Co to są planowane wyłączenia prądu?
O planowanym wyłączeniu prądu mówimy, wówczas, gdy operator z wyprzedzeniem wie, że nie będzie w stanie przesyłać energii do swoich klientów. Takie zdarzenia najczęściej mają miejsce w przypadku napraw, modernizacji i nowych przyłączeń do sieci energetycznych.
Gdzie sprawdzić planowane wyłączenia prądu?
Zakłady energetyczne w różnych sposób przekazują informacje odnośnie planowanego wyłączenie prądu. Bywa, że dystrybutor energii elektrycznej informuje nas o planowanym wyłączeniu prądu wysyłając list. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest również rozwieszanie ulotek informacyjnych w rejonach, w których mają nastąpić planowane braki w dostawach prądu.
Przede wszystkim jednak każdy OSD - dystrybutorz prądu zamieszczają komunikaty z odpowiednim wyprzedzeniem na swojej stronie internetowej. Oprócz tego zdarzają się powiadomienia telefoniczne, sms-em oraz pocztą elektroniczną. Gdzie szukać informacji o planowanych wyłączeniach prądu w zależności od dystrybutora?
Planowane wyłączenia prądu w Enea
Jeśli chodzi o firmę Enea, planowane wyłączenia prądu możecie sprawdzić na stronie Enea Operator: https://wylaczenia-eneaoperator.pl/.
Co istotne, ten dostawca energii umożliwia swoim klientom skorzystanie z elektronicznych powiadomień na temat wyłączeń. W tym celu należy zarejestrować się na stronie, podając adres e-mail oraz interesującą nas gminę.
Energa - planowane wyłączenia prądu
Mapę aktualnych, awaryjnych i planowanych wyłączeń prądu Energi można znaleźć na stronie Energa Operator: https://energa-operator.pl/uslugi/awarie-i-wylaczenia/wylaczenia-biezace.
Jeśli chcecie dowiedzieć się, czy w najbliższych dniach nie czeka Was brak prądu, Energa udostępnia też spis wyłączeń na kilka dni do przodu: https://energa-operator.pl/uslugi/awarie-i-wylaczenia/wylaczenia-planowane.
Aby znaleźć interesującą nas miejscowość, należy wybrać właściwy oddział, rozwinąć listę i wybrać obejmujący nas region energetyczny. Następnie zostaniemy automatycznie przeniesieni do zestawiania planowanych wyłączeń.
PGE - planowane wyłączenia
W przypadku PGE planowane wyłączenia prądu można sprawdzić na stronie PGE Dystrybucja: https://pgedystrybucja.pl/planowane-wylaczenia.
W tym celu należy wybrać właściwy oddział i rejon energetyczny. Po kliknięciu przycisku “Pokaż” zobaczymy tabelę z planowanymi przerwami w dostawach prądu na terenie PGE.
Planowane wyłączenia prądu - Tauron
Planowane wyłączenia prądu w Tauronie możemy sprawdzić na stronie Tauron Dystrybucja: https://www.tauron-dystrybucja.pl/wylaczenia.
Na stronie wystarczy podać nasze dane zamieszkania (miejscowość, ulicę, numer domu) i po wciśnięciu przycisku “Sprawdź” dowiemy się, czy w naszej okolicy będą braki w dostawach prądu.
W Tauronie można również otrzymywać elektroniczne powiadomienia (po rejestracji na stronie: https://www.tauron-dystrybucja.pl/powiadomienia) lub w eBOK Tauron.
Planowane wyłączenia prądu Stoen Operator
Informacji o planowanych wyłączeniach prądu udziela również Stoen Operator na stronie: https://awaria.stoen.pl/public/planned?pagelimit=10. Szczegółowe informacje uzyskamy po wpisaniu na stronie swojego adresu.
Co i kiedy nam przysługuje w związku z planowanym wyłączeniem prądu?
Jeżeli Twój dystrybutor energii elektrycznej często wyłącza prąd i nie informuje o planowanych przerwach w dostawie prądu, możesz starać się o rekompensatę. Według rozporządzenia z dnia 4 maja 2007 roku dotyczącego szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego istnieje podział na planowane oraz nieplanowane przerwy w dostawie energii elektrycznej.
Według prawa planowa przerwa dotycząca gospodarstw domowych jednorazowo nie może być dłuższa niż 2/3 doby, czyli 16 godzin. W ciągu roku suma planowanych przerw dłuższych niż 3 minuty, nie może przekraczać 35 godzin.
Jeśli OSD nie stosuje się do powyższych wytycznych, przysługuje Wam tzw. bonifikata za prądu. Jej wysokość uzależniona jest od taryfy operatora sieci dystrybucyjnej. Niezbędne informacje na ten temat znajdziemy na stronie internetowej operatora lub w BOKu. Aby ubiegać się o należną rekompensatę, należy złożyć pisemny wniosek o przyznanie bonifikaty do zakładu energetycznego, któremu podlegamy.
Co jeszcze przysługuje za planowany brak prądu?
Oprócz bonifikaty, mamy również prawo ubiegać się o odszkodowanie za brak prądu. W tym przypadku to konsument musi wykazać dowody na słuszność swojego roszczenia. Chodzi tu o poniesienie odpowiedzialności z tytułu nienależytego wykonania umowy. Do tego posłużą nam przede wszystkim paragony za naprawę zepsutych urządzeń elektrycznych, zepsute jedzenie. W przypadku osób zdalnie pracujących należy wykazać niemożność wykonywania pracy.
O odszkodowanie możemy ubiegać wysyłając bezpośrednio pismo do zakładu energetycznego. Jeżeli przedsiębiorstwo odmówi lub poda zbyt niską dla nas kwotę należy wystąpić na drogę sądową składając pozew cywilny.
Mnie wyłączenia pradu prześladują to nie jest normalne pojechałam na weekend brak pradu w hotelu w Lądku poszłam do lekarza ginekologa siedzę na fotelu A tu brak prądu WROCLAW PSIE POLE za tydzień jestem w domu brak prądu to wszystko w listopadzie 2018 chore wniosek brak pieniędzy w państwowej kasie