Nieuczciwi sprzedawcy prądu – prokuratura szuka oszukanych!

Ocena: 4.8 (ilość ocen: 6)

Ocena: 4.8
(ilość ocen: 6)

Prokuratura w Płocku prowadzi śledztwo w sprawie nieuczciwych sprzedawców prądu oraz usług telekomunikacyjnych. Chodzi tutaj przede wszystkim o akwizytorów, którzy podszywali się pod przedstawicieli innych firm i celowo wprowadzali błąd odwiedzane przez siebie osoby. Sprawdź, czy możesz pomóc!

Organy ścigania apelują do wszystkich osób, które padły ofiarami oszustów lub znają oszukanych, o zgłaszanie się na policję lub bezpośrednio do Prokuratury Okręgowej w Płocku. Obecnie akta sprawy (prowadzonej od roku) mają ponad 750 tomów gromadzących zeznania świadków oraz opisy procederu. Śledczym udało się dotrzeć do prawie 5 tysięcy osób, ale szacuje się, że liczba poszkodowanych może być aż sześciokrotnie wyższa, czyli wynosić około 30 tysięcy osób.

Jak działali oszuści?

Ofiarami nieuczciwych akwizytorów były przede wszystkim osoby starsze i będące same w domu. Oszuści podszywali się najczęściej pod przedstawicieli obecnego sprzedawcy prądu i wywierali presję na odwiedzanych osobach, by podpisały one przedstawione dokumenty. A jak naciskano na ofiary? Sposoby były następujące:

  • informowano, że dotychczasowa firma zmieniła nazwę i należy podpisać nowe dokumenty;
  • przekazywano informację, że obecny sprzedawca musi uszczuplić grono klientów, ponieważ grożą mu sankcje za monopol;
  • proponowano nową taryfę rzekomo u tego samego sprzedawcy energii;
  • informowano o jakichś błędach proceduralnych – szybkie podpisanie dokumentów miało pomóc je naprawić.

Dodatkowo, bardzo często straszono odwiedzana osobę, że brak podpisu spowoduje odcięcie energii lub gwałtowne podwyżki cen prądu. Oszuści bardzo często sprawiali wrażenie zmartwionych całą sytuacją i chcących pomóc – budowali w ten sposób poczucie zaufania. Jeśli osoby oszukane, jeśli nie podpisywały szybko papierów, to akwizytorzy starali się wpędzić je w poczucie winy, na przykład słowami “Ja się tak staram pomóc, a Pan/Pani chce mieć po prostu odcięty prąd, tak?”.

Dlaczego o tym piszemy? Przede wszystkim z troski o ofiary. Niektórzy pokrzywdzeni mogą się wstydzić swojej słabości i z tego względu nie przyznać się do zawarcie niekorzystnej umowy. A to już otwarta droga do bezkarności oszustów. Bądźmy zatem bardziej wyrozumiali dla ofiar manipulacji, a piętnujmy przestępców.

Jakie były warunki niekorzystnych umów?

Osoby, które podpisały umowę najczęściej po czasie dowiadywały się, że zmieniły sprzedawcę prądu. Firmy prawdopodobnie celowo składały wnioski do OSD z opóźnieniem, tak aby pokrzywdzeni nie zostali poinformowani o stanie faktycznym przed upływem 14 dni od zawarcia umowy. Wtedy bowiem mogliby bez konsekwencji wypowiedzieć umowę, o czym przeczytacie więcej w naszym artykule: Jak odstąpić od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem sprzedawcy prądu – wzór oświadczenia.

Warto wspomnieć o tym, że ceny prądu wcale nie były korzystniejsze. Ofiary oszustów niejednokrotnie płaciły wyższe rachunki za prąd niż dotychczas. Niebotyczne kary za odstąpienie od umowy skutecznie zaś zniechęcały do działania.

Jak uchronić się przed oszustami?

Podstawowa zasada, to nie dać się nakłonić do działania pod presją czasu i w pojedynkę. Jeśli mamy jakieś wątpliwości, to je weryfikujmy. Zawsze na przykład możemy zadzwonić do naszego obecnego sprzedawcy. Pomocne będzie również zadzwonienie do osoby, do której mamy zaufanie, lub też przywołanie kogoś bliskiego na pomoc. W takiej roli sprawdzą się na przykład sąsiedzi. W większym gronie osób łatwiej będzie nie poddać się presji.

Niezbędne będzie również właściwe podejście do osób starszych. Samo ostrzeżenie przed oszustami może nie wystarczyć. Należy w seniorach budować przekonanie, że prośba o pomoc na przykład w ocenie umowy to nic strasznego.

Pamiętajcie również o naszych bezpłatnych narzędziach: nasza porównywarka cen prądu podpowie Wam, jaka firma ma najniższe stawki w Waszej okolicy. Ranking sprzedawców prądu mówi natomiast o jakości usług danej firmy oraz zadowoleniu klientów. Zachęcamy również do śledzenia komentarzy – niech doświadczenia innych będą dla Was przestrogą.

Najbardziej jednak skuteczne jest samo piętnowanie oszustów.  Zniechęci ich pokazanie, że takie kłamstwa mają krótkie nogi i sprawiedliwość ich dosięgnie. Przekazujemy zatem apel prokuratury w Płocku: zgłaszajcie wszystkie oszustwa i wszelkiego rodzaju próby takich działań. Zarówno wtedy, gdy dotyczą Was osobiście, jak i Waszych bliskich i znajomych – ich też nakłońcie do działania!

Najnowsze aktualności / recenzje

  1. Witam,
    zwracam się z prośbą o interwencję w sprawie zawarcia umowy przez firmę GASOENERGIA z Warszawy sprzedającą energię starszym osobom w Kudowie Zdrój.
    Piszę w imieniu starszej Pani właśnie z Kudowy Zdrój, która podpisała umowę pod presją i obietnicami tańszych rachunków. Obecnie jest straszona kosztami, pomimo tego,że firma jeszcze nie dostarczała energii. Reprezentując tą Panią chciałbym prosić o zaniechanie działalności takiej firmy, która traktuje starsze osoby jako źródło łatwych dochodów.
    Mam nadzieję, że odpowiednie organy ścigania zajmą sie tą sprawą.
    POZDRAWIAM

    • Dzień dobry,
      w takiej sytuacji bardzo prosimy o kontakt z miejskim rzecznikiem konsumentów, który udzieli bezpłatnej porady prawnej i pomoże rozwiązać te sytuację.
      Pomoc mogą uzyskać Państwo również ze strony URE (numer telefonu 22 244 26 36, godziny 8-15) – tam też warto zgłosić niewłaściwe praktyki sprzedażowe.

      Mam nadzieję, że uda się Państwu rozwiązać tę sprawę pomyślnie.
      Pozdrawiam,
      Barbara,
      enerad.pl

  2. Witam

    Nieświadoma, podpisałam umowę. Umowa ma obowiązywać od 01.12.2017 czy jest możliwość wycofania się z niej przed rozpoczęciem działania umowy.

    • Dzień dobry,

      Pani Krystyno najważniejsza jest data podpisania umowy – może Pani odstąpić od niej w ciągu 14 dni. Najlepiej pisemnie i za pośrednictwem Poczty Polskiej (list polecony za potwierdzeniem odbioru), liczy się wówczas data stempla pocztowego.

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

  3. Witam serdecznie.
    Moja Mama prowadzi mały zakład fryzjerski i niestety padła ofiarą firmy Gasoenergia z Warszawy. Jest osobą starszą i wtym okresie oczekiwała na operację i straciła całkowicie czujność a przedstawiciel
    tej oszukańczej firmy podawał się za pracownika firmy Tauron.
    Mama niestety podpisała umowę miało to miejsce w listopadzie 2017.
    Teraz dzwoniąc do tej firmy za odstąpienie od umowy chcą naliczyć karę 820 zł.Rzecznik nic nie pomógł bo to Zakład Fryzjerski i Mama prowadzi działalność gospodarczą.Gdzie się udać i uzyskać jakąś pomoc?

    • Dzień dobry,

      Panie Marku, wiele firm nalicza karę za rozwiązanie umowy i jest to zgodne w przepisami. Jeśli chcieliby Państwo unieważnić umowę na drodze sądowej (jako podstawę nieważności wskazać wprowadzenie w błąd), to ewentualnej pomocy w zebraniu materiałów dowodowych mogłaby udzielić Prokuratura w Płocku. Poradę mogą Państwo uzyskać również ze strony Urzędu Regulacji Energetyki. Infolinia dla odbiorców energii i paliw gazowych jest pod numerem 22 244 26 36. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 15:00.

      Pozdrawiam,
      Barbara
      zespół enerad.pl

  4. Gasoenergia Warszawa ich przedstawiciel wyłudził od rodziców moje dane (nie mieszkam w Polsce)przeniesiony zostałem z Tauronu do nich ,moja osobista interwencja u rzecznika praw konsumenta,na milicji,sprawa w prokuraturze i dupa zbita,śledztwo przez prokuraturę umorzone,ostatnio podali mnie do windykacji choć rachunki rodzice płacą ,zapłaciłem 600 zł aby nie mieć jeszcze większych kłopotów,e-mailem poinformowano mnie o pomyłce i przeproszono za rzekome niedogodności,poprosiłem o zwrot windykacji i niestety cisza choć mija już trzeci miesiąc.Nie będę się rozpisywał na temat ich stawek za energię ale napiszę krótko jeśli pojawi się w waszych progach przedstawiciel tego dostawcy a właściwie sprzedawca energii to poszczujcie go psami a na pewno uniknięcie kłopotów i kosztów które oni niestety gwarantują!!!

  5. Umowa którą mój mąż podpisał z Fortun na dostawę gazu jest bardzo zawiła w punkcie odnośnie ceny ostatecznie rachunki sporo wyższe niż u poprzedniego sprzedawcy mimo ofert promocji i zniżek których na rachunkach nie widać czy można w jakiś sposób ją unieważnić bo niestety 14 dni od podpisania minęło

    • W miesiącu listopadzie 2018roku odwiedził mnie przedstawiciel firmy Fortum.: Zostałem też oszukany przez firmę Fortum.Przedstawiciel firmy działający we Wrocławiu w sposób bezczelny oszukał mnie ,zapewniając że podpisując z firmą Fortum umowę będę miał niższe rachunki ,za prąd oraz gaz .Co w moim przypadku było zachęcające ,gdyż jestem 71 letnim emerytem,który na leki miesięcznie wydaję 250 zł. W następstwie tej sprawy. Przedstawiciel firmy Fortum ,przeglądając papiery,poprzedniego dostawcy ,zataił fakt, że nie mogę podpisać umowę o dostawę energi elektrycznej ,na posesję przy ul. Niepierzyńskiej 12 ,gdyż obowiązuje mię jeszcze umowa z firmą Tauron do listopada 2019 roku

  6. Nawiązując do w/w komentarza ,był to pierwszy przykład oszustwa.Drugi przykład :gazowy :dostałe Fakturę ,prognozę opłat co miesiąc w kwocie 110zł .Gdzie w poprzedniej firmie opłaty wynosiły co drugi miesiąc 135zł ,jest różnica spora Trzeci przykład za energie elektryczną Mam garaż po rodzicach we Wrocławiu ,gdzie już za pierwszą fakturę za mc. kwiecień zostałem oszukany na kwotę 28,zł Gdzie po mojej interwencji przyznano mi rację ,ale do obecnej chwili nie zwrócono mi tej niesłusznie naliczonej kwoty.Umowę którą podpisałem w Listopadzie 2018 r. obowiązuje mnie dopiero od 01-04-2019 r.Już w pierwszych płatnościach za mc.kwiecień w mc. maj zorięntowałem się że mam doczynienie z oszustami.

  7. Uwaga na firmę Fortum („sprzedawca” gazu i prądu).

    Zwracam czytelnikom forum szczególną uwagę na popularną ostatnio metodę „na sprzedawcę gazu/prądu”, równie popularne jak „na wnuczka”. Do mojej Mamy (92 lata) przyszła pani „z gazowni” w sprawie „obniżenia rachunku”. Mama będąc przekonana że rozmawia z przedstawicielem PGNiG dała się oszukać i podpisała nową umowę z Fortum. O tym że jest to zmiana sprzedawcy dowiedzieliśmy się dopiero jak z PGNiG przyszedł dokument z rozliczeniem i informacją o rozwiązaniu umowy oraz przestały przychodzić faktury za gaz.

    Mamy teraz duży problem z odkręceniem tego. Odstąpienie zostało odrzucone, bo jest po terminie. Teoretycznie termin ten się nie liczy, bo Mama nie była świadoma co podpisuje, ale Fortum ma to gdzieś. PGNiG też umywa ręce, bo Mama nie jest już ich klientem.

    Trzeba złożyć wypowiedzenie, ale to oznacza kary umowne. Trzeba z tym iść do sądu. Szczęście są organizacje konsumenckie, które w tym pomagają.

    Uczulcie na to swoich Rodziców i Dziadków. W Polsce, przy cichym wsparciu polityków, istnieje zgoda na Zorganizowany Przemysł Oszukiwania Seniorów. Oszukuje się na seansach prania mózgu zwanych „pokazami promocyjnymi” jak i w domach przez różnej maści „przedstawicieli handlowych”.

    Upublicznijcie proszę ten post jeśli możecie. Tym samym utrudnicie działanie Fortum i innych tego typu firemek.

    Pozdrawiam,
    Andrzej

Dodaj komentarz