Obowiązki informacyjne dostawców energii
Firmy energetyczne mają 7 dni na to, by na swoich stronach internetowych udostępnić informację o 12-proc. obniżce cen energii elektrycznej. Jednak informacja o obniżce cen nie będzie dostępna wyłącznie w formie online. Dostawcy energii są zobowiązani do informowania odbiorców za pomocą różnych kanałów - od tradycyjnych listów, poprzez e-maile, po kontakty telefoniczne czy dedykowane portale.
Muszą również podać sposoby, w jaki klienci mogą zweryfikować swoje dane udostępnione sprzedawcy energii czy decydować o formie otrzymywania faktury. Klienci będą mieć, co najmniej 21 dni na podjęcie odpowiednich kroków w odpowiedzi na tę informację.
Ile można zaoszczędzić?
Aby skorzystać z obniżki, klienci muszą spełnić określone warunki. Jeżeli to zrobią, ich rachunki za prąd zostaną obniżone o 12% wstecznie, począwszy od początku 2023 r. To przełoży się na oszczędność w wysokości ok. 120 zł rocznie. W przypadku niespełnienia warunków obniżki w tym roku, opust zostanie uwzględniony w 2024 roku, najpóźniej do końca przyszłego roku.
Minister klimatu i środowiska, Anna Moskwa, podkreśliła, że koszty związane z wprowadzeniem obniżki zostaną rozliczone zgodnie z działającymi już mechanizmami rekompensat dla sprzedawców energii. Bardzo ważnym elementem działań rządu, skierowanych w uatrakcyjnienie krajowego rynku energii, jest składka solidarnościowa, która posłuży do sfinansowania obniżenia maksymalnej stawki za energię elektryczną dla samorządów, podmiotów wrażliwych i sektora MŚP oraz zwiększenia limitów zużycia energii.
Ile będą kosztowały obniżki cen prądu, ciepła i gazu?
Koszty związane z zamrożeniem cen prądu, ciepła i gazu w latach 2022-2023 mogą sięgnąć 100 mld zł. Jak poinformowała Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska, finalne koszty będą zależały od liczby odbiorców, którzy spełnią warunki do rozliczenia w 2023 r.