Problemów z nieprawidłowymi rachunkami jest ostatnio naprawdę sporo. Są one spowodowane często zmianami w systemach informatycznych obsługujących m.in. rozliczenia. Doświadczyli tego w pierwszej połowie 2016 r. klienci firmy Energa oraz Enea. Nierzadko przyczyna leży jednak w awarii licznika, nielegalnym przyłączu czy błędzie inkasenta.
Wysoki rachunek za prąd - jak rozwiązać problem?
Po otrzymaniu zbyt wysokiej faktury powinniśmy w pierwszej kolejności zastanowić się czy nie jest to spowodowane po prostu większym zużyciem prądu przez nasze gospodarstwo. Reklamacja będzie bowiem wtedy bezpodstawna.
Przypomnij więc sobie, czy w ostatnim okresie:
• zostało podłączone dodatkowe urządzenie,
• intensywniej wykorzystywałeś urządzenia o wysokim zapotrzebowaniu na prąd (np. klimatyzator, piekarnik, bojler, pralka),
• ogrzewałeś mieszkanie za pomocą urządzeń elektrycznych,
• w mieszkaniu był remont,
• udostępniałeś mieszkanie znajomym lub rodzinie,
• upewnij się, czy kwota faktury nie jest szacowana.
Jeśli wysoki rachunek za prąd nadal będzie dla Ciebie zagadką, to możesz zwrócić się do przedsiębiorstwa energetycznego z prośbą o dodatkową informację. Firma energetyczna ma obowiązek udzielić klientowi – jeśli on tego zażąda – pełnych i nieodpłatnych wyjaśnień o sposobie naliczania opłat, zasadach rozliczania, aktualnych taryfach oraz zużyciu prądu we wcześniejszych okresach.
W celu uzyskania dodatkowych informacji możesz skorzystać z pomocy konsultantów dzwoniąc na infolinię. Niestety, jak pokazuje praktyka, obsługa klientów przez konsultantów nierzadko pozostawia sporo do życzenia. W przypadku reklamacji, rzecznicy konsumentów zalecają, aby składać ją na piśmie a nie dzwonić na infolinię. Pismo należy wysłać listem poleconym i zachować jego kopię.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy i prawem energetycznym firma energetyczna ma obowiązek udzielić odpowiedzi na reklamację w terminie do 14 dni od momentu jej złożenia. Warto pamiętać, że jeżeli reklamacja nie została rozpatrzona w tym okresie, to zgodnie z art. 6c ust. 2 nowelizacji Prawa energetycznego z dnia 26 lipca 2013 roku uważa się, że została ona uwzględniona. Informacje o dostępnych możliwościach składania reklamacji i zgłoszeń zamieszczone są na stronach internetowych sprzedawców energii. Popularnym i wygodnym sposobem jest formularz kontaktowy na stronie www lub w elektronicznym biurze obsługi klienta. W przypadków dużych sprzedawców istnieje możliwość reklamacji w salonach sprzedaży.
Jak napisać reklamację za zawyżony rachunek za prąd?
Jeżeli zdecydowałeś się przesłać reklamację listem poleconym, to pamiętaj, aby zamieścić w nim niezbędne informacje: Imię i nazwisko klienta, jego numer ewidencyjny, adres korespondencyjny, adres poboru prądu, numer faktury. Następnie podaj datę odczytu oraz stan licznika i precyzyjnie, zwięźle przedstaw powód reklamacji. Równie dobrze możesz wydrukować gotowy formularz reklamacji zamieszczony na witrynie internetowej zakładu energetycznego, wypełnić go i wysłać tradycyjną pocztą.
Należy pamiętać, że wysłanie reklamacji nie zwalnia z obowiązku terminowej zapłaty należności kwestionowanej faktury. Jeśli reklamacja zostanie uwzględniona, to otrzymasz zwrot zazwyczaj w postaci faktury korygującej. W przypadku zaś stwierdzenia braku podstaw do reklamacji należy liczyć się z ewentualnymi dodatkowymi kosztami jeżeli reklamacja wiązała się z kontrolą liczników lub ekspertyzą.
Szukasz zaufanego wykonawcy? Z nami go znajdziesz!
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
W kwestiach spornych, kiedy przekonani jesteśmy o swojej racji a sprzedawca energii nadal odrzuca reklamację możemy zwrócić się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). W czerwcu 2016 roku w wyniku skarg konsumentów UOKiK wszczął postępowania przeciwko spółkom Polski Prąd i Multimedia Polska Energia. Komunikowanie nieprawidłowości i Twoja opinia mają więc znaczenie. Na stronie internetowej UOKiK znajdziesz listę wszystkich miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów i placówek UOKiK z podanymi danymi teleadresowymi.
Jeśli czujesz się poszkodowany
Jeśli czujesz się poszkodowany lub rozczarowany jakością obsługi pamiętaj, że w łatwy sposób możesz zmienić sprzedawcę prądu. Rezygnując z usług obecnego sprzedawcy nie tylko wyrażasz swoją dezaprobatę dla jego działań ale także przyczyniasz się do poprawy jakości usług i spadku cen prądu. Wielu konsumentów dopiero w sytuacji problemów z zawyżonymi rachunkami zaczyna interesować się ofertami innych sprzedawców energii, uświadamia sobie, że jest ich aż tak wielu i oferują różne ceny prądu. Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej jest obecnie znacznie łatwiejsza niż kilka lat temu i nie wiąże się żadnymi kosztami. Jak to zrobić wyjaśniliśmy w artykule: Zmiana sprzedawcy prądu.
Właśnie przyszło mi wyrównanie. Mam dopłacić 8000. Za mieszkanie 38m
Co się dzieje? Dostałem fakturę za czerwiec 2021 na kwotę 835 zł, a nie mam klimatyzacji…
Czy sprawa została jakoś rozwiązana? Ja mam dopłacić 5000 zł za podobnej wielkości mieszkanie. Reklamacja wysłana, minęły 2 tygodnie i cisza. Na infolinię zaproponowali jedynie rozłożenie na raty…
kto tam pracuje ? chyba od lekarza ,wstyd po szkole i nie umia liczyc , pytali się czy mama w domu spawarkę no jaja !!!!!!!!!!!!!!!
W moim przypadku najlepszym sposobem na obniżenie rachunków za prąd okazało się… założenie paneli fotowoltaicznych. Gdybym wiedział, że różnica jest aż tak ogromna, to na pewno zdecydowałbym się na to wcześniej. Korzystałem z usług firmy oze-biomar i chyba lepiej nie mogłem trafić. Wszystko w terminie, panowie widać, że znają się na tym. Rozwiali moje niewielkie obawy, które jeszcze miałem.
Witam serdecznie
Mam pytanie, czy fakt że posiadamy dwa liczniki ponieważ wprowadziliśmy się do nowego mieszkania które jest połączeniem dwóch mniejszych mieszkań może zdecydowanie wpływać na wysoką kwotę za prąd?
Od czego powinnam zacząć (sprawdzanie-wyjaśnienie ) tej sytuacji ?
Rachunek to 520zł za prąd dla trzy osobowej rodziny( w tym małe dziecko )
Jest nieporównywalnie wyższy do naszych rachunków w starym mieszkaniu, mniejszym o 20metrów kwadratowych.
Będę wdzięczna za odpowiedź ponieważ jesteśmy załamani
Pozdrawiam
Dzień dobry,
Pani Dario, najlepiej będzie jak uda się Pani do BOK sprzedawcy i bezpośrednio wyjaśni sprawę.
Pozdrawiam
Agnieszka
enerad.pl
Artykuł Ustawy, na który się powołujecie dotyczy raczej tylko reklamacji dotyczącej dostawy prądu, a nie rozliczeń Czyli jeśli ktoś reklamuje kwotę faktury to raczej nie ma zastosowania ten artukuł.
Dzień dobry,
dziękujemy bardzo za zwrócenie uwagi. Podstawa prawna przywołana jest jednak prawidłowa, ponieważ odnosi się do sytuacji, w której spieramy się ze sprzedawcą o wysokość rachunku. Przepisy reklamacyjne w Prawie energetycznym umieszczone są w kontekście prawnych uwarunkowań odcięcia dostaw energii i to mogło Pana zmylić. Aby nie mieć wątpliwości, że chodzi zarówno o usługę sprzedaży, jak i dystrybucji prądu, wystarczy cofnąć się do art.6b ust. 3 wykazanej ustawy.
Pozdrawiam,
Barbara
zespół enerad.pl
Czyli trzeba najpierw zalegać, żeby podlegać pod to 🙂
Dzień dobry,
kiedy nie zgadza się Pan z rozliczeniem przedstawionym przez sprzedawcę i nie chce Pan zapłacić zawyżonego rachunku, to siłą rzeczy zaczyna Pan zalegać z płatnościami. Kiedy zdecyduje się Pan na uiszczenie rachunku i dopiero później złoży Pan reklamację, to sprzedawca również ma 14 dni na ustosunkowanie sie do niej – wynika to z przepisów Kodeksu Cywilnego.
Pozdrawiam,
Barbara
zespół enerad.pl
Ile trwa reklamacja faktury za prad w multimedii? Minely juz dwa miesiace a ja nie dostalam odpowiedzi.
Dzień dobry, a w jaki sposób została wniesiona reklamacja? Sprzedawca, zgodnie z obowiązującym prawem, na rozpatrzenie reklamacji ma 14 dni. W naszym artykule: https://enerad.pl/aktualnosci/wysoki-rachunek-za-prad-i-jego-reklamacja/ jest taka informacja „Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy i prawem energetycznym firma energetyczna ma obowiązek udzielić odpowiedzi na reklamację w terminie do 14 dni od momentu jej złożenia. Warto pamiętać, że jeżeli reklamacja nie została rozpatrzona w tym okresie, to zgodnie z art. 6c ust. 2 nowelizacji Prawa energetycznego z dnia 26 lipca 2013 roku uważa się, że została ona uwzględniona”.
Pozdrawiam
Agnieszka
enerad.pl
Po otrzymaniu faktury dzwonilam do multimedii i tam napisala reklamecje, czyli telefonicznie. Faktycznie po dwoch tyg dostalam pismo ze na dzien dzisiajszy nie dostali odpowiedzi od Pge i dalej cisza. Minelo juz 2,5 miesiaca a ja nadal nie wiem co z faktura na ktora byla reklamacja.
Pani Ewo, a kontaktowała się Pani ostatnio z Multimedia?
Pozdrawiam
Agnieszka
enerad.pl
Nie, nie kontaktowalam sie. Wydaje mi sie ze to Multimedia powinna sie skontaktowac ze mna. Jednak zbyt dlugo nie ma od nich wiadomosci. Postaram sie zadzwonic i dopytac, dodzwonienie sie tam tez graniczy z cudem.
Dziekuje za odpowiedzi.
Ewa
Zgadzam się z opinią że infolinia pozostawia sporo do życzenia. Często pracują tam młodzi ludzie bez gruntownego przeszkolenia i znajomości oferty, szybko chcą się pozbyć rozmówcy/sprawy, zwłaszcza jeśli problem ich przerasta.
Część przedsiębiorstw energetycznych dopuszcza składanie reklamacji i wniosków pocztą elektroniczną (najlepiej skan z odręcznym podpisem w załączniku) i/lub przez EBOK.
Taka droga może być szybsza, wygodniejsza i tańsza niż listowna.
Warto zapytać u swojego sprzedawcy/OSD, jakie metody składania reklamacji oferują.
Tak oczywiście, podpisany skan reklamacji można też wysłać za pomocą poczty e-mail. Informacje o sposobie składania reklamacji są zamieszczone na stronach internetowych sprzedawców energii. Dziękujemy za czujność 🙂