Mój Prąd - najważniejsze informacje na temat programu
Podsumowanie aktualnych zasad programu Mój Prąd 2024 |
|||
Beneficjenci | Zakres inwestycji | Forma i kwota wsparcia | Terminy |
Osoby fizyczne (prosumenci net-billingu) |
Instalacja PV (2kW - 10 kW) do 31.07.24,
Instalacja PV (2kW - 20 kW) od 01.08.24, Magazyny energii (min. 2 kWh), Magazyny ciepła (min. 20 litrów / 20 dm3) |
Maksymalnie 50% i nie więcej niż:
6.000 zł (tylko PV) lub 7.000 zł (PV + dodatkowe urządzenie) od 01.08.24 16.000 zł na magazyn energii; 5.000 zł na magazyn ciepła; |
Od 02.09.2024 r. do 20.12.24 r. |
Najnowsze aktualności o programie Mój Prąd:
- Nawet 28 tysięcy zł na PV i magazyny energii - rusza Mój Prąd 6.0
- Znamy ramy programu Mój Prąd 6.0. Zobacz co się zmieni!
- MKiŚ: Już kilka tygodni mają pojawić się pieniądze na nowy nabór Mój Prąd
- Budżet i termin Mojego Prądu na 2024 ogłoszony
- Kiedy będzie Mój Prąd 2024 – Mój Prąd 6.0?
Mój Prąd 6.0 - dla kogo?
O dotację Mój Prąd mogą ubiegać się trzy grupy inwestorów:
- Prosumenci, którzy rozliczają się w net-billingu, którzy do tej pory nie złożyli żadnego wniosku w Mój Prąd.
- Osoby, które rozliczają się za pomocą systemu opustów, i które nie otrzymały jeszcze żadnego wsparcia z Mój Prąd - pod warunkiem przejścia na net-billing.
- Osoby, które otrzymały już dotację na PV w poprzednich edycjach Mój Prąd i które:
- zakupiły i przyłączyły system od 01.01.2021 roku,
- przeszły na net-billing,
- dokupiły magazyn energii.
Jak można zatem zauważyć, Mój Prąd jest skierowany wyłącznie do tych inwestorów, którzy albo już rozliczają się w net-billingu, albo są gotowi zmienić system opustów na net-billing.
Jednocześnie, aktualne wsparcie z Mój Prąd jest przewidziane dla osób fizycznych, które:
- mają podpisaną umowę kompleksową lub umowę sprzedaży energii,
- produkują prąd lub ciepło na własne potrzeby istniejącego budynku, z pomocą instalacji PV, zamontowanej na budynku mieszkalnym lub na otaczającej go działce.
Mój Prąd - zasady. Na co można dostać dotację?
Dotację Mój Prąd można otrzymać na:
- Zakup i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej on-grid lub hybrydowej:
- o mocy od 2 kW do 10 kW (do 31.07.2024);
- o mocy od 2 kW do 20 kW (od 01.08.2024);
- Trzeba jednak pamiętać, że moc systemu musi być dostosowana do zapotrzebowania energetycznego w taki sposób, by roczna ilość wyprodukowanej i oddanej do sieci energii nie przekroczyła 120% całkowitej ilości energii pobranej w tym samym okresie rozliczeniowym.
- Zakup i montaż magazynu energii elektrycznej o pojemności minimum 2 kWh. Jednocześnie, cena zakupu i montażu magazynu, w przeliczeniu na 1 kW nie może przekroczyć 6.000 zł (bez kosztów wysyłki/transportu).
- Zakup i montaż magazynu ciepła - czyli zasobniki CWU zasilane PC lub kotłem elektrycznym, zasobniki CWU z grzałką elektryczną, a także bufory ciepła z grzałką elektryczną, bufory zasilane PC lub kotłem elektrycznym, bufory ciepła z zasobnikiem CWU (będące jednym urządzeniem), pompy ciepła do CWU z zasobnikiem (oddzielnym lub zintegrowanym). Minimalna pojemność zbiornika lub bufora musi wynieść 20 dm3 (20 litrów).
Wszystkie urządzenia wchodzące w skład wymienionych wyżej instalacji i systemów muszą być zamontowane jako nowe i nie mogą być wyprodukowane wcześniej niż 24 miesiące przed montażem.
Wśród konkretnych typów systemów PV wyszczególnionych w programie znalazły się m.in.:
- dachowe lub gruntowe instalacje PV - z inwerterami sieciowymi typu on-grid lub inwerterami hybrydowymi,
- systemy oparte na mikroinwerterach,
- wiaty, carporty fotowoltaiczne,
- markizy PV i inne zadaszenia tego typu,
- dachy solarne,
- zestawy fotowoltaiki na balkon.
Mój Prąd 2024 - warunki
Do dofinansowania Mój Prąd kwalifikują się jedynie te przedsięwzięcia, które rozpoczęły się nie wcześniej niż przed 01.01.2021 r. (jest to data początkowa kwalifikowalności kosztów). Za rozpoczęcie inwestycji uważa się datę opłacenia pierwszej faktury lub paragonu, datę przyłączenia mikroinstalacji lub datę montażu systemu, wynikającą z protokołu odbioru - w zależności od tego, co wystąpiło najpierw.
Wniosek Mój Prąd można składać jedynie na przedsięwzięcia zakończone - tzn. wtedy, gdy wszystkie instalacje i urządzenia zgłoszone do Mój Prąd zostały w całości zamontowane, przyłączone, zgłoszone do odpowiednich instytucji i opłacone. Datę zakończenia inwestycji stanowi wówczas data uruchomienia ostatniego z urządzeń lub data opłacenia ostatniego dokumentu płatniczego (faktury, paragonu imiennego) - w zależności do tego, co nastąpiło później.
Uwaga! NFOŚiGW zastrzega sobie prawo do losowych kontroli beneficjentów, którzy uzyskali dotację z Mój Prąd.
Instalacja wsparta w programie musi być eksploatowana przez minimum 5 lat, licząc od daty dofinansowania. W tym czasie nie może być sprzedana/zastawiona, zdemontowana, zmodyfikowana czy przenoszona w inne miejsce (wyjątkiem jest oczywiście konieczność naprawy).
Co istotne, łączna moc wszystkich instalacji OZE (wraz z instalacją PV i magazynem energii) nie może przekroczyć 50 kW.
Mój Prąd - kiedy nie otrzymasz dotacji?
Dofinansowanie Mój Prąd nie zostanie przyznane, jeśli:
- Instalacja fotowoltaiczna zgłoszona do programu została zamontowana na dachu, pokrytym materiałami zawierającymi azbest.
- Przedsięwzięcia zgłoszone do programu zostały sfinansowane za pomocą leasingu i w dniu składania wniosku Grantobiorca nie jest właścicielem urządzeń i instalacji.
- Faktury złożone z wnioskiem będą dotyczyć wyłącznie montażu (do otrzymania dotacji konieczne są faktury potwierdzające zarówno montaż, jak i zakup).
Uwaga! Dofinansowaniem nie będą objęte urządzenia do magazynowania ciepła, które w bezpośredni sposób nie wpływają na zwiększenie autokonsumpcji.
Tabliczka Mój Prąd, czyli obowiązek informacyjny
Po otrzymaniu dotacji, inwestor ma obowiązek niezwłocznie umieścić tabliczkę informacyjną Mój Prąd w widocznym miejscu, w lokalizacji przedsięwzięcia. Wzór tabliczki znajdziecie na stronie programu.
Mój Prąd - wysokość dofinansowania
Ogólna wysokość dofinansowania Mój Prąd wynosi do 50% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. W ujęciu kwotowym, maksymalna wysokość dotacji Mój Prąd wynosi na:
- system PV (w przypadku zakupu wyłącznie mikroinstalacji) - do 6.000 zł, dostępna tylko dla osób, które do tej pory nie korzystały z MP i które podłączyły ją do sieci przed 31.07.24. Osoby, które otrzymały już dofinansowanie z MP (lub innego programu) i które przeszły z net-meteringu na net-billing - do 3.000 zł.
- instalację PV (w przypadku zakupu mikroinstalacji i urządzenia zwiększającego autokonsumpcję) - do 7.000 zł.
- magazyn ciepła - do 5.000 zł;
- magazyn energii elektrycznej - do 16.000 zł;
Mój Prąd 6.0 - magazyn energi będzie obowiązkowy?
W aktualnej, szóstej edycji Mojego Prądu, Ministerstwo Klimatu, wydzieliło dwie grupy beneficjentów:
- I grupa: osoby które podłączyły instalację do sieci do 31.07.24 r.,
- II grupa, osoby które podłączyły fotowoltaikę po 01.08.24 r.
Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez MKiŚ, dla II grupy beneficjentów, warunkiem uzyskania dotacji z MP będzie obowiązkowy montaż magazynu energii lub magazynu ciepła. I grupa będzie zwolniona z takiego obowiązku.
Terminy Mój Prąd. Od kiedy nabór? Do kiedy potrwa?
Nabór wniosków do Mój Prąd 2024 ruszył 2 września 2024 roku. Zakończenie tegorocznej edycji Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaplanowało na 20.12.2024 roku. Przy czym nabór może się skończyć wcześniej, jeśli wyczerpie się pula środków przewidziana na ten rok. Budżet Mój Prąd 6.0 wynosi 400 mln zł.
Program ma być realizowany w latach 2024 - 2028.
Mój Prąd - jakie dokumenty?
W Mój Prąd beneficjenci muszą posiadać kilka dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku. Należy przygotować elektroniczne wersje następujących zaświadczeń:
- potwierdzenie przyłączenia mikroinstalacji, wydane przez OSD (Operatora Sieci Dystrybucyjnej);
Wzór zaświadczenia o przyłączeniu do sieci - Mój Prąd - zaświadczenie potwierdzające korzystanie z systemu net-billing od OSD lub aneks do umowy kompleksowej lub wykaz zmian w umie sprzedażowej / kompleksowej lub inny dokument potwierdzający zmianę wraz z datą jej obowiązywania.
Przykładowy wzór zaświadczenia o korzystaniu z net-billingu - Mój Prąd - oświadczenie wnioskodawcy o dokonaniu płatności za faktury związane z wykonaniem instalacji;
Wzór oświadczenia o dokonaniu płatności Mój Prąd - protokołu odbioru prac - od wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy o samodzielnym montażu elementów dodatkowych (magazynu ciepła, energii);
Wzór protokołu odbioru prac - Mój Prąd - pełnomocnictwo, jeśli wniosek ma być składany w imieniu wnioskodawcy.
Wzór pełnomocnictwa - Mój Prąd - oświadczenie o zgłoszeniu magazynu energii do OSD.
Wzór oświadczenia o zgłoszeniu ME do OSD - oświadczenie o wyrażeniu zgody na wypłatę środków na nr konta bankowego innej osoby.
Wzór oświadczenia o zgodzie na wypłatę środków na inne konto bankowe
Wzory powyższych dokumentów znajdziecie na stronie programu. Oprócz tego potrzebne będą:
- faktury lub paragony imienne za dostawę i montaż instalacji PV oraz magazynu energii,
- karty energetyczne produktu i/lub etykiety energetyczne (w zależności od zakresu informacji na temat urządzenia).
Gdzie i jak złożyć wniosek Mój Prąd?
Wniosek do programu Mój Prąd można składać wyłącznie drogą elektroniczną, za pośrednictwem Generatora Wniosków o Dofinansowanie: https://gwd.nfosigw.gov.pl/. Zgłoszenia w formie papierowej będą odrzucane.
Aby złożyć wniosek o dofinansowanie fotowoltaiki online konieczne było posiadanie konta na platformie GWD. Można je założyć za pomocą tzw. Węzła Krajowego (czyli za pomocą profilu zaufanego, tożsamości elektronicznej dostarczanej przez bank, e-dowodu z aktywną warstwą elektroniczną) lub też za pomocą systemu GWD (z pomocą adresu mailowego).
Mój Prąd - jak wypełnić wniosek online?
Jak wygląda procedura składania wniosku “Mój Prąd” online?
Poniżej znajdziecie szczegółową instrukcję składania wniosku Mój Prąd przez GWD opracowaną przez NFOŚiGW:
Jak złożyć wniosek Mój Prąd - instrukcja
Jak złożyć wniosek rozszerzony Mój Prąd - instrukcja
Składa się ona z kilku prostych kroków:
- Przejście do portalu GWD i założenie konta - aby złożyć wniosek do Mój Prąd należy przejść na stronę GWD i zalogować się. Jeśli nie posiadamy konta, musimy w pierwszej kolejności zarejestrować za pomocą jednej z dostępnych metod - czyli np. profilu zaufanego czy funkcjonalności GWD).
- Złożenie wniosku - w tym celu, z menu dostępnego w górnej części strony należy wybrać opcję “Nowy wniosek o dofinansowanie". Przycisk ten wywoła okno, gdzie następnie należy wybrać "Wniosek o dofinansowanie ze środków krajowych". W kolejnym etapie należy wybrać z listy odpowiedni nabór "Mój Prąd".
- Uzupełnienie wniosku - w kolejnym kroku zostaniemy poproszeni o uzupełnienie niezbędnych danych - dotyczących wnioskodawcy (m.in. imię, nazwisko, PESEL, adres), instalacji PV (lokalizacja, koszt całkowity, koszt kwalifikowany, moc instalacji, data przyłączenia). Po uzupełnieniu wniosku zgodnie z wytycznymi, w zakładce "Dofinansowanie" zobaczymy wyliczoną przez system kwotę dotacji.
- Dodanie załączników - ostatni krok to dodanie załączników. Uwaga! NFOŚiGW wymaga, aby załączniki wysyłać wyłącznie elektronicznie. W przypadku większej ilości plików tego samego rodzaju (np. kilku faktur), należy złączyć je w jeden plik PDF lub ZIP.
- Zapisanie wniosku i sprawdzenie poprawności - elektroniczny wniosek Mój Prąd posiada funkcję automatycznego sprawdzenia poprawności i kompletności danych. Jeśli jakichś informacji będzie brakować, zostaniemy o tym powiadomieni, a w razie konieczności, wniosek przeniesie nas do błędnie wypełnionych miejsc. Jeśli wszystko uzupełniliśmy poprawnie, pojawi się okno z opcją "Zatwierdź wniosek". Uwaga! Ten krok nie oznaczał jeszcze, że wniosek został złożony!
- Podpisz i wyślij wniosek - kolejny krok, to wysłanie wniosku. Możliwość ta pojawi się dopiero po walidacji i zatwierdzeniu poprawnie wypełnionego wniosku.
Co dalej?
Po podpisaniu, status wniosku na liście zmienił się na "Wniosek w drodze", a następnie na “Zarejestrowany” i “Przyjęty w Funduszu” (aczkolwiek nie oznacza to jeszcze przyznania dotacji). Jednocześnie na skrzynkę mailową podaną przy zakładaniu konta powinniśmy otrzymać potwierdzenie wysyłki.
Mój Prad - pytania i odpowiedzi
Choć dotacja działa już od dłuższego czasu, wciąż pojawiają się pytania odnośnie jego funkcjonowania. Dlatego, poniżej przygotowaliśmy dla specjalną listę “Mój Prąd - pytania i odpowiedzi”.
- Mój Prąd i Czyste Powietrze - czy można łączyć programy?
Zasady Mój Prąd jasno stanowią, że nie ma możliwości łączenia dofinansowania Mój Prąd z innymi programami wsparcia finansowanymi ze środków publicznych, np. z programem Czyste Powietrze. Warunek ten dotyczy zarówno mikroinstalacji, jak i urządzeń zwiększających autokonsumpcję. A zatem, wnioskując o wsparcie z Czystego Powietrza musimy wyłączyć z wniosku instalację PV, którą zgłosimy do programu Mój Prąd.
- Czy można dostać dotację Mój Prąd na rozbudowę instalacji PV?
Zgodnie z regulaminem Mój Prąd, nie można otrzymać dofinansowania na zwiększenie mocy (rozbudowę) fotowoltaiki, na którą otrzymano już dotację z programu Mój Prąd. Przez rozbudowę rozumie się tu zarówno dołożenie modułów PV, jak i podłączenie drugiej, odrębnej instalacji PV w tym samym Punkcie Poboru Energii. Tylko w sytuacji, gdy beneficjent nie otrzymał jeszcze żadnego wsparcia na założoną mikroinstalację, a zdecyduje się na jej rozbudowę, może wnioskować o dotację z Mój Prąd. Wówczas składa on standardowy komplet dokumentów, a dodatkowo dokument informującym o zwiększeniu oraz o łącznej mocy systemu przyłączonego do PPE.
- Jak sprawdzić status wniosku Mój Prąd?
Status wniosku w programi Mój Prąd można sprawdzić za pomocą wyszukiwarki dostępnej na stronie głównej programu. Będzie do tego potrzebny adres e-mail oraz numer wniosku.
- Czy dotacja Mój Prąd jest opodatkowana?
Dotacja Mój Prąd jest zwolniona z podatku. To oznacza, że nie trzeba jej rozliczać w PIT.
- Co to jest koszt kwalifikowany w Mój Prąd?
Koszt kwalifikowany to wydatek poniesiony na realizację inwestycji objętej dofinansowaniem. W Mój Prąd takim wydatkiem może być zakup i/lub montaż i/lub transport instalacji fotowoltaicznej, magazynu energii/ magazynu ciepła lub systemu zarządzania energią.
- Ile trwa rozpatrzenie wniosku w Mój Prąd?
Według informacji NFOŚiGW na rozpatrzenie wniosku czeka się obecnie ok. 90 dni licząc od poprawnego złożenia wniosku w GWD.
- Dlaczego odrzucono mój wniosek w Mój Prąd?
Przyczyna odrzucenia wniosku w Mój Prąd może być nie spełnienie wymagań programu. Oprócz tego, trzeba wiedzieć, że wniosek może zostać odrzucony jeśli nie zostało do niego załączone zaświadczenie o przyłączeniu mikroinstalacji PV do sieci OSD lub jeśli w podano w nim e-mailu wnioskodawcy.
Mój Prąd - poprzednie nabory
Program "Mój Prąd" to inicjatywa mająca na celu promowanie instalacji fotowoltaicznych w gospodarstwach domowych. Do 2023 roku odbyło się pięć naborów. Każda edycja programu przynosiła zmiany i nowe możliwości dofinansowania, co odzwierciedlało rozwijającą się technologię i rosnące zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii.
- Mój Prąd 2019 (1.0): Pierwsza edycja skupiała się wyłącznie na dotacjach dla mikroinstalacji fotowoltaicznych. Umożliwiała wnioskowanie o dotacje do 5 tys. zł, co stanowiło do 50% kosztów inwestycji. W tej edycji wypłacono środki na 17,5 tys. instalacji.
- Mój Prąd 2020 (2.0): Edycja Mój Prąd 2.0 należała do niezwykle udanych. Edycje 1.0 i 2.0 (2019 i 2020) przyniosły łącznie 266 407 wniosków, z czego przyznano dotacje dla 252 899 gospodarstw na kwotę 1,26 mld zł. Również i w tym roku, środki przyznawano tylko na mikroinstalacje.
- Mój Prąd 2021 (3.0): W tej edycji programu rozszerzono dofinansowanie o magazyny energii i systemy zarządzania energią. Trzecia edycja, z 2021 roku, miała budżet 534 mln zł, z dodatkowym dofinansowaniem 1 mld zł z powodu dużego zainteresowania. Złożono 178 006 wniosków, wypłacono 485 mln zł.
- Mój Prąd 2022 (4.0): W 2022 roku budżet wynosił 350 mln zł, z możliwością uzyskania do 20,5 tys. zł dofinansowania. Złożono 60 230 wniosków na kwotę 403,7 mln zł, wypłacono 184,7 mln zł.
- Mój Prąd 2023 (5.0) - W 2023 roku złożono aż 90 901 wniosków o dofinansowanie, na łączną kwotę ponad 962 mln zł.