryfy bez zawierania nowej umowy na G11 z cennikiem urzędowym.

Serdecznie dziękuję za odpowiedź

djpimpek
djpimpek
2022-12-19 12:48

w PGE jest tak że taryfa G11 a opłata handlowa dalej jest naliczana… 8,48zł ale to 100zł rocznie… Uważajcie na te rakowe instytucje.

rafal
rafal
2022-12-13 19:29

witam serdecznie moje pytanie dotyczy jak nie wybierac pakietow na stronie energa przy zawieraniu umowy .. bo sa tam ukryte oplaty handlowe .. zaznaczam G11 ale zaraz pojawiaja sie 3 opcje do wyboru i sa z gwiazdka wiec trzeba wybrac ,, ja nie chcem nic innego jak tylko G 11 czy jest ktos w stanie pomoc ??

Slawek
Slawek
2022-12-05 18:45

Można zawrzeć umowę, bez opłaty handlowej, przez internet – w momencie wyboru taryfy, pokazują się dwie małe strzałki , nad ofertami, po kliknięciu pokazuje sie oferta tarfy urzędowej, BEZ OPŁATY HANLDOWEJ !!!

Damian
Damian
2022-12-02 22:03

Witam, przepisywałem licznik w październiku, pakiet zielona energia, więc jest to taryfa G11k (choć w umowie jeat G11 na rachunku też widnieje G11, pewnie tak piszą bez „k” dla zmyłki), teraz dopiero wiem w co się wpakowałem. Na rachunku widnieje taryfa G11 ale jest doliczona opłata handlowa prawie 50zł, moje pytanie brzmi czy mogę i jak zmienić taryfę na G11 żeby nie płacić tej opłaty handlowej.

Ola
Ola
2022-11-08 13:26

Dzień dobry. Mam taryfę G11k, oczywiście chciałabym ją zmienić, gdyż opłata handlowa jest duża.Umowa kończy się 30.11.2022r. Muszę czekać do zakończenia umowy? Czy można już zmienić taryfę ?

Piotr
Piotr
2022-11-07 19:00

Witam, mam taryfę g12w (na dniach chcę zmienić na g11), na przestrzeni roku widać po fakturach dwie podwyżki cen za kWh, w styczniu i potem w kwietniu, obecnie ceny godzin dziennych to 0,76zł a nocnych 0,50zł, w tym samym czasie moi rodzice przy taryfie g12 mają ceny za godziny dzienne 0,40 a nocne 0,26 oraz nie mieli żadnych podwyżek cen od przynajmniej roku. Teściowie za to przy taryfie g11 mają cenę niecałe 0,30zł za kWh i też żadnych podwyżek nie mieli. Moje pytanie brzmi, skąd takie różnice cenowe? czemu jedni mają podwyżki cen a inni żadnych? Dodam tylko że wszyscy mieszkamy w jednym mieście (Koszalin). Z góry dziękuję za jakiekolwiek rozjaśnienie sytuacji, pozdrawiam.

Anna
Anna
2022-11-06 10:35

Witam. Moja mama przepisywała licznik po śmierci taty. Chciała zrobić to przez internet, ale nie było możliwości pominięcia wyboru pakietu, trzeba było na jakiś się zdecydować, by przesłać dane. Zadzwoniła do energa, gdzie przedstawiła problem i że chce mieć taryfę g11 taką jak zawsze, tam zapytano czy bez wybory pakietu umowa przez internet nie przechodzi, a następnie przedstawiono różne pakiety, wyliczenia i podpisano umowę z jednym z pakietów. Mama zrozumiała, że trzeba jakiś pakiet wybrać i zdecydowała się na polecany „pakiet z rabatem” nie została jasno poinformowana, że może zachować zwykła taryfę g11 jaka była dotychczas o co prosiła i w tej właśnie sprawie dzwoniła. Ma prawie 70 lat i nie byla w stanie tego zrozumieć i sprawdzić. Miała dostać umowę na maila, ale dostała jedynie regulaminy polecanej oferty. Minęlo już ponad 14 dni od zawarcia telefonicznie umowy, ciągle nie otrzymała mailem umowy i nie wie, czy może się z niej jeszcze wycofać i jak wrócić do taryfy g11 bez zbędnych pakietów, których ideiu nie rozumie.

Monika Karpowicz
Monika Karpowicz
2022-10-02 18:31

Witam, jakoś od pocztku roku zaczęłam dostawać wyższe rachunki za prąd. zbagatelizowałam to, bo mówiono o podwyżkach cen. Parę dni temu przez przypadek dowiedzialam się, że przy taryfie G11 (na którą się zadeklarowałam przy podpisaniu umowy) nie powinna byc doliczana opłata handlowa a takowa jest naliczna. Po głębszej analizie okazało się, że jakimś cudem mam taryfę G11k. i tu moje pytanie: jakim prawem ktoś zmienił mi umowę bez mojej zgody?
Kojarzę, że kilka lat temu dzwonił do mnie jakiś pan z ofertą, ale mając w rodzinie pracownika Energii wiedziałam, żeby na nią się nie zgadzać, bo jest niekorzystna. Z jednej strony mogę mieć pretensje do siebie, że wcześniej tego nie zauważyłam, ale z drugiej strony skoro nie wyrażałam zgody na cokolwiek to nie miałam podstaw by sprawdzać na fakturze czy doszła mi jakaś literka „K” […]. Podczas, gdy inni płacą 0.42 gr za kWh ja mam 65gr. Rozumiem, że firma Energa MUSI mieć mój podpis lub słowną zgodę na zmianę taryfy , bo w innej sytuacji mogę iść z tym do rzecznika praw konsumenta lub sądu?

Komentarz edytowany przez Redakcję.

Jacek
Jacek
2022-10-01 10:42

Mam dwa liczniki, na obydwu fakturach widnieje taryfa G11 i jest pobierana w obydwu przypadkach opłata handlowa w kwocie 8,05zł netto. Na złożone reklamacje odpowiadają negatywnie.

Karolina
Karolina
2022-08-30 13:53

Dzień dobry, wczoraj 29/08 podpisałam nowa (kolejna) umowę z Energą. Wejdzie w życie od września br. Taryfa która posiadam – jeszcze- to G11 cena za kw 0,33gr.
Nowa stawka ma wynosić 0,70gr plus opłata handlowa 25zl.
Od stycznia 2023 cena za kw ma wynosić 1,19zl !!!!! Skąd prognozy na stawkę w Nowym Roku???????? Umowa która ma gwarantować stała cenę w zasadzie tego nie robi. Przykładowo jeżeli place za prąd 150zl za jeden miesiąc (nie pamiętam ile kw) to w październiku (za wrzesień przy rozliczeniu rzeczywistym) zapłacę przy tym samym samym zużyciu ponad 300zl za miesiąc a po nowym roku będzie to ok 600zl ??!!
G11 to podstawową oferta więc w takim razie za co jest opłata handlowa która gwarantuje stała cenę jak wyjaśnił handlowiec a w umowie są dwie różne.
Czy to jest wgl legalne? Dosłownie mnie zatkało jak handlowiec przedstawiał mi w/w warunki.

Monika
Monika
2022-08-10 06:59

Witam. Mąż 29 lipca podpisał nową umowę w punkcie, ponieważ dzwoniąc na infolinię najpierw nikt nie odbierał a jak już ktoś łaskawie to zrobil powiedział że przed telefon to nic mu nie może zaproponować i prosi o udanie się do punktu. Tak też mąż zrobił gdzie sprzedawca i owszem wspomniał coś że jest taryfa G11 ale nie podał dokładnie cennika i wogole nie wspomniał że nie ma w taryfie urzędowej opłaty handlowej, tylko zaraz przedstawił swoją inna ofertę. Postanowiliśmy z mężem że pójdzie i powie że chce zrezygnować bo ceny i opłaty z tej propozycji po przeanalizowaniu dokładnie i poczytania są dla nas za wysokie. Sprzedawca powiedział że nie może zrezygnować ( choć to było po tygodniu od podpisania umowy) ale napisal mąż jakieś oświadczenie i mieli je rozpatrzyć i rozpatrzyli negatywnie!!! moje pytanie brzmi ile czasu od podpisania umowy jest na rezygnację, zmianę, odstąpienie od umowy? Bo my czujemy się nie poinformowani rzetelnie przez tego sprzedawcę w punkcie.

Marcin
Marcin
2022-08-05 22:31

Na stronie Energa jest możliwość zawarcia umowy na 3 sposoby: online, telefonicznie i w salonie. Tylko że online jest brak możliwości wybrania taryfy G11, jest okienko że taka jest, ale prz,y wypełnianiu wniosku wyskakuje błąd aby wybrać któraś z ofert G11k, więc udałem się do salonu. W salonie odrazy powiedziałem że chcę umowę na G11 ( przepisanie licznika, po kupnie mieszkania), a Pani w salonie mi jedzie z regułka i przedstawia wszystkie propozycje G11k. Na moje niezadowolenie, że szkoda czasu jej a zwłaszcza mojego, że znam wszelkie promocje i regulaminy chcę G 11, a Ona ,że ma polecenie i tak przedstawić ofertę i tak musiałem ją wysłuchac, z czego wynika że jest odgórny nacisk na wciskanie klientom G11k. Nie wspominając o wielu telefonach od konsultantów, abym przeszedł na G11k gdzie jak ładnie śpiewają prąd jest prawie za darmo i wachlarz promocji.

Maciek
Maciek
2022-08-05 16:21

Dziękuję Pani za artykuł. Dzięki niemu właśnie dowiedziałem się jak Energa mnie robiła w bambuko. Zresztą na własne życzenie, ponieważ nie wgłębiałem się co z tą literką k nie tak. Ale w lipcu skończyła się umowa dwuletnia i dzisiaj dopiero zacząłem się tym trochę interesować. Więcej takich poradników, wyjaśnień.