Gaz w firmie – jakie są taryfy i jak ją wybrać?
Dominującym sprzedawcą gazu w Polsce jest PGNiG, które dostarcza błękitne paliwo podmiotom różnej wielkości, działającym w m.in.: rolnictwie, hutnictwie, handlu i usługach, przemyśle chemicznym i spożywczym. Odbiorcy biznesowi gazu kwalifikowani są do różnych grup taryfowych przede wszystkim ze względu na rodzaj pobieranego paliwa np.
- BW - odbiorcy gazu ziemnego wysokometanowego grupy E,
- BZ - odbiorcy gazu ziemnego zaazotowanego (podgrupy Ls),
- BS - odbiorcy gazu ziemnego zaazotowanego (podgrupy Lw).
Dodatkowo wpływ na rodzaj taryfy ma m.in.:
- roczna ilość zużywanego paliwa,
- miejsce odbioru gazu,
- ustalona moc umowna,
- system rozliczeń.
Grupę taryfową dla firmy można zmienić raz na rok na podstawie złożonego oświadczenia.
Jak wybrać taryfę gazu dla firmy?
Podobnie, jak w przypadku gazu dla domu, dobór grupy taryfowej determinowany jest przede wszystkim przez roczną wielkość zużycia oraz rodzaj paliwa. Jednakże klient biznesowy ma możliwość wyboru jednego z wariantów w danej grupie. Na przykład w taryfie BW-1 może wybrać:
- BW-1.1 - jeden okres rozliczeniowy w roku umownym
- BW-1.2 - dwa okresy rozliczeniowe w roku umownym
- BW-1.12T - jeden okres rozliczeniowy w roku umownym, ale stan licznika podawany jest co miesiąc przez klienta.
Warianty nie różnią się między sobą stawką za kWh gazu, ale z reguły ich opłaty handlowe są różne.
Sprzedaż gazu dla firmy - taryfy i oferty
Ceny gazu dla firm, w przeciwieństwie do cen gazu dla domu, od 1 października 2017 roku nie są regulowane przez Prezesa URE, a podstawowym sprzedawcą gazu jest PGNiG. Spółka pozyskuje gaz z własnych źródeł oraz importuje paliwo przede wszystkim z kierunku wschodniego. Obok PGNiG na polskim rynku gazu, działają także mniejsze firmy energetyczne (np. Axpo, Fortum, EWE), które głównie pozyskują gaz kupując na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Dzięki alternatywnym ofertom przedsiębiorcy mają szansę płacić mniej za gaz.
Zmiana sprzedawcy gazu jest prosta
Niezależnie, czy prowadzimy małą lub dużą firmę, zgodnie z obowiązującymi przepisami możemy zmienić sprzedawcę gazu. Ten krok jest szczególnie opłacalny w przypadku przedsiębiorstw, które zużywają duże ilości gazu, gdzie nawet najmniejsza obniżka cen za MWh owocuje wysokimi oszczędnościami. Jednakże zmianę dotychczasowej taryfy/oferty powinni rozważyć również mniejsi przedsiębiorcy, gdyż oszczędności to nie jedyne plusy zmiany sprzedawcy. Jak jeszcze można na tym skorzystać? Otóż oferty rynkowe to także możliwość:
- otrzymania gwarancji stałej ceny za gaz podczas trwania umowy;
- skorzystania z dodatkowych usług np. serwisanta gazowego;
- uzyskania niższej opłaty handlowej;
- zakupu prądu i gazu w pakiecie dual fuel.
Sam proces zmiany nie wymaga większego zaangażowania, jeśli udzielone zostanie pełnomocnictwo nowemu sprzedawcy, nasz udział ograniczy się do niezbędnego minimum. Problematyczny może być, natomiast wybór nowej oferty – chociaż liczba produktów, w porównaniu z produktami z segmentu prądu, jest znacznie skromniejsza, to nadal może być ona wyzwaniem. Dlatego w poszukiwaniu najlepszej oferty może pomóc nasza porównywarka cen gazu.