Co to jest okres rozliczeniowy? Ile trwa u dostawców energii?
Okres rozliczeniowy to kolejna pozycja na rachunku za energię elektryczną, którą postanowiliśmy Wam przybliżyć. Jeśli zastanawiacie się czym jest i ile może trwać, to poniższy artykuł odpowie na te pytania.
Spis treści – Czego dowiesz się z artykułu?
Co to jest okres rozliczeniowy?
Okres rozliczeniowy to okres pomiędzy dwoma kolejnymi rozliczeniowymi odczytami licznika energii elektrycznej dokonywanego przez Operatora Systemy Dystrybucyjnego (OSD). Podstawowe okresy rozliczeniowe, które może wybrać odbiorca wynoszą 1 miesiąc, 2 miesiące, 6 miesięcy i 12 miesięcy.
Należy podkreślić, że okres rozliczeniowy nie jest równy częstotliwości otrzymywania faktur za energię. Najczęściej sprzedawcy przesyłają nam rachunki oparte na prognozowanym zużyciu np. w 6-miesięcznym okresie rozliczeniowym, co dwa miesiące otrzymujemy prognozowany rachunek za energię, a raz na 6 miesięcy licznik jest odczytywany i dopiero wtedy otrzymujemy fakturę korygującą, która oddaje rzeczywistą ilość zużytego prądu.
Ile wynosi okres rozliczeniowy u wybranych firm?
Odbiorcy, indywidualni lub biznesowi, mają do wyboru kilka okresów rozliczeniowych. Najczęściej wybieraną opcją jest okres 6-miesięczny, ale wiele zależy od naszego dystrybutora prądu, gdyż nie u wszystkich dostępny jest pełen wachlarz możliwości. Jak to wygląda u przykładowych dostawców? Otóż np.
- w Tauronie możemy wybrać okres rozliczeniowy 1-, 2-, 6- i 12-miesięczny;
- w Energa standardowy okres rozliczeniowy wynosi 2 miesiące, ale do wyboru jest również 1-miesięczny okres rozliczeniowy;
- w innogy mamy do wyboru pełne spectrum, czyli możemy zdecydować się na 1-, 2-, 6- i 12-miesięczny okres rozliczeniowy;
- w PGE okres rozliczeniowy może wynieść 1-, 2- lub 6- miesięcy.
Uwaga: Wybór danego okresu rozliczeniowego wpłynie na wysokość naszego rachunku za prąd – im wybierzemy częstszy okres odczytu, tym więcej zapłacimy za opłatę handlową.
Jak zmienić okres rozliczeniowy?
Proces zmiany okresu rozliczeniowego nie jest skomplikowany. Co należy zatem zrobić? Wystarczy złożenie wniosku o zawarcie lub zmianę warunków umowy – tego typu dokumenty dostępne są na stronach dystrybutorów. Odpowiednio uzupełniony wniosek możemy dostarczyć na kilka sposobów do naszej firmy energetycznej – najczęściej do wyboru mamy wysłanie wniosku tradycyjną pocztą lub poprzez formularz elektroniczny, możemy także zanieść wniosek do stacjonarnego punktu obsługi.
Mam pytanie , przyszło wyrównanie za prąd. Do kiedy najpóźniej mogę je zapłacić ?
to skandal jak oszukiwani są nieświadomi klijęci ponoć w państwie prawa
tak właśnie się oszukuje klientów
Na czym polega to oszukiwanie?