UWAGA! Od 3 lipca 2021 roku obowiązuje w Polsce zakaz zawierania umów dotyczących energii elektrycznej i gazu poza lokalem przedsiębiorstwa. Więcej informacji znajdziecie w naszym artykule: Zakaz zawierania umów sprzedaży prądu czy gazu w domach konsumentów.
Procedura zmiany sprzedawcy prądu jest prosta i ogranicza się tylko do kilku podpisów. Jeśli po ich złożeniu dojdziemy do wniosku, w nieprzekraczalnym terminie 14 dni, że nowa oferta (z różnych przyczyn) nie jest dla nas, to powinniśmy, jak najszybciej złożyć oświadczenie odstąpienia od umowy. Warto pamiętać, że powyższa możliwość dotyczy tylko dokumentów zawartych poza lokalem sprzedawcy prądu. Więcej o tym poczytacie tutaj: Jak odstąpić od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem sprzedawcy prądu – wzór oświadczenia.
Jeśli nieszczęśliwie złożyło się, że upłynął termin 14-dniowy i jesteśmy niezadowoleni z usług nowego sprzedawcy, nie pozostaje nam nic innego, jak złożenie wypowiedzenia umowy na sprzedaż energii elektrycznej. Co to oznacza w praktyce?
Wypowiedzenie umowy sprzedaży energii elektrycznej - jakie możliwości?
Wypowiedzieć możemy zarówno umowę kompleksową, jak i na sprzedaż prądu, taką na czas określony lub nieokreślony – wszystko zależy jaką umowę mamy zawartą. Jednak przed podjęciem takiej decyzji, należy dokładnie zapoznać się z warunkami umowy, gdyż wypowiedzenie może czasami wiązać się z negatywnymi konsekwencjami.
Umowa na czas nieokreślony
Według prawa, osoby (konsumenci), którzy wypowiadają umowę na czas nieokreślony, nie mogą być obciążeni np. karami umownymi. Wszelkiego rodzaju klauzule zawarte w dokumencie są niezgodne z prawem. Konsument, wypowiadający taką umowę musi po prostu złożyć na piśmie odpowiedni dokument u dotychczasowej firmy energetycznej.
Umowa na czas określony
Sytuacja konsumentów wygląda zupełnie inaczej, gdy zawarli oni umowę na czas określony – w takim wypadku należy liczyć się z konsekwencjami, które są różne. Dlaczego? Ponieważ wysokość tzw. kar umownych, czy odszkodowania z tytułu zerwania umowy, regulowane jest w umowie, którą zawarł konsument.
W praktyce wypowiedzenie umowy może wiązać się ze sporym obciążeniem finansowym – jeśli zawarliśmy umowę na np. 48 miesięcy, a kara umowna za każdy miesiąc wynosi 25 zł, to skuteczne wypowiedzenie umowy po 3 miesiącach może nas kosztować aż 1125 zł! Dlatego, jeśli chcemy zrezygnować z usług sprzedawcy, to w pierwszej kolejności powinniśmy zapoznać się z konsekwencjami takiego kroku – wszystko znajdziemy w podpisanej przez nas umowie.
Gdy nie zniechęcą nas koszty, to wypowiedzenie należy złożyć w formie pisemnej – taki obowiązek nie dotyczy umów zawartych przed 11.09.2013 rokiem.
Czy zawsze zapłacimy karę umowną?
Kara umowa, czy odszkodowanie zawarte w umowie nie są „wyrokiem” ostatecznym i warto spróbować porozumieć się ze sprzedawcą. W szczególności o taką możliwość warto zawalczyć, w przypadku dokumentów zawartych w sposób nierzetelny.
Jeśli padliśmy ofiarą nieuczciwego przedstawiciela, czy nowy sprzedawca nie dochowuje warunków umowy, to warto spróbować rozwiązać umowę za porozumieniem stron, gdyż w ten sposób możemy obniżyć wysokość kar umownych lub uniknąć ich całkowicie.
Co powinno zawierać wypowiedzenie umowy sprzedaży energii elektrycznej?
Wypowiedzenie umowy należy złożyć u sprzedawcy w formie pisemnej. Taki dokument powinien zawierać dane osoby, na którą została zawarta umowa, czyli: imię, nazwisko, adres, wskazane jest też podanie numeru klienta. W piśmie należy umieścić dane firmy: pełną nazwę oraz adres. Treść wypowiedzenia musi zawierać numer umowy, natomiast nie trzeba podawać powodu wypowiedzenia.
Kiedy umowa zostaje rozwiązana?
W przypadku gospodarstw domowych, jeśli zostały dochowane wszelkie formalności, umowa zostaje rozwiązana z ostatnim dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym wypowiedzenie dotarło do firmy energetycznej - nie decyduje w tej sytuacji data wysyłki. Dla przykładu, jeśli pismo dotrze do sprzedawcy 10 czerwca, to umowa zostanie skutecznie rozwiązana 31 lipca.
Nieco inaczej terminy wyglądają w przypadku klientów biznesowych – okres wypowiedzenia określony jest w zawartej umowie może on wynosić np. jeden miesiąc, czy trzy miesiące.
Witam wypowiedziałam umowę w Tauron Umowa była bezterminowa,ale miałam cennik obowiązujacy do 31.12.2023r.Jaka może być kara za zerwanie cennika,gdyż dzwoniąc na infolinię dostałam informację że to 25zł za każdy miesiąc do końca obowiązywania cennika.Teraz mówią że to dotyczy tylko dostawców indywidualnych.Bardzo proszę o pomoc co m robić.Złożylam reklamację,ponieważ zostałam,gdyż podano mi błędne informacje .
UMOWA BYŁA NA CZAS OKREŚLONY, CZY MOŻNA W KAŻDEJ CHWILI ROZWIĄZAĆ UMOWĘ
Energia Polska
Wypowiedziała umowy na gaz i energię elektryczną narażając Firmę na straty.
Podnosiła ceny w trakcie umowy
Dzień dobry
mam pytanie czy sprzedawca prądu w moim przypadku firma Pulsar może dowolnie podnosić cenę za energię elektryczna? Dostałem rachunek z nową ceną 2,00 zł za 1 kWh
Witam,umowę mam podpisaną z innogy do 31.12 2022 na działalność gospodarczą w danym punkcie, punkt się zamknął z dniem 31.12.2020 ,napisałam wypowiedzenie że nie z mojej winy itd.To odpisali mi że od 31.03.2021 ,rozwiązałam umowę przed terminem i mnie ukarzą finansowo z tego powodu,ale nikt nie chce powiedzieć na jaką kwotę i uzasadnić dlaczego skoro to nie z mojej winy punkt się zamknął. Pismo o zamknięciu wysłałam nic nie dało . Co w takim wypadku mam zrobić. Pozdrawiam
Dzień dobry
Przyszedł w 2018 roku zięć kolegi i namówił mnie na przeniesienie sprzedawcy energii z PGE do Innogy .
Dostawcą energii w moim terenie jest PGE .
Zainstalowałem fotowoltaikę o mocy 33kw za 100 tys i nie mogę zawrzeć z nikim umowy kompleksowej
Z innogy mam umowę na sprzedaż energii do 31,12,2021 .
Z Innogy nie moge zrobić aneksu umowy na umowę kompleksową bo Innogy nie jest moim dostawcą .
Umowy też nie mogę wypowiedzieć bo nie jest moim dostawcą ?
Pge nie zawrze ze mną umowy kompleksowej dopóki nie rozwiąże z innogy .
Proszę o podpowiedź jak wyjść z tej sytuacji
Dzień dobry,
proszę o informację, czy sprzedawca, który nie może zapewnić rozliczenia prosumenckiego instalacji fotowoltaicznej, ma prawo naliczyć karę za przedterminowe rozwiązanie umowy. De facto to z winy sprzedawcy, a nie konsumenta umowa musi zostać rozwiązana. Prosumentowi ustawa gwarantuje prawo do rozliczenia energii bilansem, więc na mój rozum, to nie jego wina, że umowa musi zostać rozwiązana.
Pozdrawiam
Ojciec podpisał umowę z Fortum o dostarczenie energii elektrycznej i zrezygnował jednocześnie. Przedstawicielka porwała dokumenty. Po upływie 3 miesięcy przychodzi rachunek z Fortum do zapłaty. Co zrobić Ojciec nie ma umowy. Z rachunku wyczytaliśmy numer umowy i numer klienta. Jak z tego wybrnąć i wypowiedzieć umowę bez konsekwencji finansowych?
W związku ze śmiercią osoby zawierającej umowę z Fortum, uzyskałam informację, że umowa obowiązuje do końca roku i nie ma możliwości jej rozwiązania. Nie wydaje mi się to zgodne z prawem. Czy jest jakiś przepis prawny mówiący o tym?
Mam problem z PGE
Zamknąłem umowę 11.10.2019 oraz podpisałem nową umowę na fotowoltaikę. Licznik odebrano zgodnie z prawem do 30 dni po podpisaniu umowy i dokładnie w ostatni dzień. Od tego momentu czekam na zamknięcie umowy oraz rozliczenie. Przy czym kazano mi na razie płacić rachunek za energię i prognozy na zużycie. W dniu dzisiejszym po kilkukrotnym monitowaniu mailowym dostałem info – „sprawa wymaga dokładniejszej analizy”.
Co robić przecież w ten sposób można jeszcze płacić za prąd następny rok…
Proszę doradzić jak wycofać się z taryfy G11K ENERGA. W tej taryfie obowiązuje opłata handlowa. Moja mama została wprowadzona w błąd przez przedstawicielkę handlową, która poinformowała ją, że:
– wszyscy wcześniej czy później muszą ją podpisać,
– jeśli nie podpisze teraz, dostanie wezwanie do stawienia się w biurze w Ostródzie,
– nie zająknęła się słowem o opłacie handlowej.
Mama podpisała. Teraz bardzo to przeżywa.
Bardzo bardzo proszę o pomoc.
Serdecznie dziękuję za rzeczowy i odpowiadający na moje pytania artykuł.
Witam. Zadzwoniła do mnie Pani z infolinii Enea i zaproponowała umowę na korzystnych warunkach niż tą co mam też z Enea. Zaznaczam że jestem przedsiębiorcą i prowadzę sklep. Niestety podpisałam tą umowę, którą będzie obowiązywać dopiero od 01.01.2020. Niestety w międzyczasie opuściłam lokal który zajmowałam w trakcie podpisywania umowy. Zmieniłam lokal na inny. Przekazałam umowę następnemu wynajmującej, ale zostałam z umową zawartą z datą przyszłą na czas określony. Co mam zrobić? Czy mogę unieważnić umowę, która jeszcze nie weszła w życie? Bez konsekwencji?
Witam, nabyłem mieszkanie od starszej osoby która ma umowę na dostawy prądu z energia.chcialbym absolutnie nie przejmować tego dostawcy tylko przejść na PGE, mieszkanie mam kilka dni, kontakt z tą osobą jest ograniczony,(mieszka w innym mieście i ma 80 lat, umowa jest nadal na nią, proszę mi powiedzieć jak to zrobić najszybciej i bez ponoszenia kosztów, czy mam przepisać umowę na siebie i od razu wypowiedzieć, czy próbować skłonić tę osobę do wypowiedzenia?mieszkam daleko salonu sprzedaży tego dostawcy i sprawa się trochę komplikuje, pozdrawiam.
Dzień dobry, sprzedawcą energii elektrycznej dla mnie jest Orange Energia, ale zawarłem teraz umowę z EKO TECH (Warszawa) na instalację fotowoltaiczną – realizacja kwiecień/maj 2020r.
Infolinia Orange Energia twierdzi, że nie obsługuje fotowoltaiki a jakbym chciał odstąpić od umowy z nimi to płacę karę umowną, której z powodu fotowoltaiki się do niedawna nie płaciło a teraz (zmiana przepisów) się płaci.
Z kolei inna firma fotowoltaiczna FOTON Technik informowała mnie, że od września wszyscy sprzedawcy energii mają ustawowy obowiązek obsługi fotowoltaiki…
Więc zamieszanie totalne. Czy jest jakaś szansa żebym rozwiązał umowę z Orange E. bez kary umownej, co robić?
Chciałbym spowrotem do innogy, która obsługuje fotowoltaikę.
Witam załozyłem pół roku temu fotowoltajke 3 kw za swoje pieniądze a chciałem skozystac z dotacji gminych rozbudowac chyba niemozna ,kto ma to nie moze skozystac z dotacji .czy mam wypowiedziec umowe z pg o instalacje fotowoltajczno
Dzień dobry, co mogę zrobić w sytuacji kiedy firma Energie 2 nie wysyła mi rachunków za zużycie energii? Mam nie płacone rachunki za styczeń i luty, zero jakiegokolwiek kontaktu z firmą (dzwoniąc na infolinie, wysyłając maila) – zero odzewu.
Witam
Jestem pracownikiem firmy w imieniu której ustalałam warunki umowy. Przedstawiciel dostawcy energii wypełniał umowę a rozmawiając ustalaliśmy warunki. Właściciele firmy podpisali umowę. Po miesiącu wróciła do nas do firmy umowa i okazało się że warunki są zupełnie inne niż ustalaliśmy. Zwyczajnie przedstawiciel wpisywał inne kwoty i terminy. Jak z tego wybrnąć?.
mój ojciec podpisał umowę z firmą o nazwię Fortum ,chodzi o dostarczanię energi elektrycznej.Wiem o kosztach rozwiązania umowy ale ktoś mnie pojndormował ,że gdy osoba która podpisała umowę zmarła to można rozwiązać bez żadnych kosztów …czy to prawda ??? . bo lakal w o którym mowa jest własnością teraz mojej matki i pisze w jaj imieniu .proszę o podpowiedz …z góry dziękuje i pozdrawiam
Dzień dobry. Podpisałem umowę z energią2 na sprzedaż energii. W trakcie rozmowy przedstawiciel ewidentnie mnie oszukał. Nie poinformował o podwójnych fakturach. Powiedział że rozliczenie będzie na bieżąco zamiast prognozy,będzie taniej i wiele innych rzeczy. A jak się okazuje to nie prawda. Przegapiłem 14 dniowy termin na odstąpienie. Co mam zrobić?