Co to jest okres rozliczeniowy? Ile trwa u dostawców energii?

5 /5
(Ocen: 1)

Okres rozliczeniowy to kolejna pozycja na rachunku za energię elektryczną, którą postanowiliśmy Wam przybliżyć. Jeśli zastanawiacie się czym jest i ile może trwać, to poniższy artykuł odpowie na te pytania.

Co to jest okres rozliczeniowy?

Okres rozliczeniowy to okres pomiędzy dwoma kolejnymi rozliczeniowymi odczytami licznika energii elektrycznej dokonywanego przez Operatora Systemy Dystrybucyjnego (OSD). Podstawowe okresy rozliczeniowe, które może wybrać odbiorca wynoszą 1 miesiąc, 2 miesiące, 6 miesięcy i 12 miesięcy.

Należy podkreślić, że okres rozliczeniowy nie jest równy częstotliwości otrzymywania faktur za energię. Najczęściej sprzedawcy przesyłają nam rachunki oparte na prognozowanym zużyciu np. w 6-miesięcznym okresie rozliczeniowym, co dwa miesiące otrzymujemy prognozowany rachunek za energię, a raz na 6 miesięcy licznik jest odczytywany i dopiero wtedy otrzymujemy fakturę korygującą, która oddaje rzeczywistą ilość zużytego prądu.

Ile wynosi okres rozliczeniowy u wybranych firm?

Odbiorcy, indywidualni lub biznesowi, mają do wyboru kilka okresów rozliczeniowych. Najczęściej wybieraną opcją jest okres 6-miesięczny, ale wiele zależy od naszego dystrybutora prądu, gdyż nie u wszystkich dostępny jest pełen wachlarz możliwości. Jak to wygląda u przykładowych dostawców? Otóż np.

  • w Tauronie możemy wybrać okres rozliczeniowy 1-, 2-, 6- i 12-miesięczny;
  • w Energa standardowy okres rozliczeniowy wynosi 2 miesiące, ale do wyboru jest również 1-miesięczny okres rozliczeniowy;
  • w innogy mamy do wyboru pełne spectrum, czyli możemy zdecydować się na 1-, 2-, 6- i 12-miesięczny okres rozliczeniowy;
  • w PGE okres rozliczeniowy może wynieść 1-, 2- lub 6- miesięcy.

Uwaga: Wybór danego okresu rozliczeniowego wpłynie na wysokość naszego rachunku za prąd – im wybierzemy częstszy okres odczytu, tym więcej zapłacimy za opłatę handlową.

Jak zmienić okres rozliczeniowy?

Proces zmiany okresu rozliczeniowego nie jest skomplikowany. Co należy zatem zrobić? Wystarczy złożenie wniosku o zawarcie lub zmianę warunków umowy – tego typu dokumenty dostępne są na stronach dystrybutorów. Odpowiednio uzupełniony wniosek możemy dostarczyć na kilka sposobów do naszej firmy energetycznej – najczęściej do wyboru mamy wysłanie wniosku tradycyjną pocztą lub poprzez formularz elektroniczny, możemy także zanieść wniosek do stacjonarnego punktu obsługi.

Dodaj komentarz
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments