Jak zmienić taryfę G11k na G11? [Wskazówki]
Spis treści – Czego dowiesz się z artykułu?
G11k – taryfa. Czy aby na pewno?
Zacznijmy od wyjaśnienia, że tak zwana taryfa G11k to… wcale nie taryfa. Jest to jedynie “oferta” sprzedawcy, czyli wariant cennika w taryfie G11. Wiemy jednak, że powszechnie używa się określenia “taryfa G11k”, dlatego w dalszej części artykułu, dla ułatwienia będziemy się nim posługiwać.
Kiedy na Waszym rachunku może pojawić się G11k? Zwykle wtedy, gdy w ramach umowy na sprzedaż prądu otrzymujecie coś więcej niż tylko prąd, czyli np.:
- rabaty na tankowanie czy myjnie,
- pomoc fachowców w razie awarii domowych urządzeń,
- dostęp do prywatnej opieki medycznej,
- energię wyłącznie z OZE,
- gwarancję stałej ceny przez okres dłuższy niż 12 miesięcy,
- dopłaty do rachunków za prąd.
Dodatkowe usługi, które otrzymujemy w ramach oferty sprzedawcy, sprawiają jednak, że między taryfą G11k a G11 różnice są dość duże. Ponieważ tak się składa, że jestem klientką Energi i sama korzystam z taryfy G11k, opowiem Wam o niej i o procesie zmiany G11k na G11 właśnie na przykładzie tej firmy.
G11k – Energa. Kto jeszcze ma taką ofertę?
Jeśli chodzi o “taryfę G11k” to jest ona dostępna jedynie w ofercie firmy Energa. Firmy takie jak Tauron, Innogy czy PGE, choć posiadają oferty na prąd z usługami dodatkowymi, nie określają ich jako “G11k”.
Taryfa G11 a G11k – różnice
Czym się różni taryfa G11 od G11k? Taryfa G11 to taryfa, w której stawki są regulowane urzędowo. Co roku, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki określa dla użytkowników taryfy G11 ceny prądu, z których będą oni korzystać przez następne 12 miesięcy. Samo korzystanie z niej, nie jest ograniczone czasowo. G11 to oferta zupełnie podstawowa, która nie uprawnia do żadnych dodatkowych korzyści, ale też nie wiąże się z żadnymi opłatami innymi, niż ustawowe. Poniżej znajdziecie wycinek z faktury za prąd, klienta korzystającego z taryfy G11.

Źródło: materiały własne
Taryfa G11k to oferta komercyjna, która (jak już wspominaliśmy) zapewnia nam dodatkowe usługi i korzyści, ale za pewną cenę – jest nią opłata handlowa. Na rachunku klienta korzystającego z taryfy G11k, obok pozycji “Energia czynna całodobowa” pojawi się również pozycja “Opłata handlowa”. Poniżej znajdziecie mój rachunek za prąd, na którym widnieje rzeczona opłata dodatkowa.

Źródło: materiały własne
Jak możecie zobaczyć powyżej, sam rachunek w obu przypadkach niewiele się różni (oprócz oczywiście opłaty handlowej). Lista opłat standardowych jest dokładnie taka sama, zarówno w przypadku taryfy G11 i G11k. Są jednak inne różnice.
Inaczej niż w przypadku “czystej” taryfy G11, umowa z ofertą G11k bywa zawierana na pewien okres – np. 24 lub 36 miesięcy. Przez ten czas obowiązuje cennik komercyjny (nieustalony przez Prezesa URE), który niekoniecznie musi się wiązać z niższą ceną prądu.
Dla przykładu, klienci firmy Energa, którzy w okresie od 03.01.2022 roku do 30.04.2022 roku zdecydują się na ofertę “Pakiet podstawowy” z taryfą G11k, będą płacić 0,7790 zł brutto za 1 kWh energii i dodatkowo 27,99 zł brutto opłaty handlowej.

Źródło: Regulamin oferty „Pakiet podstawowy” energa.pl
Jednocześnie w podstawowej G11, w okresie od 01.01.2022 roku do 31.12.2022 roku, stawki za prąd wyniosą od 0,4285 zł do 0,5081 zł (normalnie, przez cały rok byłyby takie same, ale ze względu na Tarczę Antyinflacyjną i obniżenie VAT, w różnych miesiącach będą inne).

Źródło: energa.pl
Opłata handlowa w taryfie G11k – ile wynosi? Za co ją płacimy?
Jak wyjaśnia Energa w dokumencie “Cennik standardowy dla konsumentów”, opłata handlowa to opłata, która: “wynika z ponoszonych przez nas kosztów obsługi handlowej, jakie są związane ze świadczeniem Ci przez nas usługi kompleksowej albo sprzedaży prądu oraz innych usług, produktów lub dodatkowych czynności, jakie świadczymy Ci w ramach umowy. Opłata handlowa obejmuje w szczególności wystawienie i przesyłanie faktur, rozliczanie, utrzymanie baz danych i zasobów informatycznych związanych z rozliczeniami”. Innymi słowy, w ramach opłaty handlowej płacimy za naszą obsługę, ale również właśnie za te dodatkowe usługi, które sobie wybraliśmy.
Opłata handlowa jest naliczana co miesiąc, oddzielnie za każdy licznik, który do Was należy. Jej wysokość zależy od sprzedawcy i zaproponowanej przez niego oferty. Zwykle opłata handlowa w taryfie G11k to wydatek rzędu od ok. 20 zł do nawet ok. 50 zł. Niekiedy, wysokość opłaty handlowej można obniżyć, zamawiając np. e-fakturę za prąd.
Taryfa G11k – opinie. Warto?
Czy skoro w przypadku taryfy G11k mamy do czynienia z wyższymi opłatami, warto z niej skorzystać? Odpowiedź zależy wyłącznie od klienta i jego potrzeb. Ostatecznie, w zamian za rachunek wyższy o kilkadziesiąt złotych, zyskujemy również pewnego rodzaju korzyści określone w umowie – np. opiekę zdrowotną, darmowe naprawy fachowców (oczywiście wartość pojedynczej naprawy jest ograniczona kwotowo) czy rabaty na paliwo. I jeśli będziemy z nich korzystać i zyski będą większe niż koszty, ofertę G11k warto rozważyć.
W Internecie, jeśli chodzi o temat “Taryfa G11k” opinie bywają różne, z przewagą tych negatywnych. Dla osób, które korzystają z taryfy G11k, głównym problemem jest właśnie opłata handlowa, która podwyższa rachunki nawet o kilkaset złotych rocznie.
Skąd jednak biorą się te niekorzystne oceny, skoro by zacząć korzystać z G11k, trzeba przecież podpisać umowę? Nie są rzadkością sytuacje, gdy decyzja o jej wyborze nie została podjęta do końca celowo. Zdarza się, że klienci skuszeni namowami handlowców wybierają G11k, nie do końca zdając sobie sprawę, jakie to przyniesie skutki finansowe. Gdy doda się do tego pobieżne przeczytanie umowy (lub też brak zapoznania się z nią) – kłopot gotowy.
Wina niekoniecznie musi jednak leżeć po stronie klienta. W sieci można również natrafić na opinie o G11k niejako wymuszanej przez konsultantów podczas kontaktu z infolinią czy punktach obsługi. Pracownicy sprzedawców energii mieli wówczas nie informować o wszystkich kosztach i warunkach.

Źródło: money.pl
Oczywiście należy podkreślić, że jeśli klienci faktycznie nie byli informowani o wszystkich opcjach i/lub o kosztach związanych z G11k, to nie jest to zgodne z prawem.
Co, jednak gdy umowa została już podpisana? Czy i jak zmienić taryfę G11K na G11? Wszystko zależy od tego, na jakim etapie decydujecie się na zmianę i czy przed podpisywaniem dokumentów, otrzymaliście rzetelne dane na temat kosztów i dostępnych opcji.
Jak zmienić taryfę G11k na G11? Przed końcem umowy
Zacznijmy od przypadku, gdy świadomie zdecydowaliście się na G11k, ale po czasie uznaliście, że nie chcecie płacić więcej za usługi dodatkowe. W tym przypadku zmiana taryfy G11k na G11 przed końcem umowy jest możliwa, jednak mogą pojawić się dodatkowe koszty. O czym mowa?
Przykładowo, zgodnie z regulaminem oferty “Pakiet podstawowy”, sprzedawca energii (w tym przypadku Energa) może bowiem obciążyć Was “odszkodowaniem” gdy:
- złożycie wypowiedzenie umowy przed terminem określonym w umowie,
- sprzedawca rozwiąże z Wami umowę (z różnych przyczyn określonych w Ogólnych Warunkach Umowy),
- zdecydujecie się na zmianę taryfy w sposób, który uniemożliwi rozliczenie zgodnie z umową.
Odszkodowanie to dopuszcza ustawa Prawo energetyczne (art. 4j, ust. 3a). W przypadku Energi stawka jest zryczałtowana i naliczana za każdy miesiąc, o który skrócimy umowę. Jaka jest wysokość opłat, jeśli zechcemy zmienić taryfę G11k na G11?
Energa, za przedwczesne zerwanie umowy życzy sobie obecnie od 12 zł do 15 zł, za każdy miesiąc. W okresie, gdy podpisywaliśmy umowę dla mojego domu, stawka ta wynosiła 7 zł. Wysokość opłaty znajdziecie w Regulaminie Waszej Oferty (pkt. 10).
Aby rozwiązać umowę przed terminem, musicie zwrócić się do obsługi klienta. Jeśli chodzi o Energę, możecie to zrobić:
- na czacie, dostępnym na stronie energa.pl (w godzinach od 08:00 do 16:00). Wariant ten jest o tyle korzystny, że po zakończeniu rozmowy możecie pobrać transkrypcję rozmowy. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do treści ustaleń, bedziecie mieli twardą podstawę do odwołania się;
- telefonicznie, pod numerem 555 555 555 (od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 18:00). Jak wynika z informacji udostępnionych mi przez pracowników firmy Energa, istnieje możliwość dostępu do nagrania rozmowy (w przypadku reklamacji klienta), dlatego również i w tym przypadku nie powinno być problemu z ustaleniem, czy dalsza współpraca będzie przebiegać po Waszej myśli.
Oczywiście zmiany możecie również dokonać w stacjonarnym punkcie obsługi klienta. Pamiętajcie jednak, że w przypadku jakichkolwiek nieścisłości, trudniej będzie Wam dochodzić swoich praw. Chyba że zdecydujecie się na nagranie rozmowy, i to jedynie przy założeniu, że pracownik Energi wyrazi na to zgodę.
Bez względu na formę kontaktu, podczas rozmowy należy poinformować pracownika o chęci zmiany cennika na urzędowy. Pamiętajcie, że jeśli posłużycie się określeniem “cennik podstawowy” lub “cennik standardowy”, pracownik firmy energetycznej może uznać, że chcecie po prostu inny wariant G11k. Pamiętajcie też, że “czysta” taryfa G11 nie jest objęta żadną opłatą handlową.
Jak zmienić taryfę G11k na G11, przed końcem umowy – bez dodatkowych opłat?
Oczywiście, nie w każdym wypadku będziecie zmuszeni zapłacić odszkodowanie za zerwanie umowy przed terminem. Kiedy można tego uniknąć?
- Jeśli umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość (czyli np. zawieraliście ją przez telefon lub w Waszym domu) – możecie odstąpić od każdej umowy przez 14 dni od jej zawarcia, zgodnie z ustawą o prawach konsumenta. Umowa jest wówczas uznana za niezawartą, a zatem zapisy o “odszkodowaniu” nie będą miały zastosowania.
- Jeśli umowa została zawarta w lokalu przedsiębiorcy, ale zostaliście wprowadzeni w błąd co do oferty – macie prawo złożyć reklamację i żądać rozwiązania umowy bez naliczenia kosztów. W przypadku Energi możecie tego dokonać przez infolinię (pod numerem 555 555 555), osobiście w salonie sprzedawcy (pamiętajcie jednak o wzięciu potwierdzenia złożenia reklamacji), elektronicznie przez biuro obsługi klienta (jeśli posiadacie dostęp do Energa24).
W przypadku jakichkolwiek problemów z wyegzekwowaniem swoich praw możecie się zwrócić do lokalnego, miejskiego lub powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta (UOKiK przygotował specjalną wyszukiwarkę https://www.uokik.gov.pl/pomoc.php). Możecie skorzystać też z bezpłatnych konsultacji (mailowych lub telefonicznych) prowadzonych przez UOKiK. Oprócz tego, prośbę o wsparcie możecie też skierować do Urzędu Regulacji Energetyki (do Punktu Informacyjnego dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych).
Jak zmienić taryfę G11k na G11? Koniec umowy
Osobnym przypadkiem jest sytuacja, gdy wyczekacie aż umowa na ofertę G11k wygaśnie sama (przy założeniu, że została zawarta na określony czas). Musicie wiedzieć, że po zakończeniu umowy na ofertę G11k wcale nie przejdziecie automatycznie do cennika ustawowego (czyli tzw. “czystej” taryfy G11), ale będzie kontynuowany dla Was “cennik standardowy”. Co to oznacza w praktyce? Kolejne miesiące z taryfą G11k, tylko z nowymi (zwykle wyższymi) stawkami opłaty handlowej i za prąd.
By uniknąć tego scenariusza, należy skontaktować się z przedstawicielami firmy (telefonicznie, przez Internet lub osobiście) i poinformować o chęci zmiany cennika na urzędowy (koniecznie użyjcie określenia “urzędowy”, a nie “standardowy” lub “podstawowy”, w przeciwnym wypadku może dojść do nieporozumienia i wcale nie pozbędziecie się G11k z Waszego rachunku).
Taryfa G11k – gdzie ją można zmienić? Nasza interwencja u Energi
Jakiś czas temu, jedna z naszych Czytelniczek – Pani Izabela, poinformowała nas, że chcąc zmienić taryfę G11k na G11 stanęła przed kolejnym utrudnieniem. A mianowicie, według pracowników stacjonarnego punktu obsługi klienta Energi, zmiany w umowie można przeprowadzać jedynie na czacie lub infolinii. Zaś punkty stacjonarne służą do zawierania wyłącznie nowych umów. To tłumaczenie wydało nam się dziwne. Zobowiązaliśmy się to sprawdzić.
Nasze wątpliwości dodatkowo pogłębił fakt, że na stronie energa.pl nie było informacji o tym, że różne punkty obsługi zapewniają różne zakresy pomocy dla klientów.
Postanowiliśmy zweryfikować, jak wygląda rzeczywistość. W pierwszej kolejności, jako „tajemniczy klient” skontaktowaliśmy się z pracownikiem Energi na czacie. I faktycznie, na pytanie, czy przejście z oferty G11k na cennik urzędowy możliwe jest w puncie stacjonarnym, otrzymaliśmy odpowiedź, że „Punkty stacjonarne zajmują się zawieraniem tylko nowych umów, jeżeli chodzi o wszelkie zmiany to poprzez infolinię lub czat.”

Źródło: czat energa.pl
Taka odpowiedź nie do końca nas przekonała. Nie mogliśmy zrozumieć, skąd wziął się taki nieoczywisty podział zadań? I dlaczego nie ma o nim informacji na stronie sprzedawcy? Przecież klienci powinni dokładnie wiedzieć, co będą mogli załatwić w określonych punktach, by nie marnować swojego czasu na nieskuteczne wizyty.
Kontaktujemy się z Biurem Prasowym Energa
Żeby raz na zawsze rozwiać wątpliwości, uzyskane informacje postanowiliśmy potwierdzić w Biurze Prasowym Energa. Zapytaliśmy przedstawicieli firmy, czy opisany przez naszą Czytelniczkę oraz pracownika Energii podział zadań faktycznie obowiązuje. Odpowiedź nas zaskoczyła, bo według informacji Biura Prasowego:
W salonach Energi Obrotu klienci mogą otrzymać wszelkie informacje odnośnie usług spółki oraz potrzebną pomoc w bardzo szerokim zakresie. W każdym salonie sprzedaży doradcy: (…) zmienią warunki umowy.
Ponieważ zarówno nasze doświadczenia, jak i doświadczenia naszych Czytelników były odmienne od zapewnień Biura Prasowego, poprosiliśmy o odniesienie się do informacji pozyskanym m.in. na czacie.
I tu musimy pochwalić Energę, bo reakcja na zaistniałą sytuację oraz na nasz mail była szybka i zdecydowana. Biuro Prasowe przesłało nam następującą odpowiedź:
Obsługa wszystkich umów powinna przebiegać tak samo. Klient może dokonać zmian w swojej umowie korzystając ze wszystkich dostępnych kanałów kontaktu. W przypadku opisywanych przez Panią sytuacji doszło do pomyłki pracownika, za którą przepraszamy.
Najlepsza jakość obsługi jest dla nas bardzo ważna, a wszystkie uwagi naszych klientów niezwykle cenne. Dlatego po zaistniałej sytuacji jeszcze raz przypomnieliśmy naszym pracownikom, z jakich usług klient może skorzystać w salonach sprzedaży. Po Pani interwencji uszczegółowiliśmy także na stronie www.energa.pl zakres usług dostępnych w salonach sprzedaży.
Na słowach się jednak nie skończyło, bo jak możecie sami zobaczyć, na stronie https://www.energa.pl/dom/placowki.html faktycznie pojawił szczegółowy opis realizowanych zadań. Wśród których znajduje się także „zmiana warunków umowy’.
Chcąc zmienić taryfę G11k na G11 możecie zatem spokojnie udać się do stacjonarnego punktu obsługi klienta.
Taryfa G11k to rozwiązanie, które co do zasady mogłoby być użyteczne dla niektórych klientów. Dodatkowa opieka medyczna czy wsparcie fachowców, w zamian za nieco wyższy rachunek za prąd brzmi dobrze – o ile jednak klient wie, na co się decyduje. Problem pojawia się wtedy, gdy przez pobieżne zapoznanie się z umową lub też nierzetelne informacje od sprzedawcy, zaskakują nas wyższe faktury za usługi, z których nie chcemy korzystać. I choć kwestia tego, jak zmienić taryfę G11k na G11, nie dla każdego musi być prosta, warto podjąć wysiłek. Dzięki temu możemy sporo zaoszczędzić, szczególnie teraz, gdy ceny prądu dynamicznie rosną.
W zeszłym roku zawarłem umowę kompleksową z Energą (taryfa G11, bez „k”). Już pierwsze faktury po zawarciu umowy były wyższe od poprzednich (wcześniej płaciłem faktury w ramach umowy zawartej przez mojego ojca). Jednak w tym roku kwota za identyczne zużycie energii jak w roku ubiegłym była ponad dwukrotnie wyższa! Na czacie poinformowano mnie, że mogę dokonać zmiany cennika na urzędowy za pośrednictwem infolinii albo osobiście w siedzibie Energi. Wybrałem infolinię, od przyszłego miesiąca przechodzę na cennik urzędowy. Mimo że zostanie mi naliczona kara (315 zł) i będę musiał zwrócić otrzymane po zawarciu umowy 100 zł, to przy moim zużyciu energii elektrycznej do końca roku i tak wydam około 1500 zł mniej, niż gdybym pozostał przy obecnym cenniku. Najgorsze jest to, że przy zawieraniu umowy przez internet nie było jasnych i łatwo dostępnych informacji o faktycznych stawkach, jakie mam uiszczać. Wszędzie widoczne były za to informacje nt. tego, iż dzięki Tarczy Solidarnościowej rachunki będą niższe.
Syn się zorientował, że przepłaca rachunki za energię elektryczną i zgłosił wniosek o zmianę z G11k na G11 z cennikiem urzędowym. Jakiś konsultant dzwonił potem kilkakrotnie strasząc konsekwencjami, nawet krzyczał. Syn się nie ugiął i … następna faktura, jaką dostał za energię elektryczną, była na kwotę znacznie niższą do zapłaty. Wygląda na to, że działa tam grupa […], wprowadzająca swoich klientów w błąd, nie informująca klientów o pełnej ofercie, ukrywająca przed klientami istotne dla nich informacje! I ja teraz zaczynam batalię bo zmienili mi w maju ur. taryfę z G11k na G11 ale pozostawili dalej cennik standardowy i opłatę handlową. Jak złożyłem reklamację, to odpowiedzieli mi, że mogę złożyć wniosek o zmianę cennika, ze standardowego na urzędowy. Sądzę, że setki tysięcy jak nie miliony klientów tej instytucji, nie mają pojęcia (jak ja dotychczas), że celowo i z premedytacją są wprowadzani w błąd […]. JAK SIĘ NIMI ZAJĄĆ Z PUNKTU POCIĄGNIĘCIA ICH DO ODPOWIEDZIALNOŚCI ?
Komentarz edytowany przez Redakcję.
Da się zmienić na czystą taryfę G11 lub G12 bez „K” tylko trzeba wejść ukrytą ścieżką – energa.pl/dom/formularze I będzie do wyboru „taryfa operatora” – czysta G11. Wchodząc normalnie z głównej strony oczywiście jej nie ma, tylko z jakimiś dodatkami.
Dzień dobry, jestem posiadaczem nieszczęsnej taryfy G11k. 30.12.2022 byłem w salonie by zmienić taryfę na G11 z cennikiem urzędowym. Zanim udałem się do salonu wcześniej otrzymałem ofertę nowej umowy przez konsultanta, oczywiście nie byłem poinformowany o możliwości przejścia na cennik urzędowy. Energa przesłała wzór umowy z nowymi wyższymi stawkami i opłatą handlową. W salonie otrzymałem informację że obecnie jest otwarta oferta i nie można zmienić taryfy na cennik urzędowy. Przekazano że mam dzwonić na infolinię i żądać zamknięcia sprawy. Po czym wrócić do salonu jak otrzymam decyzję i podpisać nową umowę na taryfę G11 z cennikiem urzędowym. Złożyłem na infolinię dyspozycję o zamknięcie sprawy. Przyjęto zgłoszenie. I teraz moje pytanie, czy muszę ponownie zawierać umowę jak wspomniano w salonie czy przysługuje mi jako konsumentowi zmiana taryfy bez zawierania nowej umowy na G11 z cennikiem urzędowym.
Serdecznie dziękuję za odpowiedź
w PGE jest tak że taryfa G11 a opłata handlowa dalej jest naliczana… 8,48zł ale to 100zł rocznie… Uważajcie na te rakowe instytucje.
witam serdecznie moje pytanie dotyczy jak nie wybierac pakietow na stronie energa przy zawieraniu umowy .. bo sa tam ukryte oplaty handlowe .. zaznaczam G11 ale zaraz pojawiaja sie 3 opcje do wyboru i sa z gwiazdka wiec trzeba wybrac ,, ja nie chcem nic innego jak tylko G 11 czy jest ktos w stanie pomoc ??
Mam ten sam problem nie ma opcji na stronie żeby uniknąć tych pakietów i nie ma podziału na taryfy G11 i G11k . Czy to oznacza że już nie można tego uniknąć
energa.pl/dom/formularze-taryfowe/formularze ukryta droga do taryfy g11 bez k
Niestety u mnie G11k zmienił się nagle w G11, ale opłata handlowa pozostała.
Niedawno zawarłem nową umowę na nowe PPE, wybrałem G11 myśląc, że uniknę opłaty handlowej i figa z makiem. Ona jest i tak naliczana.
Można zawrzeć umowę, bez opłaty handlowej, przez internet – w momencie wyboru taryfy, pokazują się dwie małe strzałki , nad ofertami, po kliknięciu pokazuje sie oferta tarfy urzędowej, BEZ OPŁATY HANLDOWEJ !!!
Witam, przepisywałem licznik w październiku, pakiet zielona energia, więc jest to taryfa G11k (choć w umowie jeat G11 na rachunku też widnieje G11, pewnie tak piszą bez „k” dla zmyłki), teraz dopiero wiem w co się wpakowałem. Na rachunku widnieje taryfa G11 ale jest doliczona opłata handlowa prawie 50zł, moje pytanie brzmi czy mogę i jak zmienić taryfę na G11 żeby nie płacić tej opłaty handlowej.
Dzień dobry. Mam taryfę G11k, oczywiście chciałabym ją zmienić, gdyż opłata handlowa jest duża.Umowa kończy się 30.11.2022r. Muszę czekać do zakończenia umowy? Czy można już zmienić taryfę ?
Przy taryfie G11k a nawet przy G11 ci […], stosują różne cenniki, tj. ich cennik i cennik urzędowy, który jest korzystniejszy dla klientów, więc to nie tylko więcej się płaci o opłatę handlową ale również wychodzi więcej w ich cenniku za kWh (nawet o ponad 20 gr.).
Komentarz edytowany przez Redakcję.
Witam, mam taryfę g12w (na dniach chcę zmienić na g11), na przestrzeni roku widać po fakturach dwie podwyżki cen za kWh, w styczniu i potem w kwietniu, obecnie ceny godzin dziennych to 0,76zł a nocnych 0,50zł, w tym samym czasie moi rodzice przy taryfie g12 mają ceny za godziny dzienne 0,40 a nocne 0,26 oraz nie mieli żadnych podwyżek cen od przynajmniej roku. Teściowie za to przy taryfie g11 mają cenę niecałe 0,30zł za kWh i też żadnych podwyżek nie mieli. Moje pytanie brzmi, skąd takie różnice cenowe? czemu jedni mają podwyżki cen a inni żadnych? Dodam tylko że wszyscy mieszkamy w jednym mieście (Koszalin). Z góry dziękuję za jakiekolwiek rozjaśnienie sytuacji, pozdrawiam.
Witam, mam podobny przypadek. W 2015 roku zgodziłem się telefonicznie na umowę ” gwarancja stałej ceny” na 3 lata. Przez ten okres płaciłem rzeczywiście stałą , nie zawsze niższą cenę od urzędowej plus dodatkowo opłatę handlową. Nie zostałem o tym poinformowany przy rozmowie telefonicznej. Po zakończeniu umowy przez dwa miesiące płaciłem tak jak przed umową ( podobno system się pomylił) .Potem zauważyłem, że płace tak jak Pan wg cennika tzw. standardowego 0,76 i 0,50 , gdy normalnie urzędowe są niższe stawki . Po przedstawieniu sprawy Energii zaproponowali odrazu przejście na niższe stawki. Mówili, że jest to w umowie. Na chłopski rozum – jak przestaje obowiązywać umowa to cennik jak przed. Ciekawe ile osób tak jak ja nieświadomie płacili wyższe stawki i pewnie dalej płacą. sprawą zainteresował się UOKIK i Energa zobowiązała się do rekompensat za nieinformowanie przy rozmowie telefonicznej o dodatkowej opłacie handlowej. A wiadomo, że tylko na papierze, bo nie pamiętam abym coś otrzymał a nawet nie zostałem o tym poinformowany. Ciekawe te działania z umowami !!
Witam. Moja mama przepisywała licznik po śmierci taty. Chciała zrobić to przez internet, ale nie było możliwości pominięcia wyboru pakietu, trzeba było na jakiś się zdecydować, by przesłać dane. Zadzwoniła do energa, gdzie przedstawiła problem i że chce mieć taryfę g11 taką jak zawsze, tam zapytano czy bez wybory pakietu umowa przez internet nie przechodzi, a następnie przedstawiono różne pakiety, wyliczenia i podpisano umowę z jednym z pakietów. Mama zrozumiała, że trzeba jakiś pakiet wybrać i zdecydowała się na polecany „pakiet z rabatem” nie została jasno poinformowana, że może zachować zwykła taryfę g11 jaka była dotychczas o co prosiła i w tej właśnie sprawie dzwoniła. Ma prawie 70 lat i nie byla w stanie tego zrozumieć i sprawdzić. Miała dostać umowę na maila, ale dostała jedynie regulaminy polecanej oferty. Minęlo już ponad 14 dni od zawarcia telefonicznie umowy, ciągle nie otrzymała mailem umowy i nie wie, czy może się z niej jeszcze wycofać i jak wrócić do taryfy g11 bez zbędnych pakietów, których ideiu nie rozumie.
Witam, jakoś od pocztku roku zaczęłam dostawać wyższe rachunki za prąd. zbagatelizowałam to, bo mówiono o podwyżkach cen. Parę dni temu przez przypadek dowiedzialam się, że przy taryfie G11 (na którą się zadeklarowałam przy podpisaniu umowy) nie powinna byc doliczana opłata handlowa a takowa jest naliczna. Po głębszej analizie okazało się, że jakimś cudem mam taryfę G11k. i tu moje pytanie: jakim prawem ktoś zmienił mi umowę bez mojej zgody?
Kojarzę, że kilka lat temu dzwonił do mnie jakiś pan z ofertą, ale mając w rodzinie pracownika Energii wiedziałam, żeby na nią się nie zgadzać, bo jest niekorzystna. Z jednej strony mogę mieć pretensje do siebie, że wcześniej tego nie zauważyłam, ale z drugiej strony skoro nie wyrażałam zgody na cokolwiek to nie miałam podstaw by sprawdzać na fakturze czy doszła mi jakaś literka „K” […]. Podczas, gdy inni płacą 0.42 gr za kWh ja mam 65gr. Rozumiem, że firma Energa MUSI mieć mój podpis lub słowną zgodę na zmianę taryfy , bo w innej sytuacji mogę iść z tym do rzecznika praw konsumenta lub sądu?
Komentarz edytowany przez Redakcję.
U mnie jest podobna sytuacja, okazuje się że wygasła mi jakąś oferta premium i przeszłam automatycznie na cennik standardowy. Tylko podpisują umowę nikt mi nie powiedział że cennik standardowy nie jest urzędowym. Podobno nic nie mogę z tym zrobić bo zgodziłam się na to w umowie.
Mam dwa liczniki, na obydwu fakturach widnieje taryfa G11 i jest pobierana w obydwu przypadkach opłata handlowa w kwocie 8,05zł netto. Na złożone reklamacje odpowiadają negatywnie.
Dzień dobry, wczoraj 29/08 podpisałam nowa (kolejna) umowę z Energą. Wejdzie w życie od września br. Taryfa która posiadam – jeszcze- to G11 cena za kw 0,33gr.
Nowa stawka ma wynosić 0,70gr plus opłata handlowa 25zl.
Od stycznia 2023 cena za kw ma wynosić 1,19zl !!!!! Skąd prognozy na stawkę w Nowym Roku???????? Umowa która ma gwarantować stała cenę w zasadzie tego nie robi. Przykładowo jeżeli place za prąd 150zl za jeden miesiąc (nie pamiętam ile kw) to w październiku (za wrzesień przy rozliczeniu rzeczywistym) zapłacę przy tym samym samym zużyciu ponad 300zl za miesiąc a po nowym roku będzie to ok 600zl ??!!
G11 to podstawową oferta więc w takim razie za co jest opłata handlowa która gwarantuje stała cenę jak wyjaśnił handlowiec a w umowie są dwie różne.
Czy to jest wgl legalne? Dosłownie mnie zatkało jak handlowiec przedstawiał mi w/w warunki.
Pani Karolino,
jest to oferta strukturyzowana, czyli nie płaci Pani przez całą umowę jednakowej stawki za kWh, ale w danych okresach czasu ma Pani odpowiednio zagwarantowane stałe ceny. Takie oferty na polskim rynku występują od wielu lat.
W przeciwieństwie do odbiorców taryf urzędowych zna Pani już stawkę za kWh przez najbliższe kilkadziesiąt miesięcy, za taki „spokój” płaci Pani opłatę handlową na poziomie 25 zł (być może wchodzą w to też jakieś usługi dodatkowe – nie wiemy, na jaką ofertę podpisała Pani umowę).
Proszę pamiętać, że kolejne lata będą charakteryzowały się podwyżkami cen prądu i sprzedawcy, przygotowując swoje oferty, uwzględniają właśnie takie ryzyka wzrostów. Więcej o cenach w przyszłym roku dowie się Pani z naszego artykułu: https://enerad.pl/aktualnosci/ceny-pradu-2023/.
Pozdrawiamy
zespół enerad.pl
Witam. Mąż 29 lipca podpisał nową umowę w punkcie, ponieważ dzwoniąc na infolinię najpierw nikt nie odbierał a jak już ktoś łaskawie to zrobil powiedział że przed telefon to nic mu nie może zaproponować i prosi o udanie się do punktu. Tak też mąż zrobił gdzie sprzedawca i owszem wspomniał coś że jest taryfa G11 ale nie podał dokładnie cennika i wogole nie wspomniał że nie ma w taryfie urzędowej opłaty handlowej, tylko zaraz przedstawił swoją inna ofertę. Postanowiliśmy z mężem że pójdzie i powie że chce zrezygnować bo ceny i opłaty z tej propozycji po przeanalizowaniu dokładnie i poczytania są dla nas za wysokie. Sprzedawca powiedział że nie może zrezygnować ( choć to było po tygodniu od podpisania umowy) ale napisal mąż jakieś oświadczenie i mieli je rozpatrzyć i rozpatrzyli negatywnie!!! moje pytanie brzmi ile czasu od podpisania umowy jest na rezygnację, zmianę, odstąpienie od umowy? Bo my czujemy się nie poinformowani rzetelnie przez tego sprzedawcę w punkcie.
Na stronie Energa jest możliwość zawarcia umowy na 3 sposoby: online, telefonicznie i w salonie. Tylko że online jest brak możliwości wybrania taryfy G11, jest okienko że taka jest, ale prz,y wypełnianiu wniosku wyskakuje błąd aby wybrać któraś z ofert G11k, więc udałem się do salonu. W salonie odrazy powiedziałem że chcę umowę na G11 ( przepisanie licznika, po kupnie mieszkania), a Pani w salonie mi jedzie z regułka i przedstawia wszystkie propozycje G11k. Na moje niezadowolenie, że szkoda czasu jej a zwłaszcza mojego, że znam wszelkie promocje i regulaminy chcę G 11, a Ona ,że ma polecenie i tak przedstawić ofertę i tak musiałem ją wysłuchac, z czego wynika że jest odgórny nacisk na wciskanie klientom G11k. Nie wspominając o wielu telefonach od konsultantów, abym przeszedł na G11k gdzie jak ładnie śpiewają prąd jest prawie za darmo i wachlarz promocji.
Również jestem na etapie zawierania umowy i potwierdzam – w przypadku Energii online nie ma możliwości wyboru taryfy G11 bez dodatków. Czy jest to zgodnie z prawem? Może warto zgłosić to do URE, rzecznika praw konsumenta itp? Jutro wybieram się do salonu osobiście…
Ja wczoraj zmieniłam taryfę na G11 z cennikiem urzędowym dzwoniąc na infolinię Energa, dziś dostałam na maila potwierdzenie zmiany. Trzy lata temu, gdy zawierałam umowę zaproponowano mi G11k nawet nie wspominając o innej, bardziej korzystnej dla mnie. Śmiem twierdzić, że to celowy zabieg.
Dziękuję Pani za artykuł. Dzięki niemu właśnie dowiedziałem się jak Energa mnie robiła w bambuko. Zresztą na własne życzenie, ponieważ nie wgłębiałem się co z tą literką k nie tak. Ale w lipcu skończyła się umowa dwuletnia i dzisiaj dopiero zacząłem się tym trochę interesować. Więcej takich poradników, wyjaśnień.
Witam serdecznie,
napisałam konsultantowi na czacie, że chcę przejść z oferty g11k na cennik urzędowy. Zarejestrował zmianę cennika i powiedział, że mailem otrzymam odpowiedź. Na drugi dzień, czyli dziś przyszła odpowiedź, że zmieniono. Ale przyszła w tak zawiłej formie:
„Szanowni Państwo,
przyjęliśmy Państwa wniosek o zmianę podstawy rozliczeń w ramach umowy między nami. Od 01.08.2022 roku będziemy rozliczać Państwa według cen z naszej taryfy, czyli tak jak rozliczaliśmy Państwa przed umową z ofertą. Dokumenty do umowy przesyłamy w załączniku. Nie muszą Państwo odsyłać do nas żadnych plików.”
Tylko ten zapis mnie zastanawia „czyli tak jak rozliczaliśmy Państwa przed umową z ofertą”. A zastanawia mnie, ponieważ od początku umowy w 2019r miałam taryfe g11k (nowo wybudowany dom).
Wydaje mi się, że jest ok, bo w załącznikach są urzędowe stawki i nic o opłacie stałej, ale też jest zapis:
„Taryfa zatwierdzona decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z 17 grudnia 2021 roku
o znaku DRE.WPR.4211.7.8.2021.JSz oraz zmieniona decyzją Prezesa Urzędu Regulacji
Energetyki z 21 lutego 2022 roku o znaku DRE.WPR.4211.1.7.2022.JSz
Aktualną Taryfę ENERGA-OBRÓT S.A. dla energii elektrycznej dla Odbiorców z grup
taryfowych G znajdą Państwo na energa.pl.” I wolę się upewnić jak to Państwo widzicie.
Pozdrawiam serdecznie,
Justyna
Dzień dobry,
dziękujemy za komentarz.
Myślę, że nie musi się Pani obawiać. Taryfa zatwierdzona przez Prezesa URE, wspomniana w korespondencji to właśnie taryfa urzędowa – czyli ta, na którą chciała Pani zmienić.
Jeśli posiada Pani konto Energa24 może się Pani zalogować i w zakładce „Oferta” na samym dole powinna znaleźć się lista produktów, z których Pani korzysta. Powinna być tam informacja o korzystaniu z „Taryfy G – Podstawowej G11” (choć może ona pojawić się z pewnym opóźnieniem).
Pozdrawiam,
Emila Biernaciak
enerad.pl
W jakim terminie powinno się złożyć oświadczenie o chęci przejścia na cennik urzędowy, jeśli dotychczasowa umowa kończy się 25 listopada tego roku ?
Dzień dobry,
dziękujemy za komentarz.
Szczegółowe zasady rozwiązania umowy powinien Pan znaleźć w Ogólnych Warunkach Umowy Kompleksowej. W przypadku Energi, rozwiązanie umowy następuje zwykle ze skutkiem na koniec kolejnego miesiąca. W takim przypadku, musi Pan złożyć wypowiedzenie i oświadczenie o chęci przejścia na cennik urzędowy w październiku (konkretny dzień nie ma znaczenia). Wówczas termin powinien zostać zachowany.
Pozdrawiam,
Emila Biernaciak
enerad.pl
Ja również zostałem oszukany przez pracownika, który reprezentował Energę. Pomimo tego, że wyraźnie powiedziałem, iż chcę umowę g11 taką samą jak już mam w pierwszym domu, to Pani postawiła literkę k przy G11, a ja mając zaufanie podpisałem umowę nie czytając jej. Ponieważ te 23 zł miesięcznie mnie nie rujnują więc przez 1,5 roku dałem spokój, ale teraz mam pytanie. W jakim terminie należy poinformować Energę, że chcę przejść na cennik urzędowy w ramach taryfy g11 ? Moja umowa była na 2 lata i kończy się w listopadzie 2022 roku.
Witam miałam podobną sytuację przepisywał licznik na siebie i powiedziałam że chce zostać na tych samych warunkach nikt mnie nie poinformował o zmianie taryfy w kwietniu tego roku skończyła się umowa o której nic nie wiedziałam i w maju dostałam dużo wyższy rachunek dzwoniłam na infolinię kilka krotnie chcąc wyjaśnić zaistniałą sytuację dopiero za 4 razem udało mi się trafić na osobę która zmieniła mi umowę na urzędową .Tak więc życzę powodzenia, naciągaczy nie brakuje.
Dzis w stacjonarnym punkcie w Ciechanowie uzyskałam informację że oni stacjonarnie nie mogą podpisać umowy na urzędową G11 oferują G11k a G11 można jedynie przez infolinie lub elektronicznie.
Pani Izabelo,
postaramy się ustalić, czy jest to zarządzenie odgórne, czy są to „zasady” wprowadzone przez pracowników punktu.
Pozdrawiamy serdecznie
zespół eneraad.pl
Dzień dobry,
udało nam się zweryfikować stan faktyczny i może Pani wymagać od pracowników punktu stacjonarnego zmiany lub podpisania umowy z cennikiem urzędowym G11.
Cytując Biuro Prasowe Energi:
„Obsługa wszystkich umów powinna przebiegać tak samo. Klient może dokonać zmian w swojej umowie korzystając ze wszystkich dostępnych kanałów kontaktu. W przypadku opisywanych przez Panią sytuacji doszło do pomyłki pracownika, za którą przepraszamy.”
Całą sprawę i jej skutki opisaliśmy w naszym artykule.
Pozdrawiam,
Emila Biernaciak
enerad.pl
Dziękuję za artykuł. Będę walczyć
Witam serdecznie. Podpisałam ostatnio umowę oczywiście Pani nic nie wspomniała że mam wybór więc otrzymałam pakiet podstawowy2024 G11k. Ostatnio poszłam zapytać się o taryfę G11 Pani stwierdziła że w tej umowie co mam zawiera G11 a od listopada będzie tylko 1 taryfa. I jak to rozumieć.
Dzień dobry,
dziękujemy za komentarz.
Faktycznie, wypowiedź pracownika Energii może być bardzo trudna do rozumienia. Być może chodziło o to, że G11k nie jest żadną oddzielną taryfą, a jedynie ofertą w ramach taryfy G11 (czyli wariantem cenowym, uzupełnionym o dodatkowe produkty). Do drugiej części wypowiedzi („od listopada będzie tylko 1 taryfa”) trudno mi się odnieść, nie znając szerszego kontekstu rozmowy. Z informacji rynkowych, nie wynika jednak, że w najbliższym czasie mogą zajść jakieś istotne zmiany w zakresie taryf.
Niestety z doświadczenia wiem, że w kontaktach z przedstawicielami Energi należy stosować precyzyjne definicje (co jest bardzo trudne dla osób, które na co dzień nie interesują się rynkiem energii). W przeciwnym wypadku może dojść do nieporozumień.
Pozdrawiam,
Emila Biernaciak
enerad.pl
Witam, mam pytanie w związku ze zmianą nazwy taryfy przez Energa z g12k na g12w mogę wypowiedzieć umowę kompleksowa na świadczenie usług.umowa rozwiąże się po upływie kolejnego miesiąca, po którym otrzymają wypowiedzenie. Czyli do końca lipca Na infolini powiedziało mi że owszem mogę wtedy przyjadą zdemontuja mi licznik i przez ok tygodnia czasu będę bez pradu bo nie ma takiej możliwości żeby zakończyć umowę i rozpocząć nowa w jednym dniu. Czy to jest prawda, przecież jak można w dzisiejszych czasach wylaczyc komuś prad na tydzień bo ktoś ma takie widzimisię. Nie wiem do kogo się udać, pracownikom Energa nie ufam bo są dla mnie zwykłymi kłamcami i mówią to żeby im tylko premie wychodziły. Tak jak w przypadku mojej umowy Pani przy podpisaniu umowy powiedziała że z taryfa weekendową jest tylko jedna oferta g12w ale w Energa nazywa się g12k i wcisnęła mi ofertę z kartą orlenu. Gdy zadzwoniłam na infolinię że pracownik wprowadzil nnie w błąd usłyszała odpowiedź że powinnam wiedzieć jakie są taryfy i oferty. Na pytanie skąd mam się dowiedzieć coś na ten temat Pani mi odpowiedziała że w ich punktach. To byla rozmowa która wogole nie miala sensu. Proszę o pomoc bo już nie mam sił do tej bandyckiej firmy.
Dzień dobry,
czy na pewno chce Pani rozwiązać całą umowę kompleksową (tj. umowę o sprzedaż energii oraz umowę o świadczenie usług dystrybucji)?
Do zmiany taryfy z G11k na G11w nie ma konieczności rozwiązywania całej umowy kompleksowej, a co za tym idzie, nie będzie konieczny demontaż licznika (ten krok występuje w przypadku zerwania umowy o świadczenie usług dystrybucyjnych). Wystarczy wypowiedzenie umowy o sprzedaż energii lub też zmiana jej warunków (to, które z tego będzie miało miejsce w Pani przypadku, zależy od posiadanej umowy).
Proponuje skontaktować się z Energą na czacie, tak by w razie wątpliwości co do świadczonych porad, mieć twarde dowody przebiegu rozmowy. Proszę wyjaśnić konsultantowi na czacie, że zależy Pani wyłącznie na zmianie cennika z G11k na G11w, a nie na zerwaniu umowy kompleksowej.
Oczywiście, jak już wyjaśniałam w artykule, zmiana umowy sprzedaży i cennika może wiązać się dla Pani z kosztami (ich wysokość określa umowa). Jeśli będzie miała Pani dalsze trudności lub wątpliwości, zalecałabym już skorzystanie z pomocy prawnej, np. Rzecznika Praw Konsumenta.
Można również spróbować przepisać licznik na innego współwłaściciela nieruchomości.
Pozdrawiam,
Emila Biernaciak
enerad.pl
Dzień dobry. Co z kwestią blokady ceny? Pan z infolinii zapewnił mnie że przez okres trwania umowy będzie tylko jedna podwyżka od 2023.01.01 na stawkę brutto 0,8790zł. (obecnie do końca roku 0,6590 brutto (przy 23% VAT)). I teraz pytanie czy tu nie tkwi korzyść, ponieważ niedawno zakończyła mi się stara umowa G11k na której do maja miałem kwotę 0,36zł brutto gdzie wielu kolegów już dłuższy czas płaciło więcej. Tym bardziej przy tak dynamicznych podwyżkach jakie są teraz.
Dzień dobry,
dziękujemy za komentarz.
Oczywiście, że cennik G11k może nieść ze sobą pewne korzyści. Oferując „stałą cenę” sprzedawca przejmuje na siebie ryzyko związane z nieprzewidywalnością cen prądu. Przy ofercie ze stałą ceną wiemy dokładnie, ile będzie wynosiła podwyżka, bo jest ona z góry określona w umowie (tego cennik urzędowy nam nie zapewni). Oprócz tego możemy mieć jeszcze dodatkowe korzyści – np. zniżki na coraz droższe paliwo.
Nie ma się jednak co łudzić, że sprzedawca działa wyłącznie w naszym interesie. Ostatecznie zawierając umowę na 2 lata, od razu zobowiązujemy się płacić stawkę wyższą, niż ta, która obecnie jest w cenniku urzędowym. Do tego dochodzi opłata handlowa.
Decydując się na takie produkty, koniecznie trzeba więc dokładnie przeanalizować zaoferowane warunki i przeliczyć, czy faktycznie są one dla nas opłacalne.
Nasz artykuł powstał jednak dlatego, że wielu konsumentów wybierało G11k, nie mając pełnych informacji co do zasad jej funkcjonowania. Co gorsza, niektórzy z nich zostali wręcz wprowadzeni w błąd. A z takimi praktykami zdecydowanie należy walczyć.
Pozdrawiam,
Emila Biernaciak
enerad.pl
Dzień dobry. Podpisałam umowę w punkcie sprzedaży. Pani poinformowała mnie, że ze względu na przepisanie licznika musi być ta taryfa co była, a po 2tyg. będę mogła zmienić. Jest to mieszkanie, z którego narazie nie korzystam. Dostałam fakturę na kwotę 87,83zł z okresu niecałych 3 miesięcy. Zużycie prądu to 0.004kw. Widzę na umowie, że jest podpisana na czas nieokreślony. Z zaznaczeniem, że dana oferta będzie obowiązywać do marca 2024. Czy w takim przypadku mogę zmienić taryfę bez ponoszenia dodatkowych kosztów?
Dzień dobry,
według naszej wiedzy, nie ma przeciwwskazań do zmiany taryfy podczas przepisywania licznika.
W standardowym postępowaniu cesji licznika przyjmuje się, że następuje zmiana odbiorcy i płatnika oznacza automatycznie zakończenie starej umowy i podpisanie nowej. Jeśli nie wskażemy inaczej, to jest ona przepisywana na nas, na tych samych warunkach, jaki miał poprzedni odbiorca. Możemy jednak dokonać korekty i wybrać przykładowo inną taryfę.
Również według informacji od Energi, zmiana grupy taryfowej jest bezpłatna i można jej dokonywać raz na 12 miesięcy. Pozostaje jednak pytanie, czy w Pani przypadku chodziło o zmianę taryfy czy cennika (nie są to pojęcia zamienne).
Proponowałbym w Pani przypadku zwrócić się z prośbą o interpretację do Punktu Informacyjnego dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych lub Rzecznika Praw Konsumentów.
Pozdrawiam,
Emila Biernaciak
enerad.pl
Pomocny artykuł pokazał mi drogę zmiany taryfy i otworzył mi oczy na moje zużycie prądu.
Od dwóch tygodni wydzwaniali do mnie konsultanci, codziennie mówiąc, że do dnia następnego mam czas na zastanowienie (choć umowa do końca m-ca). Konsultant przekonywał mnie na siłę do „G11k” co mnie mocno zastanowiło. Wczoraj po 3-m telefonie postanowiłem poczytać, bo ten oto konsultant nie dał sobie powiedzieć, że chcę „G11”, i wpadłem na ten artykuł (twierdził, że nie ma). Poczytałem, dziś wybrałem się do punktu stacjonarnego.
Podpisałem wniosek o „G11” oraz o zmianę na cennik urzędowy. Wszystko zajęło może ze 2 minuty. Dziękuję za podpowiedzi 🙂
Tak się zastanawiam, czy ja dobrze rozumiem… Mam umowe z Energa na 2 lata od stycznia 2021r, G11k (nawet nie wiedziałam ze jest G11), gdzie 1kWh kosztuje mnie 0,29zł. Biorąc pod uwagę ile teraz kosztuje i ile ma kosztować 1kWh. Jak skonczy się ta promocja to pewnie będę płakać. Obecnie zużywam do 200kWh miesięcznie. Pan od fotowoltaiki nie krył zdziwienia i twierdził – z czym się zgadzam, że 75% mojego rachunku to opłaty dodatkowe a nie te za energię, więc… nie wiem czy fotowoltaika nawet mi się opłaca…
Zaczynajac od początku, chciałem przepisać licznik przez internet lecz nie widziałem tam opcji aby skorzystać ze standardowego rozliczenia w taryfie g11, do wyboru były tzw pakiety, nie mozna było przejść dalej nie wybierając żadnego. Zdecydowałem sie iść następnego dnia do lokalu aby tą sprawę rozwiązac. Opowiedziałem, że chciałem taryfę podstawową, której nie mogłem znaleźć takiej opcji przez internet wieć jestem osobiście, na co Pani wyjęla na biurko dwie kartki oczywiscie z czym? z ofertami! jedna za 15zł/mc druga za 25zl/mc, myślicie ze słowem wspomniała coś o cenniki podstawowym? zostałem postawiony przed wyborem albo jedno albo drugie, ani słowa o zwykłej taryfie g11, tylko pakiety dodatkowe które są bardzo korzystne a najbardziej ten za 25zł/mc bo z gwarancją stałej ceny, z tym ze ta stała cena to 0,78zł za kWh! gdzie w podstawowym cenniku jest 0.42zł.. to co dwa miesiące 50zł dodatkowe do rachunku plus taka cena za prąd, że z 500zł zrobiłoby się 1000zł (do tej pory umowa na moja mamę, cen 0.36gr brutto 1 kWh), pakiet superkorzyści jednym słowem.
W drodze do domu coś mnie tknęło zacząłem szukać informacji w internecie, wiele mi to czasu nie zajęło.
Częsta praktyka aby nowemu klientowi dobić rachunek. Po godzine od podpisania umowy zadzowniłem na infolinie złozyłem reklamację, czas rozpatrzenia 14dni ale od razu dano mi do zrozumienia że ktoś nie zachował się zbyt profesjonalnie, ja nazwałbym to mocniej. Po wszystkim wróciłem do lokalu zapytać czemu swiadomie wprowadzają ludzi w błąd nie uzyskałem odpowiedzi, jedynie tyle, ,ze zostala mi przesdtawiona oferta pakietów jaka mi przysługiwała… no tak ale czemu słowem nikt nie powiedział o tym że nie są obowiązkowe ani o cenniku standardowym ?! widocznie są prowizje od tego. Na koniec dodam tylko, że kontaktowałem się z 3 osobami które w tym miejscu przepisywały licznik, po mojej informacji sami spojrzeli w umowy i taka sama sytuacja!
Dzisiaj dostałem odpowiedź, że moja reklamacja zostaja rozpatrzona negatywnie, ponieważ podpisałem regulamin co oznacza że się z nim zapoznałem… oczywiście nie można na taka wiadomość odpowiedzieć, jest przekierowanie na infolinnie a tam mówią ze skoro została reklamacja odrzucona to nie ma sensu drugiej takiej samiej pisać. Ręce opadają.
Standardowe działanie przestępcze. Ja otrzymałem informacje ze standardowej taryfy G11 juz Energa nie oferuje i nie ma możliwości jej zawarcia. Konfrontacja z infolinia oraz „wyjatkowa” zgoda kierownika regionalnego zakonczona pyskówką umozliwila podpisanie taryfy bez literek. Pytanie ile innych mniej zdeterminowanych klientów ubrano w te taryfy premium z opłatą handlowa na kilka lat bez możliwości wypowiedzenia
Świetny artykuł ! Dziękuje.